Autojen painon kehitys

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Autojen painon kehitys

Viesti Kirjoittaja oju »

Tämä oli aika mielenkiintoinen selvitys:
http://www.ajovalo.net/Paino-mitat1.htm

Epäilisin että Saabin lukemat (96/99/900OG) olisivat samankaltaisia kuin annetut käppyrät Volvon 240-sarjalle. Paino ei ole muuttunut mallisarjan aikana kovin paljoa ja ulkomitat pysyivat samana.

Kehityksen suunta ei ole kovin hyvä jos tietyn kokoiset autot painavat vuosi vuodelta enemmän. Turvallisuus on hyvä asia, sitä en kiistä. Eipä tuo kulutus ole päässyt paljoa laskemaan, vaikka kattokourut ovatkin hävinneet autoista ja valotehot pienenneet :D

Ehkä kaipaisin enemmän niitä komposiittikoreja ja putkirunkoja :D
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Micran, civicin ja corollan käppyrät ovat mielenkiintoisen näkösiä.
Kaikki ovat painaneet pyöreesti 700kiloo ja nykyään samaa luokkaa mitä og-satkut. Micran muutos taitaa olla isoin kun taitaa olla muilta mitoiltaan pienin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Niinpä. 99 oli vielä 70 luvulla monen mielestä iso ja painava auto. Pituutta joku 4,4m leveyttä vähän alle 1,7. Omamassa oli mahtavat 1150kg.
Menee tuohon nykyisten pienten perheautojen kastiin. (mm Astra, Brava, Golf)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Svc kirjoitti:Niinpä. 99 oli vielä 70 luvulla monen mielestä iso ja painava auto. Pituutta joku 4,4m leveyttä vähän alle 1,7. Omamassa oli mahtavat 1150kg.
Menee tuohon nykyisten pienten perheautojen kastiin. (mm Astra, Brava, Golf)
Pitää vaan muistaa, että tosta 90-luvun puolivälistä lähtien auton omapainoon on lisätty käsittäkseni semmonen keskimääräisen kevyt kuljettakin. Kai noin 75kg?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mertmi kirjoitti: Pitää vaan muistaa, että tosta 90-luvun puolivälistä lähtien auton omapainoon on lisätty käsittäkseni semmonen keskimääräisen kevyt kuljettakin. Kai noin 75kg?
Tämä on totta. Se vaan ahtoo aina unohtua.
Tuo 75kg on esim 84- Fiat Unolle jo 10% lisäys.
99:nkin omamassaan tulee lisäystä 6,5% eli nykymitoissa se olisi 1225 kg.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
966
"Turbo"
Viestit: 256
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja 966 »

Ja taitaa olla polttoainekin (75%?) mukana omamassassa. Autotoimittajatkaan ei aina erota toisistaan omamassaa ja omapainoa.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Omamassaan kuuluu auto ajokuntoisena, 75% polttoainetta, öljyt ym nesteet täynnä, työkalut, varapyörä tms ja 75 kg kuljettaja.

Lakiteksti ouhuu aina massasta, ei painosta eli omapaino on vain kansanomainen nimitys omamassalle.
Kokonaismassa puolestaan = omamassa + kantavuus.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin