no jos mietitään sitten, niin entä erityyppiset/erilaiset vastukset? toinen lämpövastus voi viedä tehoa enempi mitä toinen ja tuottaa silti vähempi lämpöä! eli pointtina on se ettei lämmittimiä voi verrata pelkän ottotehon mukaan! voin olla väärässäki, ehkä joku sähköalan tuntija osaa tähän paremmin vastata. esim. ilmalämpöpumpuissa suuri ottoteho ei takaa suurta lämmöntuottoa!AC kirjoitti:Jos nyt oikein mietitään, niin ei se ottoteho voi LÄMMITTIMESSÄ muuttua miksikään muuksi kuin lämmitystehoksi. Tuuletinkin kun siirtää ilmaa ja aiheuttaa vaihteluita ilmanpaineessa, niin sekin menee lämmöksi osittain, äänen tuottamiseen ei juuri energiaa kulu, mikä sekin kyllä on lämmöntuottoa kun ilmanpaineenvaihteluna ilmenee. Eri asia on sitten jos mittaa tuon ottaman tehon eikä se olekaan 1350W. Tuon Defan puhallinosa vie tehoa karkeasti arvioiden 50W.tripleT kirjoitti:tänään aamulla totuus valkeni. sanotaanko, että tuo 1350W enimmäkseen kuluu siihen mielettömään pyörimisnopeuteen. vastukset, kun ovat verrattain pienet, puhuvat kyllä, että ovat tehokkaat keraamiset![]()
aikasempi halpahallin kampe oli kyllä alkuun tehokkaampi, mutta aika nopeesti vastukset meni huonoksi, ettei juuri lämmitänyt.
ja siitä 1350W ottotehosta... tuo verkosta imetty määrä pyörittää roottoria ja lämmittää vastuksia. lämmöntuotto on sitten watteina ihan jotai muuta. elikkäs, joku lämmitin saattaa käyttää saman ottotehon tehokkaammin hyödyksi. harmi sinänsä, kun "teho" ilmoitetaan aina ottotehona eikä todellisena lämmöntuottona!
loppuun vielä, et ko. laitteella pärjää ja on se sopivan pieni, ettei häritse matkustaja jalkatilassa lainkaan. kallis kuitenkin (74€) oli verratuna muihin..
Defan pieni sisätilanlämppäri
Anteeksi off topic...ng900aero kirjoitti:Mikäs tonttua vaivaa vai onko jotain parannusosia saamassa?
Kansipahvin vaihtoa odottelee ja samalla vaihdetaan koko kansi pikkusen "huolletumpaan" versioon. Pitkään on saanut olla lämpimässä tallissa seisonnassa ja hyvä niin. Jos onni on myötä, niin helmikuun puolenvälin paikkeilla saadaan taas hevoset potkimaan.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Joo tunnustan, suuntaus on persiillään.
Puhaltaa jalkatilassa varmaan useimmiten penkin alle, mihn asentoon eukko onkin sen potkinut penkiltä noustssaan. Ja se myös pysyy siellä ilman ylimääräisiä reikien poraamisia, voishan siihen jotain virtellä muuta.
Noi isommat watteineen alkaa oleen jo varsinaisia tilaihmeitä.
Terminillä on taas aivan järjetön uutuushinta. En osta.
Puhaltaa jalkatilassa varmaan useimmiten penkin alle, mihn asentoon eukko onkin sen potkinut penkiltä noustssaan. Ja se myös pysyy siellä ilman ylimääräisiä reikien poraamisia, voishan siihen jotain virtellä muuta.
Noi isommat watteineen alkaa oleen jo varsinaisia tilaihmeitä.

Terminillä on taas aivan järjetön uutuushinta. En osta.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Lämmitin on niinkin yksinkertainen laite, kuin vastus kytkettynä sähköverkkoon ja sen rinnalla on puhallin. Jos laite ottaa 1350W sisään ja teho muuntuu vastuksissa lämmöksi ja tuulettimessa ilmavirtaukseksi, niin mihin muualle sitä voi mennä? Vastuksessa kulkeva virta ei voi muuttua muuksi, kuin lämpötehoksi, vastuksen materiaalista ja rakenteesta riippumatta. Vielä kun teho on ilmoitettu pätötehona (kuten varmaan mitattukin), niin mitään loistehoja ei tarvitse huomioida (sitäpaitsi lämppäri on suht resistiivinen kuorma eli tehokerroin on ~1).tripleT kirjoitti:no jos mietitään sitten, niin entä erityyppiset/erilaiset vastukset? toinen lämpövastus voi viedä tehoa enempi mitä toinen ja tuottaa silti vähempi lämpöä! eli pointtina on se ettei lämmittimiä voi verrata pelkän ottotehon mukaan! voin olla väärässäki, ehkä joku sähköalan tuntija osaa tähän paremmin vastata. esim. ilmalämpöpumpuissa suuri ottoteho ei takaa suurta lämmöntuottoa!
Ilmalämpöpumppu toimii ihan eri periaatteella. Siinä on kompura ja suljettu kierto, eli se on lämpöpumppu. ILP tuottaa lämpöä kierrossa olevan aineen faasimuutosten avulla, mikä mahdollistaa sisäänotettua sähkötehoa suuremman tuotetun lämpötehon. Sisätilanlämppäri perustuu pelkkään epäsuoraan vastuskuumennukseen, eikä näin ollen voi tuottaa suurempaa lämmitystehoa kuin on sisäänotettu sähköteho.
BMW 320dA Coupe LCI
Sisätilalämmitin ennen ja nyt.
Ei ole keraamisella vastuksella varustetun lämmittimen "teho" noin yksinkertainen juttu. Vanhat, lankavastukset tuottaa juuri ottotehonsa verran myös lämpöä, mutta keraaminen on vähän toisenlainen tapaus. Siinä ilmoitettu teho on maksimiteho erittäin kylmällä vastuksella ja vastuselementin lämmetessä teho pienenee automaattisesti, eikä sille voi tehdä itse mitään. Keraaminen vastuselementti toimii kuin "vanhanajan" vastus+termostaatti yhdessä. Valmistaja on valinnut (materiaalivalinnallaan) laitteen toimintakäyrän siis sen kuinka paljon teho pienenee lämpötilan noustessa. Laite on turvallinen, vaikka se liikkuisi pois paikaltaan ja ilmankierto estyisi laite ei pääse kuumenemaan vaarallisesti, johtuen juuri tuosta automaattisesta (lämpötilasidonnaisesta) tehorajoituksestaan. Nykysuuntauksen ymmärtää valmistajan kannalta hyvin, kun miettii turvallisuutta ja käyttäjien "huolimattomuutta" laitteen sijoittelun ja kiinnittämisen suhteen. Käsi ylös, kuinka monella lämmitin on suositusten mukaisesti kiinnitetty telineeseensä ja suunnattu oikein (yläviistoon). Useimmiten taitaa lojua jalkatilassa ja suuntaus on mitä on. Kova puhallus on vain hyvä asia, sillä tehokas ilmankierto on välttämätön ikkunoiden kirkastamiseksi, mikä pienten lämmittimien varsinainen tarkoitus onkin, sillä jo keskikokoisen auton sisätilan varsinainen lämmitys vaatii jo parinkympin pakkasessa tehoa n.2kW, mikä "oikeista" lämmittimistä löytyykin, pienemmät lämmittimet joita joutuu erilaisista rajoituksista (taloyhtiöt) johtuen käyttämään ovat aina kompromisseja, joissa ykkösprioriteetti on ikkunoiden kirkastaminen (turvallisuus) ja siksi kova puhallus, jolloin puhallusilma ei tunnu kovin lämpimältä, mutta lämmittää silti samanlailla, koska sama teho työnnetään ilmaan.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Itse ostin fixuksesta tossa kun pakkasia alkoi olemaan calixin uuden lämmittimen, kokoa S, jossa on 1200 W. Taitaapa vielä olla keraamivastuksella, koska siinä on juuri lämpötilan mukaan säätyvä teho, ja toi 1200w siis se maximi. Se on siitä näppärä että on todellakin pienikokoinen ja on se vielä lämmittänyt ihan kohtuullisen hyvin auton lämpimäksi vaikka elohopea on ollutkin välillä 20 miinusasteen lähistöllä. Hintakaan ei ollut paha. Sen sai tarjouksessa 40 eurolla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Hyviä pointteja kyllä keskustelijoilla.
Itse viittasin tuossa lähinnä anto- ja ottotehon suhteeseen, eli ei se energia mihinkään häviä tuossa matkalla johdosta lämmöksi. Tuo keraamisen vastuksen käytös lämpötilan mukaan on kyllä totta, mutta samalla se ottotehokin pienenee antotehon myötä
Todennäköisesti tuossa pikkuisessa Defassa suurella puhallusnopeudella pyritään pitämään laitteen oma lämpötila aisoissa, kun lämpiävää massaa on vähemmän kuin fyysisesti isommissa.
Itsekin tuollaista Defaa mietin, mutta hinta on sen verran kova, että muutaman vuoden vanha 1200W-malli saa toimia jatkossakin kabiinin lämmittäjänä.
Itse viittasin tuossa lähinnä anto- ja ottotehon suhteeseen, eli ei se energia mihinkään häviä tuossa matkalla johdosta lämmöksi. Tuo keraamisen vastuksen käytös lämpötilan mukaan on kyllä totta, mutta samalla se ottotehokin pienenee antotehon myötä

Todennäköisesti tuossa pikkuisessa Defassa suurella puhallusnopeudella pyritään pitämään laitteen oma lämpötila aisoissa, kun lämpiävää massaa on vähemmän kuin fyysisesti isommissa.
Itsekin tuollaista Defaa mietin, mutta hinta on sen verran kova, että muutaman vuoden vanha 1200W-malli saa toimia jatkossakin kabiinin lämmittäjänä.
BMW 320dA Coupe LCI
-
- "Ruisku"
- Viestit: 107
- Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 16:55
- Paikkakunta: suolahti
Aivan sama mikä siellä pöhisee. Tontun jalkatilassakin mahtuu olemaan vaikka kolme lämmitintä, niitä voi potkia sinne eteen jonnekin, tilaa riittää.
Ainoa homma on, kun hälyn sisätilatunnistimen takia puhallin pitää suunnata etuseinää kohti, muuten alkaa piipaa huutamaan.
Ainoa homma on, kun hälyn sisätilatunnistimen takia puhallin pitää suunnata etuseinää kohti, muuten alkaa piipaa huutamaan.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Noi uudet Defathan on ptc-elementillä jollonka se vastus säätyy pienemmälle ku imuilman lämpö nousee. Puhallusnopeushan niissä on sama.
Itse "testasin" eli mulla jäi Defa päälle viime talvena ja toista vuorokautta oli päällä yhtäsoittoa. Ei siitä mitään tullut ja hankalapa tuo on sanoa ku kapistus on kiinni siinä kartongintapaisessa keskikonsolissa. Loppujen lopuksi tuo on ihan hyvin riittänyt lasien aukaisemiseen. Tälle talvelle on harvoin tarvinnut täystehoa, ykkösteholla on menty ja tälläki hetkellä kapistus on pois päältä ku satelee hiljakseen pakkaslunta.
Itse "testasin" eli mulla jäi Defa päälle viime talvena ja toista vuorokautta oli päällä yhtäsoittoa. Ei siitä mitään tullut ja hankalapa tuo on sanoa ku kapistus on kiinni siinä kartongintapaisessa keskikonsolissa. Loppujen lopuksi tuo on ihan hyvin riittänyt lasien aukaisemiseen. Tälle talvelle on harvoin tarvinnut täystehoa, ykkösteholla on menty ja tälläki hetkellä kapistus on pois päältä ku satelee hiljakseen pakkaslunta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
AnttiR kirjoitti:Eli et myöskään mieti sammuuko jääkaapin valo kun oven sulkee Wink Wink
Sammuuko se tosiaankin itsestään?Oon aina tähän asti ottanut töpselin irti seinästä ,ettei menis turhaa virtaa.
Mites takakontin valo ?
Sammuuko se ?
Olen aina ruuvannut akunkengän irti

9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06