9-5 öljypohjasta/imusihdistä kuvia ja kysymyksiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

ng900aero kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Saisikohan tuohon B235:een sopimaan 234:n ö-pohjan? Eikös se ole hieman isompi?
Ei taida sopia paikoilleen. Eikö tuo omasi mene taas pitkään sihdin puhdistamisen jälkeen, tuskin kovin äkkiä likantuu uudelleen.
Meneehän se, tuli vaan mieleen jos sillä ö-pohjan vaihdolla olisi saanut vaikka lisää öljytilavuutta. Tietenkin voisi tehdä vaikka ihan kokonaan uuden ö-pohjan mutta aika taitaa olla rajoitteena :)

Tuntuu muuten, että se ennen ö-pohjan puhdistusta tekemäni RVS-käsittely olisi tasannut hieman koneen käyntia, mutta onkohan vaikutus todellinen edes osittain vai kokonaan psykologinen?

Suraavaksi olisi tarkoitus laittaa tilalle aeron TD04HL-15T ja maptunilta lastu tälle kokoonpanolle. Lupaavat samat tehot kuin aerolle tehdyssä stage 1 lastussa, eli jonkin verran enemmän kuin 2,3t stage 3:lle :)

Ps. jos hallitus (emäntä) suostuu yhteistyöhön (pörinän lisääntymiseen) niin laitetaan turbon lisäksi Maptunin stage 4 rosteriputkistolla ja racekatilla :lol:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

2.3i-16 kirjoitti: Meneehän se, tuli vaan mieleen jos sillä ö-pohjan vaihdolla olisi saanut vaikka lisää öljytilavuutta. Tietenkin voisi tehdä vaikka ihan kokonaan uuden ö-pohjan mutta aika taitaa olla rajoitteena :)

Tuntuu muuten, että se ennen ö-pohjan puhdistusta tekemäni RVS-käsittely olisi tasannut hieman koneen käyntia, mutta onkohan vaikutus todellinen edes osittain vai kokonaan psykologinen?

Suraavaksi olisi tarkoitus laittaa tilalle aeron TD04HL-15T ja maptunilta lastu tälle kokoonpanolle. Lupaavat samat tehot kuin aerolle tehdyssä stage 1 lastussa, eli jonkin verran enemmän kuin 2,3t stage 3:lle :)

Ps. jos hallitus (emäntä) suostuu yhteistyöhön (pörinän lisääntymiseen) niin laitetaan turbon lisäksi Maptunin stage 4 rosteriputkistolla ja racekatilla :lol:
Steg4 kuulostaa aika tehokkaalta paketilta, riittääkös Aeron vakioahdin siihen?
Eikait kannata öljytilavuutta lähteä lisäämään kun tähänkään mennessä ei ilmeisesti mitään ongelmia ole ollut?
Vaihtelet vaan öljyjä riittävän tieheään niin siinä se (ja tietty katot että se huohotus toimii edelleenkin
Aika erikoista mistä syystä vain joihinkin yksilöihin on tullut sitä öljylieteongelmaa, olisiko sen suurin aiheuttaja tosiaankin se huohotusongelma, aivan kuten GM väittääkin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

ng900aero kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti: Meneehän se, tuli vaan mieleen jos sillä ö-pohjan vaihdolla olisi saanut vaikka lisää öljytilavuutta. Tietenkin voisi tehdä vaikka ihan kokonaan uuden ö-pohjan mutta aika taitaa olla rajoitteena :)

Tuntuu muuten, että se ennen ö-pohjan puhdistusta tekemäni RVS-käsittely olisi tasannut hieman koneen käyntia, mutta onkohan vaikutus todellinen edes osittain vai kokonaan psykologinen?

Suraavaksi olisi tarkoitus laittaa tilalle aeron TD04HL-15T ja maptunilta lastu tälle kokoonpanolle. Lupaavat samat tehot kuin aerolle tehdyssä stage 1 lastussa, eli jonkin verran enemmän kuin 2,3t stage 3:lle :)

Ps. jos hallitus (emäntä) suostuu yhteistyöhön (pörinän lisääntymiseen) niin laitetaan turbon lisäksi Maptunin stage 4 rosteriputkistolla ja racekatilla :lol:
Steg4 kuulostaa aika tehokkaalta paketilta, riittääkös Aeron vakioahdin siihen?
Eikait kannata öljytilavuutta lähteä lisäämään kun tähänkään mennessä ei ilmeisesti mitään ongelmia ole ollut?
Vaihtelet vaan öljyjä riittävän tieheään niin siinä se (ja tietty katot että se huohotus toimii edelleenkin
Aika erikoista mistä syystä vain joihinkin yksilöihin on tullut sitä öljylieteongelmaa, olisiko sen suurin aiheuttaja tosiaankin se huohotusongelma, aivan kuten GM väittääkin?
2,3t steg 4 on sama kuin Aeron Steg 4, joten 15T pitäisi riittää siihen, ahdin taitaa kuitenkin alkaa olla jo rajoittava tekijä steg 4:n tapauksessa.


Luulen, että ongelma on nimenomaan huohotussysteemin tukkeutumisessa, koska omassani letkut ovat aina olleet hyväkuntoiset ja AUKINAISET.

Oma ajatuksenkulkuni on:

Jos huohotinletkut ovat tukossa
-->öljylietteen muodostuminen moninkertaistuu, koska kampikammion tuuletus ei toimi millään tavalla
--> Seuraa tunnettuja ongelmia

Siihen en ota kantaa, miksi ohipuhallusta mahdollisesti olisi paljon, vaan uskon, että oikein puhdistettuna ja hoidettuna huohotusjärjestelmä toimii RIITTÄVÄN hyvin, kuten omassa tapauksessani, ja kone pysyy kohtuullisen puhtaana.

Nämä siis vain omia päätelmiäni, jos haluat ta joku muu haluaa kyseenalaistaa, niin antaa tulla, keskustelua varten tämä palsta kaiketi on olemassa :wink:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

2.3i-16 kirjoitti:
2,3t steg 4 on sama kuin Aeron Steg 4, joten 15T pitäisi riittää siihen, ahdin taitaa kuitenkin alkaa olla jo rajoittava tekijä steg 4:n tapauksessa.
....
Luulen, että ongelma on nimenomaan huohotussysteemin tukkeutumisessa, koska omassani letkut ovat aina olleet hyväkuntoiset ja AUKINAISET.
En minä noista virihommista juuri mitään ymmärrä mutta stcs:n kautta ostin omaani erittäinkin edullisesti uuden 9-5 Aeron ahtimen eli kannattaa varmaan koettaa sitäkin kautta moista ostella.
Itse tyytyisin varmaankin vakiomännillä johonkin steg3:een, eikös steg4 vaadi jo parempaa välijäähyäkin ja mites automaatti suhtautuu siihen steg4:n vääntöön?
Tai kait sitä vääntöä saadaan rajoitetuksi softalla kun softalla.

Voit hyvinkin olla oikeassa tuossa öljyhommassa, vaikka puhaltelisi kovastikin ohi nin tärkeintä että moiset kaasut pääsevät ulos :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Njoo sieltä öljypohjan kauttahan ne kaasut kumminki kiertää ennenku poistuvat.. Sanoisin että se "liete" ei ole niinkään vaarallista kuin tämä kova karsta jota jostain syystä kertyy. Kuten noista kuvistakin näkee niin liete on lähteny pesulla mutta tuohon kovaan kakkaan ei mikään pysty. :evil:

