Jouset

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Jouset

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

pitäs saada madallusta 9000 tyrboon noin 60 mm.. mistä kannattas jousia kysellä, mielellään mahdollisimman halvat(opiskelija).. tietysti käytettyjäkin saa tarjota.. oisko tohon mahdollista laittaa jonku muun auton jousia joita lyhentäs? onko kellään kokemusta rälläkkä satsista? :lol:
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Et taida piitata ajomukavuudesta etkä ajo-ominaisuuksista? ( ehkä et ajoturvallisuudesta ja laillisuudestakaan ? ) . Netti on pullollaan madallussettejä ,joista voit valita omasi. Rälläkäin käy , ota pois 3-4-kierrosta jousesta tai jouset pois kokonaan,niin varmasti istuu matalalla.
Jälkimmäinen vaihtoehto sopii varmasti myös opiskelijan budjettiin!
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

riippuu vähän mikä mallinen 9000 sulla on mutta esim cs-aeron jouset(sopii ihan ok myös cc ainakin) laittaa ne alle ja jos vähän alemmas tahtoo niin niistä sitten puol tai 1 kierros pois... edestä voi hyvinkin ottaa tämän verran... vaihdon jälkeen auraukset kuntoon ja ei kun baanalle.. ok kuntoisia cs-aeron jousia pitäs löytyä helpostikin käytettynä... :P
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

juu eli lähinnä tarkoitin että jos jonkun muun auton jouset ois hyvät vähä lyhentämällä.. onko nuo aeron jouset paljoki jäykemmät?
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Jouset pitää olla siihen malliin tarkoitettu ,johon se asenntaan ja lyhentäminen esim. jouset katkaisemalla on tiieliikennelain mukaan yksiselitteisesti kielletty.Auton madallus vaatii muutoskatsatuksen ja madallussarjasta on mahd. esitettävä dokumentit.Niitä ei luonnollistikkaan saa , jos jouset on muusta autosta ja katkaistu!
Sorry vaan ,vaikka et piittaa muiden turvallisuudesta ( moni klubilainenkin on tien päällä ) niin ajattele itseäsi ja loppuelämääsi. Oon tullut siihen tulokseen , että moni lain pykälä kuitenkin suojelee meitä,
En tosiaankaan oo auton rakentelua vastaan ( joku esim. saapasi heittää kommentin) .Rakentelussa vaan pitää miettiä mitkä on turvallisuuteen vaikuttavia seikkoja , eikä tinkiä niistä!
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

eikös tämä ole sen verran vanha( vm87) ettei tähän tarvii mitään lappyuja?
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4994
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

sami_hifi kirjoitti:eikös tämä ole sen verran vanha( vm87) ettei tähän tarvii mitään lappyuja?
Kaikkiin tarvitaan laput....

Mitä siitä tulisi jos saisi rakentaa ihan miten haluaa.... Oli uusi taikka vähän vanhempikin auto.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vanhemmissa autoissa ei tartte sitä tuv hyväksyntä lappua....
turvallisuus asiassa olen samaa mieltä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4994
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

nalleolut kirjoitti:vanhemmissa autoissa ei tartte sitä tuv hyväksyntä lappua....
turvallisuus asiassa olen samaa mieltä.
Osaatko sanoa mikä on tarpeeksi vanha??? :lol:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuha kirjoitti: Kaikkiin tarvitaan laput....

Mitä siitä tulisi jos saisi rakentaa ihan miten haluaa.... Oli uusi taikka vähän vanhempikin auto.
No ei todellakaan tarvi! Löytynee AKE:n sivuilta tarkemmin tuo vuosimalliin johon ne lappuset pitää löytyä.

Tollanen hypetys pelottelu on aika höpöä. Toki jos on peukkis keskellä kämmentä niin ei kannata tehdä ite. Noita jousia on lyhennelty yli 20v tässäkin taloudessa eikä niitä ohjauskulmia ole missään tarkisteltu sen jälkeen (kaikista siis). :roll:

Viimeksikin valtion konttorilla käydessä tuumas että "on tainnut tulla lyhenettyä noita jousia" (kyseessä tuo sigun manta) johon reipaasti että "kyllä" ja lyhentäminen tietty on tapahtunut jo aikaa sitten. ja Ei siitä sen kummempaa ihmettelyä tullut.

Niin autoonhan ei ite saa koskea kun turvallisuus vaarantuu! vain asiantuntuja/koulutuksen saanut henkilö saa autoa korjata. Ja mitään muutoksihan ei autoon saa tehdä nehän on jo tehtaalla ajateltu valmiiksi.
Juupa juu... :roll:


V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

esim miun vm91 satku totes vaan että onpa matala. se siitä. valtionkonttorilla. tosin seuraavana vuonna yksityisellä inssi selitti mulle et näistä vanhemmista saabeista pehmenee eturunkopalkki niin paljon et alatukivarsi painuu sinne sisään ja sen takia keula on matala. mie kiitin tuoreesta leimasta!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
crashline
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 10:39
Paikkakunta: Askola

AKE.n Sivuilta

Viesti Kirjoittaja crashline »

Suoraan AKE.n Sivuilta Kopioitu ja liitetty tänne 8)

Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto muutoskatsastaa. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.

Että näin 8)
Itselläni on vm.1991 9000CD eli voin Rälläkkä madaltaa pirssini jousia noihin sallittuihin mittoihin VAI? Korjatkaa jos mie olen viärässä?

EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita.

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa asianmukaisesti lyhentää.


Ja näin niitä jousia saa asianmukaisesti lyhentää VAI saako? 8)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jousia saa ainakin noissa alle 93 autoissa laillisesti katkaista kunhan jouset istuvat kunnolla lautasiin eivätkä pääse tippumaan lautasilta jousitus täysin ulos joustaneena.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: AKE.n Sivuilta

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

crashline kirjoitti:Suoraan AKE.n Sivuilta Kopioitu ja liitetty tänne 8)

Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto muutoskatsastaa. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.

Että näin 8)
Itselläni on vm.1991 9000CD eli voin Rälläkkä madaltaa pirssini jousia noihin sallittuihin mittoihin VAI? Korjatkaa jos mie olen viärässä?

EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita.

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa asianmukaisesti lyhentää.


Ja näin niitä jousia saa asianmukaisesti lyhentää VAI saako? 8)
Kyllä tuossa aika yksiselitteisesti sanotaan, että :
Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.
Eli KAIKKI autot joissa alustan korkeutta on muutettu vuoden 1993 jälkeen, pitää muutoskatsastaa.

Tätä ennen tehdyt rälläkkäjouset ovat vielä lain puitteissa, tosin niiden turvallisuus nyt on sitten mitä on.
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: AKE.n Sivuilta

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

ihottuma kirjoitti:
crashline kirjoitti:Suoraan AKE.n Sivuilta Kopioitu ja liitetty tänne 8)

Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto muutoskatsastaa. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.

Että näin 8)
Itselläni on vm.1991 9000CD eli voin Rälläkkä madaltaa pirssini jousia noihin sallittuihin mittoihin VAI? Korjatkaa jos mie olen viärässä?

EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita.

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa asianmukaisesti lyhentää.


Ja näin niitä jousia saa asianmukaisesti lyhentää VAI saako? 8)
Kyllä tuossa aika yksiselitteisesti sanotaan, että :
Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.
Eli KAIKKI autot joissa alustan korkeutta on muutettu vuoden 1993 jälkeen, pitää muutoskatsastaa.

Tätä ennen tehdyt rälläkkäjouset ovat vielä lain puitteissa, tosin niiden turvallisuus nyt on sitten mitä on.

edit :

Mitä muutoskatsastukseen tulee, siihen en ota mitenkään kantaa, koska inssejä on niin paljon kuin konttoreitakin, eikä niissä tunnu juurikaan kovin usein olevan mitään sääntöä, järkeä tai logiikkaa, joten toisella onnistunut muutoskatsastus saattaa toisaalla viedä kilvet.
Vastaa Viestiin