Kannattaako tarkastaa öljyt ?
Autoilijoita päivittäin läheltä seuraavana voin sanoa että nämä nykyihmiset on oikeasti täysin pihalla autojen suhteen.
Eräs tarina jossa asiakas soittaa huoltoon ja kertoo että kastelukannun kuva palaa mittaristossa, sanoi huoltoaseman miehen eilen lisänneen pissapoikaan vettä. Silti palaa.
Keskustelun edetessä kertoi että nyt se sammui eikä starttaa enää. Mikä lie tullut.
Asiaa sotkee se vielä kun esim vag laitteissa on keltainen öljyvalo joka kertoo että öljypitäis tarkistaa ja lisätä. Punainen ns perinteinen valo on jo sitten myöhäistä monestikin. Eli tuosta kannunkuvasta ei oteta suurta stressiä.
Eräs tarina jossa asiakas soittaa huoltoon ja kertoo että kastelukannun kuva palaa mittaristossa, sanoi huoltoaseman miehen eilen lisänneen pissapoikaan vettä. Silti palaa.
Keskustelun edetessä kertoi että nyt se sammui eikä starttaa enää. Mikä lie tullut.
Asiaa sotkee se vielä kun esim vag laitteissa on keltainen öljyvalo joka kertoo että öljypitäis tarkistaa ja lisätä. Punainen ns perinteinen valo on jo sitten myöhäistä monestikin. Eli tuosta kannunkuvasta ei oteta suurta stressiä.
Viimeksi muokannut 900i, Ma Tammi 08, 2007 23:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Tässäpä oiva esimerkki kuinka välinpitämättömästi työsuhdeautoihin, työautoihin jne. aika usein suhtaudutaan ja toisaalta kuinka tumpeloita ollaan. Itse en uskalla/ ymmärrä roplata konehuoneesta juuri mitään, mutta öljyt ym nesteet kyllä osaan tsekata ja kai se pitäisi olla perustaitona jokaisella autoa, ainakin vanhempaa autoa ajavalla. Hyvä esimerkki on eräästä aiemmasta työpaikasta jossa oli Rellu Espace porukkka oli tullut joltain reissulta, kun varoitusvalo oli syttynyt ja ei muuta kuin ajo jatkuu kolme kilsaa ennen firmaa oli kone leiponu kiinni. Duuniautoista tulee myös tsekkailtua öljyjä ja en oo semmoseen tervaan törmänny ikinä mitä reilun puolitoista vuotta ajossa olleen tdi transportterin longlife öljy on.
#2884
Saabiton
Saabiton
-
- "Aero"
- Viestit: 400
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
- Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä
No näin oletin tapahtuvan, koska uudessa moottorissa öljy ei ole vielä mennyt jokapaikkaan, joten sitä kaiken järjen mukaan menee ensimmäisellä täyttökerralla enemmän, ja koska kyseinen paljon ajamani uusi auto oli syönyt ölyä yli litran/24tkm.. Henkilökohtaisestihan mulla ei ole uutta autoa koskaan ollut, eikä tulekaan joten voin hyvinkin olla väärässä.9-5T kirjoitti:Ei pidä paikkansa. Olen ostanut 8 uutta autoa enkä ole pisaraakaan joutunut lisäämään öljyä eikä öljyn taso ole edes laskenut vaikka vaihtoväli on kahdessa uusimmassa ollut 30000km. Jos auto kuluttaisi öljyä veisin sen korjattavaksi tai vaihtaisin toiseen. Joissakin autoissa on sallittu öljynkulutus 1l/1000km joka tekisi minulla 0,37 litraa/vrk melkein litra öljyä tankatessa.saapasjalkakissa kirjoitti:Kaikki uudet autot syövät alkuun reilusti öljyä.
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Tää on just niin tyypillistä nykyään
Sääliksi käy konetta
Toisaalta sen kyllä ymmärtää miks ihmiset ei enää niin paljoa tekniikkaa hanskaa, koska se koitetaan piilottaa näkymättömiin kaikin keinoin. Kaikki paitsi täyttöaukot vedetään muoveilla umpeen yms. Lämpömittareita (moottorin) ei enää kaikista autoista löydy, koska "ei ne siitä mitään muutenkaan tajua". Pitää olla niin maan pelkistettyä kaikki. Sama juttu useissa julkaisuissa; tekniset tiedot on tyyliin "bensiinimoottori edessä, pyörät vetävät"
Poikkeuksia on, onneksi! Huhhuh että helpotti
Mutta vois sen verran olla älliä että näkis sen joulukuusen siellä mittaristossa, s##&¤%#.




Mutta vois sen verran olla älliä että näkis sen joulukuusen siellä mittaristossa, s##&¤%#.
1,5 litraa tonnille saa kuluttaa tuollainen T4 2.5TDI vaihtovälin ollessa 15tkm900i kirjoitti:Saahan laadukkaat vag laitteetkin kuluttaa öljyä oliko se nyt 0,5L/1L 1000km.
Lapin reissulla saattaa mennä siis kevyesti paripurkkia öljyä. Helppo laittaa tuollaiset takuuehdot. Taksimiehet tykkää.

No onneks se ei ihan niin paljoa syö.
BMW 320dA Coupe LCI
Öljyvuodon syynä olikin näköjään tieltä suistuminen:
http://lyhytlinkki.net/?jypzp56v
Kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä Volvon laadusta ei siis tästä uutisesta voikaan vetää...
http://lyhytlinkki.net/?jypzp56v
Kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä Volvon laadusta ei siis tästä uutisesta voikaan vetää...
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Öljyntarkistuksesta
On muuten huonoin öljytikku Saabissa mitä koskaan olen nähnyt. Laittaa nyt musta muovinen pötikkä, josta pitäisi sitten erottaa öljyn taso
Jo taskulampulla saa katsoa tarkkaan missä raja menee.
Kun kerran on ollut pakko laittaa muovinen pötikkä sinne, miksei se voisi olla valkoinen tms. niin näkisi öljynkin.
Onneksi ei oma Saabba ole ainakaan vielä vienyt yhtään oilia 6tkm matkalla.
Niin ja tuon öljytason mittauksenkin voi tehdä jopa kahdella tavalla:
1. Kierrä korkki jengeille takaisin putsauksen jälkeen ja nosta tikku ja tsekka taso.
2. tikun putsauksen jälkeen paina tikku alas mutta älä kierrä jengoille asti(=alas asti).
Olettaisin että vaihtoehto 1 on se oikea tapa.

Jo taskulampulla saa katsoa tarkkaan missä raja menee.
Kun kerran on ollut pakko laittaa muovinen pötikkä sinne, miksei se voisi olla valkoinen tms. niin näkisi öljynkin.
Onneksi ei oma Saabba ole ainakaan vielä vienyt yhtään oilia 6tkm matkalla.
Niin ja tuon öljytason mittauksenkin voi tehdä jopa kahdella tavalla:
1. Kierrä korkki jengeille takaisin putsauksen jälkeen ja nosta tikku ja tsekka taso.
2. tikun putsauksen jälkeen paina tikku alas mutta älä kierrä jengoille asti(=alas asti).
Olettaisin että vaihtoehto 1 on se oikea tapa.
Re: Öljyntarkistuksesta
Väärin oletit... tapa 2. on oikea.testing1 kirjoitti: Niin ja tuon öljytason mittauksenkin voi tehdä jopa kahdella tavalla:
1. Kierrä korkki jengeille takaisin putsauksen jälkeen ja nosta tikku ja tsekka taso.
2. tikun putsauksen jälkeen paina tikku alas mutta älä kierrä jengoille asti(=alas asti).
Olettaisin että vaihtoehto 1 on se oikea tapa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Öljyntarkistuksesta
Eikö se ollutkaan niin ettei ole väliä, koska korkki on juositettu..?Saabinsti kirjoitti:Väärin oletit... tapa 2. on oikea.testing1 kirjoitti: Niin ja tuon öljytason mittauksenkin voi tehdä jopa kahdella tavalla:
1. Kierrä korkki jengeille takaisin putsauksen jälkeen ja nosta tikku ja tsekka taso.
2. tikun putsauksen jälkeen paina tikku alas mutta älä kierrä jengoille asti(=alas asti).
Olettaisin että vaihtoehto 1 on se oikea tapa.

Re: Öljyntarkistuksesta
testing1 kirjoitti:On muuten huonoin öljytikku Saabissa mitä koskaan olen nähnyt. Laittaa nyt musta muovinen pötikkä, josta pitäisi sitten erottaa öljyn taso![]()
Jo taskulampulla saa katsoa tarkkaan missä raja menee.
Kun kerran on ollut pakko laittaa muovinen pötikkä sinne, miksei se voisi olla valkoinen tms. niin näkisi öljynkin.
Onneksi ei oma Saabba ole ainakaan vielä vienyt yhtään oilia 6tkm matkalla.
Niin ja tuon öljytason mittauksenkin voi tehdä jopa kahdella tavalla:
1. Kierrä korkki jengeille takaisin putsauksen jälkeen ja nosta tikku ja tsekka taso.
2. tikun putsauksen jälkeen paina tikku alas mutta älä kierrä jengoille asti(=alas asti).
Olettaisin että vaihtoehto 1 on se oikea tapa.
Samaa tautia uusissa Vag laitteissa,lähes kaikissa. Mustapötikkä mistä ei ota mitään selvää.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Öljyntarkistuksesta
Tjäh? Mut jos on kierrekorkki niin ei varmasti kierretä...en tiedä mikä korkki kun en ole uusia saabeja tutkinut..Tri-Lo kirjoitti:Eikö se ollutkaan niin ettei ole väliä, koska korkki on juositettu..?Saabinsti kirjoitti:Väärin oletit... tapa 2. on oikea.testing1 kirjoitti: Niin ja tuon öljytason mittauksenkin voi tehdä jopa kahdella tavalla:
1. Kierrä korkki jengeille takaisin putsauksen jälkeen ja nosta tikku ja tsekka taso.
2. tikun putsauksen jälkeen paina tikku alas mutta älä kierrä jengoille asti(=alas asti).
Olettaisin että vaihtoehto 1 on se oikea tapa.
Mutta jos on samanlainen, kun satkussa niin sillon ei tosiaan väliä. Ei pitäs mennä pätemään, jos ei tiedä

96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713