
Jäähdytin!!
Jäähdytin!!
Elikkäs onko ysisatasen vapaasti hengittävän ja ysisatasen turbokoneen syylareissa eroa? kun olettaakseni ne ovat päältäpäin täysin samanlaiset? lienenkö väärässä, sillä motonetin luettelossa lukee satkun syylarissa että: ei turbo eikä turbo 16v. Olisin erittäin kiitollinen jos joku osaa vastata 

jäähdytin
Niin joo käsittääkseni se menee sillain että:
kaasari- ja ruiskumallien jäähdytin on kaksirivinen, ja
turbomalleissa kolmirivinen.
Olen kyllä kuullut turboihinkin asennetun tätä kaksirivistä ja ilman mitään ongelmia (ainakaan jäähdytystehon suhteen).
Vastaavasti toki kaasariin ja ruiskuun voi asentaa kolmirivisen jäähdyttimen. Saa enemmän jäähdytys tehoa.
Kellään kokemusta siitä miten lämpömittari käyttäytyy tämän jälkeen?
Aikoinaan tohon mun autoon ostettin syyläri Motonetistä. On se ihan ok toiminut vaikka näyttää ruostuvan. Siinä ei silloin ollut mitään merkkiä että kyseisen syylärin laadukkuutta epäilen. Musta se on ja taisin itekkin maalata vielä sivuja paremmin mustaksi.
Mutta niitähän on siis toki uudempiakin jäähdyttimiä joissa on esim. muovipäädyt.
Jos jossain purkuautossa on kirkas messinginvärinen jäähdytin niin kannattaskohan ostaa? Pääsis ulkopuolisista korroosio ongelmista?
kaasari- ja ruiskumallien jäähdytin on kaksirivinen, ja
turbomalleissa kolmirivinen.
Olen kyllä kuullut turboihinkin asennetun tätä kaksirivistä ja ilman mitään ongelmia (ainakaan jäähdytystehon suhteen).
Vastaavasti toki kaasariin ja ruiskuun voi asentaa kolmirivisen jäähdyttimen. Saa enemmän jäähdytys tehoa.
Kellään kokemusta siitä miten lämpömittari käyttäytyy tämän jälkeen?
Aikoinaan tohon mun autoon ostettin syyläri Motonetistä. On se ihan ok toiminut vaikka näyttää ruostuvan. Siinä ei silloin ollut mitään merkkiä että kyseisen syylärin laadukkuutta epäilen. Musta se on ja taisin itekkin maalata vielä sivuja paremmin mustaksi.
Mutta niitähän on siis toki uudempiakin jäähdyttimiä joissa on esim. muovipäädyt.
Jos jossain purkuautossa on kirkas messinginvärinen jäähdytin niin kannattaskohan ostaa? Pääsis ulkopuolisista korroosio ongelmista?
SAAB
Miulla on 99 turbossa vakio kaasarimallin ehjä hyväkuntoinen syyläri. Lämpötilat pysyi ihan normaaleina hellekeleilläkin, kun sain järjestelmän vaan ilmattua kunnolla. Ilmakuplat kiusasivat alkuun. (Satkussa ilmakuplaongelma on paljon pienempi, kuin 99:ssä.) Väittäsin, että jossakin Kalifornian helteessa urkuauki ajaessa voisi tulla lämpöongelmia. Suomen oloissa tuskin mitään häikkää, kunhan vaan syyläri on hyväkuntoinen.
Syyläreistä tehokkaimpia on alumiiniset syylärit. Se johtuu kahdesta syystä. Syylärin rakenne siirtää lämmön tehokkaammin ripoihin ja toisekseen alumiini luovuttaa lämmön paremmin ilmaan, vaikkakin kuparilla on parempi lämmönjohtavuus.
Syyläreistä tehokkaimpia on alumiiniset syylärit. Se johtuu kahdesta syystä. Syylärin rakenne siirtää lämmön tehokkaammin ripoihin ja toisekseen alumiini luovuttaa lämmön paremmin ilmaan, vaikkakin kuparilla on parempi lämmönjohtavuus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Laitoin T16 autoon ihan tavallisen kaasari/ruiskumallin jäähdyttimen, eikä lämmöt siitä mitenkään muuttuneet. Huomattavin ero oli vesimäärän pysyminen vakiona, mikä oli huomattava muutos aikaisempaan 
Eroa muistaakseni on jäähdyttäjän puhaltimen lämpöanturissa vapari/turbo.

