Satkun jarruremppa tehty --> edelleen tehottomat jarrut

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Satkun jarruremppa tehty --> edelleen tehottomat jarrut

Viesti Kirjoittaja frost »

Muutama päivä on tullut taas puuhasteltua satkuni ( 900 T8 -84 ) etujarrujen parissa. Syy miksi remppaan ryhdyin oli se että jarrut oli todella tehottomat, poljin tuntui kuminauhamiaselta ja jarrutusteho todella huono. Ostin eteen uudet levyt, (Saabin alkuperäiset), jarrupalat ja uudet tiivisteet kumpaankin satulaan. Purin satulat aivan palasiksi, maalasin osat, vaihdoin uudet tiivisteet, kasasin kuparitahnan ja tiivisterasvan kanssa. Kun palikat oli taas paikallaan, jarrut ilmattiin huolella, myös takaa. Nyt kuitenkin ollaan taas lähtokuopissa, eli poljin tuntuu vieläkin kuminauhamaiselta ja jarrutusteho on laittoman huono. Poljin EI MENE pohjaan, eikä nestettä häviä minneekkään joten ilmaa ei pitäisi olla, eikä myöskään satuloissa näy vuodon merkkejä. Koeajolla tuli testattua myös käsijarrun toimivuus, tässä vaiheessa kyllä veti naaman hymyyn! Minulla ei ole vielä koskaan ollut noin tehokasta käsijarrua, joka vielä palauttaa normaalisti eikä jää laahaamaan 8) Nyt käsijarru on niin hyvässä kunnossa että se jarruttaa tehokkaammin kuin käyttöjarru 8O
Onko siis raadilla ehdotuksia mikä tuossa voi olla vikana? Ilmeisesti vikaa pitää ruveta etsimään jarrutehostimesta? Mahtaako sillä olla vaikutusta että autossa on ennen ollut automaattilaatikko. Kun viime kesänä tein tomaatti --> manuaali muutoksen, en koskenut alkuperäiseen jarrupolkimeen ollenkaan, lisäsin vain kytkinpolkimen ja sylinterin.

Kuvia projetkin vaiheista löytyy tuolta --> http://www.eikiinnosta.net/kuvat/rassailua/jarruremppa/
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Katoitko missä kunnossa kaikki jarruletkut oli?
Siis ne kumiset, jos paljon pullistelevat kun kaveri pumppaa jarrua, niin vaihtoon...

Voihan toki olla pääsylinterikin pehmiämässä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Letkut antaa periksi -> "kuminauhatuntuma"

Oli samaa onkelmaa moottoripyörän jarrujen kanssa, vaihdoin letkut ja nokalleen meinasin mennä.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Garioch
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Garioch »

Arvelisin itse pääsylinteriä. Vanhassa satkussani jarrut puolsi aivan älyttömästi ja etujarrujen rassaus ei auttanut mitään.

Kun avasin sylinterin, olivat tiivisteet toisesta piiristä loppu ja sylinterin seinämät syöpyneet. Pelkkä tiivisteiden vaihto ei paljoa syöpyneeseen sylinteriin auta, mutta pakko se oli tehdä kun piti saada leima autoon.

Hyvää vanhaa sylinteriä on oman kokemukseni perusteella vaikea löytää ja uusihan maksaa.

Voihan letkuissakin olla vikaa, mutta sylinterin vuotavat tiivisteet antavat aivan saman kuminauhan tunnun.
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Meikäläinen teki jarrurempan -84 Luxiin.
Vaihtoon meni osa jarruputkista ja kaikki levyt.
Uudet tiivisteet sekä pyöriin, että pääsylinteriin.

Parani hieman mutta oli edelleen huono.

Lopulta viaksi paljastui revennyt jarrupolkimen kiinnitysteline. Eli se jolla poljin on rintapellissä kiinni. Oli revennyt pohjasta ja kun tarpeeksi polki rupesi teline vääntymään ja jarrutusteho meni siihen.

Oli muuten vaikea löytää vika :)
Löytyi kun rupesin epätoivoissani jo epäilemään sen poljinakselin holkkien kuluneen pois tjms.
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Purin pääsylinterin irti ja huomasin että sylinterin seinämässä on 2 voimakkaasti syöpynyttä/ruostunutta kohtaa. Vaihdoin tilalle "uuden" sylinteri/mäntä yhdistelmän (en kuitenkaan uusia tiivisteitä koska varaosaliikkeet olivat jo kiinni). Minulla ei kuitenkaan ollut jarrunestettä tarpeeksi joten ilmaaminen jää lauantai päivälle, joten sitten nähdään kuinka käy.

Jorma,
Tuo on muuten loistava vinkki. Nimittäin minulla kuluu pieni "klonk" ääni kun painaa jarua, siinä vaiheessa kun poljin on jo melkein ääriasennossa. Itse yritin tänään tutkailla että ottaako poljin kiinni jonnekkin, mutta tuskinpa vain koska poljin painui vielä eilen pohjaan asti, huonon ilmauksen takia. Ääni kuuluu itse polkimen seudulta ja tämä sai minutkin epäilemään että poljinmekanismissa on vikaa. Eli huomenna tarkastetaan tämänkin huolellisesti.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Tänään on taas puuhasteltu jarrujen parissa. Päätin käydä hakemassa pääsylinteriin uudet tiivisteet, enkä edes yrittää vanhoilla. No uudet kumit sisään ja ilmattiin joka nurkasta -> ei mitään vaikutusta. Poljin edelleen jämäkkä mutta jarrutusteho _todella_ huono. Seuravaksi revin tehostimen irti ja vaihdoin tilalle abt. vuoden toimettomana olleen, toimivana puretun, tehostimen -> ei VIELÄKÄÄN mitään vaikutusta :( Tarkastin myös itse polkimen kiinnityksen, enkä huomannut mitään repeämiä, ylimääräistä väljyyttä, tai muutakaan epäilyttävää.
Nyt kun "kaikki" ns. oleelliset osat on vaihdettu ja hommaa yritetty ratkoa maalaisjärjellä lienee aika tsekata ne "vähemmän oleelliset seikat" ja ajatella asiaa Saab-insinöörin näkökulmasta :D . Eli puran takajarrusylinterit ja tarkastan että ne toimii moitteetta, sekä vaihdan etupään kaikki jarruletkut ja putket uusiin. Jos tämäkään ei auta, niin sitten pitänee viedä auto pro car servicen käsittelyyn...
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
peltla
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Viesti Kirjoittaja peltla »

Onko tehostimen letku ehjä/tukossa?
Onko imusarjassa kunnon alipaine?
Irrota letku tehostimesta, kun moottori käy
tyhjäkäyntiä. Pistä sormi letkun päähän, alipainetta
oltava niin paljon, että sormi pysyy tukevasti lekussa kiinni.

Lasse Peltola
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Peltla,
Tuota tutkiskelinkin jo aiemmin. Letku näytti ehjältä, ja imusarjassa sekä tehostimessa olevat kumitkin tuntuivat kohtuu tiiviiltä. Tuo "sormi letkuun" juttu pitää toki kokeilla.
Tänään sitten irroitin myös takasatulat. Tarkemman tutkiskelun jälkeen voidaan todeta että melko karmivaa jälkeä oli; jarrulevyt aivan urilla, paloissa abt. 1mm pintaa ja jarrusylinterit TODELLA jumissa. Otin satulat verstaan pöydälle ja rupesin irroittamaan mäntiä. Yritin irroittaa männät perinteisellä keinolla, eli tupsauttaa hieman paineilmaa jarrputken reiästä, no eipä tapahtunut yhtään mitään. Seuraavaksi tein tiiviin adapterin että sain kompurasta sen reilu 6bar kokonaan sylinteriin, no nyt irtosi 1 mäntä. Yhden männän sain siten irti että naputtetin tuurnalla männän takapuolelle jarruputken reiästä. No nyt tulos on se että kummastakin satulasta on sisempi mäntä irti, mutta ulompi ei. Onko ehdotuksia kuinka nuo viimesetkin 2 mäntää saisi irti? Mielessä kävi idea että poraan pienet reiät satulaan, männän taakse. Tästä reiästä sitten naputtellaan männän takapuolta, aivan kuin sisempien mäntien kohdalla jarruputken rei´istä.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
tasa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 20:49
Paikkakunta: Ahvenkoski

Viesti Kirjoittaja tasa »

Minulla on ollut takasynterit jumissa useasti.Tein aikanaan vanhasta 96:n takajarrusylinteristä hydraulipumpun,jolla olen painanut männät ulos.
Jarrutehostimen toimitaa voi kokeilla helposti seuraavasti :paina jarrua samalla kun käynnistät autoa ,kun moottori käynnistyy jarrupoljin painuu selvästi syvemmälle.
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Homma on taas edennyt hieman. Kävin hakemassa taakse jarrusatuloihin uudet tiivisteet, jarrulevyt ja palat. Laitoin levyt paikoilleen, kasasin satulat ja laitoin satulat sekä uudet palat kiinni. Taas sama ilmausruljanssi edestä ja takaa. Noh.. kuten arvata saattaa, tälläkään toimenpiteellä ei ollut MITÄÄN merkittävää vaikutusta. Jarrut paranivat hieman, mutta edelleen siellä on vikaa jossain ja edelleen käsijarrun on tehokkaampi kuin käyttäjarru. Testatin myös huvikseni äitin 90:n jarruja ja totesin että äitin autossa on tehokkaamat jarrut ilman tehostinta (eli moottori sammuksissa laskettelee vapaalla ja jarruttaa) kuin omassani moottorin käydessä, eli tehostimen kanssa. Tarkastin myös tehostimen alipaineletkun, hyvin tuntuu olevan imua. Tänään sitten aloitin jarruletkujen ja putkien uusimisen. Purin kaikki etupään putket ja letkut pois ja huomenna teetättämään uudet putket.
Rahaa tähän hommaan on mennyt jo melkoisesti, omiin tuloihin verrattuna. Täss hieman laskelmaa.

-Jarrulevyt, eteen 90e/pari
-Palat eteen 15e/pari
-Etusatuloiden tiivisteet 17e/pari
-Takajarrulevyt, palat ja
korjaussarja yht. 55e
-Jarruletkut 20e/pari
-Maali, jarrunesteet,
jarrukumirasvat,
kuparitahna 26e
- Jarrupääsylinterin
tiivisteet 15e
______
YHT. noin 240e!

Paljonkahan vielä pitää laittaa lisää että saadaan se itse ongelma korjattua? :O
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Nojoo kyllä se siitä vielä.

Menihän kumit pääsylinteriin oikein päin?

Meikän jarrupolkimen kiinnitysraudan repeämä oli rintapellissä kiinni ja näkyi vain kun toinen kurkki poljinta ja toinen polki (käsin ei saanut tarpeeksi voimaa). Siitä oli myös sellainen sivuoire, että jarruvalo jäi usein palamaan kun se anturivipu vääntyi.

- Jorma
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Jorma kirjoitti:Nojoo kyllä se siitä vielä.

Menihän kumit pääsylinteriin oikein päin?

Meikän jarrupolkimen kiinnitysraudan repeämä oli rintapellissä kiinni ja näkyi vain kun toinen kurkki poljinta ja toinen polki (käsin ei saanut tarpeeksi voimaa). Siitä oli myös sellainen sivuoire, että jarruvalo jäi usein palamaan kun se anturivipu vääntyi.

- Jorma
Tänään viimeksi tarkistin pääsylkyn männän kumit. Kyllä näytti oikei päin olevan, vrt toiseen irtomäntään jossa kumit on paikoillaan. Uudet letkut on nyt kiinni, en ole vielä ilmannut joten en osaa sano että miten homma pelaa, syytä olisi toimia HYVIN. Jos ei toimi niin sitten otan tuon koko jarrupolkin irti kehikkoineen kaikkineen ja ja tarkastan sen läpikotaisin. Muuten; oliko se repeämä rintapellissä, vai siinä itse kehikossa? Kehikkohan näyttää olevan kiinni ainakin kuudella pultilla. Näistä neljä on jarrutehostimessa olevia, tulipellin läpi tulevia pultteja ja sitten 2 muuta on aivan tulipellin yläreunassa ja näiden kahden pultin takapäät nakyy konehuoneestakin.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

onko ne etujarrut varmasti säädöissään? joku voisi laittaa tänne ohjeen miten ne säädetään. Kun itselläni ei ole mitään kokemusta oikein noista, missä kässäri ottaa eteen.enkä täten osaa kertoa.

muistikuva kuitenkin on, että se mäntä pitää kiertää aika liki siten, että palat juuri sopii väliin. Menikö oikein?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Repeämä oli siinä kehikossa. Vasta poljinta kunnolla painaessa alkoi kehikko vääntyä niin, että näki mistä oli kyse.
Vastaa Viestiin