Eberin ajastin ongelma
Eberin ajastin ongelma
Onkos kukaan törmännyt tälläiseen vikaan, että kun on laittanut eberin ajastuksella päälle, niin ei olekkaan lähtenyt lämmittämään.
Useita kertoja on näin tehnyt, muuten eberi toimii loistavasti.
Minun mielestä mitä pidempään auto seisoo niin sen epävarmemmin lämmitin lähtee päälle.
Voiko lämmitin "unohtaa" lähteä päälle vai missä vois olla vika.
Ja kyseesä oli 9-3tid:in orkkis eberi sid ohjauksella.
Useita kertoja on näin tehnyt, muuten eberi toimii loistavasti.
Minun mielestä mitä pidempään auto seisoo niin sen epävarmemmin lämmitin lähtee päälle.
Voiko lämmitin "unohtaa" lähteä päälle vai missä vois olla vika.
Ja kyseesä oli 9-3tid:in orkkis eberi sid ohjauksella.
Kerran on tullut tämä asia eteen, tuossa marraskuun pakkasilla. DTE näytti tankkauskehoitusta kun ajastin illalla myllyn aamua varten kuten normaalisti. Aamulla sitten ihmettelin että mikäs on kun ei mithän kuulu ja kone on kylmänä. Onneksi oli vain muutama pakkasaste, auto käynnistyi ongelmitta kuitenkin. Ei silloin muuten lähtenyt Eeberi käyntiin moottorin käynnistyttyäkään.
Kun sain tankin täyteen, ongelma poistui eikä ole uusinut. Taitaa olla että softa estää Eberin käynnistymisen, kun tankki on riittävän tyhjä. Varmuutta tästä minulla tietysti ei ole, mutta kohtuu loogiselta ainakin kuulostaisi... Ei siis vika vaan ominaisuus.
Kun sain tankin täyteen, ongelma poistui eikä ole uusinut. Taitaa olla että softa estää Eberin käynnistymisen, kun tankki on riittävän tyhjä. Varmuutta tästä minulla tietysti ei ole, mutta kohtuu loogiselta ainakin kuulostaisi... Ei siis vika vaan ominaisuus.
Millainen onkelma teillä on? Meillä ei merkkivalo sammu ollenkaan kylmällä ilmalla. Testasivat kyllä ja totesivat (siis Saabin liikkeessä) että se eberi sammuu ihan OK kun lämmöt nousee riittävän ylös mutta valo vaan jää palamaan.ajma kirjoitti:Tämä on vielä kokematta - oma ongelma liitty vain lämppärin haluttomuuteen kytkeytyä pois päältä
En ole ihan vakuuttunut, sillä mun mielestä tankkaamalla mitattu keskikulutus on aavistuksen suurempi kuin SID:n ilmoittama.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Kuten toisaalla totesin:saab93f kirjoitti:Millainen onkelma teillä on?ajma kirjoitti:Tämä on vielä kokematta - oma ongelma liitty vain lämppärin haluttomuuteen kytkeytyä pois päältä
"Itselläni on SC:ssä hieman samallailla toimiva lämppäri = menee aina päälle kun ilman lämpötila laskee alle 7 C:n, mutta ei kuitenkaan kytkeydy pois päältä, vaikka moottorinlämpötila on saavuttanut ohjekirjassa mainitun lämpötilan - muistaakseni 75 C.
Käsisäädöillä ei voi tilanteeseen mitenkään vaikuttaa.
Onko lämppärin ohjelmointikyky tosiaan niin vaatimaton, että siihen voi ohjelmoida vain kolme lämmittimen päälle menoaikaa ja niistäkin vain yksi kerrallaan voi olla vain valittuna - jo muinoisessa vm 89 9000 CD pystyi orkkislämppäriin ajastamaan muistiin yhtäaikaa kolme lämmitysaikaa aloitus- ja lopetusaikoineen...
Lieneekö SS/SC lämmittimeen edes mahdollista asentaa mitään kauko-ohjainominaisuutta, jolla pystyisi laajentamaa ohjelmointimahdollisuuksia ? "
Kulutukseen ja eberin tohinaan vedoten uskaltaisin kyllä väittää lisäksi, että omassa autossani ei olisi kyse vain merkkivalon päällejäämisestä, vaan lämmitin ei todellakaan jostain syystä kytkeydy pois päältä
Mulla on kanssa sama juttu omassa 1.9 TiDs SC:ssa että tuo keltainen webaston palaa kokoajan vaikka moottorin lämpötila on noussut normalille tasolle. Huollon mukaan se pitäisi aina palaa jos ulkolämpötila on alle 8C, mutta tuo tuntuu aikas hölmöltä. Onhan siinä lämpömittari josta näkee onko kylmä vai ei.
Koska auto on vasta kuukauden vanha ja kelit on olleet aina alle 8C en ole päässyt kokeilemaan että sammuuko se lämpimässä kelissä.
Kuuntelun mukaan webasto kyllä ei käy kokoajan ja kulutus on viimeaikoina laskenut. Ekan 1000km aikana kulutus oli hiukkasen korkeampi, mutta ilmeisesti johtuu jostain moottorin totutusohjelmasta?
-Tommi
Koska auto on vasta kuukauden vanha ja kelit on olleet aina alle 8C en ole päässyt kokeilemaan että sammuuko se lämpimässä kelissä.
Kuuntelun mukaan webasto kyllä ei käy kokoajan ja kulutus on viimeaikoina laskenut. Ekan 1000km aikana kulutus oli hiukkasen korkeampi, mutta ilmeisesti johtuu jostain moottorin totutusohjelmasta?
-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Jep jep. Sammuu se. Ja sitten myös jääpi syttymättä sitä 8 astetta lämpimämmässä.maverick kirjoitti:Mulla on kanssa sama juttu omassa 1.9 TiDs SC:ssa että tuo keltainen webaston palaa kokoajan vaikka moottorin lämpötila on noussut normalille tasolle. Huollon mukaan se pitäisi aina palaa jos ulkolämpötila on alle 8C, mutta tuo tuntuu aikas hölmöltä. Onhan siinä lämpömittari josta näkee onko kylmä vai ei.
Koska auto on vasta kuukauden vanha ja kelit on olleet aina alle 8C en ole päässyt kokeilemaan että sammuuko se lämpimässä kelissä.
Kuuntelun mukaan webasto kyllä ei käy kokoajan ja kulutus on viimeaikoina laskenut. Ekan 1000km aikana kulutus oli hiukkasen korkeampi, mutta ilmeisesti johtuu jostain moottorin totutusohjelmasta?
-Tommi
By the way - käytiin viikonloppuna tekaisemassa perheen kanssa vajaan 700 km:n reissu, auto täynnä ja tosi sotkuinen (lue sohjoinen) keli. Sekä SID:n että tankkauksen perusteella keskikulutus 5.1 l/100km
Että sellainen peli tuo SC TidS.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Eberin toiminta on ilmeisesti käyttöohjekirjassa kuvattu hieman väärin.
Merkkivalo palaa aina, kun Eberi on päällä tai ulkolämpötila on alle n. 8 astetta. Eberi sen sijaan on päällä vain, kun moottorin lämpötila on tietyn rajan alle, tai lämmitin on kytketty päälle ajastimella/käsin.
Viileällä kelillä valo siis palaa aina, mutta Eberi on vain valmiustilassa silloin kun kone on lämmin. Joskus on sattunut sellainen keli, että saman ajon aikana ulkolämpötila on noussut esim. +6:sta +10:een, ja valo kyllä sammuu silloin.
Näin se on ainakin omassani toiminut koko ajan ja tuntuu kuvauksista päätellen toimivan muillakin. Länsiauton myyjä tuntui myös tämän tietävän ja kuvaili toiminnan juurin näin auton luovutuksen yhteydessä.
Ajotietokoneen mukaan kulutus pyöri viime talvena 5,5 - 6,0 litran välillä, kesä mentiin sitten 5,0 - 5,2 välillä. Nyt ajotietokone näyttää viimeiselle 12 tkm:lle 5,2, mutta koetankkauksin tehty "kalibrointi" antaa pari desiä suurempia lukemia kuin ajotietokone. Takana 45 tkm ongelmattomia kilometrejä.
Merkkivalo palaa aina, kun Eberi on päällä tai ulkolämpötila on alle n. 8 astetta. Eberi sen sijaan on päällä vain, kun moottorin lämpötila on tietyn rajan alle, tai lämmitin on kytketty päälle ajastimella/käsin.
Viileällä kelillä valo siis palaa aina, mutta Eberi on vain valmiustilassa silloin kun kone on lämmin. Joskus on sattunut sellainen keli, että saman ajon aikana ulkolämpötila on noussut esim. +6:sta +10:een, ja valo kyllä sammuu silloin.
Näin se on ainakin omassani toiminut koko ajan ja tuntuu kuvauksista päätellen toimivan muillakin. Länsiauton myyjä tuntui myös tämän tietävän ja kuvaili toiminnan juurin näin auton luovutuksen yhteydessä.
Ajotietokoneen mukaan kulutus pyöri viime talvena 5,5 - 6,0 litran välillä, kesä mentiin sitten 5,0 - 5,2 välillä. Nyt ajotietokone näyttää viimeiselle 12 tkm:lle 5,2, mutta koetankkauksin tehty "kalibrointi" antaa pari desiä suurempia lukemia kuin ajotietokone. Takana 45 tkm ongelmattomia kilometrejä.
Tosi hieno homma, jos näin on - täytynee kuulostella oman bensa-eberin kombinaation "käyntiääntä" jatkossa tarkemmin.mek kirjoitti:Eberin toiminta on ilmeisesti käyttöohjekirjassa kuvattu hieman väärin.
Merkkivalo palaa aina, kun Eberi on päällä tai ulkolämpötila on alle n. 8 astetta. Eberi sen sijaan on päällä vain, kun moottorin lämpötila on tietyn rajan alle, tai lämmitin on kytketty päälle ajastimella/käsin.
Viileällä kelillä valo siis palaa aina, mutta Eberi on vain valmiustilassa silloin kun kone on lämmin. Joskus on sattunut sellainen keli, että saman ajon aikana ulkolämpötila on noussut esim. +6:sta +10:een, ja valo kyllä sammuu silloin.
Näin se on ainakin omassani toiminut koko ajan ja tuntuu kuvauksista päätellen toimivan muillakin. Länsiauton myyjä tuntui myös tämän tietävän ja kuvaili toiminnan juurin näin auton luovutuksen yhteydessä.
Ajotietokoneen mukaan kulutus pyöri viime talvena 5,5 - 6,0 litran välillä, kesä mentiin sitten 5,0 - 5,2 välillä. Nyt ajotietokone näyttää viimeiselle 12 tkm:lle 5,2, mutta koetankkauksin tehty "kalibrointi" antaa pari desiä suurempia lukemia kuin ajotietokone. Takana 45 tkm ongelmattomia kilometrejä.
Sen verran syksyllä ehti olla lämmintä, että omassa autossanikaan eberin merkkivalo ei syttynyt, jos lämpötila oli yli 8 C.
Muuten minkälaisia ajastusaikoja ruukaatta käyttää ?
Kuluvan talven mutuksi on muodostunut, että noin 15 min riittää noin 10 - C asti ja 30 min noin 20 -C asti - kylmempiä kelejä ei ole vielä tullut vastaan.
Ajastin ei liene sen monipuolisempi toiminnoiltaan, kuin mitä tässä ketjussa hieman aiemmin kirjoitin ?
Minulla on tullut vastaan samanlaisia ongelmia 9-3 tid vm-03 joskus saattaa lähteä päälle joskus taas ei säännöllisen epäsäännöllisesti. Tänään aamulla oli SID:ssä manuaali käyttö asento päällä vaikka illalla ohjelmoin ajastimen päälle. Eberi lähti kylläkin heti toimimaan manuaalipuolelta OFF-asennossa ja toimii muutenkin OK.
Kyllä sen eberin sammumisen kuulee diesel-autossakin Sammuu just kun lämpömittarin neula on vaakasuorassa. Nyt kun on ollut yli 20 asteen pakkasia, on ollut hyvä huomata että puoli tuntia riittää loistavasti. Jo viisi minuuttia tuntuu lämmittävän koneen niin, ettei tarvitse kauaa hehkutella.ajma kirjoitti:Tosi hieno homma, jos näin on - täytynee kuulostella oman bensa-eberin kombinaation "käyntiääntä" jatkossa tarkemmin.mek kirjoitti:Eberin toiminta on ilmeisesti käyttöohjekirjassa kuvattu hieman väärin.
Merkkivalo palaa aina, kun Eberi on päällä tai ulkolämpötila on alle n. 8 astetta. Eberi sen sijaan on päällä vain, kun moottorin lämpötila on tietyn rajan alle, tai lämmitin on kytketty päälle ajastimella/käsin.
Viileällä kelillä valo siis palaa aina, mutta Eberi on vain valmiustilassa silloin kun kone on lämmin. Joskus on sattunut sellainen keli, että saman ajon aikana ulkolämpötila on noussut esim. +6:sta +10:een, ja valo kyllä sammuu silloin.
Näin se on ainakin omassani toiminut koko ajan ja tuntuu kuvauksista päätellen toimivan muillakin. Länsiauton myyjä tuntui myös tämän tietävän ja kuvaili toiminnan juurin näin auton luovutuksen yhteydessä.
Ajotietokoneen mukaan kulutus pyöri viime talvena 5,5 - 6,0 litran välillä, kesä mentiin sitten 5,0 - 5,2 välillä. Nyt ajotietokone näyttää viimeiselle 12 tkm:lle 5,2, mutta koetankkauksin tehty "kalibrointi" antaa pari desiä suurempia lukemia kuin ajotietokone. Takana 45 tkm ongelmattomia kilometrejä.
Sen verran syksyllä ehti olla lämmintä, että omassa autossanikaan eberin merkkivalo ei syttynyt, jos lämpötila oli yli 8 C.
Muuten minkälaisia ajastusaikoja ruukaatta käyttää ?
Kuluvan talven mutuksi on muodostunut, että noin 15 min riittää noin 10 - C asti ja 30 min noin 20 -C asti - kylmempiä kelejä ei ole vielä tullut vastaan.
Ajastin ei liene sen monipuolisempi toiminnoiltaan, kuin mitä tässä ketjussa hieman aiemmin kirjoitin ?
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Lasit sulaa kyllä tosi heikosti kovemmilla pakkasilla. Onko tosiaan niin että automaatti-ilmastoinnilla tota eberiajastusta ei saa puhallusta keskitettyä vain tuulilasille. Sehän hönkii ilmeisesti myös jalkatiloihin olemattomalla puhalluksella niin kauan kunnes lämmintä alkaa tulemaan ja sitten alkaa olemaankin jo puoli tuntia kulutettu. Vai voisko toi olla techillä peukaloitavissa? Ja auto oli 06 Tids.
Joku häikkä tuossa on. Meillä on kanssa -06 SC eikä vissiin koskaan ole ollut muuta kuin automaattiasento päällä. Viisi minuuttia -20 asteessa niin tuulilasiin alkaa muodostua sulamiskuvioita - puolessa tunnissa autossa on kaikkialla sen 21 astetta.Recon kirjoitti:Lasit sulaa kyllä tosi heikosti kovemmilla pakkasilla. Onko tosiaan niin että automaatti-ilmastoinnilla tota eberiajastusta ei saa puhallusta keskitettyä vain tuulilasille. Sehän hönkii ilmeisesti myös jalkatiloihin olemattomalla puhalluksella niin kauan kunnes lämmintä alkaa tulemaan ja sitten alkaa olemaankin jo puoli tuntia kulutettu. Vai voisko toi olla techillä peukaloitavissa? Ja auto oli 06 Tids.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K