Mikä on hyvä kytkinpaketti normaalikäyttöön?
Mikä on hyvä kytkinpaketti normaalikäyttöön?
Auto on 900 Aero -90 ja jossain vaiheessa siihen tullaan teettäämään kytkinremontti (täydellinen). Kysymys kuuluukin, kannattaako pitäytyä Sachsin (alkuperäinen?) paketissa vai investoida hiukan enemmän Borg & Beckin kytkinpakettiin?
Tehoa on se normaali 175hv (T16) ja siihen ei tulla koskemaan, tuskin edes sitä iänikuista välijäähdytintä tullaan vaihtamaan joten mitään hirmuisia lukemia kytkimelle ei tule. Lisäksi käyttö on ns. varovaista ja ratapäiville tuskin tulee mentyä.
Haussa on siis normaalikäyttöön mahd. mukava valinta, eli tulisiko kytkin ja sen käyttö paremmaksi paremmalla (laadukkaammalla??) Borg & Beckillä vai muuttuisiko auto enemmän on/off-tyylisemmäksi, mitä ei totta vieköön haluta. Kytkinremppa tullaan tekemään kerralla kuntoon -tyylillä, jolloin tarve juuri siihen oikeaan valintaan on suuri.
Sachs on varmasti hyvä, mutta olisiko Borg & Beck sittenkin vielä pikkuisen parempi?
Tehoa on se normaali 175hv (T16) ja siihen ei tulla koskemaan, tuskin edes sitä iänikuista välijäähdytintä tullaan vaihtamaan joten mitään hirmuisia lukemia kytkimelle ei tule. Lisäksi käyttö on ns. varovaista ja ratapäiville tuskin tulee mentyä.
Haussa on siis normaalikäyttöön mahd. mukava valinta, eli tulisiko kytkin ja sen käyttö paremmaksi paremmalla (laadukkaammalla??) Borg & Beckillä vai muuttuisiko auto enemmän on/off-tyylisemmäksi, mitä ei totta vieköön haluta. Kytkinremppa tullaan tekemään kerralla kuntoon -tyylillä, jolloin tarve juuri siihen oikeaan valintaan on suuri.
Sachs on varmasti hyvä, mutta olisiko Borg & Beck sittenkin vielä pikkuisen parempi?
Borg & Beck
Borg & Beck sai Saabcentralilta yhden ja Katcarilta toisen puoltoääneen, joten tämä lähti tilaukseen. Jää nähtäväksi, tuleeko tuntemuksissa eroa kun itse kytkinremontti tilattiin ns. laajana.
Ainaskin Borg & Beck on tavan 8-tappisiin halvempi ostos varaosaliikkeestä ostettuna, kuin Saabin kauppaama orggis (mikä on orggiksen merkki?). Noin puoleen hintaan sain T8:n kytkimen (paketti n.100e). Se, miten hyviä nuo on, niin ainaskin mun iivarissa oli uuden edestä väistynyt borg & beck asetelma menny niin veteläksi, että kierrosluvun mukaan otti erikorkeudelta pitoa. Levyssä olisi ollut pintaa, mutta oli niin vekkuli ajettava. Aina sai töksähtävän vaihdon tai liikaa luistattavan, kun ei osannut nostaa poljinta sopivasti. Siitä en osaa sanoa, oliko aiempi omistaja kenties vaihtanut kytkimestä pelkän levyn edellisessä rempassa... Onko muilla kokemusta asetelmien väsymisestä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Miullon noin 120 tkm ajettu B & B. Eikä tasaisen lähdön ottaminen ole ollenkaan lasten katseltavaa touhua
(ammoin kuunneltavaa)
. Kytkin on sellainen on - off tyyppinen. Alunperin paketti piti vaihtaa kortittoman kansakoulunopettajan jäljiltä kun oli luistatellut levyn kiiltäväksi.
Tosin merkkihuollossa tehty remontti joten eihän sitä voi parempaa toivoakaan.
Seurasin sitä toimitusta silloin ja sen perusteella tein päätöksen että minun rahani eivät niistä ovista sisään valu.


Tosin merkkihuollossa tehty remontti joten eihän sitä voi parempaa toivoakaan.

*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä
*
-1797-

-1797-
Borg & Beckistä
No tämähän on mielenkiintoista kuultavaa. Kun ei osaa yhtään sanoa, kumpi sitten on normaalikäytössä parempi - uutena, remontin jälkeen. Nythän on menossa vaihtoon kaikki mahdollinen (levy, asetelma, painelaakeri, sylinterien tiivisteet jne), joten ainakin asetelman löysyyden ei pitäisi vaikuttaa.
Ymmärtääkseni Sachs on alkuperäisasennus, mutta nyt olisi oiva mahdollisuus parantaa tietyn (tärkeän) osakokonaisuuden toimintaa. Mutta se ei saa tarkoittaa liikkumista kohti on/off-tyyppistä toimintaa, varsinkaan uutena!
Edit: Tilaus säilyy Borg & Beckissä. Toivotaan että lähdöt tasoittuvat silläkin, että moottorin etummainen hydraulituki vaihtuu ja seokset säilyvät kunnossa. B & B on kuulemma 9tonnareissa vakiona?
Ymmärtääkseni Sachs on alkuperäisasennus, mutta nyt olisi oiva mahdollisuus parantaa tietyn (tärkeän) osakokonaisuuden toimintaa. Mutta se ei saa tarkoittaa liikkumista kohti on/off-tyyppistä toimintaa, varsinkaan uutena!
Edit: Tilaus säilyy Borg & Beckissä. Toivotaan että lähdöt tasoittuvat silläkin, että moottorin etummainen hydraulituki vaihtuu ja seokset säilyvät kunnossa. B & B on kuulemma 9tonnareissa vakiona?
Kun kerta koko orkesteri on menossa vaihtoon, niin vaihda myös vauhtipyörän silmälaakeri. Kannattaa varautua mahdollisesti kytkinakselin ensiovedon puoleisen tiivisteen uusimiseen, samoin kuin kampiakselin tiivisteen (vauhtipyörän takana) ja tietysti sen vaihteiston ensiövedon luukun tiivisteen vaihtoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juh!
Kävin tonkimassa sen aikaisemman kirjoittamasi viestin, missä oli hyvä muistilista kaikesta mitä voi vaihdattaa:) En vain saanut tänään Katcarilta kiinni Katajaa, että olisi voinut vielä kysyä, ehtisikö vaihtaa noiden lisäksi vielä työ- ja pääsylinterien tiivisteet & pääsylinterin jousen.
Sinänsä tämä on aivan tyhmää, autolla ajettu n. 151 tkm, kytkimessä ei ole muuta vikaa kuin ottaa liian alhaalta, mutta kun painelaakeri jo vinkuu, niin laitetaan kerralla kaikki uusiksi. On sitten kiva painella kesäkuumilla, kun pitää suorittaa konehuollollisia toimenpiteita maanteillä = polttaa karstaa..
Nyt vain tasanopeudensäädin kuntoon (kytkimet vaihtoon?) ja A/C kuntoon, kunhan saa rahaa säästymään. Sitten kelpaa..
Sinänsä tämä on aivan tyhmää, autolla ajettu n. 151 tkm, kytkimessä ei ole muuta vikaa kuin ottaa liian alhaalta, mutta kun painelaakeri jo vinkuu, niin laitetaan kerralla kaikki uusiksi. On sitten kiva painella kesäkuumilla, kun pitää suorittaa konehuollollisia toimenpiteita maanteillä = polttaa karstaa..

Nyt vain tasanopeudensäädin kuntoon (kytkimet vaihtoon?) ja A/C kuntoon, kunhan saa rahaa säästymään. Sitten kelpaa..
Joo, mutta kuluneen kytkimen pitäis alkaa luistamaan ajossa ja ihan loppua kohti irroittaa ylempää ja ylempää, kunnes ei pidä ollenkaan. Kytkimen irroittaminen pohjassa voi johtua juuri huonoista tiivisteistä, vuodosta tai kuluneesta kytkinpolkimenvarresta... On niin vaikea sanoa, missä se vika luuhaa. Nuo tiivisteet ei ole mitään mahdottoman kalliita uusia, ja ne kuluu, kovettuu, tai turpoaa iän myötä jokatapauksessa (riippuu tiivisteen olosuhteista).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
LUK?
Borg & Beck on tästä maasta ilmeisesti Saabin osalta loppunut ja lisää ei ole tulossa. Tukkuliike (Koivunen) kuulemma korvaa kaikki Borg & Beckin tuotteen LUK:inosilla ja ainakin varaosaliike (AD) sanoi sen olevan samaa laatutasoa, ilmeisesti LUK on ollut ennen erittäin kallis valinta merkiksi?
Jälleen kerran olemme melkein lähtöpisteessä; mikä on paras kytkinpaketti normaalikäyttöön, kun jäljellä on enää Sachs ja LUK? Ajattelin käydä huomenna latomassa sen 209€ tiskille, jos ei enää parempaa tietoa löydy..
Jälleen kerran olemme melkein lähtöpisteessä; mikä on paras kytkinpaketti normaalikäyttöön, kun jäljellä on enää Sachs ja LUK? Ajattelin käydä huomenna latomassa sen 209€ tiskille, jos ei enää parempaa tietoa löydy..
Sachsia vain kytkinkopan alle. Itsellä on omassa 99:ssä vakiokytkin, jolla ajettu noin 70000km ja olen sen jo kerran kerennyt "polttamaankin". Ja vielä toimii... Haaveissa olis 99 Turbon kytkin paketti, kestäis kaasarissa varmasti kauan...
P.S. Ja en koputa puuta...
EDIT: Kirjoitusvirhe...
P.S. Ja en koputa puuta...
EDIT: Kirjoitusvirhe...
Viimeksi muokannut dimebak, La Touko 15, 2004 01:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sachs
Sachs. Kaiken ihmettelyn jälkeen taitaa vastaus olla olosuhteiden myötä selvä. Kaiken lisäksi Sachs on halvempi (156,16e) kuin B & B / LuK (209,95e). Olisi vain ollut kiva käyttää hyväksi mahdollisuus saada erinomainen tarvike normaali-hyvän vaihtoehdon tilalle, mutta pitänee seurata virtaa.
Nettiä lukiessani ei tullut mitään yksiselitteistä suositusta, mutta Sachs tuntui saavan jonkinlaisen hyväksyvän "mutinan" tms. Ota näistä nyt sitten selvää. Ja ehkä kyse onkin vain kuluneesta kytkinpolkimesta, kun muita epämääräisyyksiä ei ole kuin se, että kytkin ottaa vasta puolesta välistä alkaen
No, onneksi painelaakeri viheltää välillä, on syy saada "koko orkesteri" vaihtoon. Tai no, sekin on ollut viime aikoina hiljaa.. 
Nettiä lukiessani ei tullut mitään yksiselitteistä suositusta, mutta Sachs tuntui saavan jonkinlaisen hyväksyvän "mutinan" tms. Ota näistä nyt sitten selvää. Ja ehkä kyse onkin vain kuluneesta kytkinpolkimesta, kun muita epämääräisyyksiä ei ole kuin se, että kytkin ottaa vasta puolesta välistä alkaen


Noniin. Hyvä että löytyi kohtuuhintainen vaihtoehto.
Muuten noista kytkimen ulinoista mielenkiintoisimpia juttuja on tuo mun satkussa oleva kytkimen vihellys juuri silloin kun kytkin on ylhäällä. Ääni on niin voimakas, että se kuuluu auton sisälle, ja jos painaa vähänkin varpaalla poljinta ääni häviää. Mikä siellä vislaa? Painelaakeri vasten kytkimen jousia?
Muuten noista kytkimen ulinoista mielenkiintoisimpia juttuja on tuo mun satkussa oleva kytkimen vihellys juuri silloin kun kytkin on ylhäällä. Ääni on niin voimakas, että se kuuluu auton sisälle, ja jos painaa vähänkin varpaalla poljinta ääni häviää. Mikä siellä vislaa? Painelaakeri vasten kytkimen jousia?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Niinpä? Itsellä on kuulunut uudesta asti pikku pakkasilla, eli noin 15-20°C lämpötiloissa pientä ääntä. Ja loppuu ku koskee pikkaisen polkimeen, kuten Mertmillä. En oo antanu asian vaivata, sillä kyllä vanhasta autosta ääniä saa lähteäMertmi kirjoitti:Noniin. Hyvä että löytyi kohtuuhintainen vaihtoehto.
Muuten noista kytkimen ulinoista mielenkiintoisimpia juttuja on tuo mun satkussa oleva kytkimen vihellys juuri silloin kun kytkin on ylhäällä. Ääni on niin voimakas, että se kuuluu auton sisälle, ja jos painaa vähänkin varpaalla poljinta ääni häviää. Mikä siellä vislaa? Painelaakeri vasten kytkimen jousia?

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Äänistä
Painelaakeri on ilmoitellut itsestään silloin tällöin koko sen lyhyen ajan kun auto on ollut omistuksessani (11.9.2003 ->). Useimmiten sitä ei kuulu, mutta pidemmän aikaa seisoessaan alkaa laakeri viheltämään. joskus enemmän, joskus vähemmän. Tämä ääni toimii siis koko kytkinhässäkän lähtökohtana, ehkä pitää itse rasvata painelaakeri ennen kuin vie pajalle - ehdotuksia & neuvoja rasvauksen laadusta ja voiteluaineesta?
Selvisi sitten miksi kytkin ottaa puolivälistä. Kumarrus jäähdytyskäynnillä, kopelointia polkimesta ja vóila! Väljyyttähän siellä oli ns. riittävästi, n. 2-3 sentin vapaa liikevara johtuu siitä, että kytkinpoljon on kulunut - sinänsä tyhmää autossa, jolla on ajettu vasta ~151tkm.
Townsendin sivuilla oli hyvä vihje ko. kuluman korjaamisesta, mutta kun ko. sivusto ei suostu avautumaan, sattuisiko joku muistamaan ulkomuistista millaisen holkin (varmistussokalla) voisi polkimeen laittaa, ja saisiko sellaista esim. lähimmästä K-Raudasta? Ei oikein viitsi ajatellakaan, mitä uusi poljin maksaisi Laakkosella, ja sitten sekin pitäisi varmasti vaihtaa parin vuoden kuluttua..
Eli jos korjaisi polkimen, voisi unohtaa n. 300 euron kytinremontin. Vanhat autot, totta tosiaan..
Selvisi sitten miksi kytkin ottaa puolivälistä. Kumarrus jäähdytyskäynnillä, kopelointia polkimesta ja vóila! Väljyyttähän siellä oli ns. riittävästi, n. 2-3 sentin vapaa liikevara johtuu siitä, että kytkinpoljon on kulunut - sinänsä tyhmää autossa, jolla on ajettu vasta ~151tkm.
Townsendin sivuilla oli hyvä vihje ko. kuluman korjaamisesta, mutta kun ko. sivusto ei suostu avautumaan, sattuisiko joku muistamaan ulkomuistista millaisen holkin (varmistussokalla) voisi polkimeen laittaa, ja saisiko sellaista esim. lähimmästä K-Raudasta? Ei oikein viitsi ajatellakaan, mitä uusi poljin maksaisi Laakkosella, ja sitten sekin pitäisi varmasti vaihtaa parin vuoden kuluttua..
Eli jos korjaisi polkimen, voisi unohtaa n. 300 euron kytinremontin. Vanhat autot, totta tosiaan..
Omasta korjasin vian tällä lailla. Otin polkimen ja sen haarukan kytkimen pääsylinteristä irti ja hitsautin reiät umpeen. Töissä porasin pylväsporakoneella oikean kokoiset reiät (sai siis mittaamalla se sokkavarmennettu tappi, joka ei kulu, on se sen verran lujaa rautaa) edellisten reikien kohdalle, jotka merkkasin siten, että näkyvät hitsauksen jälkeen. Ja sitten vaan kasaus.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001