9000 2.3T hukkaa lämpöjä?
9000 2.3T hukkaa lämpöjä?
Eli ongelma on seuraavanlainen :
Lämpömittari ei nouse kuin mittarin alkuun. Näin oli jo auto ostettaessa, joten vaihdatin uudet nesteet sekä termarin.
Tälläkään ongelma ei kadonnut, mutta lämintä tuntui tulevan, joten panin ongelman laahaavaan mittarin piikkiin, jota täälläkin on välistä huudeltu varsinkin näissä tuoreemmissa peleissä (kyseessä vm.95)
Nyt kuitenkin rupesi polttelemaan check engine valoa ajellessa.
Käynnistyksessä väläyttää 4 kertaa tuota valoa, ja hakua käyttämällä löyty linkki, jonka takaa taas osaisi kertoa että vikana on : 4 Temperature sensor, coolant, eli jäähdytysneste liian kylmää?
Myös lämmintä on tullut vähän niin ja näin. Tarkeneehan tuolla ihan hyvin, mutta voisihan sitä kuumempaakin vielä tulla.
Auto tekee myös sen, että pidempään käydessä parkissa lämmöt rupeavat mittarin mukaan kohoamaan, ja myös flekti rupeaa pyörimään aivan oikein. Vaihdettu termari on alkuperäisosa, tarkistuksen mukaan asennettu oikein.
Mistähän tätä vikaa lähtis purkamaan?
Meinasin ainakin koittaa vaihtaa tuon lämpötila-anturin uuteen, josko vikavalo ja mittaristo rupeaisivat siitä toimimaan.
Toisaalta epäilyttää myös tuo uusi termari, notta pitäiskö sekin sitten vielä koittaa vaihtaa uuteen ja samalla nesteet pistää uusiksi?
Mielipiteitä?
Lämpömittari ei nouse kuin mittarin alkuun. Näin oli jo auto ostettaessa, joten vaihdatin uudet nesteet sekä termarin.
Tälläkään ongelma ei kadonnut, mutta lämintä tuntui tulevan, joten panin ongelman laahaavaan mittarin piikkiin, jota täälläkin on välistä huudeltu varsinkin näissä tuoreemmissa peleissä (kyseessä vm.95)
Nyt kuitenkin rupesi polttelemaan check engine valoa ajellessa.
Käynnistyksessä väläyttää 4 kertaa tuota valoa, ja hakua käyttämällä löyty linkki, jonka takaa taas osaisi kertoa että vikana on : 4 Temperature sensor, coolant, eli jäähdytysneste liian kylmää?
Myös lämmintä on tullut vähän niin ja näin. Tarkeneehan tuolla ihan hyvin, mutta voisihan sitä kuumempaakin vielä tulla.
Auto tekee myös sen, että pidempään käydessä parkissa lämmöt rupeavat mittarin mukaan kohoamaan, ja myös flekti rupeaa pyörimään aivan oikein. Vaihdettu termari on alkuperäisosa, tarkistuksen mukaan asennettu oikein.
Mistähän tätä vikaa lähtis purkamaan?
Meinasin ainakin koittaa vaihtaa tuon lämpötila-anturin uuteen, josko vikavalo ja mittaristo rupeaisivat siitä toimimaan.
Toisaalta epäilyttää myös tuo uusi termari, notta pitäiskö sekin sitten vielä koittaa vaihtaa uuteen ja samalla nesteet pistää uusiksi?
Mielipiteitä?
Voipi tosiaan olla tuo termari ihan kyseessä, mutta rupesin tässä itse miettimään tuota vesipumppua.
Auto on 200tkm ajettu, ja luulisin että pumppu on joko alkuperäinen, tai enintään kerran vaihdettu. Ei kyllä yhtään ujella laakereista eikä vuoda nesteitä pihalle, mutta muissa automerkeissä joista olen vaihtanut n.100tkm ajetun vesipumpun, niin pumppu oli aivan finaalissa vaikka päällepäin ei ollut mitään vikaa.
Noh, joka tapauksessa, käynpä huomenna hakemassa uuden termarin, ja kokeillaan ensin sillä, josko tilanne parantuis
Auto on 200tkm ajettu, ja luulisin että pumppu on joko alkuperäinen, tai enintään kerran vaihdettu. Ei kyllä yhtään ujella laakereista eikä vuoda nesteitä pihalle, mutta muissa automerkeissä joista olen vaihtanut n.100tkm ajetun vesipumpun, niin pumppu oli aivan finaalissa vaikka päällepäin ei ollut mitään vikaa.
Noh, joka tapauksessa, käynpä huomenna hakemassa uuden termarin, ja kokeillaan ensin sillä, josko tilanne parantuis

Mites lämpötilan anturi?Lämpömittari ei nouse kuin mittarin alkuun. Näin oli jo auto ostettaessa, joten vaihdatin uudet nesteet sekä termarin.
Tälläkään ongelma ei kadonnut, mutta lämintä tuntui tulevan, joten panin ongelman laahaavaan mittarin piikkiin, jota täälläkin on välistä huudeltu varsinkin näissä tuoreemmissa peleissä (kyseessä vm.95)
Saab 9-5 2,0t -1999
Itselläni oli sama ongelma 1,5v sitten, vaihdoin moottorin lämpötila-anturin, mutta ei auttanut, sitten tajusin että termari kierrättää vettä koko ajan ja vaihdoin sen. Siihen loppu silloin lämpötilaongelmat... Luulen että termari vika edelleen mutta vaihda samalla anturi varalta, ei maksa kuin 15-20e.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
hukkaa lämpöjä
Minä olin aikoinaan muussa remontissa järvenpäässä ja samalla aijoin vaihdattaa myös uuden termarin,kun lämpöviisari makasi myös melkein lähtökuopissa.Ostin Varakiristä mennessäni termarin,mutta asentaja sanoi ,että hän kyllä laittaisi alkuperäisen.Niin myös tehtiin ja se alkuperäinen oli paljon halvempikin,kuin se tarvike? Ja hyvin on ainakin puoli vuotta pelittänyt.
Calorstatin saa tarvikeliikkeestäkin, ei siitä tarvitse merkkiliikkeen hintaa maksaa.
On niitä toimiviakin Motoradeja tullut.
Aiempaa keskustelua eri termostaattimerkkien toimivuudesta löytyy tältä foorumilla hakusanoilla Calorstat Wahler Motorad Waxstat
On niitä toimiviakin Motoradeja tullut.
Aiempaa keskustelua eri termostaattimerkkien toimivuudesta löytyy tältä foorumilla hakusanoilla Calorstat Wahler Motorad Waxstat
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllä tuo vaihdettu termari on ihan saabin tiskiltä haettu, mutta vikaa siinä tosiaan näyttää olevan. Lämmöt kyllä nousee kun jaksaa kaupungissa polkea konetta kuumaksi, mutta normiajossa makaa viisari siinä alkukuopassa, missä onse katkokohta.
Tänään kävin sitten kuitin kanssa Vantaan Metro Auton varaosatiskillä, ja ajattelin että antavat mukisematta uuden termarin, koska vika on melko selkeä.
Näin ei kuitenkaan ollut, vaan kinahan siitä tuli. Kuulemma rikkinäinen termari pitäisi ottaa ensin irti ja sitten tuoda tiskille tarkistettavaksi. Toisaalta ymmärrän, mutta toisaalta en. Varaosamyyjä varmasti myös ymmärsi että minä tässä kuluttajan asemassa joudun tästä viallisesta osasta kärsimään, koska työt joutuu tekemään kahteen kertaan, sekä check engine valon palaminen paljastuikun sitten ilmeisesti samaan vikaan.
Kerroin koko tarinan, sekä myös sen faktan, että jos olisin kuunnellut masterfitin-huoltajaa, olisin maksanut 53,60 vikavalon lukemisesta ja kuittaamisesta, joka itseasiassa johtuu heidän viallisesta myymästään tuotteesta.
Noh, aikamme kinattuamme sain uuden termarin ilman erillismaksua, mutta p*skan maku jäi kyllä aika vahvasti suuhun tuosta merkkilliikkeestä. Näemmä kannattaa 15 euron takia tuhota tuleva asiakassuhde.
Tänään kävin sitten kuitin kanssa Vantaan Metro Auton varaosatiskillä, ja ajattelin että antavat mukisematta uuden termarin, koska vika on melko selkeä.
Näin ei kuitenkaan ollut, vaan kinahan siitä tuli. Kuulemma rikkinäinen termari pitäisi ottaa ensin irti ja sitten tuoda tiskille tarkistettavaksi. Toisaalta ymmärrän, mutta toisaalta en. Varaosamyyjä varmasti myös ymmärsi että minä tässä kuluttajan asemassa joudun tästä viallisesta osasta kärsimään, koska työt joutuu tekemään kahteen kertaan, sekä check engine valon palaminen paljastuikun sitten ilmeisesti samaan vikaan.
Kerroin koko tarinan, sekä myös sen faktan, että jos olisin kuunnellut masterfitin-huoltajaa, olisin maksanut 53,60 vikavalon lukemisesta ja kuittaamisesta, joka itseasiassa johtuu heidän viallisesta myymästään tuotteesta.
Noh, aikamme kinattuamme sain uuden termarin ilman erillismaksua, mutta p*skan maku jäi kyllä aika vahvasti suuhun tuosta merkkilliikkeestä. Näemmä kannattaa 15 euron takia tuhota tuleva asiakassuhde.
Muuten vaan aiheeseen liittyen, juttua termostaattien rakenteesta ja testaamisesta:
http://www.forparts.com/ICthermostattechnology7.04.htm
http://www.mta.org.nz/?id=559&eid=427
http://www.townsendimports.com/Web/cool ... cement.htm
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... ingsys.htm
http://www.quasimotors.com/tstat1.htm
http://www.forparts.com/ICthermostattechnology7.04.htm
http://www.mta.org.nz/?id=559&eid=427
http://www.townsendimports.com/Web/cool ... cement.htm
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... ingsys.htm
http://www.quasimotors.com/tstat1.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00