Eroa muistaakseni on jäähdyttäjän puhaltimen lämpöanturissa vapari/turbo.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
joku vuosi sitten kun oli vaparin syylärin vaihtotarve niin merkkiliikkeen syyläri oli yllätys--yllätys: halvin.
tarvikesyyläreissä ei aina ole sitä termaria, orkkiksissa on. Jos siirtää sen termarin vanhasta niin se fiiberitiiviste on likimain aina aika kypsä. ellei peräti entinen. haratsuista en oikein sopivaa fiiberiä löytänyt eli jos menee termarin vaihtohommiksi niin kandee hommata se tiivari etukäteen valmiiksi.
tarvikesyyläreissä ei aina ole sitä termaria, orkkiksissa on. Jos siirtää sen termarin vanhasta niin se fiiberitiiviste on likimain aina aika kypsä. ellei peräti entinen. haratsuista en oikein sopivaa fiiberiä löytänyt eli jos menee termarin vaihtohommiksi niin kandee hommata se tiivari etukäteen valmiiksi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Alumiinisessa jäähdyttäjässä voinee olla enemmän lamellia mikä selittää huonommalla lämmönsiirtokertoimella saadun jäähdytystehon. Äkkiseltään katsottuna ja mikäli Wikipediaan on luottaminen niin alumiinilla on lähes puolet huonompi lämmönjohtavuus.
Mulle on kyllä yksi jäähdytinkorjaaja sanonut, että kolmirivinen kuparinen jäähdytin olisi paras vaihtoehto.
Mulle on kyllä yksi jäähdytinkorjaaja sanonut, että kolmirivinen kuparinen jäähdytin olisi paras vaihtoehto.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
sellanen muistikuva, jotta lämmönsiirtimissä suurelta osin ratkaisee pintojen likaisuus/ siirtymävastus materiaalin rajapinnassa eli jos on kattilakiveä tms sisäpinnalla tai peräti osa rivoista tukossa, vastaavasti ilmapuolella jos on maalia tai muuta moskaa pinnalla/ verkon kontakti ripoihin huonontunut, niin pienentää tehoa oleellisesti. Rakenteellisesti riparivien määrä ja ripojen tiheys ja kontakti siihen verkkoon vaikuttaa. Lämmönjohtavuudet ovat kupari 331, alumiini 180, messinki n. 75---100.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Näinhän se on, että epäpuhtaudet, likaisuus ja viallisuus syövät tehoa. Alumiinen etuna kuitenkin on se, että alumiini ei tarvi minkäänlaista pinnoitetta toimiakseen vuosia vaan se luo itselleen se oksidi kerroksen. Kupari jäähdytin taas olisi suotavaa maalata ja ainahan se vedetään mustalla (joku muistikuva olisi, että musta luovuttaa lämpöä enemmän kuin esim. valkoinen
). Ja siksikin tuo on hyvä tuo kuparin maalaus koska kuparikin tekee pinnalleen jonkinlaisen "oksidipinnan" (en muista nyt mitä se vihertävä on, valkoinen on ainakin pulunkakkaa
).
Alumiinilla saa kuitenkin enemmän lamellia, ts. tiheämpään. Kuparilla taasen pitää tehdä harvaa lamellia jotta se voidaan maalata. Toinen asia on sitten lämmityslaitteenkennot jotka ovat aika hyvin sään suojassa ja eipä ole sattunut silmään yhtään maalattua lämppärinkennoa.


Alumiinilla saa kuitenkin enemmän lamellia, ts. tiheämpään. Kuparilla taasen pitää tehdä harvaa lamellia jotta se voidaan maalata. Toinen asia on sitten lämmityslaitteenkennot jotka ovat aika hyvin sään suojassa ja eipä ole sattunut silmään yhtään maalattua lämppärinkennoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001