DI vs. Jakajasytkä
DI vs. Jakajasytkä
Kyseessä on tämä minun 2,0T -90 pannu. Tällä hetkellä jakajamallinen sytkä. Tulossa on auto jossa DI sytkäjärjestelmä. Mitä hyötyä/haittaa siitä tulee jos vaihdan omaani sen DI:n? Onko sille joku erillinen boksi? En tiedä onko se sit DI/APC vai DI+APC. Kyseessä kuitenkin -88 2,0T tonnari.
Saab 9-5 2,0t -1999
-88 turbo CD:ssä voi olla ihan se DI+APC jossa DI on eri yksikössä. Sanoisin, että kannattaa laittaa se DI käyttöön. Kytkeminen on aika helppoa koska järjestelmä on täysin itsenäinen. Hyötyinä saat mm. tarkemman ennakon, voimakkaamman kipinän (auttaa kovilla ahdoilla ja kylmäkäynnistyksessäkin), tarkan säädettävyyden (jos pystyt prommailemaan) ja vakionaki fiksumman sytkäkartan kuin jakajassa on.
Huonoina puolina korkeintaan se, että jos kasetti hajoaa niin uusi maksaa sen parisataa. Toisaalta ei tarvitse vaihdella tulpanjohtoja, virranjakajan kantta eikä pyörijää. Halpojahan nuo edellämainitut osat ovat, mutta ei niitä ole hauska aina vaihdella kun jotain sytkävikaa alkaa esiintyä.
Reippaammin viritetyissä DI:n voimakkaampi kipinä antaa sen edun, että vakiotulpat kestävät pidempään, jakajalla varustetuissa perus kuparikärkiset eivät montaatuhatta jaksa, ja sapettaa jos kalliit platinatulpat pääsevät uimaan bensassa ja menevät ennen aikojaan pilalle.
DI/APC on melkolailla sama homma, paitsi että todennäköisesti kannattaa jättää sen APC-osuus kytkemättä, ja että sen ennakkokarttojen muokkaus on hankalampaa ellei käytännössä kotikonstein mahdotonta.
Huonoina puolina korkeintaan se, että jos kasetti hajoaa niin uusi maksaa sen parisataa. Toisaalta ei tarvitse vaihdella tulpanjohtoja, virranjakajan kantta eikä pyörijää. Halpojahan nuo edellämainitut osat ovat, mutta ei niitä ole hauska aina vaihdella kun jotain sytkävikaa alkaa esiintyä.
Reippaammin viritetyissä DI:n voimakkaampi kipinä antaa sen edun, että vakiotulpat kestävät pidempään, jakajalla varustetuissa perus kuparikärkiset eivät montaatuhatta jaksa, ja sapettaa jos kalliit platinatulpat pääsevät uimaan bensassa ja menevät ennen aikojaan pilalle.
DI/APC on melkolailla sama homma, paitsi että todennäköisesti kannattaa jättää sen APC-osuus kytkemättä, ja että sen ennakkokarttojen muokkaus on hankalampaa ellei käytännössä kotikonstein mahdotonta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ihan mielenkiinnosta kyselen, miksei kannata kytkeä apc:tä tossa DI/apc:ssä, tarkoitatko että käyttäisi vanhaa apc:tä sen integroidun DI/apc:n sijasta?jcarlson kirjoitti: DI/APC on melkolailla sama homma, paitsi että todennäköisesti kannattaa jättää sen APC-osuus kytkemättä, ja että sen ennakkokarttojen muokkaus on hankalampaa ellei käytännössä kotikonstein mahdotonta.
Kaveri just nimittäin asentamassa og satku ässään -89 tonnarin
DI/apc..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Siksi ei mielestäni kannata, koska DI/APC:n antamia ahtoja ei voi säätää itse kuin bleederillä tai hommaamalla lastun joiden toiminta on aika lailla mitä sattuu. DI/APC käyttää myöskin huonoa herkästi rikkoutuvaa magneettiventtiiliä (sama kuin T5), vanhassa APC:ssa on luotettava venttiili.
Myöskään nakutusvaloa ei ole tiettävästi kukaan vielä DI/APC:hen asentanut, siinä tapauksessa että päättää tehdä ahtopaineen säädön itse.
Myöskään nakutusvaloa ei ole tiettävästi kukaan vielä DI/APC:hen asentanut, siinä tapauksessa että päättää tehdä ahtopaineen säädön itse.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mistä se DI ottaa moottorin asennon tai siis millä tavalla se ennakkoa säätää? Onko kampuran asentoanturi pakollinen? Tuossa vehkeessä aiemmin oli EZK ja turbon asennuksen yhteydessä laitoin jakajasytkän. Voiko sitä sytytystä sit millään tavalla säätää vai kuinka se ahtojen noustessa osaa ennakoida?
Saab 9-5 2,0t -1999
Moottorin asento tunnistetaan kampiakselin asentotunnistimella kuten EZK:ssa, voit käyttää samaa anturia ja hihnapyörääkin, mutta hihnapyörän takana oleva aukkolevy pitää vaihtaa DI:n aukkolevyyn.
DI-järjestelmään kuuluu MAP-anturi (vuosimallit 88-90), jonka perusteella ennakkoa säädetään, myös ahdoilla. Mitään perussäätöä ei tarvitse tehdä, vaan se on aina "oikein", sytytyskarttoja voi kyllä muokata halutessaan DI-editor nimisellä ohjelmalla jos on käytettävissä prommeri.
DI-järjestelmään kuuluu MAP-anturi (vuosimallit 88-90), jonka perusteella ennakkoa säädetään, myös ahdoilla. Mitään perussäätöä ei tarvitse tehdä, vaan se on aina "oikein", sytytyskarttoja voi kyllä muokata halutessaan DI-editor nimisellä ohjelmalla jos on käytettävissä prommeri.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Onko se sytkäkarttojen säätö kuinka välttämätöntä jos mennään tuolla 0,9 bar ahdoissa? Tavoitteena vähän yli 200hv joskus työstää. MAP anturi on ilmeisesti ahtoputkessa oleva anturi
Ei ole noista DI vehkeistä yhtään kokemusta mutta sähköhommat kyllä sujuu. Toivottavasti se onnistuisi 


Saab 9-5 2,0t -1999