94 mm Männät V4:seen?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
94 mm Männät V4:seen?
Mulla on vanha -68 mallin lohko tuolla tallin nurkassa jonka ajattelin saada tuonne kajakin nokalle vielä kuluvan vuoden aikana. Lohko on porattu 93,5 mm kokoon mutta seinämissä on jo jonkin verran kulumaa. Tarkoitus on porata lohko 94 milliseksi. Olen kuullu että ainakin kuplan takomännät saisi suht helposti noihin V4: veiveihin kiinni? myös ilmeisesti jonkin Fordin OHC:n männät sinne voisi käydä???mitähän muita mäntiä tuossa voisi käyttää?? nuo uudet takomännät ovat aikas arvokkaat (yli 200€) ja itseasiassa käytetyt hyväkuntoiset männätkin kävisi kun tietäisi vaan mitä etsiä.... Mulla on jo 1.7 kampiakseli, tosin yksi laakerinkaula on pahasti leikannut enkä tiedä saako siitä enää kalua...
JOS jollakin olisi tiedossa mistä saisi edullisiesti nuo 94 mm männät ja myös hyvän 1.7 kampiakseinkin olisin kiitollinen vinkeistä!
JOS jollakin olisi tiedossa mistä saisi edullisiesti nuo 94 mm männät ja myös hyvän 1.7 kampiakseinkin olisin kiitollinen vinkeistä!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Jos saat uudet männät 200 euron hintaan niin ei välttämättä kannata käytettyjä laittaa, sillä niihin käytettyihin uudet männänrenkaat maksaa kohtuullisesti - Mopo Sportista nopeasti katsotuna 47 euroa ja postikulut ja täältä ( http://www.aircooled.fi/shop/index.php?show_price=yes ) löytyy jotain sarjaa 25 euron hintaa. Tietty jos saa kuplan 94 mm:set erittäin halvalla, niin siitä sitten. Kuplan mäntien eri kokoja en tiedä kunnolla, mutta näitä 92 mm ja 94 mm:siä on sitten kahdella eri lakikorkeudella. Näköjään tuolla aircooledissa lähtee 49 euroa kibale eli 196 euroa sarja. Saabin V4:seen kun niitä virittelee, niin ko männän tappi on ohuempi, joten vaati holkin sinne tapin ja kiertokangen kaulan väliin. En muista oliko se Golfin holkki tms, joka kävi sinne heittämällä, mutta sekin tieto + sopivan männän lakikorkeus pitäisi olla tallilla vihkoon kirjoitettuna. Kuplan männäthän jäi aavistuksen lohkon alle. Varmasti halvin vaihtoehto 94 mm:stä.
94 mm:n OHC:nkin mäntiä löytyi Wiseconin listoilta, mutta onko niitä tavallisissakin koneissa ollut niin en tiedä. Itse olen käyttänyt vakio Mahlen ekan ja tokan ylikoon Ford OHC:n mäntiä ja eka ylikoko taisi olla 91.8 mm ja toka ylikoko 92.3 mm.
Suoraan käyviä 94 mm:siä on vielä sitten jonkun Granadan joku mäntä, mutta on harvinaisia. Maksaa enemmän ja männänrenkaat kiven takana.
Vanha juttu tähän jatkoksi V4-koneen tekemisestä eli se maksaa nykypäivänä aina rahaa. Porautus on helposti 15-25 euroa muki riippuen paljonko porataan, uudet männät 200 euroa sarja, kampi- ja kiertokangenlaakerit noin satasen yhteensä (ja ne on jo harvinaisempia), tasapainoakselin laakerit sen 30 euroa, koko koneen tiivistesarja 50 euroa ja öljyt+suodatin 30-40 euroa. Tähän kampiakselin mahdollinen särötarkastus ja hionta, kaasarin korjaussarja, virinokka-akselin hionta 100 euroa posteineen, kytkin-sarja 140 euroa, kampiakselin neulalaakeri, vesipumppu jne. Hyvin kannattaa tehdä, kun alkaa konetta tekemään.
94 mm:n OHC:nkin mäntiä löytyi Wiseconin listoilta, mutta onko niitä tavallisissakin koneissa ollut niin en tiedä. Itse olen käyttänyt vakio Mahlen ekan ja tokan ylikoon Ford OHC:n mäntiä ja eka ylikoko taisi olla 91.8 mm ja toka ylikoko 92.3 mm.
Suoraan käyviä 94 mm:siä on vielä sitten jonkun Granadan joku mäntä, mutta on harvinaisia. Maksaa enemmän ja männänrenkaat kiven takana.
Vanha juttu tähän jatkoksi V4-koneen tekemisestä eli se maksaa nykypäivänä aina rahaa. Porautus on helposti 15-25 euroa muki riippuen paljonko porataan, uudet männät 200 euroa sarja, kampi- ja kiertokangenlaakerit noin satasen yhteensä (ja ne on jo harvinaisempia), tasapainoakselin laakerit sen 30 euroa, koko koneen tiivistesarja 50 euroa ja öljyt+suodatin 30-40 euroa. Tähän kampiakselin mahdollinen särötarkastus ja hionta, kaasarin korjaussarja, virinokka-akselin hionta 100 euroa posteineen, kytkin-sarja 140 euroa, kampiakselin neulalaakeri, vesipumppu jne. Hyvin kannattaa tehdä, kun alkaa konetta tekemään.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Hyvin olis tarkoitus tehdä kyllä, mutta lohko nokka ja kannet on ollu tallin nurkassa jo kolmisen vuotta ku on ollu rahasta pulaa, siksi ajattelin että jos joku ns. vakiomäntä ei välttämättä takomanta sais tonne käymään ja halvemmalla kuin tuo 200 euroa sarja...
Myös 1.7 kampiakseli on haussa, tarjota ssa jos sellainen joltakin löytyy, myös noi 94mm männät, jos jollakin on passelit vaik vähä käytetyt niin saa tarjota!!!!
Myös 1.7 kampiakseli on haussa, tarjota ssa jos sellainen joltakin löytyy, myös noi 94mm männät, jos jollakin on passelit vaik vähä käytetyt niin saa tarjota!!!!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Tarkoituksena ei ole lannistaa,mutta jos 200eur männistä on liikaa,ei kannata välttämättä aloittaa koko projektia.Männät kun on aika iso osa moottoria,niin ei kannata niissä pihistellä.Kerran kun laittaa parhaat,niin ei tarvitse uusia.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Eihän tässä vähästä lannistuta mutta tosiaa vaihtoehtoja noille uusille kuplan männille olin etsimässä kun tuntuu siltä että tota 200 euroa ei ole ikinä ylimääräisenä ja haluaisi ton isomman koneen nokalle. jonkin aikaa sitte oli täällä myynnissä lohko veivit ja männät 95 mm muistaakseni 250 eur, ne olisin ostanut mutta en ehtinyt olisi siinä säästänyt porauksen ainakin.Suppari kirjoitti:Tarkoituksena ei ole lannistaa,mutta jos 200eur männistä on liikaa,ei kannata välttämättä aloittaa koko projektia.Männät kun on aika iso osa moottoria,niin ei kannata niissä pihistellä.Kerran kun laittaa parhaat,niin ei tarvitse uusia.
Tosiaan on toi budejetti tuikalla kun saan tosi niukkaa viikkorahaa vaimolta. Se ei oikein tykännyt kun korin kunnostukseen upposi yli 4 k€ yhteensä siksi joutuu vähän miettimään mitä mikäkin maksaa.
Mitä tuollaiset ohc:n uudet 94 mm männät mahtaa maksaa? oliskohan ne edullisemmat kuin nuo kuplan takomännät?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Kai se on pakk orikkoa säästöpossu ja hommata noi kuplan mahlen takomännät.
Kumpi lakikorkeus tulisi ottaa kun tulee 1.7 kampiakseli????
Niin ja mistä noi kannattaa ostaa? Onko Helsingin suunnalla joku putikki joka myy noita????'
KeijoAnnikki-> olisikto ystävä ja varmistaisit tuon holkin, oliko se golffin vai mikä niin osaan koneistamossa pyytää oikeit osia... KIITOS =)
Kumpi lakikorkeus tulisi ottaa kun tulee 1.7 kampiakseli????
Niin ja mistä noi kannattaa ostaa? Onko Helsingin suunnalla joku putikki joka myy noita????'
KeijoAnnikki-> olisikto ystävä ja varmistaisit tuon holkin, oliko se golffin vai mikä niin osaan koneistamossa pyytää oikeit osia... KIITOS =)
Viimeksi muokannut Saab.96, Ti Helmi 06, 2007 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
toinen noista jäi n.1mm lohkon alle muttakun ei tiedä , että jääkö se korkeampikin..Saab.96 kirjoitti:Kai se on pakk orikkoa säästöpossu ja hommata noi kuplan mahlen takomännät.
Kumpi lakikorkeus tulisi ottaa kun tulee 1.7 kampiakseli????
Niin ja mistä noi kannattaa ostaa? Onko Helsingin suunnalla joku putikki joka myy noita????
bmw e46 alias proteesi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
anaconda kirjoitti:toinen noista jäi n.1mm lohkon alle muttakun ei tiedä , että jääkö se korkeampikin..Saab.96 kirjoitti:Kai se on pakk orikkoa säästöpossu ja hommata noi kuplan mahlen takomännät.
Kumpi lakikorkeus tulisi ottaa kun tulee 1.7 kampiakseli????
Niin ja mistä noi kannattaa ostaa? Onko Helsingin suunnalla joku putikki joka myy noita????
Elikkä V4 oma mäntä on jotain 45 mm lakikorkeus ja mahlen korkeampi on kai 39.6 mm mitä vaikuttaa toi 1.7 kampura???
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
KeijoAnnikki kirjoitti: Karkea mittaus 1.5 L ja 1.7 L männistä sanoisi, että n 5 mm on korkeampi 1.5 L:n mäntä (mitattu männän yläreuna - männäntapin reijän yläreuna). Elikkä vähäsen jää lohkon reunastaSaab.96 kirjoitti:anaconda kirjoitti:toinen noista jäi n.1mm lohkon alle muttakun ei tiedä , että jääkö se korkeampikin..Saab.96 kirjoitti:Kai se on pakk orikkoa säästöpossu ja hommata noi kuplan mahlen takomännät.
Kumpi lakikorkeus tulisi ottaa kun tulee 1.7 kampiakseli????
Niin ja mistä noi kannattaa ostaa? Onko Helsingin suunnalla joku putikki joka myy noita????
Elikkä V4 oma mäntä on jotain 45 mm lakikorkeus ja mahlen korkeampi on kai 39.6 mm mitä vaikuttaa toi 1.7 kampura???
bmw e46 alias proteesi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Eli tuon korkeamman 39,6 mm männä pitäisi sinne mennä. Samaa arveli Keiteleen koneen kaveri....anaconda kirjoitti:KeijoAnnikki kirjoitti: Karkea mittaus 1.5 L ja 1.7 L männistä sanoisi, että n 5 mm on korkeampi 1.5 L:n mäntä (mitattu männän yläreuna - männäntapin reijän yläreuna). Elikkä vähäsen jää lohkon reunastaSaab.96 kirjoitti:anaconda kirjoitti:toinen noista jäi n.1mm lohkon alle muttakun ei tiedä , että jääkö se korkeampikin..
Elikkä V4 oma mäntä on jotain 45 mm lakikorkeus ja mahlen korkeampi on kai 39.6 mm mitä vaikuttaa toi 1.7 kampura???
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Kotona vasta torstaina ja tallilla pe joten tietoa ei heti saa. Tätäkin luen kännykällä hotellissa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )