Lampun pesijä
Herätellääs juttuja. Onko nuiden moottorien irroittaminen mimmonen rasti, jos ottais pöydälle tutkittavaksi? Toinen puoli jumitteleepi tuossa "uudessa" tulokkaassa. 900i:stä korjasin pesurit, joten ei se varmasti mikään paha rasti voi olla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ei muuta kuin umpiot pois ja sitten 10mm hylsy räikkään kiinni ja moottorit pöydälle.Mertmi kirjoitti:Herätellääs juttuja. Onko nuiden moottorien irroittaminen mimmonen rasti, jos ottais pöydälle tutkittavaksi? Toinen puoli jumitteleepi tuossa "uudessa" tulokkaassa. 900i:stä korjasin pesurit, joten ei se varmasti mikään paha rasti voi olla.

Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Kaivoin oman Saabini (9-5 vm 2001) pesurin esille kesälomalla ja nostin pöydälle. Näytti olevan tyyppiä BOSH PBT GF20. Sen purkaminen näytti epäviisaalta ja ajattelin että sellaisen saanee Boshilta paljon halvemmalla kuin Saab huollosta. (Jos haluaa pihistellä.) Liittiminä oli Saabin omat liittimet johtojen päissä, mutta ne voinee korvata esim. Abikon liittimillä. Pistin systeemin kasaan ja jätin liittimen kytkemättä, jolloin pyyhin ei enää jää minne sattuu. Pyyhinmoottori on vieläkin vaihtamatta, kun on ollut tähdellisempääkin tekemistä. Katsastusmieskään ei huomauttanut.
Katso myös:
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... epair.html
Katso myös:
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... epair.html
Lisäys edelliseen:
Pesurilla tarkoitin sitä pakettia jossa on pyyhkimen moottori ja vaihteisto. Täytyy olla aikamoinen friikki jos lähtee korjaamaan sähkömoottoria itseään. Pikkupoikana purin tuon kaltaisia sähkömoottoreita leluista, ja voin sanoa että kasaan saaminen oli tosi hankalaa hiiliharjojen ja niiden jousten takia. Enää en viitsisi ryhtyä moiseen.
Pesurilla tarkoitin sitä pakettia jossa on pyyhkimen moottori ja vaihteisto. Täytyy olla aikamoinen friikki jos lähtee korjaamaan sähkömoottoria itseään. Pikkupoikana purin tuon kaltaisia sähkömoottoreita leluista, ja voin sanoa että kasaan saaminen oli tosi hankalaa hiiliharjojen ja niiden jousten takia. Enää en viitsisi ryhtyä moiseen.
Ei kannata yrittää polttaa suoraan 12V sähköllä. Sillä tavalla saa sen moottorin vaan poltettua lopullisesti. Moottori on purettava ja puhdistettava.
Omasta autosta oli molemmat tällä tavalla rikki ja huollon jälkeen toimivat uutta vastaavasti.
SF
Omasta autosta oli molemmat tällä tavalla rikki ja huollon jälkeen toimivat uutta vastaavasti.
SF
Frostgrey kirjoitti:Se on se sähkömoottori mikä siellä simahtelee, näissä uudemmissa ei taida enää se yksi muoviratas turvota niin että se ottaisi kanteen kiinni ja laukaisisi lämpösuojan.
Moottorin sisälle pääsee pölyä ja vaseliinia, minkä saa poltettua pois kun aukasee sen hörhöttimen ja antaa vähän aikaa moottorille 12V suoraan.
Tuo taitaa silti pelkkää ensiapua, eli jos joku tietää mistä saa samanlaisia uusia 12V moottoreita niin olen kiinnostunut
Lampun pesijä
PBT GF 20 tarkoittaa muoviraaka-ainetta, mistä härveli on tehty...o--o kirjoitti:Kaivoin oman Saabini (9-5 vm 2001) pesurin esille kesälomalla ja nostin pöydälle. Näytti olevan tyyppiä BOSH PBT GF20.

