Jäähdytysnesteen vuoto lohkon kyljessä
Jäähdytysnesteen vuoto lohkon kyljessä
He(l)p !
Katsokaapas kuvaa http://img411.imageshack.us/img411/3158/img21747fq.jpg
Jäähdytysnestettä katoaa -97 2.3t automaattitonnarista (ajettu 160 tkm) luokkaa 2 tankkia 95E = 1 paisuntasäiliöllinen jäähdytinnestettä. Kuivasin lohkon kyljen tuosta tummempana näkyvästä kohdasta ja jo seuraavana päivänä oli nestettä siinä ripojen päällä uudestaan ja konehuone haisee glygolilta. Lämppärin kenno vaihdettiin jo pari vuotta sitten eikä sisällä tuoksu. UKK viittaa kannentiivisteeseen mutta kun sen vaihto ei ole ilmaista.
Suositteleeko joku edullisempia pajoja Tampereen seudulla kuin Metroauto ? Lappiin tars mennä hiihtolomalla, onko riski että nestettä menee muuallekin kuin kyljelle eli täytänkö tarvittaessa vai pajalle mars ?
ps. se on muuten vaimo sitte joka on pahvin rikkonu jos joku
Katsokaapas kuvaa http://img411.imageshack.us/img411/3158/img21747fq.jpg
Jäähdytysnestettä katoaa -97 2.3t automaattitonnarista (ajettu 160 tkm) luokkaa 2 tankkia 95E = 1 paisuntasäiliöllinen jäähdytinnestettä. Kuivasin lohkon kyljen tuosta tummempana näkyvästä kohdasta ja jo seuraavana päivänä oli nestettä siinä ripojen päällä uudestaan ja konehuone haisee glygolilta. Lämppärin kenno vaihdettiin jo pari vuotta sitten eikä sisällä tuoksu. UKK viittaa kannentiivisteeseen mutta kun sen vaihto ei ole ilmaista.
Suositteleeko joku edullisempia pajoja Tampereen seudulla kuin Metroauto ? Lappiin tars mennä hiihtolomalla, onko riski että nestettä menee muuallekin kuin kyljelle eli täytänkö tarvittaessa vai pajalle mars ?
ps. se on muuten vaimo sitte joka on pahvin rikkonu jos joku
Täältä myös ääni kannentiivisteelle. Onneksi vuotaa nyt ulospäin ja vika on havaittavissa. Suosittelen hoitamista kuntoon, koska yleensä vuoto lisääntyy ja voi vuotaa myös öljyjen sekaan. Silloin on vaarana laakeririkko koneessa. Saabin ohjeistuksen mukaan koko operaatio vie aikaa n 5,3 tuntia sisältäen kannen plaanauksen. Tämän mukaan voi arvioida hintaa. Mutta joka tapauksessa kannattaa hoitaa kuntoon ennen reissua.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
- Paikkakunta: Vantaa
Huomenna pitäisi saada uuden kannentiivisteen kanssa 9-tonttu pois Auto Westerlundista Helsingin Pukinmäestä:
Arvio oli;
-kannentiivisteen työ 400€
-kannen oikaisu noin 50€
Vuoto oli melkein samassa kohdin, tuli kuumana käydessä melkoisesti nestettä, mutta kun paisuntasäiliön korkki jäi vahingossa säiliön viereen, niin ei vuotanut lainkaan. Vaikuttaako paineistamaton järjestelmä jotenkin jäähdytystehoon?
Arvio oli;
-kannentiivisteen työ 400€
-kannen oikaisu noin 50€
Vuoto oli melkein samassa kohdin, tuli kuumana käydessä melkoisesti nestettä, mutta kun paisuntasäiliön korkki jäi vahingossa säiliön viereen, niin ei vuotanut lainkaan. Vaikuttaako paineistamaton järjestelmä jotenkin jäähdytystehoon?
Re: Jäähdytysnesteen vuoto lohkon kyljessä
Kyllä tuota tarttis paikan päällä kattoa ennen kun alkaa kansipahvia vaihtamaan. Kyllähän se vuotokohta jostain löytyy kun tarkkaan kattoo. JOs on kannen kohdalta, niin saattaa vielä kannen jälkikiristyksellä rauhottua.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kansipultit kiristetty ...
Viikonlopun katselin netistä kommentteja ja vuotopaikaa ja lopulta avasin venttiilikopan ja aloin kiristämään kansipultteja lainamomenttiavaimella 60Nm asetuksella (en uskaltanut ekakertalaisena tuntemattomalla momenttiavaimella alkaa ekana löysäämään ja uudestaan kiristämään kuten ohjeet menee). Mikään muu pultti ei liikahtanutkaan paitsi juurikin siellä oikeassa alanurkassa mistä vuoti - meni varmaan puoli kierrosta kireemmälle, aivan eri planeetalta !
Katotaan seuraavien viikkojen aikana oliko tällä operaatiolla merkitystä ...
Katotaan seuraavien viikkojen aikana oliko tällä operaatiolla merkitystä ...
niinno - täältä netistä löyty tuo 60 Nm ja sen päälle vielä kylläkin +90 astetta : http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm.
Kun en ole aikaisemmin kansia koonnu tai kiristelly niin ajattelin seurata väheneekö vuoto kun se yksi pultti kiristyi, muita en löystänyt eli ovat entisessä kireydessä.
Miten vanhat pultit kestää +90 vääntöjä vai onko tuo veto tarkoitettu vain uusille pulteille ? Motonetista näyttää saavan uuden sarjan parillakympillä jos sille päälle päätyy ja jostain luotettava momenttiräikkä kun sellaista ei ole vielä hyllyssä.
Kun en ole aikaisemmin kansia koonnu tai kiristelly niin ajattelin seurata väheneekö vuoto kun se yksi pultti kiristyi, muita en löystänyt eli ovat entisessä kireydessä.
Miten vanhat pultit kestää +90 vääntöjä vai onko tuo veto tarkoitettu vain uusille pulteille ? Motonetista näyttää saavan uuden sarjan parillakympillä jos sille päälle päätyy ja jostain luotettava momenttiräikkä kun sellaista ei ole vielä hyllyssä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
En lähtisi uusimaan pelkästään pultteja, mikäli et meinaa vaihtaa kannen tiivistettä samalla. Mielestäni hieman turhaa. Vanhojen pulttien kiristäminen on yleensä ihan OK vuotojen tilkitsijä, jos vuodot oikeasti johtuu löysistä pulteista. 60 Nm + 90 astetta muistaakseni suositus, kyllä kestää vanhatkin pultit tuon.vesa67 kirjoitti: Miten vanhat pultit kestää +90 vääntöjä vai onko tuo veto tarkoitettu vain uusille pulteille ? Motonetista näyttää saavan uuden sarjan parillakympillä jos sille päälle päätyy ja jostain luotettava momenttiräikkä kun sellaista ei ole vielä hyllyssä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
vesa 67 :Mikään muu pultti ei liikahtanutkaan paitsi juurikin siellä oikeassa alanurkassa mistä vuoti - meni varmaan puoli kierrosta kireemmälle, aivan eri planeetalta !
Olipa löysällä, toi riittää vuodon aiheuttajaksi. Kiristä lisää , mutta muista mahdollisuus , että vaikka pultit olisivat oikeassa tiukkuudessa vuoto voi jatkua. Mutta kiristyhän ei maksa mitään ja VOI korjata tilanteen.
Olipa löysällä, toi riittää vuodon aiheuttajaksi. Kiristä lisää , mutta muista mahdollisuus , että vaikka pultit olisivat oikeassa tiukkuudessa vuoto voi jatkua. Mutta kiristyhän ei maksa mitään ja VOI korjata tilanteen.