Noniin, koska kaikki ovat tietenkin kieli pitkällä odotelleet jatkoa tähän topikkiin, niin täältä pesee. Niille, jotka ovat toivoneet "parasta", eli vaatimattomasti n. 0,5 miljoonaa km ajetun Pajeron megalomaanista porsimista, joudun tuottamaan pettymyksen.
Nyt on noin 3500km ajeltu tuolla "huoltoautolla". Huoltoihin on mennyt n. 90€:
puolisynteettiset / synteettiset voimansiirto & laatikkoöljyt, joita menee kerralla kaikkiin kohteisiin vaihdettaessa n. 8,5litraa (etuperä, jakolaatikko, takaperä ja vaihdeloota). Vaihtoväli on 30-50tkm. Mitsubishillä ovat sentään olleet niin järjissään, että ovat sisällyttäneet myös vaihteistoöljyn vaihdon jopa viralliseen huolto-ohjelmaan.
Korjauksiin taas on kulunut toistaiseki n. 3,2€ ja parisen tuntia kallista vapaa-aikaa. Eniten päänvaivaa aiheutti siis tuo ekan n. 100km:n jälkeen ilmestynyt julmettu ulvonta/juristus voimansiirrosta takavetomoodissa kun vauhti ylitti n. 50km/h.
Vaiva ilmeni aina n. 30-50km sen jälkeen, kun oli viimeksi ajanut nelivedolla (eli napalukot "lock" asennosta "free" asentoon ja n. 30-50km ajoa), ja nelivedolla siis ei ilmaantunut mitään epänormaaleja ääniä. Loppupeleissä syyllinen oli joko väärin kasattu tai itsekseen kuivuuttaan "lauennut" napalukon jousimekanismi. Napalukko toimi "lock" asennossa oikein, mutta "free" asennossa jäi lukkoratas vetarin lukitsevan rattaan päälle, tosin vapaana liikkumaan vetoakselin suunnassa. Nyt kun siis ajeli muutaman kymmenen kilometriä, vaelteli lukkoratas miten sattui pyörimisen ja auton kallistelun aiheuttamien voimien mukaan, ja kun se sattui "oikeaan" kohtaan, pyrki se vauhdissa lukitsemaan paikalla olevaa vetoakselia tai vaihtoehtoisesti "hyppämään" pois pyörivältä vetoakselilta, jolloin oli rutina ns. miehekäs. Vähän sama, kun olisi koittanut valita vauhdissa takavedolta nelivedolle jakolaatikosta. No siis tämän korjaus maksoi n. 3€ vaseliinipurkin myötä ja aikaa tuhlautui n. 1,5h ihmetellessä, että miten **tussa sen napalukon jousimekanismin kuuluisi paikoilleen mennä. Jos joku tuntee itsensä teknisesti ylivertaiseksi, niin voin purkaa tuon mekanismin. Haasteena on saada se toimimaan uudestaan, tai maksaa merkkihuollolle sen kuntoon saamisesta. Aikaa lukon toimintaan saamiseksi on kolme varttia ja aikaisempaa asiantuntemusta aiheestaei sallita!!! Kaikki halukkaat soittakaa 050-5748734
Seuraavat trabelssit tuli isojen pakkasten myötä. Akan ajellessa pakkasilla nelivedolla, hajosi molemmat etuvetonivelten suojakumit pakkasessa vanhuuttaan. Asia korjattiin muutamalla nippusiteellä ja laittamalla muovipussi kokonaan hajonneen vetarin kumin päälle (toinen puoli on vielä ehjä, mutta syvillä halkeamilla) ja siirtämällä auto minun käyttöön (=takavedolle). Kustannukset n. 0,2€ (muovipussi ja 2x nippuside).
Takavedolla ajessa ei etuvetonivelet pyöri (napalukko erottaa sen vanteesta), joten muovipussipatentti toimii sen ajan, että saadaan lopukuusta Pajero seisokkiin jakohihnojen vaihdon yms. pikkusäädön ajaksi.
Lisäsijoituksena tuli ostettua Britaxin lisäkaukovalot ref-luvulla 25, hintaa 90€. Noilla ja ref 12.5 orkkisumpioilla ollaan lain sallimassa maksimissa, joten mitään kikkailuja ja erilliskytkentöjä ei tarvitse edes katsastukseen. Ja valoteho on nyt vähintään riittävä. Hellalla oli vain ref 12.5 ja ref 37.5 valoja, pitkään oli Hella Comet 300 (tjsp, ref 12.5 kuitenkin) mukana valinnassa, mutta kyllä noi Britaxit vei voiton. Hellan ref 37,5 olisi mennyt jo yli "laillisen", jolloin olisi joutunut kytkemään (ainakin katsastukseen) auton omat pitkät pois päältä, kun lisäpitkät on toiminnassa. Nyt noi auton omat pitkät valaisee pirun hyvin tien lähialueen reunat (leveä lähialue), ja lisäpitkät suht. kapealla keilalla valaisee tieosuuden pitkälle etumaastoon. Erittäin tyytyväinen olen tuohon upgreidaukseen.
Kulutus oli pääasiallisesti Rakkaan Waimon käytössä nelivedolla ja isoilla pakkasilla n. 10-10.5litraa dieseliä sadalla. Kelien lämmittyä ja pelkällä takavedolla meni viime tankillinen 9,2litraa/100km. Kasilla alkaviin lukemiin pääsee varmasti kesähelteillä ja hieman löysäämällä kaasujalkaa. Ei ihan mahottomia lukuja 1800kg omapainoiselle pirssille. Ja tuossa tuntuu olevan jok. tap. liikaa tehoa, edelleen saa himmailla moottoriteille kiihdyttäessä, kun edessä joku karvalakkipäinen korollakuski suorittaa 60km/h vauhdilla turvallisen liittymisen rampilta motarille...
Jos tuossa autossa joku ottaa pattiin, niin se on oikeasti tuo lyhyt vetoalue vs. välitykset. Keppiä saa hämmentää ihan urakalla. Ne, jotka puhuu dieselin väännöstä ja vähäisestä vaihtotarpeesta, puhuu paskaa. Se on vaan fakta, että jos käyttökelpoinen kierrosalue on n. 1700-3500, niin bensakone vie satanolla (manuaalivaihteilla) ajamisen helppoudessa, mitä vaihtamistarpeeseen tulee. Automaatillahan tuostakin pääsisi...Saas nähä, jos joskus tuo laatikko (sama vaihdeloota muuten kuin Mitsubishi Canter kuorma-autossa

) joskus porsii, niin saatan etsiä tomaatin tilalle. Käytännön suorituskyky on tuossa samassa luokassa kaasarisaabin kanssa. Väittäisin (ei testattua), että 0-80km/h mennään tasoissa, sitten Saappi "vie rehtorina" ~160km/h huippunopeuteensa Pajeron jäädessä 140km/h maksimiin
Myös korin pohja on nyt viimeiseen neliösenttiin syynätty. Kunto on lähes järkyttävän hyvä. Ostohetkellä runkopalkeista löytämieni paikkalappujen määrä on n. tuplaantunut, eli periaatteessa kaikki runkoplakit on jo läpikäyty edelliselle omistajalle auton hitsanneen tahon toimesta. Onneksi löysin kuskin puoleisen eturunkopalkin sivuseinästä n. 3x5cm happaman alueen, että pääsee itsekin hitsaamaan keväällä

Oishan se ottanu pattiin, jos ei mitään mätähommia olis ollu vuoden 1990 riisilaarissa

Oikeasti toi on ehkä 20min homma, on niin mukavasti esillä ja helpossa paikassa. Lisäbonuksena muuten auto huollettavuudessa on se, että mm. öljynvaihtoon ja tuon runkopalkin hitsaamiseen ei tarvitse edes tunkkia, hyvin mahtuu auton alle tetsaamaan kun on ihan normisti paikoillaan. Maavara on iloinen asia
Autoverolappukin tuli. Vuoden autovero (sis. myös käyttövoimavero) n. 170€, dieselveron osuus 82 ja risat €
EDIT: Ai niin. Kuormankuljetuksesta. En tiedä mikä byrokraatin oikku se on tuo max 750kg ilman jarruja olevaa hinattavaa massaa, mutta jarrullisessa ne erot näkyy. Meidän Pajerolle on otteeseen merkattu 2700kg jarrullista...Eli köykänen traileri, yksi og900 ja 99 menee samalla kertaa
Jos muuten joku saa mahdutettua Saabiinsa kiinteän normaalikokoisen kolmen istuttavan sohvan sisätiloihin niin, että ovi/takaluukku mahtuu kiinni, niin ottakaa kuvia. Pajeroon meni heittämällä. Kahden istuttava sohva ei enää lisäksi sitten sisään mahtunutkaan ison soffan kera yhtäaikaa, joten se jouduttiin laittamaan peräkärryyn. Kaikkinensa tuo kun ei normaalistikaan mihinkään kiihdy / kulje, niin hinauksessa tai kyydissä olevia alle 1000kg:n kuormia ei oikeasti edes huomaa.
Ai niin, niistä öjyvuodoista. Ajetuilla 3500km:llä on lisätty 2litraa Delvac 10W30 Dieselöljyä. Kusee erittäin ikävän näköisen mustan lammikon alleensa, syypää on erittäin selvästi (vuotojäljistä katsoen) jakopään stefat. Eli kampi- ja tasapainoakselien stefat vaihtoon samalla kuin jakopään roinat vaihtuu, niin kummasti muuttuu ympäristöystävällisempään suuntaan tuokin kulkine. Ehkä. Keulalla on muuten oikeesti tilaa ainakin kolmelle tonnarin kuulerille, jos pohjausponssariin (n. 38 senttiä maanpinnasta) tekee reiän putkille...Eli siis kesällä ajattelin asentaa jonkun halvan koolerin/koolerit keulalle ja ruuvaa ehkä 0,1bar lisää ahtoja (eli n. 95-100heppaan, joka on normaali TD IC koneen teho)