Löytyykö autostasi "tarvike" Webasto tai Eberi
Kannattanee luetuttaa mahdolliset vikakoodit osaavassa pajassa, Eberi lukitsee itsensä tarpeeksi monen vikatilanteen jälkeen. Juuri kävi tuossa pakun eberin kanssa noin, ettei käynnistynyt, koitti sytyttää mutta ei lähtenyt palamaan. Käytin sulakkeen irti ja alkoi toimimaan, ihmettelin kyllä moista Mun mielestä vikamuisti ei nollaantuisi tuollain.
BMW 320dA Coupe LCI
75 amppeerinen akku viereen ja kaapelit kiinni, niin johan hörähti diisseli saappi pötpöttämään. Puolentoista tunnin lenkki että akku lataantuisi. Aamulla ilman Eberin huminaa ekasta käyntiin.
Moottorin vikavalo vaan sytty....
No Suomi on onneks pullollaan rehellisiä autokorjaamoyrittäjiä, jotka mielellään varmaan auttavat tumpeloa tutkimaan vahingot ja jopa edullisesti korjaamaan ne....
Moottorin vikavalo vaan sytty....
No Suomi on onneks pullollaan rehellisiä autokorjaamoyrittäjiä, jotka mielellään varmaan auttavat tumpeloa tutkimaan vahingot ja jopa edullisesti korjaamaan ne....
Seuraavaks Nissani
Mitä muuten ohjekirja sanoo? Kuinka pitkän matkan valmistaja virallisesti suosittelee ajamaan lämmittimen käytön jälkeen, että akku ehtii latautumaan?9-5T kirjoitti:Ymmärrän täysin kun ottaa huomioon että luulit sen tarvitsevan vain polttoainetta. Mutta olethan lukenut ohjekirjasta paljonko lämmittimen käytön jälkeen on ajettava
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Enpä ole vielä ehtinyt. Tänään olisi käytävä sairaalassa ja auto olisi ihan kiva laitos apuna, mutta eipä jaksanut pyörähtää käyntiin. Akkukapasiteetissa tosiaankin tuntuisi olevan parantamisen varaa, kun ei kymmentä sekuntia jaksanut käynnistää.okos jouha10 kävit korjaamolla saamassa vastauksen että akun alhainen jännite sammuttaa eberin ja ACC:n mutta SID jää näyttämään jäljellä olevaa aikaa.
Akkukellariin Sibbooseen ja uutta suoleen, vanha on kuollut.
Seuraavaks Nissani
Re:
Minulla on ilmeisesti tuollainen kytkentä, yksinäinen johto tuli jostain ilmastoinnin ohjausyksikölle. Sain johdon irti rämplätessäni radioasennuksen kanssa ja nyt eberi toimii muttei puhallus kabiinissa. Onko tuo nasta 3 sama kaikilla vuosimalleilla? Omani on MY00 (bensakone).2.2TiD kirjoitti:Jos nuo releet haluaa ohittaa niin positiivisen kytkennän voi tehdä myös suoraan suoraan ACC:n ohjausyksikölle (vihreä 0,5 johto) karvaan numero 3.
No tuossa tapauksessa SID:ä ei voi luonnollisesti käyttää ohjaukseen mutta se onkin aivan turhaa kun ostaa eberiinsä kauko-ohjaimen.
EDIT: Korjaantui kolmosnastaan kytkemällä.
Re: Löytyykö autostasi "tarvike" Webasto tai Eberi
Semmonen kysymys, että onkohan mahdollista tuota sisäpuhallinta saada pois päältä tai ainakin pienemmälle, kun webastoa käyttää. Eikö se kuitenkin eniten akkua syö webastoa käytettäessä?
Oli nimittäin akku loppunu aamulla. Mitenkä pitkään muuten pitäisi webastoa pitää päällä n. -10 asteen pakkasilla?
Oli nimittäin akku loppunu aamulla. Mitenkä pitkään muuten pitäisi webastoa pitää päällä n. -10 asteen pakkasilla?
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
Re: Löytyykö autostasi "tarvike" Webasto tai Eberi
Itse en sisälämmitintä jättäisi pois, sen takiahan koko vehje on olemassa.
Kuinka pitkää (ajallisesti) matkaa tuolla ajetaan suuntaansa? Huono akku on kokemusteni mukaan suurin syy siihen ettei virtaa riitä. Vaikka akku tuntuisi olevan ok ei se lämmitinkäytössä enää jaksa. Vaihtoväli on siis tiheämpi kuin ilman lämmitintä, ainakin jos ajelee lyhyttä pätkää eikä akkua saa aina kunnolla täyteen.
Kuinka pitkää (ajallisesti) matkaa tuolla ajetaan suuntaansa? Huono akku on kokemusteni mukaan suurin syy siihen ettei virtaa riitä. Vaikka akku tuntuisi olevan ok ei se lämmitinkäytössä enää jaksa. Vaihtoväli on siis tiheämpi kuin ilman lämmitintä, ainakin jos ajelee lyhyttä pätkää eikä akkua saa aina kunnolla täyteen.
Re: Löytyykö autostasi "tarvike" Webasto tai Eberi
Juu en kyllä aatellu ottaa sisäpuhallinta vielä ainakaan pois päältä, kunhan kyselin, että onnistuuko se. Ja kiitos vastauksesta.
Matkaa ei tule kerralla kun noin 10 min eli pitäisikö lämmittimen käyttökin olla sillon noin 10 min, että akku kerkeää latautua. Mimmihän viestissään kertoi, että se riittää moottorin lämmittämiseen. Itsehän olen tähän asti aiheuttanut ilmaston lämpenemistä käyttämällä webastoa yli puoli tuntia.
Matkaa ei tule kerralla kun noin 10 min eli pitäisikö lämmittimen käyttökin olla sillon noin 10 min, että akku kerkeää latautua. Mimmihän viestissään kertoi, että se riittää moottorin lämmittämiseen. Itsehän olen tähän asti aiheuttanut ilmaston lämpenemistä käyttämällä webastoa yli puoli tuntia.
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
Re: Löytyykö autostasi "tarvike" Webasto tai Eberi
En tiedä ohjekirjan vinkeistä, mutta kokemukseen perustuen: ajoajan on oltava vähintään yhtä pitkä kuin esilämmitykseen käytetty aika. Mieluusti hiukan pidempikin, koska kuitenkin sulla on hanurigrilli ja muita sähkösyöppöjä päällä heti lähdön jälkeen, jolloin lataus ei kohdennu akulle mahdollisimman suurella teholla.Toinen ihan käyttökelpoinen vaihtoehto on akkuvahti, se vaan tarkoittaa taas piuhan kanssa nuohoomista. Esim C-Tek XS3600 maksaa viitisen kymppiä ja saa asennettua vaikka kiinteästi moottoritilaan.
Ja mikäli akku on hiukankin iäkkäämpi, sen saa vaihtaa. Omassa (edellisessä autossa) meni pari vuotta vanha akku vaihtoon, kun ei kestänyt Webaston käyttöä. Ei tule mulle enää Banneria - Trane oli ihan toista maata.
-satyyri-
Ja mikäli akku on hiukankin iäkkäämpi, sen saa vaihtaa. Omassa (edellisessä autossa) meni pari vuotta vanha akku vaihtoon, kun ei kestänyt Webaston käyttöä. Ei tule mulle enää Banneria - Trane oli ihan toista maata.
-satyyri-
Re: Löytyykö autostasi "tarvike" Webasto tai Eberi
Laitoin omaan Aeroon Eberin viime syksynä eikä alkuperäinen akku tykänny ollenkaan lämmittimen käytöstä vaikka muuten normikäytössä se pelas ihan hyvin.Laitoin Defan akkulaturin konehuoneeseen jonka avulla orkkisakku pysy juuri sen verran latingissa että kesti n.20min pitää eberiä päällä ja auto lähti vielä omin voimin käyntiin.Pari viikkoa sitten vaihdoin akun Bosch AGM malliin ja nyt voi lämmitintä käyttää mielinmäärin ja akkua ei tarvi latailla välillä vaikka ajoa ei aina tulisikaan kovin pitkiä matkoja.
9-5 Aero Wagon -04, 9000cse 2.0t-96 ,96 -73x2, 96-80, 96-71, 95-64, 9000 Aero-97, 96-72
Re: Löytyykö autostasi "tarvike" Webasto tai Eberi
Laturi on Saabissa varsin tehokas, akun kyky vastaanottaa latausta on yleensä suurempi ongelma. Eli ei missään nimessä kannata jättää valoja pois latauksen takia. Kokeilin pihtivirtamittarilla asiaa aikoinaan ja akulle meni se sama >30A, mitä se otti muutenkin vastaan, vaikka kaikki sähkölämmittimet,valot ja puhallin olivat täysillä. Hetken kuluttua akkuun ei siltikään mennyt kuin ~7A vaikka laturi sinne olisi selkeästi enemmän pukannut. Mukavuudesta ei siis tarvitse tuon takia kärsiä.
Akuksi kannattaa valita mahdollisimman suuri akku sillä se ottaa virtaa paremmin vastaan kuin vastaava pieni. Akuksi ei kannata suoraan valita sitä jolla on paras käynnistysvirta vaan lämmitinkäytössä katsotaan kykyä vastaanottaa virtaa ja toisaalta kykyä antaa sähköä pidemmän ajan kohtuusuurella virralla. Akkukauppiaat tietävät yleensä mistä on kysymys kun kertoo että autossa on polttoainekäyttöinen lämmitin.
Noin lyhyt työaika on ongelma, kannattaa ajella kaikki kauppareissut yms. samaan syssyyn ja rajoittaa Eberin päälläolo asetuksista vaikkapa 15 minuuttiin jos 10 tuntuu liian lyhyeltä. Toki tuon puhaltimen poiskytkentä on yksi mahdollisuus, äkkiäkös se lasi sulaa kun kone on jo lämmin.
Kun se lämmin auto kuitenkin jää pihalle on takakontissa hyvä olla sellainen halpa apukäynnistin, muovikuori jossa on sisällä 17Ah moottoripyörän akku. Tällä saa auton käyntiin silloin kun lämmitin on toiminut mutta puhti on akusta loppunut ennen aikojaan. Kylmää konetta ja sököä akkua tuolla ei saa elvytettyä vaan sillä säästyy noloimmilta tilanteilta.
Joskus olen lykännyt auton laturin jatkoksi kun olen tiennyt että ajoa on ollut liian vähän verrattuna lämmittimen käyttöön. Jos pihalla on sähkötolppa asia on helppo järjestää, itselläni sitä vaihtoehtoa ei ole.
Lämmitin on varsin ekologinen vehje, kokonaiskulutus on kesäisin ja talvisin minulla kutakuinkin samat. Nopeusrajoituksilla lienee asian kanssa tekemistä mutta ilman lämmitintä talvikulutus on selkeästi korkeampi (lyhyet matkat, kaupunkiajoa). Kun katselee lasit huurussa vastaan tulevia täytyy todeta että se on myös turvallisuusvaruste. Ne jotka tyhjäkäyttävät autoaan puoli tuntia joka aamu ovat asia erikseen.
Akuksi kannattaa valita mahdollisimman suuri akku sillä se ottaa virtaa paremmin vastaan kuin vastaava pieni. Akuksi ei kannata suoraan valita sitä jolla on paras käynnistysvirta vaan lämmitinkäytössä katsotaan kykyä vastaanottaa virtaa ja toisaalta kykyä antaa sähköä pidemmän ajan kohtuusuurella virralla. Akkukauppiaat tietävät yleensä mistä on kysymys kun kertoo että autossa on polttoainekäyttöinen lämmitin.
Noin lyhyt työaika on ongelma, kannattaa ajella kaikki kauppareissut yms. samaan syssyyn ja rajoittaa Eberin päälläolo asetuksista vaikkapa 15 minuuttiin jos 10 tuntuu liian lyhyeltä. Toki tuon puhaltimen poiskytkentä on yksi mahdollisuus, äkkiäkös se lasi sulaa kun kone on jo lämmin.
Kun se lämmin auto kuitenkin jää pihalle on takakontissa hyvä olla sellainen halpa apukäynnistin, muovikuori jossa on sisällä 17Ah moottoripyörän akku. Tällä saa auton käyntiin silloin kun lämmitin on toiminut mutta puhti on akusta loppunut ennen aikojaan. Kylmää konetta ja sököä akkua tuolla ei saa elvytettyä vaan sillä säästyy noloimmilta tilanteilta.
Joskus olen lykännyt auton laturin jatkoksi kun olen tiennyt että ajoa on ollut liian vähän verrattuna lämmittimen käyttöön. Jos pihalla on sähkötolppa asia on helppo järjestää, itselläni sitä vaihtoehtoa ei ole.
Lämmitin on varsin ekologinen vehje, kokonaiskulutus on kesäisin ja talvisin minulla kutakuinkin samat. Nopeusrajoituksilla lienee asian kanssa tekemistä mutta ilman lämmitintä talvikulutus on selkeästi korkeampi (lyhyet matkat, kaupunkiajoa). Kun katselee lasit huurussa vastaan tulevia täytyy todeta että se on myös turvallisuusvaruste. Ne jotka tyhjäkäyttävät autoaan puoli tuntia joka aamu ovat asia erikseen.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16
Re: Löytyykö autostasi "tarvike" Webasto tai Eberi
Saako tuollaista jälkilämmitysominaisuutta ilman Webastoa/Eberiä. Eli käsittääkseni se ominaisuus, että puhaltimet lämmittää vielä kotvasen sisätiloja auton sammuttua ja kertoo sidissä, kuinka paljon lämpöä on vielä jäljellä?
Re: Löytyykö autostasi "tarvike" Webasto tai Eberi
KaikkiNimetVarattu kirjoitti:Saako tuollaista jälkilämmitysominaisuutta ilman Webastoa/Eberiä. Eli käsittääkseni se ominaisuus, että puhaltimet lämmittää vielä kotvasen sisätiloja auton sammuttua ja kertoo sidissä, kuinka paljon lämpöä on vielä jäljellä?
ikäänkuin esim. vw crafterissa on se acc rest painike, joka jähdyttää/lämmittää "jäljellä olevalla ilmalla" vielä sisätiloja
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Löytyykö autostasi "tarvike" Webasto tai Eberi
Täältä (http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=2147) Boschin kiertovesipumppu autoon ja sen kytkentöjen tekemisessähän ei ole paljon vaivaa Techillä sitten tuo jälkilämmitysominaisuus päälle niinkuin Mimmi laittoi minunkin pirssiinMimmi kirjoitti:Saa, muttei sillä ole käytännssä mitään tekoa ilman sähköistä kiertovesipumppua.KaikkiNimetVarattu kirjoitti:Saako tuollaista jälkilämmitysominaisuutta ilman Webastoa/Eberiä. Eli käsittääkseni se ominaisuus, että puhaltimet lämmittää vielä kotvasen sisätiloja auton sammuttua ja kertoo sidissä, kuinka paljon lämpöä on vielä jäljellä?
Itse käytin tuohon hommaan autoon asentamani Webaston kiertovesipumppua, niin ei tarvinnut toista pumppua konehuoneeseen asentaa.
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)