Syö miestä... [lisäystä]

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
anttisb
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 23:15

Viesti Kirjoittaja anttisb »

Taannoin huomasin itsekin noita maljaeroja saabbia rakennettaissa eri autoja osista. Vanhoja auton osia vertaamalla saatiin auto liikenteeseen. Kuulemma noissa vetoakseleissa on pieniä pituus eroja, en tiedä vuosimalleista, mut tarkkana pitää olla tai käy hassusti!
"kuuppa"
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ja lisää on tapahtunut...

Auto on nytten Porvoossa Salosten hellässä hoidossa, eilen tuli puhelu verstaalta...
"Tripodi hajalla, malja hajalla, vaihdelaatikon tukipiste tjs viturallaan."

Edellisella "korjaamolla" oli kaveri antanu näköjään kunnolla lekaa asennellessa.

Pyysin Salosta lähettämään muutaman kuvan kyseisestä asennuksen kukkasesta notta näkis itse mitä siellä on tehty, (en vain kerkeä just nyt niitä laittamaan tänne). Tuli MMS:nä suoraan kännykkään... palvelua sanon minä :D .

Periaatteessa ei mitään ongelmaa, mutta... Nyt joutuu taas metsästämään uudet osat autoon... tripodin, JA MALJANKIN! :twisted: .Tripodin OVH 225€ maljasta ei tietoakaan... ei perkl.

sisu saada auto ajoon kasvaa ^10 suhteessa kyrvänpituuteen otsassa...
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kuulostaa tutulta, itsellähön oli aika pitkälti sama ongelma. Tuli rikottua konehuoneesta vähän vaikka mitä kun vetari pamahti kunnon vauhdissa irti. Itse vaihdoin lopulta "uudemman malliset" kupit/tripodit/vetarit jotta noiden osalta mitat olisi varmasti oikein. Varmaa tietoa vetareiden pituuksista ei saatu tuotakaan hommaa arpoessa. Sen hintaisia osia ettei paljoa kehtaa uutena hommata, onneksi on varaosavehkeitä pihassa.

Itseltähän oli vääntynyt tuo olkatuki (tod.näk. vetarin irrotessa), silmällä ei pahemmin eroa huomannut mutta tripodi tuli varmaan sentin ulommaksi kuin olisi pitänyt.

Että ei se ihan putkeen ole kaikilla muillakaan mennyt... :roll:
Kuva
Kuva
Tuolla oli jotain höpinää noista vetareista yms.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 35&start=0
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Jaa miten nuo tripoidit ja maljat on hajonneet teillä?

Omaan autooni vaihdatin matkustajan puolen tripoidin, kun neulat olivat karanneet. Malja oli kuulemma kunnossa joten se jäi paikalleen sellaisenaan.
Nyt vetari (ilmeisesti) taas kolkuttaa, kun vedon kytkiessä päälle tai irti esim. liikkeellelähdössä tai vaihtaessa, kuuluu kolahdus oikean etupyörän luota.
P*skanp*skanp*ska tuommosen kanssa.. Ei se kolahtelu mitään haittaa, mutta jos se sitten hajoaa kokonaan ja rikkoo muuta mennessään, niin sitten harmittaa taas. Ja uuden tripoidin kohtalokin harmittaa, jos joutuu löysän maljan takia pilaamaan senkin..
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Tässä selvittelen mutta näin ens tuntumalta sanoisin että löbrolta saa vielä osaa uutena, ja hyvinkin käypään hintaan.

Itse ihmettelen osanumeroitten ja sopivuuksien varmistuksilla vielä. Ilmoittelen lähemmin kun tiedän että onko ja mitä.

hinnat oli tyyliin .. malja 85€ tripodi 75€ Arvatkaa lensikö perseelleni kun löbron kaveri pamautti hinnat mulle. Ja puhetta on että 2k mummoissa maksois pelkkä malja. Pitää vielä selvitellä että mikä on mitä...
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

... :twisted: forumikin **tuilee......
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Pe Helmi 09, 2007 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

vieläkö keinosta pyöritellään vai joko nyt joku kertoo mistä oikein on kyse..

