öljyn tihkuminen venttiilikopan reunalta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

öljyn tihkuminen venttiilikopan reunalta

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Onko paras keino öljyvuodon/tihkun hillitsemiseksi venttiilikopan reunasta tiivisteen vaihto? Öljyä on jo jonkun vuoden pikkuhiljaa tihkunut siitä nokka-akselin pään kohdalla olevasta "plommista" kannen vaihdelaatikon puoleisesta päästä. Paikka varmaan on kaikille tuttu, en rupea runoilemaan sijaintia sen kummemmin. Näkyy jo vähän sotkevan lohkon kylkeä, mikään isompi vuoto ei ole kyseessä. Joskus muistan lukeneeni että tätä oli paikattu laittamalla jotain tiivistettä suoraan siihen päälle mutta kuinkahan se siinä pysyy, saako sitä niin puhtaaksi. Ei kai tuo hommana ole kovin kaksinen käyttää öljykoppa pois ja eikös tuon luulisi uudella tiivisteellä korjaantuvan. Pitääkö käyttää jotain tiivisteliimoja samalla?

Rami
****
VAG
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Uusi tiiviste vain. Ei liimoja, paitsi, jos nukkuu siten paremmin yönsä.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Huolto-ohje ja käyttäjien kokemus puhuu muutaman kohdan liimauksesta.
Sinistä Loctitea.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jos se plommi on ainoa kohta joka vuotaa, niin siihen ei auta uusi tiiviste. Omassa tonnarissa vuotaa samaisesta kohtaa ja plommin tilalle on tulossa 2:lla O-renkaalla varustettu tulppa. Vanhemmissa turboissa on samantyyppinen mutta vain yhdellä O-renkaalla varustettu tulppa. Tietysti siihen tarvitsee myös sen varmistushaarukan ja pultin. Viime kesänä laitoin plommin sisäpuolelle tiivistesilikonia, kun venakoppa oli auki, mutta eipä se kauaa auttanut. Nyt olen vain tyytynyt kuivaamaan öljyt pois. Kansi vaihtuu joka tapauksessa kohtapuolin ja samalla tulee sitten kunnon tulppa. Jos tuo 2:n O-renkaan versio kiinnostaa, niin laita yv:tä. Hinta n 20€. Tuota plommia kiinnipitävä alumiiniosa on sitten aika tiukasti kiinni kahdella tampertorxilla, näet kun avaat venakopan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

G-mies kirjoitti:Jos se plommi on ainoa kohta joka vuotaa, niin siihen ei auta uusi tiiviste.
Matti
Jep, ei tule muualta eikä tuostakaan paljoa. Maahan asti ei tippaise mutta kyllä se nyt sitä lohkon reunaa on saanut sotkettua. Varmaan kun viitsisi edes viikottain pyyhkästä paperilla niin auttaisi paljon. Mutta eihän näin hyvässä autossa tarvi konepeltiä nostaa kuin parin kuukauden välein kun lisää lasinpesunestettä, öljyäkin kuluu jopa 1 dl per 10tkm :)
Siis koskaan ei ole käynyt mielessäkään että vaihtovälillä pitäisi lisätä öljyä, auto ollut minullakin nyt noin 75 tkm ajan.

Rami
****
VAG
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kyllä se mullakin sen lohkon ja kannen reunan kostuttaa, jos liian pitkään on pyyhkimättä. Kerää kaiken pölynkin siihen, joten toivottavasti pääsen tuolla viritulpalla sitten tästä ongelmasta. Voin laittaa kuvatuksen näytille sitten, kun saan homman tehtyä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Hei ziii-män , miksi vaihdat kannen?
(uteliaisuus on yksi ihmisten perisynneistä)
Viimeksi muokannut AnttiR, Pe Tammi 26, 2007 09:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Alkuperäinen syy on kannentiivisteen vaihto, mutta kun nyt kaveri tekee mulle vaihtokannen valmiiksi pienillä kikoilla höystettynä, niin vaihdan samalla koko yläosan. Tulee samalla uudet venavarrenkumit ym. Ei viittiny seisottaa konetta ilman kantta, kun hoituu helpommalla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

HAKKAA sitä vena koppaa ja kovaa isolla vasaralla,se on liian kaukana kannesta.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Pystyykö pitkälohkosta vaihtamaan tuon plommin tahi sen tiivisteen ilman venakopan irrotusta? Tuossahan sen plommin malli on sellainen, että kopan/kannen ulkpuolelle tulee sellainen levennetty plommin kanta, jota sitten se kannessa kiinni oleva haarukka pitää vissihin paikoillaan.

G-mies sopisiko siis tuo mainostamasi tuplatiivisteinen 20egen plommi myös mulle tähän?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ahtopaine kirjoitti:G-mies sopisiko siis tuo mainostamasi tuplatiivisteinen 20egen plommi myös mulle tähän?
Sopii, sama reikähän siellä on jokaisessa T5 kannessa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin