Elikkäs kyseessä on vuoden -90 9000 2,3TA ja kiessimittari sekoilee toisinaan. Mittari voi ensin näyttää ihan normaalia lukemaa ja yhtäkkiä pudota noin 600 kierrosta alemmas. Viisari liikuskelee ihan normaalisti mutta näyttäen matalampia kierroksia. Ja taas aivan yhtäkkiä mittari näyttää normaalisti. Onko mitään ideoita mistä voi johtua ja mistä DI koneen mttari ottaa tietonsa?
Sitten se nykiminen, tekee pääasiassa kylmänä. Ajelee normaalisti pintakaasulla, yhtäkkiä vetokatoaa ja tulee samantien takaisin. Tekee näin yleensä pari kolme kertaa peräkkäin. Toisinaan konehuoneessa haisee myös bensa jonkin verran toisinaan ei. Tyhjäkäynti ei aina ole tasaista vaan pakoputkesta kuuluu pieniä puhauksia vähän väliä ja kierrokset niiaa hieman samalla hetkellä. Voiko olla jossain anturissa olla vika vai mikä avuksi? DI kassu on vaihdettu 5000km sitten uuteen.
Kierroslukumittari ja ajoittainen nykiminen
Itsellä kanssa -88 vuoden tonnarissa tuo kiekkamittari liikkuu / elää välillä ihan omaa elämäänsä....
Esim. Autolla ajaa 80 km/h ja kytkee takalasin lämmittimen päälle niin saattaa kierroslukumittari tippua nollaan ja kun ottaa lämmittimen pois päältä niin taas on normaalit kierrokset mitä sillä hetkellä sitten milloinkin kuuluu olla......
Ja toinen missä tuo kierroslukumittarin oma aikainen heittely tulee ilmi niin risteykseen tullessa ja vilkun päälle laittaessa mittari saattaa liikuskella vilkun tahtiin esim. vasemmalle käännyttäessä.
Itseäni ei tuo asia vaivaa erityisemmin, mutta aina välillä sitä on ihan mukava seurailla miten se nyt taas noin heittelehtii... Auto siis kuitenkin käy normaalista.
Ja mainittakoon että autossa ei ole DI-kasettia.
Viisaammat voi sitten taas kertoa jos tuolla kierroslukumittarin heittelyllä on jotain haittaa autolle, niin silloin sen toimintaan on puututtava. Ja tuota heittelyä esiintyy lähinnä näin talvisin, sillä kesäisin en muista tuollaista tapahtuneen. Tosin minun tapauksessa kyse on varmaankin maadoitus ongelmasta vai

Esim. Autolla ajaa 80 km/h ja kytkee takalasin lämmittimen päälle niin saattaa kierroslukumittari tippua nollaan ja kun ottaa lämmittimen pois päältä niin taas on normaalit kierrokset mitä sillä hetkellä sitten milloinkin kuuluu olla......
Ja toinen missä tuo kierroslukumittarin oma aikainen heittely tulee ilmi niin risteykseen tullessa ja vilkun päälle laittaessa mittari saattaa liikuskella vilkun tahtiin esim. vasemmalle käännyttäessä.

Ja mainittakoon että autossa ei ole DI-kasettia.




Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.