Siis mitäh?.. eli http://www.saabismionsairaus sivuston mukaan veto osat vaihtuivat alusta ja laatikko nrosta X eteenpäin,. joskun vuonna 84. Hyvä. Eli siis kaikki UUDET maljat ja tripodit käy? Mutta eihän käy koska se se tripodi ja malja (37mm tripodin laakereilla ja ~27mm vetarin boorilla) On joku hyvin hyshyssuper harvinainen....

Siis TÄH.... oliko nämä isommat kilkkeet vain 16V turboissa 84- ja vuonna X tuli joku yleismali kaikkiin saboihin.
Nyt meni ymmärrys/palo käämi --->paskalle
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

DIggItaLLr kirjoitti: Siis TÄH.... oliko nämä isommat kilkkeet vain 16V turboissa 84- ja vuonna X tuli joku yleismali kaikkiin saboihin.
näin oon ymmärtäny isojen poikien jutuista. valitettavasti mun EPC on vaan alkaen 86 mallista, mutta kuten kirjasin foorumille sun aiemman session yhteydessä, niin ymmärsin jotta 3 erilaista vetoakselia oli siis puolellaan, eli 6 yhteensä. jos ny olettaa että, 86 oli samat jutut kuin 84, ja että uudet kilkkeet tuli uusien napojen myötä ???, niin vaffasti tuntuu siltä että noissa vanhoissa turboissa on omanlaisensa kilkkeet eli ne ovat se kolmas versio väliakseleissa.
Tästä olen myös tapauksen kuullut käytännössä todennetun.

maljoja 900 vm 86--89 EPC antaa 2 erilasta ja tripodeja 2 kpl erilaista.
TRIPODI on MYÖTÄLIITIN EPC- SLANGILLA
allamainituissa manuaalivaihteisissa 86-89 on sama tripo kuin turbossa, (alla vissiin niiden laatikkonumero), saattaa olla just se napojen vaihto tossa kohdin
Article : Myötäliitin
PartNo : 8950628
Usage : M
4-speed Ch.G2012047--. G3007250--.
5-speed Ch.G2009923--. G3007066--. G7011598--.
Order Quantity : 2

Article : Myötäliitin
PartNo : 8950628
Usage : B202TURBO
Order Quantity : 2
Article : Myötäliitin
PartNo : 8950628
Usage : A
Order Quantity : 2


väliakseleita EPC mainitsee 3 erilaista puolelleen, alla turbon RH eli oikean puolen numero ( automaatissa on muuten sama numero, jos osaa metsästät).
Article : Käyttöakseli
PartNo : 8990749
Usage : B202TURBO, RH, NLS-USE 4106142
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1


tässä vasen ( automaatissa tässäkin sama)
Article : Käyttöakseli
PartNo : 8990731
Usage : B202TURBO, LH, NLS-USE 4106159
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

siis, veikkaisin vahvasti, jotta jippo piilee väliakselissa
ja siitä on todennettu tapauskin tiedossani kun vaihdettiin ei-turboon isommat maljat/tripot niin meni väliakselikin uusiksi , koska oli vanhat navat siinä autossa ( oli 85 malli)
sääli jos nakkasit sen jo menemään, mutta tosta ripityksestä pitäis kyllä toi juttu selvitä.
Konsulttitoimistomme laskutusosasto lähettää laskun ensitilassa vaalilautakuntanne kirjaamoon alvein ja direktiivin mukaisten likaisen työn lisineen varustettuna.
:lol: :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Nostetaas kissa takaisin pöydälle....
Selvisi syy miksi ei vääntiöt kestä. Hitsariperkele on liimannut(kemp) alatukivarren kiinnittyspisteen liian syvälle.... 20mm on pielessä, ja vääntiö on 5vaille ulkona kupista kun auto seisoo ilmassa.

Mistäs tietäis sen alatukivarrenkiinnityspaikan täsmälisen sijainnin, vai meneekö ihan mutukokeillaan-ja-tehdäänuudestaan tekniikalla.

Tästä tulikin jo näemmä ikusuus projekti :roll:
Onneksi pimmerissa on sentään katastus 120208, ei tarvii sitä ainakaan murehtia. :D

Niinja toisessa thredis ihmeteltiin tripiodeja ja maljoja, onko niitä nyt sitten 2 vai 3 ERI mallia?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

DIggItaLLr kirjoitti:Hitsariperkele on liimannut(kemp) alatukivarren kiinnittyspisteen liian syvälle.... 20mm on pielessä, ja vääntiö on 5vaille ulkona kupista kun auto seisoo ilmassa.
Siis onko tuohon tehty vetaritunneliremonttia niin, että on laikattu alatukivarsien molemmat kiinnityspisteet pois ja sitten laitettu korjauspala 20 mm väärään paikkaan - voiko moinen virhe onnistua edes suurpiirteisemmältä hitsarilta?

Voisiko sittenkin olla vetoakseli liian lyhyt, eli vääränlainen?

Miten päädyttiin diagnoosissa nimenomaan siihen että alatukivarren kiinnityspiste olisi noin paljon pielessä? Sehän näkyisi rankasti jo pyöräkulmissa, ellei ylätukivarren kiinnityksestä ole otettu kaikki säätöpalat pois.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

samoja aatoksia kuin edellä.

kandee mitata toisesta autosta tukivarsien kiinnityspulttien välinen etäisyys ja vaikka vatupassilla fillarin kallistus jne, niistä alkaa selkeemään.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Syö miestä... [lisäystä]

Viesti Kirjoittaja Daword »

DIggItaLLr kirjoitti:
Ja nyt on lompakkokin kateissa... ikävä fiilis että olisi vanhanaikainen "lompakko auton katolla bensa asemalta lähtiessä" combo tapahtunut...

Että näin. :roll:
toivottavasti jonkun päivä piristy kun miettii että "Onneks mulla ei noin paska säkä"....

olikos lompsassa paljonkin euroja?
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

OT. Ei ollut lompakossa onneksi mitään :) nyklyään ei käteiselä tee mitään. Ei edes bensaa saa (kylmältä) asemalta kuin pelkällä kortilla

Noh. Olisi hyyyvinkin mystistä jos vetari olisi väärän pituinen. Koska tietääkseni sitä ei ole vaihdettu, ellei seitten tämä "hitsari " :evil: ole vaihtanut sitä, hänen kun piti "korjata" eli vaihtaa toimiva tripodikin alle.

Samat tripodi käy, samat osat ja systeemit. Tosin vetarin lyhenemistä en voi allekirjoittaa enkä myöskään kokonaan poissulkeakkaan. Pitääpi ottaa selvää. Silmämääräisesti niin kulmat ON viturallaan. Eli jotain mätää siellä on...

Perkeleen ärsyttävää ku ei saa oikein kunnolla kiinni että MIKÄS! siellä oikeasti on.

Salonen soitti mäennällä viikolla, ihmettelee asiaa. Meinasi mittailla ja tutkailla, että missäs sen alatukivaren pitäisi sijaita.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jus kirjoitti:Siis onko tuohon tehty vetaritunneliremonttia niin, että on laikattu alatukivarsien molemmat kiinnityspisteet pois ja sitten laitettu korjauspala 20 mm väärään paikkaan - voiko moinen virhe onnistua edes suurpiirteisemmältä hitsarilta?
Sama myös ihmetyttää meinaan kun sen poikittaisen alumiinipalkin rei'issä ei ole noin paljoo "säätövaraa". Jos noi reiät on muodossaan(viilaamattomia) niin melkeinpä pakko olla vika vetaripuolella.
EDIT:sekoitin henkilöt
Edit2:Siis tuosta osasta 16 menee alupalkki toisen puolen alatukivarteen niin
ei luulis että olis noin paljon päässy siirtyyn.
Viimeksi muokannut tetammi, To Maalis 08, 2007 18:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

tetammi kirjoitti:
jus kirjoitti:Siis onko tuohon tehty vetaritunneliremonttia niin, että on laikattu alatukivarsien molemmat kiinnityspisteet pois ja sitten laitettu korjauspala 20 mm väärään paikkaan - voiko moinen virhe onnistua edes suurpiirteisemmältä hitsarilta?
Sama myös ihmetyttää meinaan kun sen poikittaisen alumiinipalkin rei'issä ei ole noin paljoo "säätövaraa". Jos noi reiät on muodossaan(viilaamattomia) niin melkeinpä pakko olla vika vetaripuolella.
Toihan on kumminkin tekniikanvaihto niin ohan se jossain vaiheessa voinu vaihtua.
????
Mitä tarkoitat tekniikan vaihdolla?
Vastaa Viestiin