Re: Lampun pesijä
Olipa harhaanjohtavasti merkitty. Suurin ja selkein merkintä on mokkulan muoviraaka-aine! (Ketä se kiinnostaa.) (Mokkula on nyt auton uumenissa jemmassa kuolleen sulan kosmeettisena pitimenä.)kuikka10 kirjoitti: PBT GF 20 tarkoittaa muoviraaka-ainetta, mistä härveli on tehty...Etsi joku muu koodi Bosch-liikettä varten...
Mie tein Frostgreyn ohjeen mukaan, kun tossa tänäiltana purin tuon aavepyyhkijän. Testailin sitä kuoret auki, ja se moottori ei jaksanut pyöriä edes ilman koneistoa, kuin pari sekkaa. Käytännössä se lämpövaroke kuittasi moottorin pois päältä.sefo kirjoitti:Ei kannata yrittää polttaa suoraan 12V sähköllä. Sillä tavalla saa sen moottorin vaan poltettua lopullisesti. Moottori on purettava ja puhdistettava.
Omasta autosta oli molemmat tällä tavalla rikki ja huollon jälkeen toimivat uutta vastaavasti.
SF
Frostgrey kirjoitti:Se on se sähkömoottori mikä siellä simahtelee, näissä uudemmissa ei taida enää se yksi muoviratas turvota niin että se ottaisi kanteen kiinni ja laukaisisi lämpösuojan.
Moottorin sisälle pääsee pölyä ja vaseliinia, minkä saa poltettua pois kun aukasee sen hörhöttimen ja antaa vähän aikaa moottorille 12V suoraan.
Tuo taitaa silti pelkkää ensiapua, eli jos joku tietää mistä saa samanlaisia uusia 12V moottoreita niin olen kiinnostunut
Otin moottorin irti kokonaan ja ihmettelin sitä, että onko se jäykkä tai jotain. Ei ollut jäykkä. Luin moottorista, että se on tarkoitettu 12V jännitteelle. Eli ei muuta, kun suoraan akkuun vaan hyppylangat. Moottorista tuli savua ja valkoisen muoviosan läpi näkyi melkoiset kipinät. Oho!

Aattelin, että syteen tai saveen, se pyöri äskenkin, eikä kuollut, joten ei se voi olla rikki. Lisää virtaa. Taas savua ja kipinöitä. Moottori pyöri jo paljon paremmin. Annoin sille vähitellen sellaisia puolenminuutin annoksia ja käryäminen loppui moottorin pyöriessä herkästi. Ei muuta, kun härveli nippuun.
Pienoinen taistelu oli säätää ajoitus oikeaan asentoon. Piti purkaa härvelin takakansi auki kahteen otteeseen, ennenkuin sain sen pysähtymään oikealla tavalla. Ensialkuun kun pyyhkijä yritti mennä neljänneskierroksen stopparin yli alkuliikkeessä, vaikka se pysähtyikin aina oikeaan kohtaan. Oli ikäänkuin DTM-pyyhkijän ainesta siinä.

Samalla, kun korjasin pyyhkijän moottorin, löysin rikkinäisen takaiskuventtiili+t-haara -yhdistelmän siitä vasemman vilkun takaa. Oli tyypillinen vika tullut siihen, että nesteet tulee venttiilissä olevasta reiästä pihalla. Vaihdoin sitten siihenkin ehjää osaa tilalle.
Kylläpä nyt kelpaa kurakeleilla ajella.

ps. tuo moottori näytti kovin samanlaiselta, millaisia käytetään radio-ohjattavissa lennokeissa potkurimoottoreina. Ne muistaakseni kustantaa jotakin 5-10 euron luokkaa/kpl. Pitäisi ottaakin selvää, löytyisikö niitä 12volttisina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vajaa vuosi sitten toinen lampunpesijä hajosi, kuten aloitusrepliikistä näkyy. En vaihdattanut sitä , vaan irrotin sen sähköliittimen, jotta pyyhkijä ei jäisi mihin asentoon sattuu.
Korjaus olisi kuulema maksanut noin 400 e - muistaakseni. Ylihintainen korjaus pyyhkijän tarpeellisuuteen nähden, ainakin kun ajo on pääasiassa pääkaupunkiseudun moottoriteitä ja kehäteitä. (Asia olisi toinen jos ajelisin säännöllisesti kurakeleillä esim. Helsinki - Utsjoki väliä.) Lähes vuoden vain yhdellä toimivalla pyyhkimellä ajaneena voi todeta että eipä niiden lamppujen kuraisuudessa tai kurattomuudessa yleensä ole ollut paljoa eroa.
Nyt hajosi toinenkin pyyhkijä. Voin irrottaa siitäkin liittimen, mutta onko kellään tiedossa jotain muuta ratkaisua, jolla sähköt saisi kokonaan pois molemmista lampunpyyhkijöistä ja myös niiden vesipumpuista? Vai onko lampuille edes omaa vesipumppua, vai käyttääkö se samaa pumppua kuin tuulilasin pesuri?
Jos irrotan lampunpesijät kokonaan, niin onko olemassa mitään siistejä tulppia joilla voi tukkia pyyhkijöiden akseleiden reiät?
Korjaus olisi kuulema maksanut noin 400 e - muistaakseni. Ylihintainen korjaus pyyhkijän tarpeellisuuteen nähden, ainakin kun ajo on pääasiassa pääkaupunkiseudun moottoriteitä ja kehäteitä. (Asia olisi toinen jos ajelisin säännöllisesti kurakeleillä esim. Helsinki - Utsjoki väliä.) Lähes vuoden vain yhdellä toimivalla pyyhkimellä ajaneena voi todeta että eipä niiden lamppujen kuraisuudessa tai kurattomuudessa yleensä ole ollut paljoa eroa.
Nyt hajosi toinenkin pyyhkijä. Voin irrottaa siitäkin liittimen, mutta onko kellään tiedossa jotain muuta ratkaisua, jolla sähköt saisi kokonaan pois molemmista lampunpyyhkijöistä ja myös niiden vesipumpuista? Vai onko lampuille edes omaa vesipumppua, vai käyttääkö se samaa pumppua kuin tuulilasin pesuri?
Jos irrotan lampunpesijät kokonaan, niin onko olemassa mitään siistejä tulppia joilla voi tukkia pyyhkijöiden akseleiden reiät?
Vajaa vuosi sitten toinen lampunpesijä hajosi, kuten aloitusrepliikistä näkyy. En vaihdattanut sitä , vaan irrotin sen sähköliittimen, jotta pyyhkijä ei jäisi mihin asentoon sattuu.
Korjaus olisi kuulema maksanut noin 400 e - muistaakseni. Ylihintainen korjaus pyyhkijän tarpeellisuuteen nähden, ainakin kun ajo on pääasiassa pääkaupunkiseudun moottoriteitä ja kehäteitä. (Asia olisi toinen jos ajelisin säännöllisesti kurakeleillä esim. Helsinki - Utsjoki väliä.) Lähes vuoden vain yhdellä toimivalla pyyhkimellä ajaneena voi todeta että eipä niiden lamppujen kuraisuudessa tai kurattomuudessa yleensä ole ollut paljoa eroa.
Nyt hajosi toinenkin pyyhkijä. Voin irrottaa siitäkin liittimen, mutta onko kellään tiedossa jotain muuta ratkaisua, jolla sähköt saisi kokonaan pois molemmista lampunpyyhkijöistä ja myös niiden vesipumpuista? Vai onko lampuille edes omaa vesipumppua, vai käyttääkö se samaa pumppua kuin tuulilasin pesuri?
Jos irrotan lampunpesijät kokonaan, niin onko olemassa mitään siistejä tulppia joilla voi tukkia pyyhkijöiden akseleiden reiät?
Korjaus olisi kuulema maksanut noin 400 e - muistaakseni. Ylihintainen korjaus pyyhkijän tarpeellisuuteen nähden, ainakin kun ajo on pääasiassa pääkaupunkiseudun moottoriteitä ja kehäteitä. (Asia olisi toinen jos ajelisin säännöllisesti kurakeleillä esim. Helsinki - Utsjoki väliä.) Lähes vuoden vain yhdellä toimivalla pyyhkimellä ajaneena voi todeta että eipä niiden lamppujen kuraisuudessa tai kurattomuudessa yleensä ole ollut paljoa eroa.
Nyt hajosi toinenkin pyyhkijä. Voin irrottaa siitäkin liittimen, mutta onko kellään tiedossa jotain muuta ratkaisua, jolla sähköt saisi kokonaan pois molemmista lampunpyyhkijöistä ja myös niiden vesipumpuista? Vai onko lampuille edes omaa vesipumppua, vai käyttääkö se samaa pumppua kuin tuulilasin pesuri?
Jos irrotan lampunpesijät kokonaan, niin onko olemassa mitään siistejä tulppia joilla voi tukkia pyyhkijöiden akseleiden reiät?
Jos pistän lampunpesijöiden letkut "solmuun" jotta niiden kautta ei valu pesunestettä hukkaan, kun lampun pyyhkijätkään ei toimi, niin mikä näistä vaihtoehdoista tapahtuu:
1. Pumppu ylikuormittuu ja jokin kohta sanoo "poks"
2. Letku tai sen tiiviste sanoo "poks" kun pumpulla on niin kamala voima
3. Pesunestettä ei valu enää harakoille - ei kun madoille. (Tavoite saavutettu)
1. Pumppu ylikuormittuu ja jokin kohta sanoo "poks"
2. Letku tai sen tiiviste sanoo "poks" kun pumpulla on niin kamala voima
3. Pesunestettä ei valu enää harakoille - ei kun madoille. (Tavoite saavutettu)
Röhnäkeleillä on olleet tosi hyvä apu nuo valonpesurit. Tänätalvena etenkin on rapa roiskunut täälläkin Joensuun seudulla ihan urakalla. Nyt vasta on päästy ajelemaan normaaleissa talvikeleissä, eli että tiet on polanteiset jokapaikassa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
En epäile että niistä ei olisi hyötyä. Tuntuu vaan kovin huonolta tuo hinta/hyöty suhde ainakin mun ajomaisemissa. Ja jos laittavat uudet samanlaiset pyyhkijät, niin nekin varmaan hajoavat jossain vaiheessa.
Näyttää olevan vähän tyyppivika Saabeissa ja Volvoissa tuo pyyhkijöiden toimimattomuus. Kun katselee esim. pysäköityjä autoja, niin aika usein huomaa auton jossa sulka on väärässä paikassa.
Pyyhkijät eivät ole enää pakolliset, joten olen ilman niitä ainakin toistaiseksi. Jos tulen katumapäälle joskus, niin voihan ne vaihtaa toimiviin myöhemminkin. Tai yrittää korjata itse, jos näpräysintoa ja aikaa riittää.
Näyttää olevan vähän tyyppivika Saabeissa ja Volvoissa tuo pyyhkijöiden toimimattomuus. Kun katselee esim. pysäköityjä autoja, niin aika usein huomaa auton jossa sulka on väärässä paikassa.
Pyyhkijät eivät ole enää pakolliset, joten olen ilman niitä ainakin toistaiseksi. Jos tulen katumapäälle joskus, niin voihan ne vaihtaa toimiviin myöhemminkin. Tai yrittää korjata itse, jos näpräysintoa ja aikaa riittää.