Ilmastointi temppuilee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Julkku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 08:29

Ilmastointi temppuilee

Viesti Kirjoittaja Julkku »

Tuossa eilen kun iltasella pesetin auton niin ajoin auton pesusta pois ja kuivasin ylimääräset vedet vielä pois siinä huoltsikan pihalla ja ajoin himaan ja jätin auton siihen pariksi tunniksi. No lähdin siinä sitten vielä ajelemaan niin huomasin, että flekti puhaltaa koko ajan täysillä ja outoa kitinää kuuluu sieltä tuulilasin puhaltimien kohdilta. Ääni kuuluu myös ulkopuolelta. Puhaltimet eivät reagoineet vaikka pisti ilmastoinnin pois päältä kokonaan. Puhalsi kuitenkin normaalisti lämmintä ja kylmää. Auton sain juuri öljynvaihdosta ja huoltomies ei ainakaan osannut sanoa asiaan mitään, kun ei sähkötekniikkaan ole pahemmin perehtynyt.
Niin ja auto siis vm.93 Aero.
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

ekana kokeile kalibroida.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
ZaappiFantti
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja ZaappiFantti »

Ööö..

Mulla ei noilla kalibrointi onnistunut ( vm 1986 turbo ) en pääse juuri nyt katsomaan, mutta onkos 86 malliin AUTO ja VENT oikea kalibrointi yhdistelmä

http://www.kotinet.com/defeat/9000/k-ki ... vaihto.JPG

valaiskaa minua...?

ZF
Saab 9000 1995 turbo & Saab 9000 CC 1991
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

AUTO ja VENT napit pohjaan.
Saab 9-5 2,0t -1999
Julkku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 08:29

Viesti Kirjoittaja Julkku »

Joo ei tosiaan tuo kalibrointi auttanut. Kitinä lakkasi tuossa eilen illalla, mutta nyt se surisee ja korisee ja ääni vaan koveni.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mistä se surina ja korina tulee - lämppärin puhaltimesta, jäähdyttimen puhaltimesta vai sisäilman lämpötilatunnistimesta penkinlämmittimen säätimien alapuolella?

Kirjoitit että flekti puhaltaa koko ajan, mutta tarkoititko sillä lämmityslaitteen puhallinta, et jäähdyttimen flektiä?

Kokeile irrottaa vaikka lämppärin puhaltimen sulake. Jos surina loppui, niin vika on väkisinkin (ainakin) lämmityslaitteen puhallinmoottorissa. Tai jos ei loppunut, niin sitten jäähdytinpuhaltimen sulake.

Ihmetyttää tosin se, ettei melu lopu kun painat ACC:stä OFF, jos vika olisi tässä lämppärin puhaltimessa.
Tämä viittaisi siihen, että loppuunkulunut puhallinmoottori on tappanut myös tehotransistorin puhaltimen nopeudensäätöyksiköstä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10265
http://www.townsendimports.com/Web/clim ... sistsb.htm
http://www.quasimotors.com/transistor.htm

Kuuluuko se korina ja surina myös silloin kun auton moottori ei käy, pelkästään virrat päälle kytkettynä, vai myös ajon jälkeen silloin kun virrat on pois ja avaimet taskussa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Julkku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 08:29

Viesti Kirjoittaja Julkku »

jus kirjoitti:Mistä se surina ja korina tulee - lämppärin puhaltimesta, jäähdyttimen puhaltimesta vai sisäilman lämpötilatunnistimesta penkinlämmittimen säätimien alapuolella?
Ei ainakaan tuosta lämpötilatunnistimesta. En osaa sanoa kummasta puhaltimesta tulee, kun en tiedä. Toikin on eka tonnari.
jus kirjoitti:Kokeile irrottaa vaikka lämppärin puhaltimen sulake. Jos surina loppui, niin vika on väkisinkin (ainakin) lämmityslaitteen puhallinmoottorissa. Tai jos ei loppunut, niin sitten jäähdytinpuhaltimen sulake.
Onkos tuo lämppärin puhaltimen sulake tuolla hanskalokerossa?
jus kirjoitti:Kuuluuko se korina ja surina myös silloin kun auton moottori ei käy, pelkästään virrat päälle kytkettynä, vai myös ajon jälkeen silloin kun virrat on pois ja avaimet taskussa?
Kuuluu virrat päällä kytkettynä, mutta ei moottorin käydessä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Julkku kirjoitti:Onkos tuo lämppärin puhaltimen sulake tuolla hanskalokerossa?
On. Sulakerasian kannessa lukee mille laitteelle mikäkin sulake on. Noissa on jonkin verran vuosimallieroja, en tiedä -93:n sulakkeista.

Puhaltimen sulakkeen irrottamalla pitää melun loppua jos melu tulee puhaltimesta. Kokeile irrottaa sulake hetkeksi, niin tiedät.

Jos vieläkin pärisee, pitää miettiä lisää vaihtoehtoja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Julkku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 08:29

Viesti Kirjoittaja Julkku »

jus kirjoitti:
Julkku kirjoitti:Onkos tuo lämppärin puhaltimen sulake tuolla hanskalokerossa?
On. Sulakerasian kannessa lukee mille laitteelle mikäkin sulake on. Noissa on jonkin verran vuosimallieroja, en tiedä -93:n sulakkeista.

Puhaltimen sulakkeen irrottamalla pitää melun loppua jos melu tulee puhaltimesta. Kokeile irrottaa sulake hetkeksi, niin tiedät.

Jos vieläkin pärisee, pitää miettiä lisää vaihtoehtoja.
Otin tuolta ton sulakkeen numero 6 pois (ventilation fan) ni pörinä loppu. Onko tuo nyt sitten juurikin tuo puhaltimen sulake.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Julkku kirjoitti:Otin tuolta ton sulakkeen numero 6 pois (ventilation fan) ni pörinä loppu. Onko tuo nyt sitten juurikin tuo puhaltimen sulake.
On.

Eli vika on lämmityslaitteen puhaltimessa. Joko moottori on sökö tai jotain ylimääräistä on päätynyt sinne puhallinkoteloon siipipyörää vasten. Joka tapauksessa pitää puhallinmoottori koteloineen askarrella ulos autosta, jotta pääsee tilanteeseen käsiksi.

Jos lisäksi oli ongelmana, että ilmastoinnin panelista painamalla OFF se pörinä jatkuu edelleen, eikä puhallusnopeuden säätäminen siitä panelista vaikuta puhallusnopeuteen, vikaa on todennäköisesti myös puhaltimen tehonsäätöyksikössä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Mulla oli samanlaisia ongelmia kun puhaltimen moottori alkoi vedellä viimeisiään. Jostain syystä ei totellut viimeisinä viikkoina OFF nappulaa ja satunnaisesti nopeudensäätöä vaikka ACC ohjasi sitä oikein

Uuden moottorin vaihdon jälkeen on toiminut normaalisti
9-3 Aero -01
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

samat oireet kokeneena, sanoisin että puhalllin nopeussäädin kaput.
mutta voihan se myös olla että puhallin moottori rikki
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Eikös se ollut niin että kulunut moottori rasittaa nopeudensäädintä, jolloin uusikin nopeudensäädin voi pian olla entinen? Itse vaihdoin ainakin molemmat puhaltimenmoottorin ja nopeudensäätimen.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Julkku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 08:29

Viesti Kirjoittaja Julkku »

Joo eli tuossahan meni nyt puhallin moottori ja nopeudensäädinkin vaihtoon. Perhana ku ton säätimenkin piti olla rikki :x
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Julkku kirjoitti:Perhana ku ton säätimenkin piti olla rikki :x
Säätimenhän saa korjattua vaihtamalla alle 10 eur transistorin, kuten yllä yritin vinkata.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin