
Nykii oudosti rattia moottorijarrutuksessa
Nykii oudosti rattia moottorijarrutuksessa
Eli huomasin tuossa työmatkalta palatessani oudon ilmiön 99:ssä, jota en aiemmin ole huomannut. Ko. ilmiö ilmaantuu mielestäni vain moottorijarrutuksessa ja vaihteesta riippumatta. Kun nostaa kaasun, tapahtuu muutama melko terävä nykäisy ratista ja aina vain vasemmalle. Tunne on aika samanlainen, kuin olisi iso kala nyhtämässä virvelin päässä
. Muistin tuossa, että aamulla tuli ajettua vähän huolimattomasti hidastetöyssyyn, ei nyt mitään karmeaa tömäystä, mutta aika pohjiin meni jouset alastulossa. Tutkailin kyllä auton tuossa tarkkaan ja iskareissa/tukivarsissa/raidetangossa ei ollut silmiinhavaittavia merkkejä mistään ja väljyyksiä ei tuntunut ja käsijarru ei ole jäätynyt. Tasakaasulla/kiihdytettäessä menee kuin pitääkin, mutta kun keventää kaasua, saa ratista pitää tukevasti kiinni. Mitään ideoita, mikähän voisi olla vialla, vika on ilmeisimmin kuljettajan puolella, koska kampeaminen/nyhtäminen tapahtuu aina vasemmalle. Eli vasen puoli jarruttaa äkillisesti kaasua kevennettäessä. Toivottavasti auto pysyy tiellä, pitäisi vielä jokunen matka ajaa.

Vetonivel kuiva? Tyrkkää injektioruiskulla tilkka(10ml riittänee) öljyä vetonivelen suojakumin sisään ja ajele hetki edestakaisin varovasti pyörät linkussa vuoroin suuntaan ja toiseen.
Edit: Kaveri kadetissa ilmeni samanlainen oikku ja ulompi vetonivel räjähti kappaleiksi viikkoa myöhemmin. Toinen puoli aloitti saman oireilun kuukausia myöhemmin ja öljyhoidolla ongelma hävisi pariksi vuotta, jolloin nivel rutisi jo voimakkaasti mutkissa ja se vaihdettiin.
Edit: Kaveri kadetissa ilmeni samanlainen oikku ja ulompi vetonivel räjähti kappaleiksi viikkoa myöhemmin. Toinen puoli aloitti saman oireilun kuukausia myöhemmin ja öljyhoidolla ongelma hävisi pariksi vuotta, jolloin nivel rutisi jo voimakkaasti mutkissa ja se vaihdettiin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Varmaan kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto, onhan nuo viimepäivien -20°C - -°26 pakkaset voineet olla nivelille sen verran kiusaa ja en edes muista, milloin nivel olisi viimeksi vaihdettu, joten voitelu voi olla aika vähäistä jo. Pitänee seurailla ja muistaa varoa nyhtäisyjä, ennenkuin tässä ehtii kunnolla askartelemaan tuon vian kanssa.
E: Tosin nivel tuossa on hiljainen, ei valittele renkaat ääriasennossa.
E: Tosin nivel tuossa on hiljainen, ei valittele renkaat ääriasennossa.
Kuten myrkky jo sanoi,niin luultavimmin vetari.Jusau kirjoitti:Varmaan kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto, onhan nuo viimepäivien -20°C - -°26 pakkaset voineet olla nivelille sen verran kiusaa ja en edes muista, milloin nivel olisi viimeksi vaihdettu, joten voitelu voi olla aika vähäistä jo. Pitänee seurailla ja muistaa varoa nyhtäisyjä, ennenkuin tässä ehtii kunnolla askartelemaan tuon vian kanssa.
E: Tosin nivel tuossa on hiljainen, ei valittele renkaat ääriasennossa.
Hain tuota vikaa pari päivää,kunnes vetari paukahti.Tämäkään nivel ei pitänyt ääniä missään asennoissa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Minulla teki satku samaa tuossa viimetalvena, kun oli vetarin suojakumi mennyt rikki. Ensin ajoin suolatulla tiellä parikytä kilsaa ilman ongelmia, mutta sitten pysähdyin reiluksi tunniksi ja pakkasen sillä aikaa kirratessa alko nykiminen. Viikon päästä korjaamolle viedessäni ei taas ollut mitään ongelmaa.
Joo, pitää alkaa tuota vetoakselia/niveliä tarkastella, kunhan saan auton lämpimään. Tänään ajoin 200km matkan ja sama nykiminen jatkui. Lisähavainnon tein, että nytkäisyjä tapahtui välillä myös rullatessa kytkin pohjassa, eli vika taitaisi asettua haarukkaan pyöränlaakeri-ulompi vetonivel, vai onko mahdollista, että häikkää olisi laatikon/tasauspyörästön suunnilla, tosin mitään sivuääniä ei kuulu mistään.
Arvaa etsittiinkö vikaa myös laatikon ja tripodien ja muiden suunnalta?Jusau kirjoitti:Joo, pitää alkaa tuota vetoakselia/niveliä tarkastella, kunhan saan auton lämpimään. Tänään ajoin 200km matkan ja sama nykiminen jatkui. Lisähavainnon tein, että nytkäisyjä tapahtui välillä myös rullatessa kytkin pohjassa, eli vika taitaisi asettua haarukkaan pyöränlaakeri-ulompi vetonivel, vai onko mahdollista, että häikkää olisi laatikon/tasauspyörästön suunnilla, tosin mitään sivuääniä ei kuulu mistään.
Itsekkin luulin ensin pyörän laakeriksi,oli puolen sentin klappi.(ei pitänyt mitään ääntä sekään)Vaihdoin laakerin ja sama meno jatkui.
Sitä en muista että vetikö rikkinäisen nivelen puolelle vai sille toiselle.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Joo, en ala enempää tuon kanssa leikkiä, murros onneksi löytyy jemmasta, vaihdan sen huomenna ja katson auttoiko mitään. Vetari=vetoakseli? se tuskin hajoaa yhtään minnekään, sehän on tuuman paksuinen jöötiSe vaan on ilkee tunne, kun se vetari hajoo lopullisesti ajossa ja hirttää kiinni. "kokemusta on"

Sain sitten purkamisen alulle, mutta suomalais-ugrilaiseen tapaan kylmässä peltitallissa. Noh, väljyyksiä ei löytynyt mistään vaikka mistä veivaili ja kampeili. Eli vaihdan suosiolla vetonivelen, pari mutkaa vaan tuli matkaan, tietysti jarrupalojen sanka on aivan saatanan tiukasti ruostunut yhdestä läpiviennistä ja lisäksi itse satulan pultit tuntuvat olevan tiukassa. Eli purkaminen sai jäädä tältä illalta siihen. Olo on vielä kaupanpäälle kuumeinen, joten on kyllä masokistin hommaa, mutta ei auta, kuntoon tuo pitää saada. Pitänee siirtyä keittämään teetä ja narauttaa Stroh-pullo ensiavuksi.