Lisää lisämittareista

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
kimmoisa
"Hölösuu"

Lisää lisämittareista

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Joo näistä oon kirjoitellut tänne ennenkin, mutta ainahan maailmaan lisää tekstiä mahtuu.

Niin että tässä katselin Trisco:n, Equus:in ja Biltema:n mittareita. Huomasin että ne ovat kuin veistetty samasta puusta.

Todella paljon semanlaisia, eli taitavat olla samoja mittareita. Asteikossa saattaa kyllä olla vähän eroa. Etenkin Trisot ja Equusit ovat asteikoltaan merkkiä lukuunottamatta hyvin samanlaiset. Bilteman mittareissa asteikko on sitten vähän erilainen.

Samaten hinnoissa on eroa Biltemasta saa halvemmalla ja Equusit ovat kallleimmat sekä Triscot siinä välissä.

Viisareiden tekninen toteutuskin on hyvin paljon samalainen. Eli esim. voltti- ja öljynpainemittarissa on laakerointi samanlainen. Sitten taas ampeerimittarissa on laakerointi toisenlainen, mun mielestä paljon huonompi. Kaikki ampeerimittarit ei edes kaupassa näytä nollaa.

Jossain joku mainitsi että ainakin joidenkin mittarien asteikkoa voisi itse muokata. Minua tämä kyllä kiinnostaisia mutta miten noi Triscot aukee?
(Tunnustan että menin ostaan Motonetin alennusmyynnistä sellaiset. Mutta opiskelijalla ei oo rahaa tuhlattavaksi. Lisäksi ajattelin että autossa on muutakin laitettavaa joka on tärkeämpää. Katselin mittareita ja oon ny vähän kahden vaiheilla ollu että pitäskö viedä takaisin. Aattelin kyllä ainakin mennä kattoon niitä VDO:n mittareita. Nää vois sitten vaikka laittaa yhteen toisenmerkiseen autoon.)

Katselin tuossa että ei ainakaan ihan helpolla näytä aukeevan. Ja miten sitten parhaiten piirrän asteikot? Samaten ajattelin että viisareita ei kannata repiä irti jos vaan mahdollista.

Niin no on minulla muitakin mieltä painavia asioita.
SAAB
kimmoisa
"Hölösuu"

paneeli

Niin vielä vaan täytyy askarrella se paneeli siihen radionaukkoon.

Kun ei oikeen näytävalmiina saavan.

Tuliniissä mukanakin sellaset metalliset telinee. Kaupassakin myyvät sellasia. Ne on aivan karmeet. Mihinkähän rotteloon ne on tarkoitettu?

Eihän ne edes peitä mittarin takaosia.
SAAB
Saabinsti
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ilmeisesti ei oo muuta purku vaihtoehtoa, kun raottaa se pelti siitä lasin ympäriltä(mittarin takapuolelta päin) meisselillä varovasti. Näin ainakin joku oma mittari tuli aukastua.

Joskus kyselin sekä etsiskelin tietoa näistä mittareista(omaan tulossa samanen kehitys) ja porukka oli sitä mieltä, että Trisco olis reilusti parempi, kuin Biltema ja Equus. Equusia varsinkin pidetään ihan sutena...mutta mielenkiintoista, jos yhteistä näillä on.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

kimmoisa
"Hölösuu"

joo

Tässä vielä menen Biltemaan ja katselen heidänkin mittareitaan tarkemmin.

Tuli tossa vaan katteltua tota Triscon öljypainemittaria ja etenkin sen anturia. Ihan hervottoman kokoinen mötikkä!

Biltemassa ainakin myyvät huomattavasti pienempää vara-anturia. Olisikohan parempi laittaa tämä anturi moottorin kylkeen koska kone värisee ja isommalla osalla on isompi massa (yleensä), ettei siis ravista itseään irti. Ja sitten tuu öljyt pihalle.

Täytyy ainakin kattella. Syy miksi en ostanut Biltemasta mittareita olis se että niissä on jotenkin niin lapsekkaan/tuunatun näköiset ne asteikot. Päädyin sitten ostamaan Motonetistä triscot koska siellä oli ale ja näin hinnat olivat jopa halvemmat kuin Bilteman.

Katselin tässä netin välityksellä noita Equusejakin. Niissäkin oli asteikot ihan ok. Suunnilleen samalaiset kuin Triscoissa. Triscoissa on mielestäni esim. volttimittarin asteikko toteutettu paremmin kuin Equusissa.

Kaikki mittarit ja etenkin niiden tekninen toteutusnäyttivät samanlaisilta. Enkä mä viitti pelkästä Equus logosta maksaa ylihintaa. Triscoissa ei myöskään ole mitään logoa joten ostin ne.

Saattaa kyllä olla että päädyn VDOhon. Mutta muistaakseni nämä kaikki kolme mittaria saa jo samalla hinnalla (ja halvemmallakin) kuin yhden VDOn.

Vaikka vähäsen se kyllä hävettää/potuttaa laittaa tälläsiä pilipalimittareita SAABiin. Pitäis olla lisävarusteiden laatu samaa tasoa kuin autokin. Kummastelen kyllä tälläistem mittareiden laatua, taikka ainakin suhtaudun suurella varauksella että ovatko hintansa arvoisia.

Varmasti ne kyllä johonkin tuunausautoonsopivat taikka esim. heikkolaatuisempaan autoon.
SAAB
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

anturit ei välttämättä näytä keskenään oikein ...eli vdo ei näytä triscossa oikein... anturin mie laittaisin edelleen siihen öljynpaine kohtaan. mul on kuplassa sellainen vdo:n anturi iso murikka jossa molemmat öljynpaine ja merkkivalo.eli orggis valo koelautaan ja mittarille toinen piuha. ihan ok.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pampula
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Eikös nämä oljynpaineanturit anna ulos lineaarisen paineesta riippuvan jännitteen? Ajattelin itse vaan toteuttaa tuon mittarin tietyissä raja-arvoissa syttyvillä ledeillä. En ainakaan itse halua laittaa minkäänlaista mittaria näkyville ja noilla ledeillä näkisi noin suurinpiirtein öljynpaineen. Olen tehnyt seosmittarin tuhkakuppiin ja sinne vielä jonkin verran komponentteja mahtuu. Kuitenkaan kaikkia mittareita ei tarvitse kokoajan kytätä ja tarvittaessa on helposti mittarit saatavilla esille.
Sauli.M #1562
kimmoisa
"Hölösuu"

niin

Niin joo ajattelin että varmaan esim. VDO ei näytä Triscossa oikein. Mutta saattaa olla että Equusissa, Tricossa ja Bilteman mittareissa anturit käy ristiin.

Niin kyllä minun mielestäni nämä anturit antavat lineaarista jännitettä joka riippuu paineesta. Antavat siis - jännitettä eli maadoittavat.

Niin luulen ainakin että samalla leditekniikalla saisi toteutettua monta muutakin mittaria.

Ite aattelin kokeilla sellaista y-haaraa.
SAAB
Suppari
"Hölösuu"

Re: joo

Viesti Kirjoittaja Suppari »

9-5T kirjoitti:
kimmoisa kirjoitti: Enkä mä viitti pelkästä Equus logosta maksaa ylihintaa.
:lol:
Equushan on tunnetusti äärettömän luotettava,tarkka ja tietenkin kallis merkki.

Esimerkkinä yksi ahtomittari.Equus näytti 1bar,datalogi kertoi 2bar ylipaineesta tuona samana hetkenä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
axtec
"Aero"

Viesti Kirjoittaja axtec »

mutta entäs "autogauge" tai jotain sinnepäin?
kohtuu halpoja kuitenkin ovat, itse varasin tuohon saabin sellaisen mikä on täysin musta, jos ei ole virrat päällä.
Sammy 9-3
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Sammy 9-3 »

Mulla näyttää Autogauge liian pieniä ahtoja. Kun napauttaa nyrkillä niin näyttää välillä oikein :twisted: Täytyy varmaan vaihtaa mittaria.
Saab 9-3 2.0t sport business -00
kimmoisa
"Hölösuu"

käväisin

Joo käväsin tässä Biltemassa.

Tosiaan ovat hyvin yhdennäköisiä noi Triscot ja Bilteman mittarit.

Ostin myös yhden haaroituskappaleen ja sielä paljastui alta Equusin tarra.
SAAB
Suppari
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mimmi kirjoitti:Sittenhän molemmat olivat tarkkoja. 2 Bar absoluuttista (yli)painetta on sama kuin equus:n 1 Bar.
No sh*t.Tuli vähän ehkä epäselvästi sanottua,mutta siis 2bar yli ilmanpaineen.
Kelpaako?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
janio89
"Tuplakaasari"

Re: paneeli

Viesti Kirjoittaja janio89 »

kimmoisa kirjoitti:Tuliniissä mukanakin sellaset metalliset telinee. Kaupassakin myyvät sellasia. Ne on aivan karmeet. Mihinkähän rotteloon ne on tarkoitettu?

Eihän ne edes peitä mittarin takaosia.
Äläs ny rupee siä mistään rotteloista höpiseen, moneen vanhempaan autoon tuommonen peltilevy on kaikista siistein asennustapa ja sehän ei tosiaan kuulu mihinkään kojelaudan päällä vaan juurikin sinne alle. Meillä on Plymouthissa semmonen krominen 3paikkanen teline kojelaudan alareunaan ruuvattuna ja itse en täydellisempää sijoituspaikkaa keksi, kun tulee tarve on niitä helppo vilkaista mutta silti eivät loista sieltä kauas.

Ja tosta autogaugesta, eikös se ole aika sekundaa, tai en mä tiä, isot pojat vaan jutellut... :D Älkääkä vahingossakaan sekoittako sitä Autogageen joka pitäisi olla ihan kohtuu hyvä merkki...
-64 Volvo PV
-86 Volvo 240
-79 Dodge Aspen
-83 900 Turbo (Myyty)
Varaosina: -83 900 Gls (Myydään osina, kyselyt yv:llä)
Pellolla: Läpimätä -83 900 Gls Sedan
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie suositan vdo:Ta. ja koelaudan alla on tällähetkellä krominen kolmen mittarin teline. johdot pursuaa takaata ja muutenkin ruma. hyllyssä odottaa musta umpikotelo muovia kolmelle mittarille tarkoitettu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
pakinen
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja pakinen »

nalleolut kirjoitti:mie suositan vdo:Ta. ja koelaudan alla on tällähetkellä krominen kolmen mittarin teline. johdot pursuaa takaata ja muutenkin ruma. hyllyssä odottaa musta umpikotelo muovia kolmelle mittarille tarkoitettu.
VDO:t myös täällä harkinnassa, taitaa olla ainoot toimivat ja 'perinteiset' .näköiset. Missä hinnoissa nuo pyörivät kun en ole kun yhden jällleenmyyjän löytänyt.. :roll:

http://www.autoracing.fi/
Saab 900S Combicoupe
Vastaa Viestiin