pysähdythän auttamaan kovilla pakkasilla?
pysähdythän auttamaan kovilla pakkasilla?
säälitti kahtena viimeisenä aamuna nähdä motarin varteen pysähtyneitä hätävilkut päällä. ei siinä mitään mutta näillä pakkasilla ei pitkään tarkene. tietysti molemmat tapaukset vastaantulevalla kaistalla joten luotin että joku siellä tajuaa pysähtyä tarjoamaan lämmintä kyytiä, liikenteestä kun ei ollut pulaa.
itse olen kerran viettänyt 40 minsaa 20 asteen pakkasessa jäähtyvässä autossa (bensa loppui) ja oli muuten pieni tärinä ja horkka päällä jo sellaisen odotuksen jälkeen. kukaan ei pysähtynyt. toki olin puhelimitse jo hälyyttänyt apua mutta sen tulo ei olis tarvinut enempää kestää.
itse olen kerran viettänyt 40 minsaa 20 asteen pakkasessa jäähtyvässä autossa (bensa loppui) ja oli muuten pieni tärinä ja horkka päällä jo sellaisen odotuksen jälkeen. kukaan ei pysähtynyt. toki olin puhelimitse jo hälyyttänyt apua mutta sen tulo ei olis tarvinut enempää kestää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Varavaatetta takakonttiin, jos vanhoilla pommeilla ajelee. Itselläni on aina haalari mukana.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Kyllähän avuntarpeessa olevan kuuluisi jotenkin ilmaista hätänsä. Jos istua nököttää autossa puhelimeen jutustellen niin ohi tulee ajettua. Eri asia jos tilanne näyttää siltä että avun tarve on vielä päällä. Itse en ainakaan laskisi sen varaan että esim auton lauetessa joku tulisi koputtelemaan ikkunaan ja kyselemään kuulumisia.
Varmasti ihmiset pysähtyy jos tekee hätänsä selväksi. Kolaritilanteet on sitten asia erikseen, silloin ei välttämättä hypitä haarahyppelyä tien poskessa...
Pari viikkoa sitten piti pysähtyä Tyrnävän seudulla pahan näkösen kolarin tapahtumapaikalle kun ei ketään muuta vielä paikalla näkynyt mutta silloinkin oli jo poliisit ja hinurit soitettu eikä kenellekään ollut sattunut mitään, onneksi.
Varmasti ihmiset pysähtyy jos tekee hätänsä selväksi. Kolaritilanteet on sitten asia erikseen, silloin ei välttämättä hypitä haarahyppelyä tien poskessa...
Pari viikkoa sitten piti pysähtyä Tyrnävän seudulla pahan näkösen kolarin tapahtumapaikalle kun ei ketään muuta vielä paikalla näkynyt mutta silloinkin oli jo poliisit ja hinurit soitettu eikä kenellekään ollut sattunut mitään, onneksi.
#2029 Kari Kutuniva
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
Kerran (omasta mielestäni) pelastin erään naisihmisen lähes varmalta paleltumiselta.
Pakkasta taisi olla 25 tai enemmänkin.
Ajelin syrjätietä kaikessa rauhassa iltapimeällä ja ihmettelin, että mikäköhän tuolla metsänreunassa välähti.
Saab tien laitaan ja auton valokeilaan osui ojassa jököttävä Land Rover.
Autossa oli hytisevä naisihminen, jolla oli iso maastoauto karannut käsistä.
Poloinen ei tuntenut tienoota, eikä siksi ollut lähtenyt etsimään apua.
Oli soittanut tutuilleen, mutta hekää ei osanneet oikeastaan kuulemma neuvoa kuin, että odota, että joku pysähtyy. Tosin hekään ei tienneet, että tällä tiellä on todella verkkaisesti liikennettä.
Lantikka oli täysin pimeänä ojan pohjalla, edes varoituskolmiota ei nainen ollut vienyt.
Valonvälkähdys oli hänen taskulamppunsa, jolla nainen oli etsinyt pimeässä virtalukkoa, ja yrittänyt saa Lantikkaa käyntiin, että olisi saanut lämmintä, mutta tuloksetta.
Eipä mitään, otin naisen kyytiin, ja ajoimme seuraavaan maataloon traktoria hakemaan, että saamme Lantikan ja naisen taas tien päälle.
Nainen jäi lämmittelemään ja hörppimään kuumaa juomaa kun talon isännän kanssa lähdimme isolla Massikalla auton nostoon.
Palatessamme, oli nainenkin jo siinä määrin piristynyt, että oli valmis jatkamaan matkaa, olihan autokin jo lämmennyt, kun olimme sen käyntiinkiin saaneet (konehuone oli peltiä asti lunta täynnä).
Kun nainen kaiken kiittelyn lomassa kysäisi, että mitä on velkaa, katsoimme isännän kanssa toisiamme, ja totesimme; - Et ole mitään meille velkaa. Teimme vain sen, minkä jokaisen tulisi tehdä.
Jatkoin matkaa kotia kohti, ja tunsin kuinka sädekehä kimmelteli pääni päällä...
Pakkasta taisi olla 25 tai enemmänkin.
Ajelin syrjätietä kaikessa rauhassa iltapimeällä ja ihmettelin, että mikäköhän tuolla metsänreunassa välähti.
Saab tien laitaan ja auton valokeilaan osui ojassa jököttävä Land Rover.
Autossa oli hytisevä naisihminen, jolla oli iso maastoauto karannut käsistä.
Poloinen ei tuntenut tienoota, eikä siksi ollut lähtenyt etsimään apua.
Oli soittanut tutuilleen, mutta hekää ei osanneet oikeastaan kuulemma neuvoa kuin, että odota, että joku pysähtyy. Tosin hekään ei tienneet, että tällä tiellä on todella verkkaisesti liikennettä.
Lantikka oli täysin pimeänä ojan pohjalla, edes varoituskolmiota ei nainen ollut vienyt.
Valonvälkähdys oli hänen taskulamppunsa, jolla nainen oli etsinyt pimeässä virtalukkoa, ja yrittänyt saa Lantikkaa käyntiin, että olisi saanut lämmintä, mutta tuloksetta.
Eipä mitään, otin naisen kyytiin, ja ajoimme seuraavaan maataloon traktoria hakemaan, että saamme Lantikan ja naisen taas tien päälle.
Nainen jäi lämmittelemään ja hörppimään kuumaa juomaa kun talon isännän kanssa lähdimme isolla Massikalla auton nostoon.
Palatessamme, oli nainenkin jo siinä määrin piristynyt, että oli valmis jatkamaan matkaa, olihan autokin jo lämmennyt, kun olimme sen käyntiinkiin saaneet (konehuone oli peltiä asti lunta täynnä).
Kun nainen kaiken kiittelyn lomassa kysäisi, että mitä on velkaa, katsoimme isännän kanssa toisiamme, ja totesimme; - Et ole mitään meille velkaa. Teimme vain sen, minkä jokaisen tulisi tehdä.
Jatkoin matkaa kotia kohti, ja tunsin kuinka sädekehä kimmelteli pääni päällä...
Muukkonen
Bmw 523 Touring
Bmw 523 Touring
Itse tänään helsinki-tampere motarilla 1h 30min viettäneenä (autossa, joka ei siis käynyt = kylmä) viettäneenä voin sanoa, että kyllä kumma on, kun ei pysähdytä... jaffapullokin jäätyin ekan 45min aikana auton sisällä.
Kiitokset haluaisin välittää kaikille tilanteessa neuvoneille / auttaneille, joista yksikään ei tosin ollut ohi ajaneiden joukossa (poislukien se hinausato, terkkuja kuskille, jos lukee tämän).
Itse pysähdyn 90% varmuudella, varsinkin näin talvikeleillä, varsinkin tänään kokemani jälkeen. Onneksi saimme omin avuin (kiitos ng900aero "painostuksesta" katsoa pellin alle tarkemmin) auton liikenteeseen. Ei ole todellakaan kiva jäädä tien varteen oman onnensa nojaan, varsinkaan kun kotiin on matkaa vielä 200km..
Edit: Ja jos ei järkeni ollut liian jäässä, niin muistaakseni Hangosta asti tuli puhelu tilanteen aikana, joten lämminmielistä porukkaa löytyy
Kiitokset haluaisin välittää kaikille tilanteessa neuvoneille / auttaneille, joista yksikään ei tosin ollut ohi ajaneiden joukossa (poislukien se hinausato, terkkuja kuskille, jos lukee tämän).
Itse pysähdyn 90% varmuudella, varsinkin näin talvikeleillä, varsinkin tänään kokemani jälkeen. Onneksi saimme omin avuin (kiitos ng900aero "painostuksesta" katsoa pellin alle tarkemmin) auton liikenteeseen. Ei ole todellakaan kiva jäädä tien varteen oman onnensa nojaan, varsinkaan kun kotiin on matkaa vielä 200km..
Edit: Ja jos ei järkeni ollut liian jäässä, niin muistaakseni Hangosta asti tuli puhelu tilanteen aikana, joten lämminmielistä porukkaa löytyy

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Soittaa siihen autoliiton numeroon niin pääsee nopeemmin liikkelle. Siinä on "partioita" alueella liikkellä koko ajan tai sitten hoitavat hinauksen ja porukalle kuljetuksen samalla (tämä siis sillä jos matkassa on tuota herkempää väkeä eli lapsia). Itehän voi koittaa pellinallakin vikaa etsiä.
Hienoa että isommilta vahingoilta säästyi... saas nähä itellä olis 350km ajettavana sunnuntaina ja oudolla kulkineella (siis käyn noutamassa ostoksen , meno junalla).
V-M
Hienoa että isommilta vahingoilta säästyi... saas nähä itellä olis 350km ajettavana sunnuntaina ja oudolla kulkineella (siis käyn noutamassa ostoksen , meno junalla).
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Ei muuta kuin SATU-listalaisten numerot taskuun.V-M kirjoitti:Soittaa siihen autoliiton numeroon niin pääsee nopeemmin liikkelle. Siinä on "partioita" alueella liikkellä koko ajan tai sitten hoitavat hinauksen ja porukalle kuljetuksen samalla (tämä siis sillä jos matkassa on tuota herkempää väkeä eli lapsia). Itehän voi koittaa pellinallakin vikaa etsiä.
Hienoa että isommilta vahingoilta säästyi... saas nähä itellä olis 350km ajettavana sunnuntaina ja oudolla kulkineella (siis käyn noutamassa ostoksen , meno junalla).
V-M
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Niin, olis siinä aika trafiikki jos 1000-1500 autoa pysähtys tunnissa jokaisen sammuneen auton luo ja alkas kyseleen mikä on homman nimi...
Jossain taajaman ulkopuolella on eri juttu, sieläkin voi olla "sen näköisenä" että saattas kaivata apuja sillä jotkut pysähtyy puhumaan kännyyn tien sivuun (tai mitä sitten tekevätkään
) joten jos vaikka olis pelti pystyssä niin tietäs että kaipaa mahdollisesti apua.

Jossain taajaman ulkopuolella on eri juttu, sieläkin voi olla "sen näköisenä" että saattas kaivata apuja sillä jotkut pysähtyy puhumaan kännyyn tien sivuun (tai mitä sitten tekevätkään


Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
veit sanat suustani. mitä siitäkin tulisi jos avuntarvitsijoille alettaisiin tarjoamaan apua. pahasti pelkään että tässä kylmäkiskoisessa yhteiskunnassa tapahtuisi jotain aivan liian hyvää. saattaisin mahdollisesti näyttää erittäin ala-arvoista esimerkkiä ohiajaville, ehkä myös avuntarvitsia voisi närkästyä jne.9-5T kirjoitti: Mitä siitäkin tulisi jos jokaisen motarin viereen pysäköineen luokse pysähtyisi ja kävisi kysymässä tarvitsetko apua?
jos pakkasta on paljon - esim yli 20 astetta, silloin ei välttämättä pelkästään ole autolla hätä, silloin todennäköisesti on myös ihmisellä hätä.
vaikka siellä kuinka joku olisi kännykkä korvassa - mikä todiste sekin on avun saamisesta ajoissa - kaikki eivät pidä kännykän laturia autossa, kaikilla ei ole riittävästi yhteyksiä läheltä saatavaan apuun jne. noissa lämpötiloissa kännykän akutkin kestävät kovin lyhyen aikaa.
poikkeustapaus on se jos pysähtyminen aiheuttaa esim. suuren vaaratilanteen (esim tie jäässä ja paha ruuhka). ja tietysti eri asia jos ollaan ns. ihmisten lämpötiloissa ja hätä koskee ensisijaisesti vain autoa, toki silloinkin useimmiten pysähdyn, mutta esim. pahimpaan ruuhka-aikaan en. tähänastisista pysähtymisistäni on poikkeuksetta tullut palautteena aitoja Kiitoksia, silloinkin kun apua ei ole tarvittu.
näin se menee, vasta kun itse kokee, tietää mistä on kysymys.lefa42 kirjoitti: Itse pysähdyn 90% varmuudella, varsinkin näin talvikeleillä, varsinkin tänään kokemani jälkeen.
tämä selvä, arvelinkin kännystäni löytyneen Svc:n puhelun liittyneen sinun tapaukseesilefa42 kirjoitti: Edit: Ja jos ei järkeni ollut liian jäässä, niin muistaakseni Hangosta asti tuli puhelu tilanteen aikana, joten lämminmielistä porukkaa löytyy

eli motarilla täytyy jäätymiskuolemaan asti kökkiä auton vieressä jäätävässä viimassa, pysähtyi kukaan tai ei? miten se motari on parempi kun syrjätie, jos kaikki ajattelisivat samalla tavalla kuin sinä? minähän en voi tietää, josko autossa istuva puhelimeen rupatteleva ihminen on jo jäähdyttänyt itsensä varttitunnin viimassa, ja hädissään paennut autoon yrittämään vielä puhelimen kautta saada apua. toki halveksivalla asenteella on helpompi sivuuttaa koko asia - "mikä törppö, olisi varautunut paremmin".9-5T kirjoitti:Syrjätiellä ja auto ojassa onkin paljon eriasia kuin apua pyytämätön tyyppi motarin reunalla.
juma, kollega provoaa, bannatkaa93t sport kirjoitti:Niin, olis siinä aika trafiikki jos 1000-1500 autoa pysähtys tunnissa jokaisen sammuneen auton luo ja alkas kyseleen mikä on homman nimi...![]()
.



kyl mä ainaski pysähdyn vaikka siinä olisi jo 135 autoa pysähtynyt jonoon ennen minua, siellä voi silti olla jollain hätä



Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Suomi on välillä kylmää seutua, eikä täällä asuvan pitäisi vielä 20-30 asteen pakkaseen menehtyä. Oman varustautumisen pitää olla kunnossa!
Avun tarjoamisesta minun täytyy olla Lucan kanssa samaa mieltä. Pysähtyminen ei paljoa maksa. Mitä se on muutenkaan itseltä pois, jos toista auttaa, vaikka tällä ei tarvetta olisikaan?
Avun tarjoamisesta minun täytyy olla Lucan kanssa samaa mieltä. Pysähtyminen ei paljoa maksa. Mitä se on muutenkaan itseltä pois, jos toista auttaa, vaikka tällä ei tarvetta olisikaan?
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001