Syö miestä... [lisäystä]

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Syö miestä... [lisäystä]

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ehdin jo eilen iloita. mutta....
Autohan seiso syyskuusta asti kun ku alatukivarsi repsahti ja rikko tripodinkin.
viime viikolla tuli auto hitsarilta, joka myöskin laittoi tripodinkin kuntoon. Siitö oli myös etulaakeri totaalisen rikki. Katsastuksessa oli väljä, mutta nyt ei sillä voinut enään ajaakkaan

Hitsari tarjoutui viemään auton trailerilla paikalliselle ammattikoululle jossa poikien piti vaihtaa etulaakeri. Purettuaan pyörän asetelman selvisikin että vanha laakeri oli tuusannusskana ja "sorvannut" laakeripesän kelvottomaan kuntoon.
Klubitoverilta hankin käyttetynä uuden navan ja pojat laittoi kiinni.
Kävin tiistaina koululla viemässä navan ja samalla silmäilin auto. Sisusta oli homehtunut.´, tämäpä vielä tästä puuttui.
Eilen sitten kävin broidin kanssa hakemassa auton, kuulema tiputtelee jäähdytys nestettä ja akku olisi aivan kuollut, eli auto työnnettiin ulos hallista.
Hinattiin saabi paikallisen huoltamon TI halliin.
Broidi vahteli talvirenkaita alle, ja minä laitoin toisen akun paikalle.
Oli hymy herkässä, oma "kulta' työn alla. sain uuden akun kiinni (mikä ei olekkaan niin helppo juttu kun on fööni). Siinä mankka pärähti käymään ja subbareitten iloinen mylvintä täytti TI hallin. Taka akselilla oli jo talvirenkaat ja etukakseli oli laittiaritilän päällä, jonne murphyn lain mukaan pyörän pultit tulee putoamaan. Ajattelin siirtää auto paremmin kohilleen.
Hyppäsin puikkoihi, laitoin virrat päälle. 15l bensaa tankissa, mittareissa valot, ajovalot päällä, henki siis jotenkin pihisee. Ikkunat alas että ilma vaihtuisi autossa.
Käännös virta-avaimesta.... ei mitään.
Pini koputtelu starttii ja solenoidii ja uusi yritys. KLAKK!njähänjähäPRÖÖMMM!!! Lähti kuin palmun alta, vaikka oli syyskuusta asti seissyt.
Ajoin haliissa autoa eteenpäin, laitoin pakin silmäään ja rupesin peruuttamaan auto paremmale paikalle.
Silloin.... KNACK*rutinaaaaa*klonkklonklonklonklonk. Auto seis ja ihmettelemään... Vaihde päällä autoa työnnellessä klonksu, Fikkari käteen ja VOIHAN S**TANANH*ELVETINPER*KELEENVI**U Siellä se vetoakseli ja tripodi möllötti, Malja esillä, vetarin pää ja tripodi maljan vieressa. Ei jumalauta, ja TAAS ja sama, ja samalla tavalla.....

Noh. hetken siinä tupakkia polttelin ja ihmettelin.... Soitto paikalliselle korjaamolle, jossa asiaanomistautunut saab&scanian entinen asentaja on hommissa. Hän vastasi puhelimeen ja siinä hänkin ihmetteli ensiksi että miten on mahdollista että se tuolta irtioaa noin vain... Joko moottorin kiinnikkeet petti, ja siellä on liian lyhyt akseli. Noh sovittiin että vien auton hänelle ja hän "vanhalla rutiinilla" :D laittaa sen. korjaamo johon siis oikeasti luotan.
Autollahan ei voi ajaa, koska vetari hakkaa maljan ja tehostimen paskaks vaik hinaiskin....
Soitto "Frejlle" paikalliselle hinauspuulaakille joka tuli autoa hakemaan. Onneksi autossa on osakasko eli hinausvakuutus, Soitto vakuutusyhtiölle jossa tarkistettiin auton vakuutuksen voimassa olo, kaiken onneksi autossa vakuutus on.

Auto otetaan 7pvnä työn alle, ja sitten tulee selvitys että mitäs helvettiä siellä on oikein paskana.

Ja nyt on lompakkokin kateissa... ikävä fiilis että olisi vanhanaikainen "lompakko auton katolla bensa asemalta lähtiessä" combo tapahtunut...

Että näin. :roll:
toivottavasti jonkun päivä piristy kun miettii että "Onneks mulla ei noin paska säkä"....
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, To Helmi 08, 2007 08:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
taassaapi
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 11:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja taassaapi »

Ällös vaivu synkkyyteen. On hyvä muistaa, että maailmassa on varmasti joku henkilö, jolla menee vieläkin huonommin :? .... hope so! :wink:
# 3109
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

Jotkut päivät on kultaa, jotkut kiveä mun... "Freud, Marx, Engels & Jung"

Eiköhän se vielä joku päivä aurinko paista risukasaan.
Zsemppiä!!!!
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Taitaapi olla liian lyhyt vetoakseli. Eitkai jostai 99/90 saanut sitä vetoakselia?

Joskus voi lompsahtaa ulos jos on käppäri päällä (etupyöriin ottava) ja tulee töyssy. Myös kova veto päällä töyssyyn ajaminen saattaa aiheuttaa saman.

T. Pasi
99T-museopeli
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Syö miestä...

Viesti Kirjoittaja stara »

DIggItaLLr kirjoitti: Silloin.... KNACK*rutinaaaaa*klonkklonklonklonklonk. Auto seis ja ihmettelemään... Vaihde päällä autoa työnnellessä klonksu, Fikkari käteen ja VOIHAN S**TANANH*ELVETINPER*KELEENVI**U Siellä se vetoakseli ja tripodi möllötti, Malja esillä, vetarin pää ja tripodi maljan vieressa. Ei jumalauta, ja TAAS ja sama, ja samalla tavalla.....
no voi persauksen suti, ihanan haastavaa.
Periaatteessa ei ny tiiä kumpi korjaamo on tössiny ( jos se laakeri oli samalta puolelta), kun siinä välillä ei ajettu, vaikka hinattiinkin. Onkohan se ny ihan varmaa, että siellä on sopivan pituinen akseli/ malja yhdistelmä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Samalla puolella on tuo laakeri.
Ainoastaan tropodi on vaihdettu, se oli yksi jakso jo se että tripodi on harvinaisen kokoinen, ja malja+vetoakseli yhdistelmää ei lähdetä vaihtamaan juuri vetarien eri kokojen ja epäyhteensopivuuksien takia. Sitä en tosin tiedä että onkos nyt sitten tämä hitsari ominpäin mennyt jotain murkulaa vaihtamaan/muuttamaan.

Maljassa jännä huomio:
Kuva
kuva on "eskin 900 aero" sivustolta http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/pics/ ... G_0246.jpg

Elikkäs kuvasta poiketen kun maljaa hallissa tutkiskelin, niin kuvassa näkyvä maljan sisällä oleva "koura" on reiopaasti ulompana, ei ole samannäköinen. ??
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Ei millään pahalla mutta kannattaa olla varovainen näillä yleisillä foorumeilla näitten kuinka "kusetin vakuutusyhtiötä" kanssa.
Tosi tarina viimekesältä viitaten edelliseen:
Motoristi X lähti uudella K5 Gigseri Suikalla moottoriradalle testaamaan pyöräänsä ja kuinkas ollakkan sehän lipsahti nurin ja molemmat kyljet , koneenkopat ym. naarmuille ja halki rikki resu hajalle jne. Ajokamppeet myös pilalle kypärää myöten. No tämä motoristi X tiesi että hänen vakuutuksensa ei korvaa moottoriradalla tapahtuneita lippoja ym eli ilmoitetaan että tapahtui kadulla jne. ja menikin sitten kirjoittamaan foorumi Y;llä että näin kävi ja näin hän toimi kusettaakseen vakuutusyhtiötä.
Ei kauaakaan kun vakuutusetsivä / vakuutusyhtiön joku työntekijä äkkäsi tämän jutun foorumilta ja vakuutusyhtiö otti yhteyttä ko. X motoristiin ja latin latia ei saanut ja vielä jonkinlaisen syytteen vakuutuspetoksen yrittämisestä.

Muistaakseni yli 8000€ oli pyörän korjausarvio + ajovermeet päälle,et varmaankin v...ti rajusti ku piti ite nuolla haavat korvauksien lisäksi. Siihenhän olis voinut kuulemma ottaa jonku kalliin "ratavakuutuksen" siksi aikaa mutta....
Ja ikuinen polttomerkki vakuutusyhtiöihin että yritti jonkinsortin petosta ym.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Eli siis joku ilmiantoi tämän Motoristin..luulisin, mutta joo aivan oikeassa olet. Parempi olla kehumatta.
VW transporter 2.5tdi vm.99
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37

Viesti Kirjoittaja jara »

Saappi on todellinen harrasteauto... :wink:
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Juu, suappia saa harrastaa ihan tosissaan ;)

Tuosta vetarin maljqan kuvasta. Elikkä siinä kuvassa näkyy maljan sisäpuolella ura joka kiertää koko maljaa ympäri. Nopeasti kun mietin niin vaikuttaisi siltä kuin maljan kuori puuttuisi siitä kuoresta eteenpäin... Tai siltä se näytti. Eli ihan kuin se 3-sorminen koura olisi tullut ulospäin...

Ihmettelenkin siis että jospa malja onkin tosiaa ollut rikki... siitä on puutunut tavaraa, tämä "hitsarimekaanikko" ei ole sitä huomannut, vaan lätkässyt sen tripodin ja vetarin sinne.
:roll: ihmettelyjäihmettelyjä
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

DIggItaLLr kirjoitti:Juu, suappia saa harrastaa ihan tosissaan ;)

Tuosta vetarin maljqan kuvasta. Elikkä siinä kuvassa näkyy maljan sisäpuolella ura joka kiertää koko maljaa ympäri. Nopeasti kun mietin niin vaikuttaisi siltä kuin maljan kuori puuttuisi siitä kuoresta eteenpäin... Tai siltä se näytti. Eli ihan kuin se 3-sorminen koura olisi tullut ulospäin...

Ihmettelenkin siis että jospa malja onkin tosiaa ollut rikki... siitä on puutunut tavaraa, tämä "hitsarimekaanikko" ei ole sitä huomannut, vaan lätkässyt sen tripodin ja vetarin sinne.
:roll: ihmettelyjäihmettelyjä
Kävin tallissa tutkimassa mun -85 aeron kuppia. On selkeesti erinäköinen kuin tuo kuvassa oleva. Siinä on ulkopuolella yksi palko eli sen ja ulkoreunan väliin tulee suojakumin side. Muu osa sisään päin on suoraa peltiä, siis ulkopuolella.:wink: Noissa Eskin kuvissa on kaksi palkoa suojapellissä. Mikäs siitä peltisuojasta olisi puolet vienyt?
Jos kyseessä on oikea puoli niin saan mitattua tarpeelliset mitat, aksila on lattialla. En tiedä onko -84 sitten erilainen.
Muistini mukaan -86 vasta muuttui tripodi isommaksi mutta samalla maljan ulkohalkaisija pieneni. Eikä siihen uudempaan tripodiin enää sovi vanhempi akseli, rihlakohta heittää. Ulomman vetoakselipään rihlat ovat samoja.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tosta auton hinauttamisesta kun on kasko tällainen tapaus:
Faijalla ei auto lähtenyt käyntiin vuonna yks ja kaks kerran omasta pihasta ja päätti soittaa vakuutusyhtiöön että tulee hakemaan hinurilla korjaamolle. No täti sieltä näpsäkkänä vastasi että ai on omassa pihassa. Silloin ei vakuutus korvaa. No faija sano että työnnänkö mä sen tohon tielle muiden eteen tientukkeeksi niin haette pois? Ja vastaus oli että joo. No muutaman minuutin juttelun jälkeen suostuivat lähettämään sen hinurin hakemaan auton pihasta ja ei tarvinnu työnnellä :lol: Onneksi oli järkeä mukana vakuutusyhtiön tädillä. Vaikka todellisuudessa vakuutuksen ehtojen mukaan autoa ei noudeta, jos se on omassa pihassa ja ei käynnisty tjs.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

tturku kirjoitti:Tosta auton hinauttamisesta kun on kasko tällainen tapaus:
Faijalla ei auto lähtenyt käyntiin vuonna yks ja kaks kerran omasta pihasta ja päätti soittaa vakuutusyhtiöön että tulee hakemaan hinurilla korjaamolle. No täti sieltä näpsäkkänä vastasi että ai on omassa pihassa. Silloin ei vakuutus korvaa. No faija sano että työnnänkö mä sen tohon tielle muiden eteen tientukkeeksi niin haette pois? Ja vastaus oli että joo. No muutaman minuutin juttelun jälkeen suostuivat lähettämään sen hinurin hakemaan auton pihasta ja ei tarvinnu työnnellä :lol: Onneksi oli järkeä mukana vakuutusyhtiön tädillä. Vaikka todellisuudessa vakuutuksen ehtojen mukaan autoa ei noudeta, jos se on omassa pihassa ja ei käynnisty tjs.
Taitaa olla yhtiöstä kiinni. Hain auton omistajansa tallista kun ei edes luvannut. Oli pari päivää aijemmin ajettu reisu ja kaikki toimi. Kyllä vakuutus korvasi ko. kuljetuksen eikä satuiltu mitään, vaan kerrottiin mitenkä asia todellisuudessa oli. :lol: :lol:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
anttisb
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 23:15

Viesti Kirjoittaja anttisb »

Pieni välikysymys tähän keskusteluun! Vaihtuuko vm88:iin saabiin eri mittaiset vetoakselit vanhempaan verraten?
"kuuppa"
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Kuvasta näkyy. Se muuttuiko itse vetarien pituus, en tiedä.
Tässä jotain infoa. Tuossa "uudenmallisessa" maljassa+tripodissa on eri vetarit, koska tripodin boorien koko on erillainen rippuen vuosimallista. Ensimmäisen kerran kun tripodi meni, hankin uuden, tosin liian uudesta autosta. Tripodi ei sopinut yhteen vanhan vetarin kanssa. Eli jotain eroa niissä kyllä on. Eri pituisia vetoakseleita on mutun mukaan todella paljon. Elikkä vanha vetari mukaan ja vertamaan jos toista tarvitsee.

Kuva
Kuva http://www.saabismionsairaus.net Suora linkki sivuun: http://www.saabismionsairaus.net/galler ... ile&id=aaa


Lisää juttua vetareista, sopivuuksista. Hinnat voi olla muuttunu.:
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_tripodit.htm
Vastaa Viestiin