900i 2.1 16v -92 happi koholla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Se on öljynpaine anturi, lambda löytyy pakoputkesta alkukäyrän ja katalysaattorin välistä. :wink:
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kyllä tuota happiarvoa ei lambda anturin vikaantuminen nosta. Joten lambda arvo koholla ei tarkoita automaattisesti anturia. Lambda arvo muuttuu happiarvon mukana. Onhan poistettu se mahdollisuus että mittaletku oli riittävän syvälle putkeen työnnettynä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ta2
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 20:28
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja ta2 »

900i kirjoitti:Kyllä tuota happiarvoa ei lambda anturin vikaantuminen nosta. Joten lambda arvo koholla ei tarkoita automaattisesti anturia. Lambda arvo muuttuu happiarvon mukana. Onhan poistettu se mahdollisuus että mittaletku oli riittävän syvälle putkeen työnnettynä.
Lambda antaa (mielestäni tuolle lambda-arvollelle ihan oikein) vaihtelevaa n. 150 mV:n jännitettä. Pitäisi jotenkin rikastaa vissiin seosta, että näkisi paremmin toimintaa...

Jos päästän imm:n irti on käynti melko hankalaa. "Kutittelemalla" kestää käynnissä. "Immua" en ole mitenkään mittaillut, mutta toiminta (tai oikeastaan toimimattomuus ilman sitä) viittaa, että olisi ok.

Voiko seoksen laihuus johtua alhaisesta polttoaineen paineesta?

...tarkistin taas ilmavuodot putkesta ja imusarjasta...grrr... :x
-kun itse tekee, niin saa mitä tulee-
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

No mitenkäspaljon se lambda-arvo sitten vaihtelee, jos se näyttää 150mV?
Sen pitäisi siis rullata tasaisesti noin 0,2-0,8V:n välillä (taajuus parikertaa sekunnissa).

IMM taitaa olla kunnossa, kun on kokeiltu osat ristiin toisesta autosta.

Mutta jos ei lambda kelpaa viaksi, niin mittaa seuraavaksi lämpötilan valvonta-anturin toiminta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 87&start=4

Eihän jarrutehostin vaan vuoda?

Tottakai pa-suodatin voi olla myös tukossa, pa-säädin rikki.
Onko pa-säätimelle menevä alipaineletku kiinni ja ehjä?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Meltsi kirjoitti:Eikös muuten tuo Lambda-anturi sijaitse siinä öljynsuodattimen yläpuolella? :?
Ei. Se on pakoputken alkuosassa.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
ta2
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 20:28
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja ta2 »

OG900 kirjoitti:No mitenkäspaljon se lambda-arvo sitten vaihtelee, jos se näyttää 150mV?
Sen pitäisi siis rullata tasaisesti noin 0,2-0,8V:n välillä (taajuus parikertaa sekunnissa).
Taisi olla kuitenkin kypsä se lambda. Alkuun se näytti 150 mV:n lukemia, mutta alta puolen minuutin jämähti 592 mV:iin. Vaihdoin. Nyt rullailee jännitteet nätisti. Happi edelleen koholla :(
OG900 kirjoitti:
Eihän jarrutehostin vaan vuoda?
Tottakai pa-suodatin voi olla myös tukossa, pa-säädin rikki.
Onko pa-säätimelle menevä alipaineletku kiinni ja ehjä?
Ohkaisista alipaineletkuista osa oli melko "rapean" oloisia. Poikkesin hakemassa Etolasta "varaosia" ja vaihtelin kaikki. Lisäksi putsailin kaikki liittimet (taas) ja vaihdoin tulpat. Nyt ei nyi enää niin paljon ja tehoja tuntuu olevan taas mukavammin. Joku letku varmaan vuosi kuitenkin vähän. Hiilisäiliön venttiili hakkaa koko ajan, mutta niin sen kai kuuluukin...

Jarrutehostin ja ohjaamon ilmanvaihdoin alipainevehkeet ovat tiiviit.
Päästöt edelleen hapen osalta koholla. PRKL!

Pääsenkö jollain yksinkertaisella vippaskonstille tarkistamaan sen paineensäätimen toiminnan? Polttoainesuodatin menee tänään vaihtoon.
OG900 kirjoitti: Mutta jos ei lambda kelpaa viaksi, niin mittaa seuraavaksi lämpötilan valvonta-anturin toiminta:
Kiitos vinkistä. Tarkistan tämänkin.
-kun itse tekee, niin saa mitä tulee-
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

PA-suotimen vaihdossa kannattaa ottaa sulake bensapumpulta irti ja starttailla muutaman kerran.
Näin saat enimmät paineet pois, jottei bensaa roisku hirveästi kun avaat suodattimen liittimet..

Säätimen testailuun löytyi tämmöinen ohje
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=37070
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Onhan ECU nollattu lambdan vaihdon jälkeen? Eli akunkenkä irti puoleksi tunniksi. Sitä odotellessa voi vielä tarkistaa sulakkeen nro.1 (lambdan esilämmitys).
Tämä alkaa mennä mystiseksi :roll:

Vikakoodeja vois tietty kanssa yrittää lukea. Vai palaako CE-valo vielä?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin