TCS....

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JustusIvl
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Tammi 20, 2007 19:04

TCS....

Viesti Kirjoittaja JustusIvl »

...eli mikä on idioottivarma tapa tunnistaa, että onko autossa tuollainen järjestelmä. Liike myynyt sellaisena että olis mut mä epäilen suunnattomasti kun renkula sutii lähestulkoon miten tahtoo.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Kojelaudassa olisi sen poiskytkentä nappula ratin oikealla puolella. Ainakin ESPin kohdalla oli sinä ja muistaakseni myös tuon. Mutta ole vain tyytyväinen. Saabin sutimisenesto on aivan hanurista ja sen kytkee kuitenkin pois.
STCF #3
skae
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Marras 24, 2005 10:12
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja skae »

Jep, ja sutiessa syttyy vielä ajonhallinnan merkkivalo nopeusmittariin.
Saabismi voi näköjään tarttua...itämisaika oli vaan pitkä.
9-5 Aero -02
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

TCS-merkkivalo syttyy kierroslukumittarin keskelle TCS:n toimiessa ja nappi on samalla paikalla kuin ESP:ssä. Tuo TCS on kyllä joskus tosi töksö, mutta joissakin tilanteissa toimii ihan hyvin.
BMW 320dA Coupe LCI
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Mutta ole vain tyytyväinen. Saabin sutimisenesto on aivan hanurista ja sen kytkee kuitenkin pois.
Eli minkäs takia se tarkasti ottaen onkaan "hanurista"...senkö takia, että
se katkasee vedon kun pyörät alkaa sutimaan vaiko...? Sutimiseneston tarkoitus on käsittääkseni estää pyörien sutimista, ja sen ko.ominaisuus myös tekee. Jos haluaa suditella paikallaan jäätiköllä, niin sitten kannattaa kytkeä ko.ominaisuus pois päältä.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ysivee kirjoitti:
Mutta ole vain tyytyväinen. Saabin sutimisenesto on aivan hanurista ja sen kytkee kuitenkin pois.
Eli minkäs takia se tarkasti ottaen onkaan "hanurista"...senkö takia, että
se katkasee vedon kun pyörät alkaa sutimaan vaiko...? Sutimiseneston tarkoitus on käsittääkseni estää pyörien sutimista, ja sen ko.ominaisuus myös tekee. Jos haluaa suditella paikallaan jäätiköllä, niin sitten kannattaa kytkeä ko.ominaisuus pois päältä.
Tehokkaimmissa esim, Aerossa tuo leikkaa liikaa tehoja pitävällä alustallakin kun hiemankin pyörät lyo tyhjää. Ja talvellakin jos tahtoo ripeästi mennä niin vetää totaalisesti tehot pois. Itse kaasua säätelemällä kerkiää paremmin. Näin ainakin vanhemmissa 98-01 mitä olen ajanut ja kyydissä istunut :wink: Normi ajelussa kyllä oiva kapistus 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

TCS ja kytkin ratin oikeallapuolella vm. 2001 asti.
ESP ja kytkin ratin oikeallapuolella 2002-2003
ESP ja kytkin ratin vasemmallapuolella 2004-2005
2006:sesta en tiijä missä on, mutta ESP kummnikin.

Näin ainakin 9-5 Aeroissa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Tosiaan tuo TCS katkaisee liian rankasti menoa. Sutimisenesto on ihan ok olla olemassa, mutta tosiaan Saabin ei ole minusta hyvin toimiva. Tappaa menon totaalisesti.
STCF #3
skae
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Marras 24, 2005 10:12
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja skae »

Muisti vähän pätki. Runtumittarin sisällähän se merkkivalo olikin.
Ajonhallinta toimii kyllä ihan hyvin, kun ei meinaa saada ns. kirjoittamaan millään ja renkaiden kannalta taitaa olla ihan hyvä toi TCS, ettei tarvi joka talvi ostaa uusia. Rivakassa liikennevalolähdössä kuivalla asvaltilla kannattaa kyllä kytkeä pois, ettei tuu ikävää tökkimistä.
Saabismi voi näköjään tarttua...itämisaika oli vaan pitkä.
9-5 Aero -02
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Sutimista

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Ainakin -01 9-3 Aerossa TCS antaa sutia kevyellä kaasulla, mutta kun painaa enemmän niin nyykähtää ja annostelee pidon mukaan tehoa ja tuntuu eteneminen näin kovin nahealta.
Eli TCS päällä kannattaa ehkä lähteä kevyellä kaasulla niin ei nyykähdä heti.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Speedou kirjoitti:Kojelaudassa olisi sen poiskytkentä nappula ratin oikealla puolella. Ainakin ESPin kohdalla oli sinä ja muistaakseni myös tuon. Mutta ole vain tyytyväinen. Saabin sutimisenesto on aivan hanurista ja sen kytkee kuitenkin pois.
On se sikäli hyvä, ettei tarvitse sääliä renkaita ja käyttää kaasua varovasti. Mielestäni toimii automaatin kanssa ihan asiallisesti, ei tuolla ole liikennevaloissakaan jalkoihin jäänyt.
Arcer
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Aika tiukasti toi TCS nappaa kiinni, mutta ärsyttävämpi ominaisuus on, kun tosi liukkaalla (pito molemmissa etupyörissä sama) säätelee kaasua pikkasen turhan hitaasti ja isoin askelin, meno on melkoista hummaammista... Eli ensin liikaa kaasua -> pyörät sutii -> liian vähän kaasua jne...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

jmarin kirjoitti:
Speedou kirjoitti:Kojelaudassa olisi sen poiskytkentä nappula ratin oikealla puolella. Ainakin ESPin kohdalla oli sinä ja muistaakseni myös tuon. Mutta ole vain tyytyväinen. Saabin sutimisenesto on aivan hanurista ja sen kytkee kuitenkin pois.
On se sikäli hyvä, ettei tarvitse sääliä renkaita ja käyttää kaasua varovasti. Mielestäni toimii automaatin kanssa ihan asiallisesti, ei tuolla ole liikennevaloissakaan jalkoihin jäänyt.
Jeps, toimii tosiaan automaatin kera permmin. Itse olen vain aina ollut vähä nihkeä kaikkea elektroniikkaa kohtaa, joten tuli aina käynnistyksen jälkeen tavaksi painaa TCS (93) tai ESP (95) pois.
STCF #3
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: TCS....

Viesti Kirjoittaja tami »

Löytyi vanha topicci missä onkin jo aikaisemmin käsitelty tätä TCS-hommaa. On pikkuhiljaa alkanut rassaamaan tuo luistoneston toiminta. Eli kuten ylhäällä jo kerrottu, meno tyssää kuin seinään systeemin toimiessa.
Mietin että olisikohan täällä kukaan kokeillut saada koko TCS:ää jotenki kiinteästi pois päältä. Auttaisiko luistoneston sulakkeen poisto tai jotain vastaavaa...? :)
Saahan sen tietysti napista pois päältä, mutta ei joka startissa muista sitä painella.
Kellään mitään ideaa tai kikkaa tähän ?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: TCS....

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Väitän että kuljettajalla jolla on oikea tuntuma kaasun käyttöön TCS ei hypi päälle ollenkaan. Ei aika-ajoissa (kauppareissut) eikä kisavedoissa (pohjoisen hiihtoreissut) Eikös ne ole samoille pölvästeille suunniteltu kuin ABS jarrutkin? Ihmisille jotka ei itse ymmärrä miten lujaa suhteessa vallitsevaan keliin pitää ajaa/jarruttaa tai lähteä liikkeelle. Yrittäkää muutkin kiihdyttää samaa vauhtia kuin renkaat pitää niin erotutaan jotenkin positiivisesti noista bemarityypeistä. :mrgreen:
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin