EMS vanteen ehostus + muuta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

EMS vanteen ehostus + muuta

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Vanteiden hionnasta, maalauksesta ja muttereista turinointia Lucan tyyliin:

http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/soccerball.html

Tulkitse omalla vastuulla :wink:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saab84
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Oma esimerkkini alumiinisten vanteiden kiillotuksen on, että jos vanteissa on kolhuja niin hion pahimmat röpelöt varovasti karkeudella 30. Ja sen jälkeen siirryn 150, 1000 ja lopuksi 1500 paperiin. Hioessa kannatta sitten muistaa alumiinin pehmeys. Esimerkiksi karkeudella 30 liian pitkään hioessa voi äkkiä pahentaa tuhoja ennemminkin kuin korjata niitä. Jos tarvitsee poistaa maalia, voi kokeilla lasikuulapuhallusta puhdistukseen esimerkiksi jossain alan yrityksessä, mikäli ei itsellä ole hiekkapuhallusvehkeitä.

Jos maalia ei tarvitse poistaa kuin pieniltä alueilta niin olen pessyt vanteet painepesurilla ja käyttänyt pien, tervan yms. poistoon reilua määrää ohennetta ja/ tai jotain muuta sopivaa puhdistusainetta.

Putsattuihin vanteisiin voi sitten käyttää kiillotustahnaa, mutta jos aikoo lakata vanteet, niin lakka ei kyllä pysy pinnassa tai sitten se 'keittää' jo lakkausvaiheessa. Syynä on se, että kiillotustahna imeytyy alumiinin huokosiin. Käsin kiillottaminen vie enemmän aikaa kuin koneella, mutta jälki on parempaa. Ei ainakaan jää pyörrejälkiä, ja kiillotustahnan ominaisuudet tuppaavat heikkenemään jos käyttää liian kovia kierroksia.

Maalaus ja suojaus kannattaa tehdä huolella. Pohjatöissä ei kannata tinkiä. Lopullisessa pinnassa virheet näkyvät usein ikävästi. Suojateipit kannattaa poistaa vielä kun maali on tahmeaa, niin teippausrajat eivät jää teräviksi.

Lisäksi maalipöly leviää yllättävän kauas ja ohenteen lemu on tyrmäävä. Eli maalustilan suojaus pitää tehdä kunnolla ja käyttää suojaimia, etenkin aktiivihiili kuonokoppaa näissä hommissa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

saab84 kirjoitti:Oma esimerkkini alumiinisten vanteiden kiillotuksen on, että jos vanteissa on kolhuja niin hion pahimmat röpelöt varovasti karkeudella 30. Ja sen jälkeen siirryn 150, 1000 ja lopuksi 1500 paperiin.
Itsekin huomasin että kaipaan karkeampaa kuin 100 ekaksi paperiksi. Mutta vanteet on muutenkin "huonokuntoiset" ts. ei läheskään täydelliset, joten hienojen paperien kanssa tyydyin 400/600 linjalle, ei liikaa kunnianhimoa.

saab84 kirjoitti: Putsattuihin vanteisiin voi sitten käyttää kiillotustahnaa, mutta jos aikoo lakata vanteet, niin lakka ei kyllä pysy pinnassa tai sitten se 'keittää' jo lakkausvaiheessa. Syynä on se, että kiillotustahna imeytyy alumiinin huokosiin.
Toi oli hyvä tietää! Olisin voinut sortua tuohon
saab84 kirjoitti: Maalaus ja suojaus kannattaa tehdä huolella. Pohjatöissä ei kannata tinkiä. Lopullisessa pinnassa virheet näkyvät usein ikävästi. Suojateipit kannattaa poistaa vielä kun maali on tahmeaa, niin teippausrajat eivät jää teräviksi.
Yes, toivottavasti kukaan ei ota ohjeena mun maalausoperaatiota. Ehkä teksteissä pitäisi painottaa että kyseessä oli tosiaaan quick & dirty operaatio, pienellä vaivalla jotenkuten kateseenkestävää.
saab84 kirjoitti: Lisäksi maalipöly leviää yllättävän kauas ja ohenteen lemu on tyrmäävä. Eli maalustilan suojaus pitää tehdä kunnolla ja käyttää suojaimia, etenkin aktiivihiili kuonokoppaa näissä hommissa.
Miranolia vielä sivelee olohuoneessa, mutta spraylakkauksen jouduin jo tekemään parvekkeella :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

luca kirjoitti: Vanteiden hionnasta, maalauksesta ja muttereista turinointia Lucan tyyliin:

http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/soccerball.html
Lisäsin sivulle kolme uutta kuvaa, eilisiä kokemuksia uusista välineistä
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lucaf kirjoitti:
luca kirjoitti: Vanteiden hionnasta, maalauksesta ja muttereista turinointia Lucan tyyliin:

http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/soccerball.html
Lisäsin sivulle kolme uutta kuvaa, eilisiä kokemuksia uusista välineistä
Lisäsin sivulle korjaamokäsikirjan antia aiheesta 99 aluvanteen keskireikä yms.
Vastaa Viestiin