Lukko mekanismi jäässä/rikki, miten ovi auki.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tuodaan vähän lisää kirjoa kokemuksiin ettei tule turhan vahvaa tonnarin parjausta, eli tänä talvena eka kokemus ysiysin kanssa että ovi jäätyi, vieläpä sillä tavalla että kun sen avasi, sitä ei saanut kiinni. sattui olemaan pilvetön aamupäivä, ajoin jäätyneen puolen aurinkoon pariksi tunniksi ja sen jälkeen toimi. isä kertoi että 84 satkussa on ollut samaa ongelmaa. että eipä täällä alkoholistien luvatussa maassakaan kyetä näköjään ikuisesti huoltovapaita autoja rakentamaan :D 8) :lol: :lol: :lol: (sori oli pakko ja jope moderoi sitten jos tarvis on)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Saabistiuki kirjoitti:Toisinaan samaahkoa vikaa täälläkin..ovet toki aukeaa, mutta eivät pysy kiinni...

Pitäisi innostua ja purkaa kaikista ovista ovipahvit ja rasvata kaikki siirtotangot ja vipstaakit
Ovet saat helpoiten pysymään kiinni, kun otat sen oven lukkosalvan (tai mikä sen nimi onkaan) irti. Se on kolmella torxilla kiinni. Sitten voitelet jollain liukkaalla spraylla sen alta löytyvät osat. Liikuttele niitä samalla vetämällä oven avauskahvasta. Samalla voit avata sen salpaosan pienellä väkivallalla meisselin avulla ja putsata ja voidella sen. Se voi olla hieman hauska taiteilla takas kokoon, mut ei mitenkään mahdoton. Kun laitat takas sitä salpaa, se muistaakseni pitää laittaa paikoilleen siten että se on salpa kiinni asennossa (kuten ovi olisi kiinni), muuten saattaa onnistua vääntämään jonkun kielen vääräks joka tais vaikuttaa piktokrammiin (?). Korjatkoon joku tuon vikan jos muistaa/tietää paremmin!
Itsellä toimii kaikki muut ovet, paitsi apparin ovi välillä, jossa nuppin mekanismi menee välillä jäähän.. Pitäis avata ja rasvata kunnolla... Lukkopesät on takaluukkua lukuunottamatta jäässä, mut se ei haittaa niin kauan kun kauko toimii 8)

Huomaa tosiaan että on Italian pojat päässeet suunnittelemaan ovet...
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Pahis kirjoitti:Ovet saat helpoiten pysymään kiinni, kun otat sen oven lukkosalvan (tai mikä sen nimi onkaan) irti.
Olet oikeilla jäljillä. Tosin tuo salvan herkistely ei vielä riitä, jos oven sisällä oleva lukkomekanismi on pakkasessa niin kankeana ettei palaudu sen jälkeen kun ovi on ulkokahvasta vetämällä avattu. Pitää herkistää oven sisällä olevat mekanismit, mieluiten kokonaan irrottamalla ja tiskaamalla.

Tämä on yksi näistä vakiokysymyksistä foorumilla aina kun pakkaset alkaa, ja tämä on vakiovastaukseni tähän kysymykseen:

Turha haukkua italialaisia tms, osaa ne 99:n lukotkin jähmettyä, samoin muunmerkkisten autojen.

Putsasin ja voitelin lukkomekanismit omastani viisi vuotta sitten, eikä kertaakaan ole ollut ongelmia aukeamisen tai kiinni menemisen kanssa sen jälkeen.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 829#106829
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5414#15414
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1293#91293
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/lukko
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... lukko1.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

[quote="YKÄ"]LUKOT/OVET /LUUKUT TOIMII TALVELLA NIIN MÄ LYÖN.....
quote]

119kg torniolaista pärstää (ja mahaa...) odottaa talvipäivillä tuota lyöntiä :)

Tonnari on nyt vissiin neljättä talvea ja pakkasen takia ei ensimmäistäkään ongelmaa ovien kanssa. Joka oveen on vissiin lukkomoottorit nyt vaihdettu mutta en muista että oikeiden pakkasten aikan olisin tuota joutunut tekemään. Näihin ooppeleihin ja volvoihin kylläkin pakkanen on purrut.
Mutta, täällä ollaan, talvipäivillä nähdään :)
****
VAG
tapsak4
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 11:04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tapsak4 »

Mulla ei etuovien lukot ole pelanneet keskuslukosta pakkasella, nappulat juntturassa - purin ovet just äsken ja vaikutti siltä, että keskuslukon moottoreissa oli vettä sisällä ja tietty jäässä. Purin irti ja nostin kontoomia ylös - pistin CRC:tä sisään kunnolla niin että valui alhaalta läpi. Voitelin mekanismit tietty samalla - saa nähdä alkavatko toimia. Toivottavasti CRC:stä ei ole moottorille haittaa.

Molemmissa ovissa oli muuten ikkunan kiskojen ruuvit löysällä. Tulihan kiristettyä nekin samalla.

Tapsa

-94 CSE
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Kovasti tuntuu olevan yksilöllistä toi lukkojen toiminta, itellä nyt kolmatta talvea tonnari käytössä ja jäätymisestä ei ole ollut varsinaisia ongelmia, tänä talvena pari kertaa ei ole keskuslukko jaksanut aukaista ovia mutta avaimella on silloinkin sisään päässyt. Lukkoja ja vivustoja en ole voidellut (no kuskinoven lukkopesä tuli voideltua samalla kun fiksailin loppuunkuluneita haittoja että avain käy :oops: ), olisko sitten edelliset omistajat pitäneet hyvää huolta.
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
tapsak4
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 11:04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tapsak4 »

Mimmi kirjoitti:
tapsak4 kirjoitti:Toivottavasti CRC:stä ei ole moottorille haittaa.
On.
No, toivotaan, ettei homma ole kuolettava - toistaiseksi toimivat ainakin hienosti vaikka pakkasta on 13 astetta.

Mikä on moottorien toimintaperiaate / mitä murskaavaa tuo CRC saa aikaan? Aattelin jossain kohtaa purkaa myös takaovet, sillä nyt ovat huomattavasti etuovien nappeja jäykemmät.

Kiitokset vastauksista,

Tapsa
tapsak4
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 11:04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tapsak4 »

Mimmi kirjoitti:CRC johtaa erinomaisesti sähköä, eli oikosulku. Lisäksi se liuottaa rasvoja, joten mekaaninen rasitus lisääntyy.
Oho, vaikea kuvitella, että johtaisi merkittävästi sähköä..... sitähän käytetään sentään korkeajännitekamppeiden ja starttimoottorien kosteuden poistoon ja vaikka mihin.

Rasvoja liuottaa ihan varmasti, mutta myös voitelee ihan kuivia kilkkeitä.

http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA3%205-56.PDF

Tapsa
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Lukko mekanismi jäässä/rikki, miten ovi auki.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tontun kuskin lukko ei halua kääntyä mihinkään päin, eikä se ole jäässä (koetin sulattaa sitä lämpöpuhaltimella, ja lukkoa on voideltu säännöllisen epäsäännöllisesti aseöljyllä).
Aiemminkin on lukon käytös ollut takkuavaa. Eikös sitä arvaa vääntää väkisin lukkoon (jämähtänyt auki-asentoon), isoilla pihdeillä vaan kunnollinen vääntö avaimesta, kunnes joko lukittuu tai avain katkeaa (joka ei haittaa yhtään mitään kun on vara-avain)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Lukko mekanismi jäässä/rikki, miten ovi auki.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös kuskinovi pysy kiinni vaikka ottaa kahvan irti? Kun kahva kait vain painaa sitä avauskilekettä tms, eli ei kait vaikuta oven kiinnipysymiseen (ja varkaiden varalle voi laittaa teipin siihen reiän päälle)?
Pitäisi viedä lukkopesä haittojen vaihtoon, mutta typerää jos ovi pitää sitoa paalinarulla kiinni? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lukko mekanismi jäässä/rikki, miten ovi auki.

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Toinen Paappa Vantaalta menee jäätyneeseen Tonnariinsa kastelukannu kädessään.
Kannu on täynnä kuumaa vettä. Lorotan oven reunat auki ja jätän ovet auki, kunnes vesi on jäätynyt. Sitten vaan käyntiin, lämmöt täysille ja menox.
Kyllä on naapurit katsoneet huuli pyöreenä. Itse samaan aikaan paukuttelevat nyrkillä Zuhatsujensa ovia ja palelevat. :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Lukko mekanismi jäässä/rikki, miten ovi auki.

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Keskari yleensä toimii vaikka lukko jäässä.. kaukosäätimellä toiminu ok.. Joku rotta raiskannu kuskinp. lukon.. eikä edes päässy webastolla lämmittelee.. ..tanan kakarat. Eli asenna Häläri.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Lukko mekanismi jäässä/rikki, miten ovi auki.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tonnarin lukot on kyl tosiaan ihan per*eestä. Yleisin vika taitaa olla toi kun oven paiskaa kiinni nii se ei pysy kiinni. Sit jos mekanismi o jäässä ja vähä vääntää nii sit irtoo se käyttötanko niistä muovipas*oista sieltä oven sisästä. Tarviis OG:n lukot tonnariin...
Vastaa Viestiin