
NG-satkun puhaltimen teho
NG-satkun puhaltimen teho
On alkanut mietityttää tuossa allekirjoituksen autossa ilmankierron tehottomuus. Niitä tuuletusaukkojahan piisaa joka puolelle, mutta ilmaa niistä ei juurikaan tule, vaikka puhallinta pitäisi nelosella. Meteliä kyllä kuuluu, mutta virtaus on aivan onnetonta. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia ja onko ideoita mitä tulisi tarkistaa taikka muuten parannella? Eli tarkennettuna: onko puhallin jo tehtaalta tullessaan alitehoinen vai onko jossakin vikaa? Esimerkiksi etuistuinten välisestä ilma-aukosta ei tule juuri millään puhallinasetuksilla muuta kuin juuri ja juuri havaittava henkäys. Sama pätee ovipilareissa oleviin pikkuaukkoihin. Haulla koetin etsiä jotakin vastaavaa, mutta ainakaan NG:tä koskien en löytänyt mitään. Liekö vika etsijässä... 

- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Siitä keskikonsolin räppänästä takapenkkiläisille pitäisi tulla maksimi ilmamäärä silloin, kun säädin on <--> asennossa. Niistä B-pilarien suuttimista taasen silloin, kun jalkatilan puhallus on valittuna. Varmaan juu helpointa aloittaa siitä raitisilmasuodattimen tarkastuksesta...on vähiten purkamista 

Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Samaa vikaa oli omassakin mobiilissa. Eikä suodattimen vaihdolla ollut mitään vaikutusta.Otin koko suodattimen pois, eikä sekään tehnyt huomattavaa vaikutusta ilmankiertoon. Kun kaiutinasennuksen yhteydessä piti katkaista ja tukkia se sivuikkunalle menevä putki, niin tein samalla "hiukan" modausta ilmankiertoon:
1. Otin kaikki taakse menevät ilmaputket pois ja tukin lähdöt keskikonsolista
2. Koska sivuikkunoiden ilmaputken tukkimisen jälkeen ei ilmaa tullut reunimmaisista räppänöistä ollenkaan, säädön ollessa tuulilasille, niin tein jakorumpuun uudet reiät niin, että ilmaa menee myös sivuille samalla kun tuulilasille.
3. Jouduin saman hifistyksen yhteydessä katkaisemaan myös hanttarin jalkatilaan tulevan ilmaputken ja tein sinne uuden putken keskikonsolin sivusta, saman tempun tein myös kuskin puolelle
Tuloksena taakse menevien lähtöjen tukimisen jälkeen ilmaa alkoi tulla edestä huomattavasti enemmän ja takaikkunat pysyivät edelleen auki. Jakorummun aukotuksen jälkeen myös sivuikkunoille ilmankierto tuli järkevämmäksi ja tehokkaammaksi. Myös jalkatilat lämpenevät uusilla ilmaputkilla huomattavasti tehokkaammin, mutta ilma ei jakaudu yhtä tasaisesti kuin alkuperäisenä.
Ainakin omassa yksilössä ilmankierron suurin ongelma näytti olevan hiukan alimitoitettu puhallin suhteessa ilmaputkien määrään. Tuntui kaikki ilma katoavan vaan jonnekkin matkalle. Edelleenkään ei kesällä puhaltimen kakkosasennossa voi puhua mistään jäähdytyksestä ja kolmosasento pilaa tehokkaasti auton hiljaisuuden. Seuraava projekti asian tiimoilta olisikin 2,5 asennon teko puhaltimeen, mutta ei oikein jaksa innostaa nyppiä tuota vanhusta.
Eipä tuota ilmankiertoa kannata vastaavalla tavalla alkaa muokkaamaan, jos ei muuten pura kojelautaa ja keskikonsolia autosta.
1. Otin kaikki taakse menevät ilmaputket pois ja tukin lähdöt keskikonsolista
2. Koska sivuikkunoiden ilmaputken tukkimisen jälkeen ei ilmaa tullut reunimmaisista räppänöistä ollenkaan, säädön ollessa tuulilasille, niin tein jakorumpuun uudet reiät niin, että ilmaa menee myös sivuille samalla kun tuulilasille.
3. Jouduin saman hifistyksen yhteydessä katkaisemaan myös hanttarin jalkatilaan tulevan ilmaputken ja tein sinne uuden putken keskikonsolin sivusta, saman tempun tein myös kuskin puolelle
Tuloksena taakse menevien lähtöjen tukimisen jälkeen ilmaa alkoi tulla edestä huomattavasti enemmän ja takaikkunat pysyivät edelleen auki. Jakorummun aukotuksen jälkeen myös sivuikkunoille ilmankierto tuli järkevämmäksi ja tehokkaammaksi. Myös jalkatilat lämpenevät uusilla ilmaputkilla huomattavasti tehokkaammin, mutta ilma ei jakaudu yhtä tasaisesti kuin alkuperäisenä.
Ainakin omassa yksilössä ilmankierron suurin ongelma näytti olevan hiukan alimitoitettu puhallin suhteessa ilmaputkien määrään. Tuntui kaikki ilma katoavan vaan jonnekkin matkalle. Edelleenkään ei kesällä puhaltimen kakkosasennossa voi puhua mistään jäähdytyksestä ja kolmosasento pilaa tehokkaasti auton hiljaisuuden. Seuraava projekti asian tiimoilta olisikin 2,5 asennon teko puhaltimeen, mutta ei oikein jaksa innostaa nyppiä tuota vanhusta.
Eipä tuota ilmankiertoa kannata vastaavalla tavalla alkaa muokkaamaan, jos ei muuten pura kojelautaa ja keskikonsolia autosta.
# 1552
- ng900T -97, piristetty
- ng900T -95, osina
- ng900T -97, piristetty
- ng900T -95, osina