Kylmä kangisti
niinpä se pakkanen oli sittenkin jäykistänyt jotain, emännys töistä tullessaan mainitsi ettei takaovi auennut.
näin oli molemmat takaovet jäänyt lukkoon, sormin nousivat napit kevyesti mutta ei vaan totellut keskuslukitusta. lämpimään talliin joksikin aikaa ja niin pelasi kuin kesällä.
batterit tuli myös vaihdettua kauko-ohjaimiin kun näyttö alkoi sitä herjaan...
näin oli molemmat takaovet jäänyt lukkoon, sormin nousivat napit kevyesti mutta ei vaan totellut keskuslukitusta. lämpimään talliin joksikin aikaa ja niin pelasi kuin kesällä.
batterit tuli myös vaihdettua kauko-ohjaimiin kun näyttö alkoi sitä herjaan...
9-5 2,3T Aero A vm.2000, 9000 CC 2,0 16i vm.1990
-----------------------------
900i 2,0 5-ov. vm.1988, 99 GL 2,0 (H-moott.) 5 speed 2-ov. vm. 1982
99 2,0 2-ov. vm.1974 saabistina jo vuodesta 1982
-----------------------------
900i 2,0 5-ov. vm.1988, 99 GL 2,0 (H-moott.) 5 speed 2-ov. vm. 1982
99 2,0 2-ov. vm.1974 saabistina jo vuodesta 1982
Tuohon kytkimen kangistumiseen auttaa todennäköisesti nesteen vaihto. Kytkimessähän käytetään samaa jarrunestettä kuin jarruissakin ja hygroskooppisena aineena se imee ilmasta kosteutta (vettä) itseensä ja aiheuttaa em. "jämähtämisen". Kesäkäytössähän taas saattaa vaarana olla jarrujen häipyminen koska nesteen kiehumispiste alenee kosteuden lisääntyessä. Eli jarru-, kytkinnesteet on hyvä vaihtaa noin parin vuoden välein (vähintään).
Saab 99 -74, Saab 900 -85
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Tuo kytkinneste oli itelläkin ekana mielessä, mutta kun muistelee ettei vastaavaa ole tapahtunut vielä yhdessäkään aiemmassa saabissani vaikka kytkinnesteet on ollu pahimmillaan parikymmentä vuotta vanhoja.
Minkäslainen rakenne tuossa kaksoismassavauhtipyörä/kytkin hässäkässä oikein on kun en ole koskaan moista lähemmin tutkinu. Onko siellä mitään mikä aiheuttaisi vastaavaa?
Minkäslainen rakenne tuossa kaksoismassavauhtipyörä/kytkin hässäkässä oikein on kun en ole koskaan moista lähemmin tutkinu. Onko siellä mitään mikä aiheuttaisi vastaavaa?
S9-5W kirjoitti:Tuohon kytkimen kangistumiseen auttaa todennäköisesti nesteen vaihto. Kytkimessähän käytetään samaa jarrunestettä kuin jarruissakin ja hygroskooppisena aineena se imee ilmasta kosteutta (vettä) itseensä ja aiheuttaa em. "jämähtämisen". Kesäkäytössähän taas saattaa vaarana olla jarrujen häipyminen koska nesteen kiehumispiste alenee kosteuden lisääntyessä. Eli jarru-, kytkinnesteet on hyvä vaihtaa noin parin vuoden välein (vähintään).
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Juu, belgian tuonnista näyttää puuttuvan... Mutta mikä mielenkiintoisinta, laitteelle on kyllä sulake & rele konehuoneen boksissa, mutta itse laitetta en ole vielä kapineesta löytänyt, vai enkö vaan osaamike kirjoitti:Missäs sun farkun eber on ? Onko ne jättäny sen pois jostain lämpimän maan malleista? Saksassa myytävissä ainakin näytti olevan.Janihe kirjoitti:Heh, sama havainto. Aika mielenkiintoista ajaa, kun kytkin palautuu sen verran hissun kissun. Ja koska itsellä ei ole tuota eberiä, niin aika hitaasti noin iso auto lämpeää, mutta tarkenihan tuolla töihin ajella...