Luulenpa tosin että tihennetyllä öljynvaihtovälillä ja kunnon öljyillä ongelman saa kuriin, eikä putsauksen jälkeen uutta karstaa enää kerry. Tuntuisi nimittäin että nämä ongelmat on alkanu muissakin automerkeissä longlifen myötä. :roll:
Aki Peltola #1132
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

ng900aero kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:
2,3t steg 4 on sama kuin Aeron Steg 4, joten 15T pitäisi riittää siihen, ahdin taitaa kuitenkin alkaa olla jo rajoittava tekijä steg 4:n tapauksessa.
....
Luulen, että ongelma on nimenomaan huohotussysteemin tukkeutumisessa, koska omassani letkut ovat aina olleet hyväkuntoiset ja AUKINAISET.
En minä noista virihommista juuri mitään ymmärrä mutta stcs:n kautta ostin omaani erittäinkin edullisesti uuden 9-5 Aeron ahtimen eli kannattaa varmaan koettaa sitäkin kautta moista ostella.
Itse tyytyisin varmaankin vakiomännillä johonkin steg3:een, eikös steg4 vaadi jo parempaa välijäähyäkin ja mites automaatti suhtautuu siihen steg4:n vääntöön?
Tai kait sitä vääntöä saadaan rajoitetuksi softalla kun softalla.

Voit hyvinkin olla oikeassa tuossa öljyhommassa, vaikka puhaltelisi kovastikin ohi nin tärkeintä että moiset kaasut pääsevät ulos :)
No kyllä niiden mäntien pitäisi vielä tuo 285hp kestää kunhan huolehtii ilmamäärämittarin kunnossapysymisestä. Voiko sen antamia arvoja nähdä jostakin tai sen toimivuutta jotenkin muuten tarkastaa? IMMU:n viallisuushan on kaiketi ollut kaikkein suurin tekijä mäntien rikkoutumisille. Seuraavaan eli steg 5:een vaihdetaankin sitten ne männät ja isompi välijäähy. Vääntökään steg 4:llä ei kasvaisi kuin 440Nm:iin, josta se sitten rajoitetaan 400:n Nm:n automaattivaihteisissa autossa. Ja tosiaan steg 3 saattaisi olla jopa pahempi pala koneelle, koska silloin mennään rusina (GT17) punaisena todella kovilla pakopaineilla ja -lämmöillä.

Pitääpä katsella tuota stcs:aa ahtimen toivossa :)
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

2.3i-16 kirjoitti:
2,3t steg 4 on sama kuin Aeron Steg 4, joten 15T pitäisi riittää siihen, ahdin taitaa kuitenkin alkaa olla jo rajoittava tekijä steg 4:n tapauksessa.
Siis 2,3t steg 4 on sama kuin Aeron steg 3, pitää korjata itseäni :)
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kait se Mitsu just jaksaisi tuon 280hv? Putsaa ainakin IC, omastani tuli pari desiä öljyä ja moneen kertaan bensalla huuhtoen taisi viimein tulla puhtaaksi. Se vakio-IC ei näyttänyt kovin vankkatekoiselta, kestääköhän tuollaisia puolentoistakilon ahtoja?
Joku 3000kr on aika passeli hinta Mitsusta ;)

Eikös se 400Nm ollut huhupuheiden mukaan tonnarinkin tomaatinkin kesto, luulisi että uudemmanmallinen loota kestäisi saman?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

9-5T kirjoitti: -9-5:ssa tosin longlife öljy tuli käyttöön 2004 malleissa joissa ei huohotusongelmaa enään ole.
-Öljynvaihtoväli on 20000km/vuosi tai 2004-> 30000km/vuosi, ongelma koneissa vaihtuu öljyt vähintään kerran vuodessa ja paljon ajavilla normaalivälillä ei ole ongelmia joten onko syy tosiaan siinä että esim. 15000km/vuosi ajava vaihtaa öljyt vain kerran vuodessa
Niinno longlifellä tarkotin yleensäkin yli näitä pidennettyjä vaihtovälejä. Eikä nuo Xw30 kurat oo muutenkaan turbokoneelle mitään nannaa. Meidän 01sessä oli longlifeillä ajettu jo kauan?? Siis ennenku ite laitoin parempaa tilalle. Ja muutenkin öljyjä ei todellakaan oo vaihdeltu kerran vuodessa.. Ongelmaa ei liene tiedostettu ajoissa. Tuskin on ainut kyseisenlaista kohtelua saanut yksilö.

Se pitäs tarkkaan tietää että mistä se öljyn karstottuminen johtuu, liekö valtava ohipuhallus joka korventaa öljyt koviksi kokkareiksi?
Aki Peltola #1132
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

9-5T kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti: Ja muutenkin öljyjä ei todellakaan oo vaihdeltu kerran vuodessa.. Ongelmaa ei liene tiedostettu ajoissa. Tuskin on ainut kyseisenlaista kohtelua saanut yksilö.
Tarkoitatko ettei öljyä ole vaihdettu vähintään kerran vuodessa? Jos näin on kannattaa aloittaa auton valmistajan suositusten noudattamisesta.
Eipä ollu ei. Itse vaihdan vähintään kaksi kertaa vuodessa.
Aki Peltola #1132
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

ng900aero kirjoitti:Kait se Mitsu just jaksaisi tuon 280hv? Putsaa ainakin IC, omastani tuli pari desiä öljyä ja moneen kertaan bensalla huuhtoen taisi viimein tulla puhtaaksi. Se vakio-IC ei näyttänyt kovin vankkatekoiselta, kestääköhän tuollaisia puolentoistakilon ahtoja?
Joku 3000kr on aika passeli hinta Mitsusta ;)

Eikös se 400Nm ollut huhupuheiden mukaan tonnarinkin tomaatinkin kesto, luulisi että uudemmanmallinen loota kestäisi saman?
Pitänee kokeilla tuota IC:n putsausta, bensalla tahi jollain muulla liuottimella mitä hyllystä löytyy :) Jos alkaa vuotaa niin päivitetään :wink:

3000kr :o Kuulostaa muuten aika halvalta jos vertaa suomalaisiin pyyntihintoihin... Pitää katsella stcs:ää sillä silmällä :D

Ainakin Maptun rajoittaa väännön juuri tuoihon 400 Nm:iin, joten eiköhän se ole laatikon "oikea" kesto. Ainakin pidän maptunia suht luotettavana lähteenä :)
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

2.3i-16 kirjoitti:3000kr :o Kuulostaa muuten aika halvalta jos vertaa suomalaisiin pyyntihintoihin... Pitää katsella stcs:ää sillä silmällä :D
Juu, kannattaa ilman muuta. Mulla odottaa Matkahuollossa kanssa uusi mitsu tällä hetkellä, mutta ihan 3000kr en kyllä sitä saanut. Silti jäätiin hyvin "voitolle" jos verrataan Suomen hintoihin.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

ng900aero kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti: Pitänee kokeilla tuota IC:n putsausta, bensalla tahi jollain muulla liuottimella mitä hyllystä löytyy :) Jos alkaa vuotaa niin päivitetään :wink:

3000kr :o Kuulostaa muuten aika halvalta jos vertaa suomalaisiin pyyntihintoihin... Pitää katsella stcs:ää sillä silmällä :D
Kannattaa laittaa ostoilmoitus sinne stcs:lle, mulle tuli pari tarjousta uudesta Mitsusta, kalliimpi oli jotain 3300kr, halvempi piti tietty ottaa.
Postikulut oli jotain 300kr.
Varmaan muutkin liuottimet toimivat IC:n putsauksessa hyvin, bensa vaan oli niin halpaa ettei sitä tarvinnut säästellä, toki lemuaahan se.
Polttoöljyllä on myös hyvät puhdistavat omainaisuudet, eikä ole niin haisevaa eikä haihtuvaa (syttyvyys ja työskentely helpompaa). Ja toki halvempaa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

V-M kirjoitti: Polttoöljyllä on myös hyvät puhdistavat omainaisuudet, eikä ole niin haisevaa eikä haihtuvaa (syttyvyys ja työskentely helpompaa). Ja toki halvempaa.V-M
Toimiii erinomaisesti myös Forten, STP:n ja muiden moottorinpesuaineiden astetta edullisempana korvikkeena.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin