Jyrkempi nokka

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V-M kirjoitti:Juu ruttu on turbo tasolla joten lähemmäksi 11 pitäis saada jotta sillä jotain tekis.

V-M
Ok eli antaa olla, pitää jatkaa turbokamppeiden metsästystä. Markkinoilla tuntuisi olevan ainoastaan haljenneita T8-koneen pakosarjoja, viallisia ahtimia jne.
Esim. B-mallinen turbon virranjakaja näyttäisi olevan vaikea löytää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kyllä sinä saat sen nokan "heittämällä" kiinni sen toimimaan. Äijät on vaa tuommosia hifistelijöitä että pitäs muka aina tehdä oikein nää hommat. :D Eli jos kysäset koneistajalta että "pikkusen jyrkempi" ja mainitset vielä vakiorutut jne niin saa varmana yläkierroksille lisää hönkää. Alakiekat vaan äkkiä heikkenee nokkaa kiristettäessä jos puristusta ei nosta. Tosissaan rajun nokan kanssa pitää sitten olla puristukset sen 11 ja yli, erilliset läpät jokapytylle jne että pelaa..
Aki Peltola #1132
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Joo, ei ollut tarkoitus mitenkään tyrmätä suunnitelmiasi..
Mutta tosiaan, mainitse että sulla on "vakikone", niin ei mene nokan teko ihan metsään. Laita sitten vielä nokan kaveriksi ainakin peltisarja, vaikka et muuta tekisikään. Saa niilläkin jotain aikaiseksi, vaikka se paras hyöty tulee siitä kannesta..
No tavoitehan ei ollut kuin 10hp, eikä siihen nyt paljoa tarvitakkaan..

Ps: Virranjakajia pystytään muokkaamaan turbokäyttöön tavallisesta jakajasta..
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

walderama kirjoitti:
Ps: Virranjakajia pystytään muokkaamaan turbokäyttöön tavallisesta jakajasta..
Kerrotko lisää, tästä olen koettanut kysellä aiemminkin, eli riittääkö vaparin jakajan säätöalue turbolle, eli ruuvaa vaan kiinni vaparin jakajaan kiinni turbomallin painekellon, ja säätää perusennakon about keskelle, vai miten se menee?

Ja nyt tämä homma on kiikun kaakun kun kone osoittautui terveeksi, (kuulemani naputus johtui ainoastaan kiertyneestä laturin remmistä joka rasitti toispuoleisesti kuluneesta reunastaan kaiketi johtuen laturia niin että laturin siivet pääsivät nakuttamaan silloin tällöin moottoriin :oops: :oops: )
Kone käy nyt uudella hihnalla kuin enkeli, eikä kahdella STP Engine Flush-huuhtelulla tehty puhdistus tuonut mitään kummempaa koneesta ulos eli tuon perimätietoinen ajomäärä, 120tkm saattaa pitää paikkansa.

Ja lisäksi tuo puristussuhde (8.5:1) viittaisi kätevästi turbotukseen, eli miedot paineet, IC lampunpesijöiden paikalle, dynossa käyntiä ja muutoskatsastusta ;)

Kunhan vaan löytyisi pakosarja ja turbo, sekä dp (no senkait voi tehdä itse).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

ng900aero kirjoitti:Unohtakaa koko homma, kyse oli kuitenkin vakiokoneeseen laitettavasta normaalia jyrkemmästä nokasta (koneessa k-jetti, iskutilavuus 1985, puristussuhde 1:8.5, vakioventtiilit, tulossa peltisarja, tehotavoite +- 10hv) :D
Pareet kuiteskin käydä koneistamon juttusilla ;)
Olikos sulla kyseessä nyt B-kone?9.2 pitäisi olla b:koneen puristus-suhde?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tomaatti kirjoitti:
Olikos sulla kyseessä nyt B-kone?9.2 pitäisi olla b:koneen puristus-suhde?
Taisin pahus vie taas muistaa väärin :oops:
Eli kun tuossa on tuo vanhempi (1973) B-kone vanhemmilla männillä niin siinä taisi olla puristussuhde 8.7:1 ??
Kuitenkin tuo on niin alhainen että kantta saisi oikein kunnolla varmaan laskea ennekuin pääsisi johonkin 10-11 puristusten pintaan?

Tuollaisenaan tuosta tulisi varmaan ihan kiva ajettava jollain puolenkilon ahdoilla, ja luulisi pysyvän nipussakin jossei enempää kutittelisi ulos, ja läpäisisi sen muutoskatsastuksenkin ok.

Ite ainakin tykkäsin ajaa mun ex-900S:llä joka oli vakiokuosissa, oli vääntävä ja arkikäyttöön ihan riittävän tehokas, jotain sensuuntaista tuostakin halajaisin.
Eli ts. jääköön nyt vaparin virityshomma unholaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No laita se kireä nokka jolloin dynaaminen puristus laskee ja sitten siihen päälle turbo. ;)

Muista että 8v kannella nakutusriski on huomattavasti suurempi kuin ässän 16v, siksi lähellekkään samat puristussuhteet ei käy!
Aki Peltola #1132
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kokeilin kerran vaparin 312ast nokkaa -> turbossa ja 8 purrilla. 8) Se ei toiminu vähääkään.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vapari B-koneessa 9,2 puristukset
Vapari H-koneessa 9,5 puristukset
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

ng900aero kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:
Olikos sulla kyseessä nyt B-kone?9.2 pitäisi olla b:koneen puristus-suhde?
Taisin pahus vie taas muistaa väärin :oops:
Eli kun tuossa on tuo vanhempi (1973) B-kone vanhemmilla männillä niin siinä taisi olla puristussuhde 8.7:1 ??
Oikeassa olet! Ensimmäisissä kaksilitraisissa vuoteen -74 puristussuhde on 8,7 ja -75 alkaen 9,2.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin