Tilapäinen Saabismin oireiden helpotus?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:vielä kun saisi voiman ulosoton viriteltyä johonkin :D
Aijaijaijai pojaat, Pajerossa se on tuokin herkku vakiona 8)

Kaamea ulvonta, joka alkoi ~50-60km/h vauhdeissa, loisti poissaolollaan, kun käänsin etunavat lukkoon ja rykäsin jakolaatikosta nelivedon päälle. Mitä lie kangistuneita öljyjä tms. Mitsusippimiehet ehdotteli, joten pannaan Pajeroon uudet kurat joka rasiaan ja katsotaan ulvooko jatkossa. Yli 15v vanhoilla autoilla ajelu on mukavaa :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Arki tuollaisen kanssa on varmaan melko samanlaista mitä vanhan saban kanssa. Tosin tuossa taitaa olla jo parempi kansi mikä ei oo jatkuvasti halki kuten vanhemmissa.
Vaihteistoa pitää vissiin kohdella kuten turbosatkuissakin, ainoastaan sillä erotuksella että noihin sellasen löytäminen on jonkin verta haastellisempaa.

Kuvissa tosiaan näyttää melko hyvältä toisin kun se mistä omat kokemukset, peräöljyt pystys vaihtaan suoraan takapenkiltä ja siitä vasta hauskuus alko kun tuon mädän keskellä oli kuulemma joskus ollu runkonumero. :D

Mutta kunnossa ollessaan ihan mukava matkapeli ja tarvittaessa uskaltaa hieman poiketa pikkuteillekin. Tuli tuossa testailtua uutta transporterii jossa neliveto haldexilla tai vastaavalla ja eteneminen tapahtu puolen metrin pätkissä kun takapyörät tuli mukaan ja sitten taas eivät.
Muuten tuo kyllä oli melko henkilöautomainen ja voimaakin tuntu olevan.

Vaikka itsellä on ollu monen näköistä sabaa niin kyllä etuveto jää armottomasti kakkoseksi tuollaisella jatkuvalla nelivedolla varustetulle pelille. Tähän mennessä ainoa millä olen kunnialla talviaikaan päässy kesämökille joka on vielä hiemän jyrkemmän mäen takana mitä Villen tupa niin on ollu justiinsa pajero. Subaru Justy 4wd olisi muuten menny mutku vaateis vähän lisää voimaa. Kupla meni ylös mutta todella vaivoin ja sillä reissulla hävisi varmaan puolet nastoista.
99 ja kuuppa ovat päässeet noin kolmannekseen matkasta.
Ja kaikissa muissa paitsi pajerossa oli nastarenkaat, siinä oli sileet m+s:t.
Tosin mitään oikeeta tarvetta tuonne pääsemiselle ei ole ollut, se 50metrii kun on siedettävä matka kävelläkkin. :D

Nelivedon kanssa on vaan todella vaikeaa muistaa että pysähtymismatka ei muutu miksikään ja tuollaisen painavan nelivedon kanssa ovat selkeesti vielä pidempiä mitä esim. tonnarilla.

Oravan aura on kyllä komee ja varmasti etukumeissakin riittää pitoo kun piikit alla ja auran paino vielä keulassa.
Ei kai tuollasen rakenteluun mitään voimanulosottoa tarvita kun sähkövinssejä saa melko edukkaasti.
Varmasti mukavampi aurailla teitä kuin hytittömällä traktorilla. :D

Eikä ihan pieleen ole voinut mennä autokaupat jos vaimokin on tyytyväinen. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Haha, muitakin kolmen timantin laatuautoilla ajavia löytyy siis.
Tuollaisella Pajerolla ajaneena pitää kyllä sanoa että ihan hyvä auto se on luokassaan. Fiilistä ainakin löytyy OG900:n tyyliin. :D
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

kristian kirjoitti:Komia peli, ja pääsee kärrytiellä hieman Sabaa pidemmällekin...
Noh, noh, kyllä Saabillakin pääsee vaikkei olisi välillä tietäkään... 8)

Kuva


Joskus on lainassa ollut lyhyempi pätkä-Pajero ja ihan kelpo peliltä se tuntui. Yksi talvella ojaan lipsahtanut autokin tuli sillä nyppäistyä takaisin tielle. Kansi ja kannentiiviste noissa kuulemma tuppaa helposti menemään.
NG 900S 3d 2.3i -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Orava-> GODDAMMIT..! 8O :lol: Nyt tiedän mitä on pakko rakentaa ens talveks! :lol:

VJS:än run....höhhömm...Shogunista! :wink: ..niin sen verran että edellistalvena ajoin tuollaisella muutaman kuukauden, ja hoitihan se hommansa ihan hyvin. Ohjausvälys vaan oli sellaista laivaluokkaa ja toinen etusatula hirtti kiinni kerran. Luultavasti käyttämättömyydestä sai tarpeeksi, eihän sitä hiljentämistarvetta paljon ollut turbosta ja ic:stä huolimatta.. :wink:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tri-Lo kirjoitti:
VJS:än run....höhhömm...Shogunista! :wink: ..niin sen verran että edellistalvena ajoin tuollaisella muutaman kuukauden, ja hoitihan se hommansa ihan hyvin. Ohjausvälys vaan oli sellaista laivaluokkaa ja toinen etusatula hirtti kiinni kerran. Luultavasti käyttämättömyydestä sai tarpeeksi, eihän sitä hiljentämistarvetta paljon ollut turbosta ja ic:stä huolimatta.. :wink:
Juu, tuo välys löytyy meikäläisenkin yksilöstä. Kuulemma korjaantuu ohjauksen ampusimpukan vaihtamisella, 39,50€ Motonetistä.
Hiljentäminen "poimunopeudesta" onnistuu tosiaan pirun hyvin pelkällä moottorijarrutuksella :lol: Hiljentämistarvetta saa helposti lisää sillä, kun vääntää lisää syöttöjä ja ruuvaa ahdot toiselle kilolle 8) Ei tartte edes kolvia käyttää, puhumattakaan mistään älyttömästä rahasummasta jonkun stege-firman kassaan :wink:
No joo, ehkä ei ollut matkanopeuden kasvattaminen se olennainen osa vaihtokauppaa, jossa hieman piristetty 2.3T donitsi vaihtui melkeen kaks tonnia painavaan jeesuksenvanhalla dieseltekniikalla olevaan riisilaariin :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

V.J.S kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
VJS:än run....höhhömm...Shogunista! :wink: ..niin sen verran että edellistalvena ajoin tuollaisella muutaman kuukauden, ja hoitihan se hommansa ihan hyvin. Ohjausvälys vaan oli sellaista laivaluokkaa ja toinen etusatula hirtti kiinni kerran. Luultavasti käyttämättömyydestä sai tarpeeksi, eihän sitä hiljentämistarvetta paljon ollut turbosta ja ic:stä huolimatta.. :wink:
Juu, tuo välys löytyy meikäläisenkin yksilöstä. Kuulemma korjaantuu ohjauksen ampusimpukan vaihtamisella, 39,50€ Motonetistä.
Hiljentäminen "poimunopeudesta" onnistuu tosiaan pirun hyvin pelkällä moottorijarrutuksella :lol: Hiljentämistarvetta saa helposti lisää sillä, kun vääntää lisää syöttöjä ja ruuvaa ahdot toiselle kilolle 8) Ei tartte edes kolvia käyttää, puhumattakaan mistään älyttömästä rahasummasta jonkun stege-firman kassaan :wink:
No joo, ehkä ei ollut matkanopeuden kasvattaminen se olennainen osa vaihtokauppaa, jossa hieman piristetty 2.3T donitsi vaihtui melkeen kaks tonnia painavaan jeesuksenvanhalla dieseltekniikalla olevaan riisilaariin :lol:
Juu, se rattiklappi oli kyllä kriittisin ja heti olisin korjannutkin jos olisi ollut oma liiteri. Siinähän meinas kyllä ihan tosissaan tulla kakat huosuihin muutamaan otteeseen, kun raippaluodon siltaa joutui kovassa tuulessa ja lumessa ylittämään kieli keskellä suuta aina kun vastaan tuli joku. Ja leimattukin oli juuri, käsittämätöntä..! 8O

Muistan myös että kuljettajanpenkki oli jotenkin ihan kamala istua siinä, mutten oikein millä tavalla.. :? Mites tuossa?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä se on semmonen homma. Että tommoset pajerot sun muut maasturit on työkoneita ja että ne on miun arvoasteikolla ajoneuvojen joukossa hyvin likellä traktoriluokitusta. Ajo-ominaisuuksista voi harvemmin puhua kovinkaan vakavasti maantiellä ja toisekseen se diiselin raksutus jo tuo välittömästi maataloustyökoneet mieleen.

Nuo kaupunkimaasturit taasen on miusta ihan jonninjoutava välivaihe tila-autojen, pakettiautojen ja henkilöautojen lisänä. Ne onnettomat kun eivät edes ole maastokelpoisia, niinkuin nuo ylempänä mainitut oikeet työkoneet, eli tasauspyörästön lukoilla ja alennusvaihteistoilla varustetut maasturit.

Minusta tuo dieselverotushomma on ihan pöhköä yleensäkin. Korkeiden verojen takia moni oikeeta maasturia tarvitseva ihminen joutuu kärsimään niistä työkoneen kömpelöistä arkiominaisuuksista arkikäytössä, kun ei ole mitään tolkkua pitää maasturin lisäksi henkilöautoa. Kustannukset pompsahtaa ikävästi.

En sitten puhu millään mutulla asioista. Olen senverta ajanut maastureilla (ei mitään SUV-kikottimia), etten suurin surminkaan lähde kaupunkiin ajelemaan, jos ei ihan välttämätön pakko ole kyseessä. Maantiellä ne taasen on semmosia, ettei ajamisesta juuri pääse nauttimaan. Taasen jos vaihdetaan jäykempää jousitusta, iskaria ja mukavampaa maantierengasta, niin maastoajosta ei tarvitse paljoa haaveilla.

PS. Dieselvero sucks.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mertmi kirjoitti:Kyllä se on semmonen homma. Että tommoset pajerot sun muut maasturit on työkoneita
....
Minusta tuo dieselverotushomma on ihan pöhköä yleensäkin.
....

PS. Dieselvero sucks.
Jep, töihin tuolla pääsääntöisesti ajetaankin (ja vähä hupiajookin, koska neliveto on yliveto :wink: ), minkä lisäksi huoltomiesten ja välineiden kuljetukseenhan tuo onkin rekisteröity :)

Minusta on kovin veikeää, että pulttaamalla työkalupakin (n. 20€), viilapenkin (=ruuvipuristin n. 10€) ja "työtason" (vaneri) kiinni sekä heivaamalla takapenkin pois, auton käyttövoimaa verotetaan reilu 600€ vähemmän vuodessa. Tuota ei varmasti kukaan ulkomaalainen usko todeksi, jos yrittää asiaa selittää, vaan pitävät juttua kovinkin vitsikkäänä.
Suomen valtio + autoiluun liittyvä verotus = pohjaton järjettömyyksien kaivo.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Pääseehän sitä vaikka mihin, mutta olisihan sitä ihan mukava päästä poiskin...
Kuva
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Sen verran armeija ajalla tuli noilla ajettua, että ihan naishenkilölle ei välttämättä kannata antaa pelkällä takavedolla.
Meinaan pyörähtää tosi äkkiä jostain urasta.....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kipe_9000 kirjoitti:Sen verran armeija ajalla tuli noilla ajettua, että ihan naishenkilölle ei välttämättä kannata antaa pelkällä takavedolla.
Meinaan pyörähtää tosi äkkiä jostain urasta.....
Hyvä vinkki, kiitos. Käännetän navat lukkoon ja lykätään nelivedolle, kun mamma talvisin tuolla ajelee :)
Oikein mukavasti kyllä tarjoaa perää sivulle lumisella tiellä "leikkiessä", eli käy oivasti BratwurstMultiWankerinkin korvikkeesta, sillä erotuksella, että ei jää matkanteko kesken ensimmäiseen hiukan liukkaampaan ylämäkeen :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noniin, koska kaikki ovat tietenkin kieli pitkällä odotelleet jatkoa tähän topikkiin, niin täältä pesee. Niille, jotka ovat toivoneet "parasta", eli vaatimattomasti n. 0,5 miljoonaa km ajetun Pajeron megalomaanista porsimista, joudun tuottamaan pettymyksen.
Nyt on noin 3500km ajeltu tuolla "huoltoautolla". Huoltoihin on mennyt n. 90€:
puolisynteettiset / synteettiset voimansiirto & laatikkoöljyt, joita menee kerralla kaikkiin kohteisiin vaihdettaessa n. 8,5litraa (etuperä, jakolaatikko, takaperä ja vaihdeloota). Vaihtoväli on 30-50tkm. Mitsubishillä ovat sentään olleet niin järjissään, että ovat sisällyttäneet myös vaihteistoöljyn vaihdon jopa viralliseen huolto-ohjelmaan.

Korjauksiin taas on kulunut toistaiseki n. 3,2€ ja parisen tuntia kallista vapaa-aikaa. Eniten päänvaivaa aiheutti siis tuo ekan n. 100km:n jälkeen ilmestynyt julmettu ulvonta/juristus voimansiirrosta takavetomoodissa kun vauhti ylitti n. 50km/h.
Vaiva ilmeni aina n. 30-50km sen jälkeen, kun oli viimeksi ajanut nelivedolla (eli napalukot "lock" asennosta "free" asentoon ja n. 30-50km ajoa), ja nelivedolla siis ei ilmaantunut mitään epänormaaleja ääniä. Loppupeleissä syyllinen oli joko väärin kasattu tai itsekseen kuivuuttaan "lauennut" napalukon jousimekanismi. Napalukko toimi "lock" asennossa oikein, mutta "free" asennossa jäi lukkoratas vetarin lukitsevan rattaan päälle, tosin vapaana liikkumaan vetoakselin suunnassa. Nyt kun siis ajeli muutaman kymmenen kilometriä, vaelteli lukkoratas miten sattui pyörimisen ja auton kallistelun aiheuttamien voimien mukaan, ja kun se sattui "oikeaan" kohtaan, pyrki se vauhdissa lukitsemaan paikalla olevaa vetoakselia tai vaihtoehtoisesti "hyppämään" pois pyörivältä vetoakselilta, jolloin oli rutina ns. miehekäs. Vähän sama, kun olisi koittanut valita vauhdissa takavedolta nelivedolle jakolaatikosta. No siis tämän korjaus maksoi n. 3€ vaseliinipurkin myötä ja aikaa tuhlautui n. 1,5h ihmetellessä, että miten **tussa sen napalukon jousimekanismin kuuluisi paikoilleen mennä. Jos joku tuntee itsensä teknisesti ylivertaiseksi, niin voin purkaa tuon mekanismin. Haasteena on saada se toimimaan uudestaan, tai maksaa merkkihuollolle sen kuntoon saamisesta. Aikaa lukon toimintaan saamiseksi on kolme varttia ja aikaisempaa asiantuntemusta aiheestaei sallita!!! Kaikki halukkaat soittakaa 050-5748734
Seuraavat trabelssit tuli isojen pakkasten myötä. Akan ajellessa pakkasilla nelivedolla, hajosi molemmat etuvetonivelten suojakumit pakkasessa vanhuuttaan. Asia korjattiin muutamalla nippusiteellä ja laittamalla muovipussi kokonaan hajonneen vetarin kumin päälle (toinen puoli on vielä ehjä, mutta syvillä halkeamilla) ja siirtämällä auto minun käyttöön (=takavedolle). Kustannukset n. 0,2€ (muovipussi ja 2x nippuside).
Takavedolla ajessa ei etuvetonivelet pyöri (napalukko erottaa sen vanteesta), joten muovipussipatentti toimii sen ajan, että saadaan lopukuusta Pajero seisokkiin jakohihnojen vaihdon yms. pikkusäädön ajaksi.

Lisäsijoituksena tuli ostettua Britaxin lisäkaukovalot ref-luvulla 25, hintaa 90€. Noilla ja ref 12.5 orkkisumpioilla ollaan lain sallimassa maksimissa, joten mitään kikkailuja ja erilliskytkentöjä ei tarvitse edes katsastukseen. Ja valoteho on nyt vähintään riittävä. Hellalla oli vain ref 12.5 ja ref 37.5 valoja, pitkään oli Hella Comet 300 (tjsp, ref 12.5 kuitenkin) mukana valinnassa, mutta kyllä noi Britaxit vei voiton. Hellan ref 37,5 olisi mennyt jo yli "laillisen", jolloin olisi joutunut kytkemään (ainakin katsastukseen) auton omat pitkät pois päältä, kun lisäpitkät on toiminnassa. Nyt noi auton omat pitkät valaisee pirun hyvin tien lähialueen reunat (leveä lähialue), ja lisäpitkät suht. kapealla keilalla valaisee tieosuuden pitkälle etumaastoon. Erittäin tyytyväinen olen tuohon upgreidaukseen.

Kulutus oli pääasiallisesti Rakkaan Waimon käytössä nelivedolla ja isoilla pakkasilla n. 10-10.5litraa dieseliä sadalla. Kelien lämmittyä ja pelkällä takavedolla meni viime tankillinen 9,2litraa/100km. Kasilla alkaviin lukemiin pääsee varmasti kesähelteillä ja hieman löysäämällä kaasujalkaa. Ei ihan mahottomia lukuja 1800kg omapainoiselle pirssille. Ja tuossa tuntuu olevan jok. tap. liikaa tehoa, edelleen saa himmailla moottoriteille kiihdyttäessä, kun edessä joku karvalakkipäinen korollakuski suorittaa 60km/h vauhdilla turvallisen liittymisen rampilta motarille...

Jos tuossa autossa joku ottaa pattiin, niin se on oikeasti tuo lyhyt vetoalue vs. välitykset. Keppiä saa hämmentää ihan urakalla. Ne, jotka puhuu dieselin väännöstä ja vähäisestä vaihtotarpeesta, puhuu paskaa. Se on vaan fakta, että jos käyttökelpoinen kierrosalue on n. 1700-3500, niin bensakone vie satanolla (manuaalivaihteilla) ajamisen helppoudessa, mitä vaihtamistarpeeseen tulee. Automaatillahan tuostakin pääsisi...Saas nähä, jos joskus tuo laatikko (sama vaihdeloota muuten kuin Mitsubishi Canter kuorma-autossa :lol: ) joskus porsii, niin saatan etsiä tomaatin tilalle. Käytännön suorituskyky on tuossa samassa luokassa kaasarisaabin kanssa. Väittäisin (ei testattua), että 0-80km/h mennään tasoissa, sitten Saappi "vie rehtorina" ~160km/h huippunopeuteensa Pajeron jäädessä 140km/h maksimiin 8) :lol:

Myös korin pohja on nyt viimeiseen neliösenttiin syynätty. Kunto on lähes järkyttävän hyvä. Ostohetkellä runkopalkeista löytämieni paikkalappujen määrä on n. tuplaantunut, eli periaatteessa kaikki runkoplakit on jo läpikäyty edelliselle omistajalle auton hitsanneen tahon toimesta. Onneksi löysin kuskin puoleisen eturunkopalkin sivuseinästä n. 3x5cm happaman alueen, että pääsee itsekin hitsaamaan keväällä 8) Oishan se ottanu pattiin, jos ei mitään mätähommia olis ollu vuoden 1990 riisilaarissa :lol: Oikeasti toi on ehkä 20min homma, on niin mukavasti esillä ja helpossa paikassa. Lisäbonuksena muuten auto huollettavuudessa on se, että mm. öljynvaihtoon ja tuon runkopalkin hitsaamiseen ei tarvitse edes tunkkia, hyvin mahtuu auton alle tetsaamaan kun on ihan normisti paikoillaan. Maavara on iloinen asia :lol:

Autoverolappukin tuli. Vuoden autovero (sis. myös käyttövoimavero) n. 170€, dieselveron osuus 82 ja risat € :)

EDIT: Ai niin. Kuormankuljetuksesta. En tiedä mikä byrokraatin oikku se on tuo max 750kg ilman jarruja olevaa hinattavaa massaa, mutta jarrullisessa ne erot näkyy. Meidän Pajerolle on otteeseen merkattu 2700kg jarrullista...Eli köykänen traileri, yksi og900 ja 99 menee samalla kertaa :)
Jos muuten joku saa mahdutettua Saabiinsa kiinteän normaalikokoisen kolmen istuttavan sohvan sisätiloihin niin, että ovi/takaluukku mahtuu kiinni, niin ottakaa kuvia. Pajeroon meni heittämällä. Kahden istuttava sohva ei enää lisäksi sitten sisään mahtunutkaan ison soffan kera yhtäaikaa, joten se jouduttiin laittamaan peräkärryyn. Kaikkinensa tuo kun ei normaalistikaan mihinkään kiihdy / kulje, niin hinauksessa tai kyydissä olevia alle 1000kg:n kuormia ei oikeasti edes huomaa.

Ai niin, niistä öjyvuodoista. Ajetuilla 3500km:llä on lisätty 2litraa Delvac 10W30 Dieselöljyä. Kusee erittäin ikävän näköisen mustan lammikon alleensa, syypää on erittäin selvästi (vuotojäljistä katsoen) jakopään stefat. Eli kampi- ja tasapainoakselien stefat vaihtoon samalla kuin jakopään roinat vaihtuu, niin kummasti muuttuu ympäristöystävällisempään suuntaan tuokin kulkine. Ehkä. Keulalla on muuten oikeesti tilaa ainakin kolmelle tonnarin kuulerille, jos pohjausponssariin (n. 38 senttiä maanpinnasta) tekee reiän putkille...Eli siis kesällä ajattelin asentaa jonkun halvan koolerin/koolerit keulalle ja ruuvaa ehkä 0,1bar lisää ahtoja (eli n. 95-100heppaan, joka on normaali TD IC koneen teho)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

On se hyvä, että meistä löytyy rohkeita miehiä jotka uskaltavat ottaa pässiä sarvista :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mertmi kirjoitti:Kyllä se on semmonen homma. Että tommoset pajerot sun muut maasturit on työkoneita ja että ne on miun arvoasteikolla ajoneuvojen joukossa hyvin likellä traktoriluokitusta. Ajo-ominaisuuksista voi harvemmin puhua kovinkaan vakavasti maantiellä ja toisekseen se diiselin raksutus jo tuo välittömästi maataloustyökoneet mieleen.

Nuo kaupunkimaasturit taasen on miusta ihan jonninjoutava välivaihe tila-autojen, pakettiautojen ja henkilöautojen lisänä. Ne onnettomat kun eivät edes ole maastokelpoisia, niinkuin nuo ylempänä mainitut oikeet työkoneet, eli tasauspyörästön lukoilla ja alennusvaihteistoilla varustetut maasturit.

Minusta tuo dieselverotushomma on ihan pöhköä yleensäkin. Korkeiden verojen takia moni oikeeta maasturia tarvitseva ihminen joutuu kärsimään niistä työkoneen kömpelöistä arkiominaisuuksista arkikäytössä, kun ei ole mitään tolkkua pitää maasturin lisäksi henkilöautoa. Kustannukset pompsahtaa ikävästi.

En sitten puhu millään mutulla asioista. Olen senverta ajanut maastureilla (ei mitään SUV-kikottimia), etten suurin surminkaan lähde kaupunkiin ajelemaan, jos ei ihan välttämätön pakko ole kyseessä. Maantiellä ne taasen on semmosia, ettei ajamisesta juuri pääse nauttimaan. Taasen jos vaihdetaan jäykempää jousitusta, iskaria ja mukavampaa maantierengasta, niin maastoajosta ei tarvitse paljoa haaveilla.

PS. Dieselvero sucks.
Kannattaisi ihan oikeasti kokeilla näitä uusia maastureita... Esimerkiksi allekirjoittaneen JEEP Grand Cherokee sekä vaikkapa Land Rover Discovery 3 ovat todella mukavia ajettavia kaupungissa ja myös maantiellä ne menettelevät. Ainakin JEEP menee kyllä melko pitkälle maastossakin, onhan tuossa lukot kaikilla kolmella akselilla, eli kaikki pyörät ovat tarpeen vaatiessa yhtä puuta. Lantikassa taitaa lukko puuttua etuakselilta, mutta sille plussaa on olisiko ollut SE-varustelun mukana tuleva ilmajousitus, joka vakauttaa menoa aika lailla.

Normaalissa ajossa pitkällä välityksellä on Jeepissä vetosuhde kai 45% eteen 55% taakse. Pelkästään takavetoistahan tuosta ei saa ollenkaan, neliveto on aina päällä.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin