2Tahti öljyä bensan sekaan ruisku Saabiin!?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Dog61
"Tuplakaasari"

2Tahti öljyä bensan sekaan ruisku Saabiin!?

Viesti Kirjoittaja Dog61 »

Hei. Oletteko kuulleet tälläisestä neuvosta, jonka sain eräältä autokorjaajalta (ei ole virallinen Saab huolto, mutta tämä korjaaja on tehnyt kymmeniä vuosia Saabeihin erilaisia huoltoja ja korjauksia).
Tämä autokorjaaja sanoi, että laita välillä tankkiin 2T öljyä bensan sekaan. Hän sanoi, että öljy voitelee suihkulaitteiston, kun bensa on nykyään ns. liian kuivaa. Tämä 2T öljy sopii niihin autoihin, joissa ei ole kattia. Minunkin auto on vuosimallia 1985 900 i.
Mutta sitä öljyä ei laiteta kuin pieni loraus niin kuin korjaaja sanoi.
Onkohan tuosta haittaa vai hyötyä? Onko kukaan muu kuullut tälläistä neuvoa.? :o
JuhaP
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Samaa tietoa olen saanut useammalta ruiskusaabien kanssa pitkään työskennelleiltä mekaanikoilta. Itse olen käyttänyt omassa vm.-86 ruiskusatkussani säännöllisesti 2t-öljyä bensan seassa. Ei pahaa sanottavaa, voitelee bensapumpun, ruiskun eikä varmaan tee pahaa moottorin yläkerrallekaan. Liraus silloin tällöin polttoaineen sekaan riittää.

JP
e0000333
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo samaa täällä. Kaikista enitenhän tuosta 2T öljystä varmasti tykkää määräjakaja. Itse tuollaista alle prosentin seosta muistaaksen käyttänyt. Käsivaralla noin puoli litraa on holahtanut, kun olen tankannut tyhjän tankin täyteen.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
Juha96
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Itse olen katilliseenkin peliin laittanut tuollaisen vajaan prosentin verran kerran pari vuodessa, eikä ole katti tykännyt pahaa. Olen käyttänyt myös vanhassa dieselautossa tuota (MB vm '72) koska myös dieselöljyn väitetään olevan nykyään kuivempaa kuin ennen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
JL
"Aero"

Viesti Kirjoittaja JL »

Itse suunnittelin myös 2T öljyn laittamista k-jetti saabiin.. kurahtaa bensapumppu aina käynnistäessä sen verran pahasti että vois kokeilla tekohengitystä. Pumppu menee kyllä vaihtoo jossain vaiheessa.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

JL kirjoitti:Itse suunnittelin myös 2T öljyn laittamista k-jetti saabiin.. kurahtaa bensapumppu aina käynnistäessä sen verran pahasti
Oletko varma ettei kurahdus tule paineenvaraajan kalvon jousen hankaamisesta peltikuorta vasten? Sihen ei auta edes tankin täyttäminen pelkällä 2-tahtiöljyä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Rate
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Rate »

jus kirjoitti:
JL kirjoitti:Itse suunnittelin myös 2T öljyn laittamista k-jetti saabiin.. kurahtaa bensapumppu aina käynnistäessä sen verran pahasti
Jaha, eka kerta tällä forumilla. Itselläni on -87 900i. Samassa perheessä uudesta asti ollut ja viimeisen vuoden meikeläisellä. Ajettu 295.000. Säännöllisesti merkkihuollettu.

Olen itsekin lirauttanut silloin tällöin snadisti 2t-öljyä joukkoon. Kiinnostaa kuitenkin tuo bensapumpun "kurahdus". MIllainen meteli takapäästä pitää kuulua, että voi ryhtyä suunnitelemaan pumpun vaihtoa? Itselläni kuuluu kylmänä ehkä parin sekunnin pieni pärinä.

Onko muita signaaleja, joilla pumpun kuntoa voi arvailla? Tapaavatko ne laueta kertalaakista, vai antavatko ennusmerkkejä?
Djjules
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Rate kirjoitti: Jaha, eka kerta tällä forumilla. Itselläni on -87 900i. Samassa perheessä uudesta asti ollut ja viimeisen vuoden meikeläisellä. Ajettu 295.000. Säännöllisesti merkkihuollettu.

Olen itsekin lirauttanut silloin tällöin snadisti 2t-öljyä joukkoon. Kiinnostaa kuitenkin tuo bensapumpun "kurahdus". MIllainen meteli takapäästä pitää kuulua, että voi ryhtyä suunnitelemaan pumpun vaihtoa? Itselläni kuuluu kylmänä ehkä parin sekunnin pieni pärinä.

Onko muita signaaleja, joilla pumpun kuntoa voi arvailla? Tapaavatko ne laueta kertalaakista, vai antavatko ennusmerkkejä?
Pumpun ääni kuuluu selvästi kabiiniin kun laittaa virrat päälle jos puhallin on pois päältä eikä mankka räyhää täysillä. Ääni on sellainen surina n. pari sekuntia. Eli siis normaali sähkömoottorin ääni, ei mitään varsinaista kurinaa tai murinaa, pauketta tai klonksumista, ihan selkeä surina :wink:

Jos epäilyttää tuo ääni omassa kotterossa, niin voi toki (jos mahd.) käydä kuuntelemassa vaikka jonkun toisen satkussa samaista ääntä - jos eroja, niin niistä sitten päättelemään. Tonnarissa sama soundi.

Ympäripyöreä vastaus: pumppu saattaa laueta ihan kerrasta, tosin ilmeisesti moni on valittanut ääntä ennen laukeamista. Itellä ei henk. koht. kokemusta, muut korjatkoon kenellä on sitten hajonnu.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
JL
"Aero"

Viesti Kirjoittaja JL »

Juu no se voi olla paineenvaraajakin.. Kuukauden k-jetin kanssa taistelleena ei enää hirveesti nappaa remontoida.. ehkä joskus keväämmällä. Kyllä on tullu tutkittua lähi aikoina koko k-jetin sielun elämä aika perin pohjin. :roll:

Eikä siitä 2T öljystä varmaan mitään haittaa siellä silloin tällöin käytettynä ole. Juuri lorautin hieman öljyä tankkiin (noin 1 % seos) Eikä ainakaan yhtään huonompaan suuntaan mennyt toiminta. Paitsi pieni kakstahtisen haju. :lol: Pitänee tehdä ihan tapa tuosta 2T öljyn käytöstä. Jos vaikka muutaman kerran vuoteen lorauttas vähäsen.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Juuri lorautin hieman öljyä tankkiin (noin 1 % seos)
Kyllä varmaan pieni määrä on ok, mutta 1% seos !? Eihän uudemmat Saabit sentään 2-tahtisia ole, ei olla kovin kaukana jostain 2-T moposta tai perämoottorista, joissa käytetään 2% seosta.
e0000333
"Hölösuu"

Jusau kirjoitti:
Juuri lorautin hieman öljyä tankkiin (noin 1 % seos)
Kyllä varmaan pieni määrä on ok, mutta 1% seos !? Eihän uudemmat Saabit sentään 2-tahtisia ole, ei olla kovin kaukana jostain 2-T moposta tai perämoottorista, joissa käytetään 2% seosta.

No mopolla on ajettu ilmankin ja karting autolla 8% seoksella.
Turha niitä on autoon vertailla. Ja ei tuota temppua nyt joka tankilliseen ole tarkoitus tehdäkkään. Kyllä se siellä palaa, älä sure.... :lol:
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mitä k-jetille sitten tapahtuu ajettaessa ihan normaalilla nykybensalla? Ei tekisi mieli laittaa 4-tahtiautoon 2-tahtiöljyä ihan periaatteestakaan ;)
Koekäyttelin autoa kesällä 4% 2t-bensalla (muuta ei sattunut olemaan kanisterissa kun K-jettiä asentelin) ja ainakin tuon 99:n ulkoinen sähköpumppu piti sillä kovempaa ääntä kuin pelkällä bensalla.

Tartteekohan muuten B-koneen venttiilit oikeasti venttiilinsuoja-ainetta bensan sekaan, luulisi että 34-vuotiaan koneen venttiilit, istukat ja ohjurit on jo sen verta väljät etteivät osaa edes jämähtää kiinni vaikkei lisäainetta olekaan?
Aksu900
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tässä tapauksessa ei voi puhua yleisesti "ruiskusaabit" koska tuo 2-t vinkki pätee ainoastaan 8-venttiilisiin ruiskusaabeihin eli k-jettiin.

Tekohengitystähän se on kuluneelle määräjakajalle ja suuttimille. Toimii kyllä yleensä.

Eipä ne venttiilit kiinni jämähdä ilman suoja-ainetta mutta seetit kuluu jne. Tuskin huomaat koskaan eroa vaikka ajat ilman ellei se auto nyt taksina ole. :)
Aki Peltola #1132
e0000333
"Hölösuu"

Työkseen kukaan lienee tutkinut, mutta omaan päähän ja kokemuksiin vedoten tuntuu loogiselta varsinkin määräjakajan ja mekaanisten suuttimien kannalta, että pikkusen on liestykettä mukana. Ilmankin varmasti pärjää, mutta mitäpä sitä ei harrastuksen ja huvin vuoksi kokeilisi. Itse perusmoottorille tuosta öljystä tuskin on haittaa jos ei hyötyäkään. Todellista karstaantumista tuo öljy tuskin aiheuttaa jos käyttö on luokkaa 1-2litra/ vuosi.... Monet paremmat 2T öljyt muodostavat kalvoja, jotka kestävät melko pitkään. Tarkoituksena voidella 2T koneen alakertaa... Tämä funktio suorittaa tehtäväänsä nyt vain määräjakassa, jossa paljon liikkuvaa osaa. Kukin hifistelkööt kuten haluaa.

Tuota venttiiliasiaa olen itsekkin ihmetellyt. 99:ssä tuota on käytetty lähes koko ajan, ihan vain edellä mainittuun hifistelyyn vedoten.... :lol:

Kilpurissa mallia -72 ei tietoakaan venttiilinsuojaaineista. kuumuutta varmasti riittävästi, 240lb tuplaventtiilijouset ja käyttökierrosalue suunnilleen 6000-9500 noin 15 tuntia kesässä. Ei siellä ainakaan mitään painumista tai seetie palamista ole ilmennyt.... :lol:
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aksu900 kirjoitti:Tässä tapauksessa ei voi puhua yleisesti "ruiskusaabit" koska tuo 2-t vinkki pätee ainoastaan 8-venttiilisiin ruiskusaabeihin eli k-jettiin.

Tekohengitystähän se on kuluneelle määräjakajalle ja suuttimille. Toimii kyllä yleensä.

Eipä ne venttiilit kiinni jämähdä ilman suoja-ainetta mutta seetit kuluu jne. Tuskin huomaat koskaan eroa vaikka ajat ilman ellei se auto nyt taksina ole. :)
Joo siis omassani on B-moottori K-jetillä (ja bensapumppu on alkuperäinen D-jetin bensatankin ulkopuolinen sähköpumppu).
Suuttimet on uudenveroiset ja määräjakajakin tuntuu pelaavan hienosti. Ja en ole tuota suunnitellut taksikäyttöön joten menköön ilman 2t-öljyä ja venttiilinsuoja-ainetta ;)
Vastaa Viestiin