usb kortin vai konkan tilttaus pimensi pc:n

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

usb kortin vai konkan tilttaus pimensi pc:n

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ehdin jo tuomitsemaan syksyllä ostamani athlon keskusyksikön. kävin kaupassa ja kun palasin kone oli sammunut, eikä käynnistettäessä monitori enää syttynyt.

purin kiukkusena koneen sisuskalut, kovot, äänikortit yms. ja siirsin vanhaan koneeseen. olin varma että näytönohjain oli tiltannut, sen tietysti jätin raatoon joka oli tarkoitus kiikuttaa roskikseen.

seuraavaksi totesin että vanha kone on yhtälailla mykkä. no eikun poistamaan yksitellen siihen vaihtamiani komponentteja, ja syylliseksi osoittautui tuo muutama kuukausi sitten uutena ostettu usb 2.0 lisäkortti! vihaksi pistää tämä elektroniikkateollisuuden tuottama kertakäyttömatsku. tuo korttikin on juuri niin halvan näköinen kun mitä se oli (10 eur).

no, romppeet takaisin athloniin, poislukien usb-kortti, ja kaikki pelaa. näin mukavasti vierähti ylimääräiset pari tuntia tänä iltana :?
Viimeksi muokannut lucaf, La Tammi 20, 2007 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Sellaista se on tietokoneiden kanssa, no et ilmeisesti ehtinyt vielä ottamaan maagisia savua pois koneesta.. :D

Parempaa tuuria ensikerralla!
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Heh, IT on ihanaa...

Itsekin tuhlasin pari päivää kun päätin vihdosta viimen tutustua Linuxiin ensi kertaa (Windows onkin jo tutumpi kuin välittäis). Vedin vanhan Acerin läppärin sileeksi ja latailin Ubuntun 6.06:n, sen kun väitettiin olevan helppo asentaa ja suht varmatoiminen.

Noh, eipä mitä - vino pino virheitä heti käynnistyksen yhteydessä, joten latailin sitten 6.10:n kun näin jossain neuvottiin. Eipä siitäkään apuja. Jossain foorumilla kehotettiin myös kokeilemaan alternate versiota, joten sepä sitten seuraavaksi. Tällä kertaa meni asennus jopa pari sekuntia käynnistysruutua pitemmälle. Löin siltä päivää hanskat tiskiin.

Pari päivää myöhemmin ajattelin sitten vielä kokeilla uusiksi ja rupesin Googlettaa josko joku olis Ubuntun tuohon Acerin malliin saanut. Jotain löytyikin, elikäs vino pino komentoja käynnistystä varten. Ei mitään hajua, että mitä ne tarkoittaa, mutta naputtelin koko revohkan konsoliin ja nyt meni asennus loppuun.
Pari iltaa siihen, että saa käyttiksen asennettua on suht turhauttavaa, joten meinasin jo jättää homman sikseen....

On sitä tuossa nyt tullut kuitenkin vähän pyöriteltyä, ja simppelihän se on - tosin luulin, että Ubuntu olisi suht. kevyt käyttis. Mutta ei näppituntumalla ollutkaan yhtään sen nopeampi kuin XP joka koneessa aiemmin oli (hidasteli sekin aika tavalla kun ei ole mikään tehomylly tuo Acer). Ubuntu kuitenkin käynnistyy hieman nopeammin. Toisaalta ei osaa sammuttaa itseään kokonaan, vaan virta jää päälle, ikään kuin lepotilaan. Täytyy virtakatkaisijasta sammuttaa.

Mutta kyllähän se tuollaisessa kevyessä surffailukäytössä ihan on pelittänyt.

Vielä kun onnistuisi saamaan selaimen selvälle suomenkielelle (muutenhan toi on suomenkielinen jakelu), niin vois ehkä porukoille laittaa surffailukoneeksi. Päivitystoiminnon kautta ei viissin voinut kieltä vaihtaa ja minuutin googletus tuotti tulokseksi taas jotain komentorivivänkkäystä, joten päätin sitten katsoa toisella kertaa josko se jotenkin onnistuu.

Mutta joo, ei muuten erikoisempaa - suunnilleen samanlaista vääntöä kun aikoinaan eka kertaa asensi NT:tä. Nykysellään ei vaan tahdo enää löytyä motivaatiota tahkoamiseen siihen malliin kuin entisellään.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

tommij kirjoitti: Vielä kun onnistuisi saamaan selaimen selvälle suomenkielelle (muutenhan toi on suomenkielinen jakelu), niin vois ehkä porukoille laittaa surffailukoneeksi.
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=212310
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Joni Tervalahti kirjoitti:Sellaista se on tietokoneiden kanssa, no et ilmeisesti ehtinyt vielä ottamaan maagisia savua pois koneesta.. :D
en, ja ihmettelen että ne savut on vielä siellä, nimittäin vianhaun yhteydessä huomasin että emolevyllä on yksi matala piiri jonka päällä on tuuletin - joka ei pyöri! tuuletin on samankokoinen kun prosessorituuletin, ja piiri on suunnilleen samankokoinen kun tuuletin, eli ei näy tuulettimen alta lainkaan. mikähän piiri se on, ja kauankohan se enää toimii. lähellä prosessoria ja muistipaikkoja.

ostin muuten lisäkorttipaikkaan asennettavan tuulettimen (eli puhaltaa/imee? ilmaa lisäkorttipaikasta), mutta en ole vielä asentanut. olisikohan siitä tekohengittäjäksi?

edit: sen verran täytyy kehua klc finlandia että laittoivat samantien uuden usb kortin postiin kun ilmoitin sähköpostilla asiasta. kortilla oli 6kk takuu. ostin kortin heiltä huutonetin kautta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

tommij kirjoitti:Heh, IT on ihanaa...
.
Ja miten helppoa tämä laitteiden ja ohjelmien kanssa puljaaminen onkaan nykyään XP jne. alustoilla verrattuna johonkin windows nt:n kanssa puljaamiseen. Se oli oikeata henkimaailman hommaa kun yritti saada laitteita toimimaan, ne tietää jotka on työkseen joutuneet niiden kanssa taistelemaan. Harvempi kai kotona NT:tä käyttikään mutta firmoissa oli pakko.
Itse en ole enä vuosiin suostunut tuhlaamaan iltojani tietokone ongelmien kanssa tappeluun. Niihin kyllä uppoaa helposti koko elämä jos ei ole parempaa ajan vietettä.
9000CS 2,3
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

lucaf kirjoitti:
Joni Tervalahti kirjoitti:Sellaista se on tietokoneiden kanssa, no et ilmeisesti ehtinyt vielä ottamaan maagisia savua pois koneesta.. :D
en, ja ihmettelen että ne savut on vielä siellä, nimittäin vianhaun yhteydessä huomasin että emolevyllä on yksi matala piiri jonka päällä on tuuletin - joka ei pyöri! tuuletin on samankokoinen kun prosessorituuletin, ja piiri on suunnilleen samankokoinen kun tuuletin, eli ei näy tuulettimen alta lainkaan. mikähän piiri se on, ja kauankohan se enää toimii. lähellä prosessoria ja muistipaikkoja.
.
Kysymyksessä emolevyn piirisarja. Kannattaa varmaan katsoa esim. biossista tai sitten jollakin ohjelmalla(Sppedfan) joka näyttää lämpötilat miten kuumana se piiri käy. En usko että on aihetta kovin suureen huoleen vaikkei se tuuletin pyörikkään sillä monesti nuo ovat passiivijäähdytettyjä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Pitää kysästä tähän väliin: Miksi siellä piirisarjassa on tuuletin jos se on passiivijäähdytyksellä?
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Aaviita kirjoitti:Pitää kysästä tähän väliin: Miksi siellä piirisarjassa on tuuletin jos se on passiivijäähdytyksellä?
Ehkä yllekirjoittanut tarkoittaakin, että piirisarjat ovat yleensä joko aktiivi tai passiivijäähdytteisiä.. Riippuu ihan piirisarjasta tarviiko sinne fööniä laittaa. Onhan noissa valmistajakohtaisiakin eroja.. Jotkut laittaa, jotkut ei, vaikka olisi sama piirisarja.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kannattaako tuollaista tuuletinta lähteä korvaamaan? arvaan että on vaikea saada irti piirin pinnasta. nythän se estää myöskin passiivijäähtymistä kun se on siinä lämpöeristeenä päällä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

lucaf kirjoitti:kannattaako tuollaista tuuletinta lähteä korvaamaan? arvaan että on vaikea saada irti piirin pinnasta. nythän se estää myöskin passiivijäähtymistä kun se on siinä lämpöeristeenä päällä.
Yleensä nuo föönit on ihan ruuveilla kiinni siinä jäähdytyssiilissä. Ei muuta kun ruuvaat irti ja heität kuikkaa sillä.

Jos kone/emolevy on vanha ja toiminut OK tähänkin asti ilman toimivaa piirisarjafööniä, niin tuskin kannattaa/tarvitsee laittaa uutta.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Aaviita kirjoitti:Pitää kysästä tähän väliin: Miksi siellä piirisarjassa on tuuletin jos se on passiivijäähdytyksellä?
Noinkos minä sanoin?? Sanoin että monesti nuo ovat passiivijäähdytyksellä. Ja monesti ovat passiivi jäähdytyksellä, vaikka samalla piirisarjalla olevassa toisen merkkisessä olisi aktiivijäähdytetty. Mutt kuten sanoin, suosittelen katsomaan joko biossista tai jollain ohjelmalla ne lämmöt ja miettimään sen jälkeen onko aihetta huoleen. Itse en olisi kovin huolissani... tosin itsellä koko kone jäähtyy vedellä. :D
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Bazz kirjoitti:
lucaf kirjoitti:kannattaako tuollaista tuuletinta lähteä korvaamaan? arvaan että on vaikea saada irti piirin pinnasta. nythän se estää myöskin passiivijäähtymistä kun se on siinä lämpöeristeenä päällä.
Yleensä nuo föönit on ihan ruuveilla kiinni siinä jäähdytyssiilissä. Ei muuta kun ruuvaat irti ja heität kuikkaa sillä.
Ja monesti ovat myös ikään kuin integroituna siileen kiinni jolloin ropellin uusiminen tarkoittaa koko systeemin uusimista.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

hz81 kirjoitti:
Aaviita kirjoitti:Pitää kysästä tähän väliin: Miksi siellä piirisarjassa on tuuletin jos se on passiivijäähdytyksellä?
Noinkos minä sanoin?? Sanoin että monesti nuo ovat passiivijäähdytyksellä. Ja monesti ovat passiivi jäähdytyksellä, vaikka samalla piirisarjalla olevassa toisen merkkisessä olisi aktiivijäähdytetty. Mutt kuten sanoin, suosittelen katsomaan joko biossista tai jollain ohjelmalla ne lämmöt ja miettimään sen jälkeen onko aihetta huoleen. Itse en olisi kovin huolissani... tosin itsellä koko kone jäähtyy vedellä. :D
Ok, ajattelin vaan vähän mustavalkoisesti. Mutta jos jäähy on passiivi, niin eikö se ropelli kannata nypätä irti tai hommata sille virtaa jostain :D
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Ite oon joutunu vaihtamaan emoon kuin emoon piirisarjan jäähyksi pasiivisen kun vanha aktiivijäähy on sanonut sopimuksen irti noin vuoden - 1,5 käytön jälkeen.

Ero passiivisella ja aktiivisella jäähyllä on lähinnä jäähdytyssiilin jäähdyttämiskapasiteetissa (ilman tuuletinta). Jos aktiivisesta vain nyppää tuulettimen irti se ei välttämättä jäähdytä enää tarpeeksi tehokkasti (siis olettaen että paskahakkuri on toiminut). Siksi yleensä passiiviset jäähysiilit ovat isompia kooltaan (yllätys, yllätys).
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Vastaa Viestiin