- EX: Saab 900i vaimon kauppakassina
- EX: Saab 9-3 1.9 TiDS SC Vector Active
- EX: Saab 9-3 1.9 TiDS SC Vector Active
2.2TiD:ssä Eberin paikka on jarrutehostimen alla pitkittäin runkoon kiinnitettynä. Pitäisi kyllä ihan mukavasti olla näkyvissä jos hiukan kurkkii tai lampulla sinne valoa näyttää. Saksassa Eberi ei ole vakiovaruste eli todennäköisesti sitä ei sieltä löydy.
Sulakkeet ja releet on kyllä paikallaan ja sieltä konehuoneen relekotelosta onkin helppo tehdä ilmastointilaitteelle ohjaus jos laitat jälkiasennuseberin.
Sulakkeet ja releet on kyllä paikallaan ja sieltä konehuoneen relekotelosta onkin helppo tehdä ilmastointilaitteelle ohjaus jos laitat jälkiasennuseberin.
Kurkkaappa konetilaan rintapellin juureen kuskin kohdalla. Siellä jarrutehostajan alapuolella on ainakin omassani lämmitin. Ei siitä kyllä kovin paljoa näy. Eniten on näkösällä kiertovesipumppu. Kuvan vois räpätä kunhan pakkaset hellittää.Janihe kirjoitti:siitä, ettei se ainakaan toimi enkä toisaalta ole sitä kyllä konehuoneesta löytänyt, vaikka olen yrittänyt katella... onko jollain kuvaa, miltä tuo vakioeber näyttää?
Auton alle jos kurkkaat niin pieni pakoputki pitäs näkyä keskellä autoa ja putki päättyy suunnilleen etupenkkiläisten kohdalla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Eilen aamulla oli -28 °C ja tänään -23 °C, lohkolämmitin päällä vajaan tunnin ennen starttia eikä ongelmia ollut. Kytkimen toiminnassa en havainnut moittimista, ohjaus ja vaihteensiirto aluksi normaalia tahmeampia, mutta notkistuivat nopeasti. Alusta selvästi tavallista jäykempi ja jotakin natinaakin jostakin olin kuulevinani, mutta pakkaslukemiin nähden mielestäni hyvä suoritus. Auto on tosin vajaan vuoden vanha, joten eihän sitä muuta sovi uudelta Saabilta odottaakaan 

lisävaivoja
Lisää vaivoja näytti tulleen pakkasen myötä. Ajovalojen automaattinen korkeussäätö vilkutteli merkkivaloaan, mutta sammui kun lähti ajamaan.
Service theft alarm tuli kaks kertaa sidiin.
Pakkasen lauhduttua -24 nurkille kytkin alko toimimaan normaalisti ja hälyttimen huoltoherjakaan ei enää ilmestynyt näyttöön.
Lukot ja ovet toimivat moitteetta kovemmallakin pakkasella, joskin vänkärin oven saranat tai rajoitin oli aika kankeana.
Muutenkin auto siirtyi "kesäaikaan" kun kympin vähensi pakkaslukemasta.
Ai niin ja on se mukava kyllä tulla asioilta lämpimään autoon kun Eberi pöhisee.
Service theft alarm tuli kaks kertaa sidiin.
Pakkasen lauhduttua -24 nurkille kytkin alko toimimaan normaalisti ja hälyttimen huoltoherjakaan ei enää ilmestynyt näyttöön.
Lukot ja ovet toimivat moitteetta kovemmallakin pakkasella, joskin vänkärin oven saranat tai rajoitin oli aika kankeana.
Muutenkin auto siirtyi "kesäaikaan" kun kympin vähensi pakkaslukemasta.
Ai niin ja on se mukava kyllä tulla asioilta lämpimään autoon kun Eberi pöhisee.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334