Ovessa vikaa vikaa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Piktogrammin valo

Viesti Kirjoittaja jus »

erites-2 kirjoitti:vm.-92 cs 5D 2,3 T , kattovalo ajoittain sammuu viiveen jälkeen oikein, useimmiten ei sammu lainkaan, nyt vas. etuoven piktogrammin valo ilmoittaa oven olevan auki jatkuvasti
Joku ovipilarissa olevista kytkimistä maadoittaa jatkuvasti, siksi kattovalo ei sammu.

Lukossa olevalla reed-kytkimellä ja sen ohjaamalla piktogrammin ovivaroitusvalolla ei ole mitään tekemistä kattovalon kanssa.

Tuonikäisessä ei ilmeisesti keskuslukkokaan välitä kuskin oven lukon aukiolosta, kuten jo -93-autossa.

Reed-kytkin rikki, magneetti vivun päästä irti ( tai johdot oikosulussa).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: Piktogrammin valo

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

[
Reed-kytkin rikki, magneetti vivun päästä irti ( tai johdot oikosulussa).[/quote]


Onko kytkin / magneti jossain oven verhoilujen alla ?
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

tapin ja tapin,,,

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Mimmi kirjoitti:Ei, vaan lukossa tapin nokassa.
Kolmella ruuvilla kiinnioleva kappale oli irti kädessäni ja sen sisäpinnassa oli kaksi tappia jotka olivat suorat ja menevät kappaleen paikoillaan olessa sinne oven sisään.
ONKO tämän irroitettavan kappaleen sisällä tappien "nokissa" jotain ?

EI, en tarvitse mitään tieteellisiä vastauksia, edes lyhennetyssä muodossa, en ymmärä niitä kuitenkaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Piktogrammin valo

Viesti Kirjoittaja jus »

erites-2 kirjoitti:Onko kytkin / magneti jossain oven verhoilujen alla ?
Reed-kytkin ja sitä ohjaava magneetti on oven verhoilujen alla oven sisällä lukkomekanismin yhteydessä.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/lukko.html

EDIT: linkki korjattu
Viimeksi muokannut jus, Ti Helmi 07, 2012 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

tapit

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Mimmi kirjoitti:On toisessa.

Irrota lukko ja tarkista, että molemmat tapit ovat suorat.
Kuten molemmissa aikaisemmissa kirjoituksissani kerroin, kappale oli irroitettuna kädessäni ja silmämääräisesti katsottuna NE KAKSI ( päällekäin olevat ) TAPPIA olivat suoria.
Pitää siis hajoitta kai se mutikka jos siellä sisällä kerran on jotain herneitä irti tappien päistä .
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tapit

Viesti Kirjoittaja jus »

erites-2 kirjoitti:Pitää siis hajoitta kai se mutikka jos siellä sisällä kerran on jotain herneitä irti tappien päistä .
Ei sitä oven ulkopuolella olevaa mutikkaa, jossa on ne kaksi tappia pidä hajottaa, sen sisällä ei ole mitään magneetteja eikä magneettikytkimiä.
Älä siis pura tuon kuvan alaosassa näkyvää mustaa muovirunkoista lukon salpaosaa:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/salpa3_1.JPG

Luitko tämän sivun jutut ja katsoitko kuvat:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/lukko.html

Oviverhoilu on avattava, jotta pääsee käsiksi lukkomekanismiin ja piktogrammia ohjaavaan reed-kytkimeen.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... lukko1.jpg

EDIT: linkkejä korjattu
Viimeksi muokannut jus, Ti Helmi 07, 2012 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: tapit

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Oviverhoilu on avattava, jotta pääsee käsiksi lukkomekanismiin ja piktogrammia ohjaavaan reed-kytkimeen.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... lukko1.jpg[/quote]


NO tätä tietoa juuri kyselin jo ensimäisessä kirjoituksesta lähtien, siis oven ulkopuolisella salpaosalla jossa ne kaksi tappia ovat ei ole mitään tekemistä juurikaan tuon piktogrammi valon palamisen kanssa. KUTEN kysymyksissäni ilmoitin kyseessä on kuljettajan puolen etuovi. Onko siinä olevat osat samanlaiset kuin tuossa kuvissa näkyvän takaoven. Minun auton kuljettajan oven lukosta toimii avaimella kääntämällä keskuslukitus joskin nyt kun valo alkoi palamaan ja ulkopuolista salpaosaa käytetiin irti avain alkoi hieman tahmoa lukkopesässä mutta toimii silti, kauankohan ?
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: tapit

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

9-5T kirjoitti:
erites-2 kirjoitti:NO tätä tietoa juuri kyselin jo ensimäisessä kirjoituksesta lähtien, siis oven ulkopuolisella salpaosalla jossa ne kaksi tappia ovat ei ole mitään tekemistä juurikaan tuon piktogrammi valon palamisen kanssa. KUTEN kysymyksissäni ilmoitin kyseessä on kuljettajan puolen etuovi. Onko siinä olevat osat samanlaiset kuin tuossa kuvissa näkyvän takaoven.
Tapit vaikuttaa valon palamiseen mutta ehkä sinun autossasi vika ei ole niissä jos kokosit lukon oikein.
Kuljettajan ovessa ei ole kaikki lukko-osat samanlaisia kuin takaovessa.
EN OLE purkanut mitään, käytin vain sitä oven ulkopuolella olevaa kolmella torxilla kiinni olevaa salpakappaletta jossa ne kaksi tappia ovat, irti ja tarkistin että ne tapit olivat suorat. Kiinnitin kappaleen takaisin oven ulkopuolelle paikalleen.
Nyt ollaan jo päästy keskusteluissa niin pitkälle ja hyvien kuvien kanssa, että kysymyksessä on oven sisäpuoliset lukitus / kiinnitys osat/osa.
Kysymys vain oli, ovatko etu-ja takaoven osat samanlaisia silloin kun avaimella keskuslukitus tapahtuu kuljettajan oven lukosta, avain lukkopatruunan sisään ja vääntö systeemillä .

Nyt 5.2.ilman lämpötilan laskiessa - 20 asteeseen piktogrammi toimii taas oikein, en ole tehnyt sille mitään korjaavia toimenpiteitä, pakkanen korjasi !
Viimeksi muokannut erites-2, Ma Helmi 05, 2007 23:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

en viitti avata uutta, mut sanokaas onko kahvat/mekanismit mulla etuovista väljät vai mikä, kun sisältä koittaa kahvasta avata ei tapahdu mitää ja kun työntää ovesta/kunnolla ryskäsee kahvasta niin aukeaa, eli kahvaa voi joutua välillä useita kertoja renklaamaan?1 mikä vikana/avuksi?! :P
ajattelin täällä kysyä ensiks ni tietää mistä alkaa säätämään jne! :P
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

norther7 kirjoitti:kun sisältä koittaa kahvasta avata ei tapahdu mitään
Avausvivulta lukkomekanismille menevän tangon keskivaiheilla oleva kiinnitysnippeli on rikki, alunperin vähän kaarevaan muotoon taivutettu tanko pääsee taipumaan suoraksi kahvasta vetäessäsi, kun tuo kiinnitys puuttuu. Kahvan synnyttämän liikkeen pituus ei riitä avaamaan lukkoa kun tanko joustaa.

Rakenna tangolle uusi ohjauskiinnitys ja tarvittaessa taivuta tankoa keskeltä vähän siksakille.

Oven lukon salpaosa on rakenteeltaan sellainen, että se ei tahdo avautua kevyesti jos ovi työntää raskaasti lukkotappia vasten. Karmissa oleva vastintappi voi olla liian syvällä, tiivisteet painavat lukkoa vastintappia vasten. Erityisesti tämä aiheuttaa ongelmia ulkokahvasta ovea avattaessa - pitää samalla työntää ovea sisäänpäin ja sitten vetää kahvasta samalla. Jos pelkästään vetää kahvasta, avaamisen kankeus vaan korostuu eikä ovi aukea. Tähän vaivaan voi etsiä apua säätämällä saranoita tai vastintappia.

Tässä kuva takaovesta, mutta sisäavausvivun suhteen tilanne on etuovessa samankaltainen:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... lukko1.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

kiitos jus vinkeistä, voi olla että ton 650tkm aikana eniten käytetyistä ovisrta onki noi jo viturallaan.. :P tarttee alkaa korjaileen jahka on taas lisää aikaa :P
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

mulla tuo avautumis ongelma ulkopuolelta ratkes sillä että otti sieltä kahvan välistä sellaisen muovinipukan pois (jokin stoppari) joka oli irronnut ja tippunut väliin. Täten rajoitti kahvan liikettä ja vain kovalla rykäsyllä aukes ovi (molemmat etuovet on mulla tehny täs mustassurmas sitä).
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: tapit

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

EN ole tehnyt yhtään mitään pigtogrammin valon häiriökäytäytymiselle, nyt kun pakkaskelit alkoivat, se toimii OIKEIN, oven aukiolovalo hävisi, l= toimii oikein !! Ihmeellisiä ovat kytkimien toiminnat. Hyvä näin, toivottavasti toimii muös kun ilma lauhtuu.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kertokaas onko asioilla yhteyttä vai erillisia vikoja; kuskin oven piktogrammi valo ei syty, kuskinoven lukko oudon väljä, kuskinoven lukosta keskuslukko toimii heikosti
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

...pitäskö piktogrammiin syttyä valo jos sille reed kytkimelle tulevat johdot kytkee hyppylangalla yhteen?
Vastaa Viestiin