lämpömittarin tuunausta ja vähän öljynkin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

lämpömittarin tuunausta ja vähän öljynkin

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo tässä ajattelin myös tuunata lämpömittaria, taikka siis sitä lisälämpömittaria jonka asennan autooni.

Ajattelin viritellä siihen useamman lämopöanturin. Ja katkaisimilla sitten ohjaus. Voi sitten mitata lämpötilan useammasta paikkaa konetta.

Oma lämpömittari jää ihan normaalin koskemattomaksi.

Sopivia paikkoja antureille ovat (SAAB 900 tuplakaasutin 1988) mm.:
- jäähdyttimen poistotuppa
- lohkontyhjennystulppa (vaatii soviteosan)
- termostaattikotelossa kaksikin ylimääräistä paikkaa (ruiskussa ainakin toisessa "joku" anturi" (vaatii soviteosan).

Tietysti letkujenkin väliin saa laitettua jos haluu.

Aattelin ostaa anturit alkuperäismallisia (Motonet) taikka ainakin yhden Biltemasta. Bilteman anturin sijoitan sinne lohkontyhjennystulpan tilalle. Siinä on ns. mutterikiinnitysjohdolle, ettei irtoo kun on niin hankalassa paikassa. (Täytyy mittailla ja katella minkälainen anturimittarissa on että ne on kanssa vaihtokelposia.

Samaten varmaan öljynlämpömittarin anturinkin vois asentaa. Ainakin lohkossahan on se tulppa josta lähtee turbolle voitelu ja sitten haaralla öljyn suosattimen lähelle. Mietityttää vaan että kuinkahan lähellä lukemia on näissä paikoissa sitä oikeeta.

Hulluin visio onkin muuten rakennella jäähdytysjärjestelmään painemittari. Mutta en tiedä kestääkö anturit. Samaten en tiedä kuinka vaikeeta on enää toteuttaa pakokaasujen lämpömittari.
SAAB
Vastaa Viestiin