3 x CE-valo (4x ce)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

3 x CE-valo (4x ce)

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Löysin vähän vastausta, mutta haluaisin varmentaa kun on ihan vieras asia.

Onko sivun
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php
info oikea kertomaan koodit?

Sanoo että: 3 = Intake air temperature sensor

Pakkanen?? Täällä on nyt pari päivää ollut yli 20'C.. Eilen sai koulusta lähdettäessa tosi kylmän startin. Akku hyvin jaksoi, mutta kyllä äänestä kuuli että jäässä oli. JT heitti hyvät bassot :D
Tuosta termarista, että jännästi tuntuu pakkasella näyttävän korkeampaa koneenlämpöä kuin normaalisti. Mittari tasan 9.

Eihän sillä voi olla tämän kanssa mitään tekemistä, että joku viikko sitten öljyt vaihtaessa suodatin tuli liian kireälle :? Ölyntaso ja muidenkin nesteiden tason katsoin äsken, oli ok.
Viimeksi muokannut saapasi, Ti Maalis 06, 2007 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: 3 x CE-valo

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

saapasi kirjoitti:Löysin vähän vastausta, mutta haluaisin varmentaa kun on ihan vieras asia.

Onko sivun
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php
info oikea kertomaan koodit?

Sanoo että: 3 = Intake air temperature sensor

Pakkanen?? Täällä on nyt pari päivää ollut yli 20'C.. Eilen sai koulusta lähdettäessa tosi kylmän startin. Akku hyvin jaksoi, mutta kyllä äänestä kuuli että jäässä oli. JT heitti hyvät bassot :D
Tuosta termarista, että jännästi tuntuu pakkasella näyttävän korkeampaa koneenlämpöä kuin normaalisti. Mittari tasan 9.

Eihän sillä voi olla tämän kanssa mitään tekemistä, että joku viikko sitten öljyt vaihtaessa suodatin tuli liian kireälle :? Ölyntaso ja muidenkin nesteiden tason katsoin äsken, oli ok.
Anturi rikki tai nesteet ei lämpeä trioniciin ohjelmoituna aikana tarpeeksi, itsellä vastaavanlainen kokemus, syy termari oli rikki.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 3 x CE-valo

Viesti Kirjoittaja hma »

saapasi kirjoitti: Tuosta termarista, että jännästi tuntuu pakkasella näyttävän korkeampaa koneenlämpöä kuin normaalisti. Mittari tasan 9.
Jeps, tuota tuntuu tekevän nämä loppupään tonnarit, joissa normaalisti lämpömittari nuokkuu. Itellä myös alle n. -15C ulkolämpötiloissa viisaa normaalilukemia..
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 3 x CE-valo

Viesti Kirjoittaja saapasi »

9000cst kirjoitti:
saapasi kirjoitti:Löysin vähän vastausta, mutta haluaisin varmentaa kun on ihan vieras asia.

Onko sivun
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php
info oikea kertomaan koodit?

Sanoo että: 3 = Intake air temperature sensor

Pakkanen?? Täällä on nyt pari päivää ollut yli 20'C.. Eilen sai koulusta lähdettäessa tosi kylmän startin. Akku hyvin jaksoi, mutta kyllä äänestä kuuli että jäässä oli. JT heitti hyvät bassot :D
Tuosta termarista, että jännästi tuntuu pakkasella näyttävän korkeampaa koneenlämpöä kuin normaalisti. Mittari tasan 9.

Eihän sillä voi olla tämän kanssa mitään tekemistä, että joku viikko sitten öljyt vaihtaessa suodatin tuli liian kireälle :? Ölyntaso ja muidenkin nesteiden tason katsoin äsken, oli ok.
Anturi rikki tai nesteet ei lämpeä trioniciin ohjelmoituna aikana tarpeeksi, itsellä vastaavanlainen kokemus, syy termari oli rikki.
Hommasitko 82' ,87' vai 88' ? Eipä ole noistakaan tietoa, mitähän eroa niillä mahtaa olla? Lämpötiloja, mutta mitä varten?
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Mitä tuolta lontoonkieliseltä opastussivulta lukaisin tuota tonnarin termaria, niin on ns. 3-vaiheinen, eli kokonaan kiinni, puoliksi kiinni ja kokonaan auki.

Normiajosssa pitäis toimia tuo puoliksi kiinni, mutta näillä pakkasilla veikkaan että ollaan lähempänä kokonaan kiinni, eli syylärille ei pahemmin vesi kierrä.
Tämä tietysti näkyy mittarissa, koska anturi on imusarjassa ja sinnehän tuo kiertävä vesi kyllä kulkeutuu, eli voisko tuota sitten kuvailla lähinnä optisena harhana.

Ainakin omien päätelmien mukaan termari toimii siis täysin oikein, jos kovemmilla pakkasilla mittari on hieman korkeammalla kuin normaalisti.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kolmivaiheisuus termostaatissa tarkoittaa, että tarpeeksi avautuessaan ylikuumenemisen uhatessa termostaatin perässä oleva laippa sulkee lämppärin kennolle menevän kierron ja kaikki kierto ohjautuu jäähdyttimelle.

Kyllä termostaatti avautuu pakkaskelilläkin ajaessa ihan lyhyimpiä parin kilometrin matkoja lukuunottamatta, lämppärin kenno ei pysty hukkaamaan kaikkea moottorin synnyttämää lämpöä.

Kolmivaiheinen termostaatti tuli Saab 99:iin vuosimalliin 1975.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

ihottuma kirjoitti:Mitä tuolta lontoonkieliseltä opastussivulta lukaisin tuota tonnarin termaria, niin on ns. 3-vaiheinen, eli kokonaan kiinni, puoliksi kiinni ja kokonaan auki.

Normiajosssa pitäis toimia tuo puoliksi kiinni, mutta näillä pakkasilla veikkaan että ollaan lähempänä kokonaan kiinni, eli syylärille ei pahemmin vesi kierrä.
Tämä tietysti näkyy mittarissa, koska anturi on imusarjassa ja sinnehän tuo kiertävä vesi kyllä kulkeutuu, eli voisko tuota sitten kuvailla lähinnä optisena harhana.

Ainakin omien päätelmien mukaan termari toimii siis täysin oikein, jos kovemmilla pakkasilla mittari on hieman korkeammalla kuin normaalisti.
kiitos tämä oli sopiva rautalankaselviytys mulle. Veikkaan kans että ihan pakkasesta johtuu, koska alkoi vasta tänään kun tuli vielä kireämpi pakkanen. Toisaalta jos tuollaisella alle 10€ palikan vaihdolla saa pikkujutun pois, niin voihan sen vaihtaa.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

jus kirjoitti:Kolmivaiheisuus termostaatissa tarkoittaa, että tarpeeksi avautuessaan ylikuumenemisen uhatessa termostaatin perässä oleva laippa sulkee lämppärin kennolle menevän kierron ja kaikki kierto ohjautuu jäähdyttimelle.

Kyllä termostaatti avautuu pakkaskelilläkin ajaessa ihan lyhyimpiä parin kilometrin matkoja lukuunottamatta, lämppärin kenno ei pysty hukkaamaan kaikkea moottorin synnyttämää lämpöä.

Kolmivaiheinen termostaatti tuli Saab 99:iin vuosimalliin 1975.
No jos kerran tuollatavalla vaikuttaa, niin heti haen tuon palikan! Aika kriittiseltä laitteeltahan tuo vaikuttaa. Eli jollei termari toimi, lämmöt vaan nousee -> joku punainen valo varmaan syttyy ja jos ei vaikka huomaisi, niin kone keittäisi 8O Saman tien huomenna motonettiin.
Pystyykö itse vaihtamaan (pystyy varmaan, mutta osaanko minä?)? Eikö ollut muuten jotain juttua että tuo palikka kannattaisi hankkia orkkiksena, ettei tarvikkeena :?: Muistan jotain sellaista..
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Orkkistermareissa on ollut susikappaleita jonkin verran. Parhaiten toimivia ovat olleet mm Wax Stat ja Wahler. Termarin vaihto on aika helppo homma, mutta joudut laskemaan vähän nesteitä koneesta. Ahtoputki pois ja pikkusen johtoja myös, niin siellä se on kannen päädyssä. Vähän ahdas paikka, mutta onnistuu.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

On tosiaan hieman hankala, jos on tuo sigun auto eli 2.3T uudempi?

Itse justiinsa vl pistin vaihtaen, ja olihanse suoraan sanottuna ihan perseestä.

Kuten jo mainittiin, niin imuputken joutuu ottamaan ensin pois. Sitten siitä kupin päältä muutaman letkun, sekä itsellä oli ainakin jokin tukijalka 2 torx-pultilla kiinni siinä termarin kannessa, ja paikka on todella ahdas joten räikällä väliin ei mahdu vääntelemään, vaan tarvihtee kuusiokolomallisen torx-avaimen. Myös nuo päällä olevat letkut pitää taivutella siitä kupin päältä pois.

Itsellä meni ainakin hetki näperrellässä, varsinkin kun ensimmäistä kertaa otin tuon auki. Sinällään helppo homma, mutta v-mäinen, ainakin näillä pakkasilla.
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

jus kirjoitti:Kolmivaiheisuus termostaatissa tarkoittaa, että tarpeeksi avautuessaan ylikuumenemisen uhatessa termostaatin perässä oleva laippa sulkee lämppärin kennolle menevän kierron ja kaikki kierto ohjautuu jäähdyttimelle.

Kyllä termostaatti avautuu pakkaskelilläkin ajaessa ihan lyhyimpiä parin kilometrin matkoja lukuunottamatta, lämppärin kenno ei pysty hukkaamaan kaikkea moottorin synnyttämää lämpöä.

Kolmivaiheinen termostaatti tuli Saab 99:iin vuosimalliin 1975.
Hmm. Testasin tuota uutta termaria ihan kuumalla vedellä ennen asennusta, kun kerta muutamaan kertaan joutui vaihtamaan. Ja jos tuosta mitään ymmärsin, niin helpommin virtaa kyllä tuonne lämppärille, kuin syylärille.

Eli kun vettä alkoi lämmittämään, avautui pienempi pää ensin, ja vasta suuremmalla lämmöllä tuo isompi pää, joka siis jää siihen ylävesiletkun päähän, mutta eipä tuo pienempi pää kyllä missään vaiheessa takaisin kiinni mennyt. Tosin kattilassahan ei älyttömiin lämpömääriin päästä, mutta kuitenkin.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

ihottuma kirjoitti:On tosiaan hieman hankala, jos on tuo sigun auto eli 2.3T uudempi?

Itse justiinsa vl pistin vaihtaen, ja olihanse suoraan sanottuna ihan perseestä.

Kuten jo mainittiin, niin imuputken joutuu ottamaan ensin pois. Sitten siitä kupin päältä muutaman letkun, sekä itsellä oli ainakin jokin tukijalka 2 torx-pultilla kiinni siinä termarin kannessa, ja paikka on todella ahdas joten räikällä väliin ei mahdu vääntelemään, vaan tarvihtee kuusiokolomallisen torx-avaimen. Myös nuo päällä olevat letkut pitää taivutella siitä kupin päältä pois.

Itsellä meni ainakin hetki näperrellässä, varsinkin kun ensimmäistä kertaa otin tuon auki. Sinällään helppo homma, mutta v-mäinen, ainakin näillä pakkasilla.
Joo terve Torekki saa sorkkia. Samalla kun vaihtaa mulle uudet konit alle. Näillä pakkasilla en kyllä ehkä uskalla niitä alle vaihdattaa :?
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

ihottuma kirjoitti:sigun auto eli 2.3T uudempi?.
Mikä läppä toi sigu oikeen on, aina välillä pistää esiin? =2,3T....ahaa 8)
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Mimmi kirjoitti:Orkkis on 89`C
Eli toi Motonetin 88'C ei käy? Mistä niitä sitten kannattaa ostaa? Sellainen luotettava.
7,90€ oli Motonetissä, muualla tietysti joku 37€...
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Orkkis maksaa alle 20€ ja on kuitenkin ihan kohtuullinen vaihtoehto, sillä on jopa merkkiliikkeen takuukin :lol:. Käy sinne se 88 asteinenkin, ei se yhdestä asteesta ole kiinni. Edu näyttää lämpömittarin vaaka-asennossa jo 80 asteessa ja poistuu siitä 113 asteessa. Muistaakseni viimeksi maksoin 14€ tiskillä orkkistermarista. Muita merkkejä saa kyselemällä eri varaosaliikkeistä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin