lucaf kirjoitti:
tämä selvä, arvelinkin kännystäni löytyneen Svc:n puhelun liittyneen sinun tapaukseesi . itse olin tosiaan tavoittamattomissa 17-21 ja näin puhelut vasta sen jälkeen.
Juu. Siihenhän se. Ajattelin vinkata asiasta, jos vaikka olisit ollut lähistöllä. Hyvä että homma hoitui kuntoon.
Tiepalvelun hälytyskeskus päivystää 24 tuntia / vrk numerossa 0200-8080. (puhelun hinta 0,99 € + 0,99 €/min. + pvm).
Autoliiton tiepalvelu päivystää 24h vuorokaudessa ja neuvoo ja järjestää tarvittaessa apua kaikille tielläliikkujille kaikkialla Suomessa.
Yleisen tiepalvelun palvelut ovat:
- tiepalvelu
- hinauspalvelut
- sijaiskuljetukset
- huolto- ja liikenneasemat
- autokorjaamot
- majoituspalvelut
- ruuhkatiedot
- kelitiedot ja tiesää
- saaristolautat ja lossit
- tietyöt
- tienvarren palvelut
Ässä kirjoitti:Suomi on välillä kylmää seutua, eikä täällä asuvan pitäisi vielä 20-30 asteen pakkaseen menehtyä. Oman varustautumisen pitää olla kunnossa!
tuokin on totta, tosin hyvinvointivaltiomme kiitettävällä vauhdilla vieroittaa meitä luonnon raadollisuudesta. tuleeko nykyautoja käyttäville enää edes mieleen, että matka voi keskeytyä ennenaikaisesti? tänäkin aamuna nurmijärven rampissa uudehko jaguar "parkissa" (tyhjänä).
itse olen oikeastaan mielissäni että tuo 23 vuoden ikäinen vanhuskeni muistuttaa riittävin usein minua siitä, ettei ole naurun asia lähteä 50km matkalle -25 säässä, pitää myös varautua pahimpaan. ehkä silti taidan seuraavalla motonetin käynnillä katsella niitä pilkkihaalareita...
jos olen muuten oikein ymmärtänyt, ennen vanhaan auton talvivarustukseen kuului kirves ja tulentekovälineet! taidanpa nekin hommata autooni nyt kun itse itselleni siitä muistutin.
Autoliiton Yleinen tiepalvelupäivystys
Tiepalvelun hälytyskeskus päivystää 24 tuntia / vrk numerossa 0200-8080. (puhelun hinta 0,99 € + 0,99 €/min. + pvm).
tällainenkin löytyy, ei liene sama tiepalvelu kuin autoliiton alla toimiva? ainakni päivystysnumero on eri.
lucaf kirjoitti:
jos olen muuten oikein ymmärtänyt, ennen vanhaan auton talvivarustukseen kuului kirves ja tulentekovälineet! taidanpa nekin hommata autooni nyt kun itse itselleni siitä muistutin.
Ai ennen vanhaan? Minulla on kenttälapio kirveenä, puukko + tulitikut hanskalokerossa
lucaf kirjoitti:jos olen muuten oikein ymmärtänyt, ennen vanhaan auton talvivarustukseen kuului kirves ja tulentekovälineet! taidanpa nekin hommata autooni nyt kun itse itselleni siitä muistutin.
Itse autoilun 80-luvulla aloittaneena ja Itä-Suomen "korvesta" kotoisin olevana olen aina tottunut ottamaan pidemmillä periferiaan suuntautuvilla matkoilla (esim. Turku tai Tampere) mukaan paksumman takin ja kunnon kengät ihan oletusarvoisesti. Kai se on se turvallisuudentunne mikä on tuudittanut suurimman osan autoilijoista siihen että tällainen ei tule mieleen kun ei se auto ole koskaan mihinkään pettänyt.
Ei onneksi ole kertaakaan jäänyt autolla tienpäälle mutta kaiken varalta.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Jos ei apua viittilöidä autosta, en pysähdy.
Yleensä on vastaus aina, että joo, soittelin tuossa jo jne...
Jos viitotaan niin pysähdyn aina!
Toppavaatteet on takakontissa.
Tällaisilla keleillä vedän kyllä ne toppahaalarit päälle jo lähtiessä, pitää vaikka kabiinia sitten kylmemmällä, kun kuuma tulee.
9-5T kirjoitti:
Jos ei motarilla pysty pysäyttämään ketään ihmettelen suuresti.
Mitä laki sanoo motarille pysähtymisestä?
Tieliikenneasetus 5.3.1982/182 kirjoitti:
2 LUKU (29.4.1994/328)
Liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä
4 § (29.4.1994/328)
...
Ajoneuvon hinaaminen moottoritiellä käyttäen köyttä, vaijeria tai muuta sellaista välinettä on kielletty. Moottoritiellä rikkoutuneen ajoneuvon saa kuitenkin tällä tavoin hinata seuraavaan sallittuun poistumiskohtaan saakka.
6 § (29.4.1994/328)
Ajoneuvoa ei saa kuljettaa moottoritien ajoratoja erottavalla keskikaistalla eikä sen ajoratoja yhdistävällä poikittaistiellä.
Ajoneuvoa ei saa kääntää eikä peruuttaa moottoritiellä eikä sen liittymis- tai erkanemistiellä. Ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä vain erityisesti osoitetulle pysäköintipaikalle tai levähdysalueelle.
...
9 § (29.4.1994/328)
Mitä 4–8 §:ssä säädetään, ei koske erityisiä valomerkkejä antavaa hälytysajoneuvoa eikä tienpitäjän pakottavista syistä erityisin ehdoin sallimaa tilapäistä liikennettä.
Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävän ajoneuvon kuljettaja saa poiketa 4–8 §:n säännöksistä olosuhteiden edellyttämällä tavalla ja tarpeellista varovaisuutta noudattaen.
Liikennevalvonnassa tai poliisin virkatehtävässä käytettävän ajoneuvon saa 6 §:n 2 momentin säännösten estämättä tilapäisesti pysäyttää tai pysäköidä tehtävän vaatimalla tavalla edellyttäen, ettei liikennettä ilmeisesti vaaranneta.
Välittömän vaaran poistamiseksi saa pysähtyä auttamaan mutta auto pitäisi aina ensimmäisenä saada hinattua pois moottoritieltä. Korjaamaan ei saa ryhtyä. Periaatteessa renkaankin puhjetessa auto pitäisi ensin saada pois moottoritieltä.
Jos vika estää auton liikkumisen, kannattaa soittaa poliisi avuksi ohjaamaan ja varoittamaan muuta liikennettä. Tulevat kyllä vaikka renkaanvaihdon ajaksi, jos muilta kiireiltään ehtivät. Eivät sakota avunpyytäjää.
Siniset majakat motarilla keventävät kummasti kaikkien kaasujalkaa. Keltaiset eivät käytännössä lainkaan.
Ja kun satun omakohtaisesta kokemuksesta tietämään, että hinausauton tulo kestää usein tunnin, tai pari, olisi mukava lämmitellä muullakin kuin käsiään hieromalla. Jokaisen pitäisi se tajuta. Ja toiseksi, kun ulkona on -20 tai yli ja tuulee, autossa pakkanen vaikuttaa hitaammin, joten mieluummin istun siellä, kuin juoksentelen ulkona. Ja kolmanneksi. Kun auton konepelti on pystyssä ja hätävilkut päällä, eikö se kerro jotain?
Valoja kyllä osaavat välkytellä ja torvea soittaa..
Seuraavaan autoon muuten ostan polttoainelämmittimen hyttiin vastaavan varalle.
9-5T kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Itse tänään helsinki-tampere motarilla 1h 30min viettäneenä (autossa, joka ei siis käynyt = kylmä) viettäneenä voin sanoa, että kyllä kumma on, kun ei pysähdytä... jaffapullokin jäätyin ekan 45min aikana auton sisällä.
Yrititkö pysäyttää jonkun tai istuitko vain autossa? Mitä siitäkin tulisi jos jokaisen motarin viereen pysäköineen luokse pysähtyisi ja kävisi kysymässä tarvitsetko apua? Mielestäni ajokortillisen on auton hajottua itse osattava järjästää hinausauto paikalle. Kolarit yms. on tietenkin eriasia.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Ilmiselvässä tapauksessa tulee pysähdyttyä, muuten ei. Itse olen kävelly -30 pakkasella n.20km auton kosahtamisen takia, mutta itsellä ei kyllä ollu mitään hätää kun oli hyvät kamppeet, vitutti vaan yksinkertasesti lampsia semmonen matka (1987 joku kännykkä oli harvinaisuus).