Kuupan kuntotesti
Kuupan kuntotesti
Monen ajatukset näyttävät pyörivän kutvosten ympärillä. Hyvä niin. Tarjollaoleva kalusto on tietenkin vanhaa ja rupista. Parhaiten kunnon arviointi alkaa komennolla "LOKASUOJAT - IRROITA". Ruuveillahn ne ovat kiinni. Sen jäkeen painepesurilla puhtaaksi, niin jopa alkaa selvitä hylsyn kunto, löytyykö lujaa ruåtsalaista terästä vai lattialle valahtanutta rautaoksidia.
Pentti puhuu asiaa, kuupan ruostumisen "kova ydin" on juuri tuolla. "Ruosteettomasta" autostakin yleensä löytyy ruostetta, pitää vain osata etsiä.
Pientä vinkkiä saa jo takaselkänojan taakse kurkistamalla. Lokasuojien rungonpuoleiset sisäosat ovat usein lohdutonta katseltavaa, ja hankalat korjata. Ehjät, alkuperäiset korvauspalat ovat kiven alla.
Takapenkin alta näkyvät kotelon päät, usein ruosteiset.
"Takaovien" verhoilut (ne joissa takapenkin käsinojat ovat) kannattaa poistaa, sieltä näkee usein pihalle. Nämä reiät tosin näkyvät ulkoakin päin, mutta päivänvalo (ja ruuvitaltta) on hyvä apu rapeiden kohtien löytämisessä.
terv. jt
Pientä vinkkiä saa jo takaselkänojan taakse kurkistamalla. Lokasuojien rungonpuoleiset sisäosat ovat usein lohdutonta katseltavaa, ja hankalat korjata. Ehjät, alkuperäiset korvauspalat ovat kiven alla.
Takapenkin alta näkyvät kotelon päät, usein ruosteiset.
"Takaovien" verhoilut (ne joissa takapenkin käsinojat ovat) kannattaa poistaa, sieltä näkee usein pihalle. Nämä reiät tosin näkyvät ulkoakin päin, mutta päivänvalo (ja ruuvitaltta) on hyvä apu rapeiden kohtien löytämisessä.
terv. jt
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *