Ei onnistunut löytämään autoasentaja testeriinsä jarrujärjestelmää eikä tietty vikaakaan. Kyseli kyllä useasta paikasta, mm. Maahantuojalta, muttei saanut oikeaa vastausta.
Osaako kukaan teistä vastata. Auto on SAAB 9000CS 2.0 t -97
Yritin esittää hakuunkin kysymyksiä, mut sekin hajos!
Yksittäisiä antureita asentaja mittaili ja kertoi kaiken olevan kunnossa.
ABS valo syttyy kun on alle -5 tai silleen, kun moottori lämpiää niin valon saa sammumaan kun käyttää ajaessa virran pois ja käynnistää vaihteella.
Mutta kysymykseni koskee vika-koodinlukua sellaselta testeriltä, autossa on ns. direktiivinmukainen pistoke. Onko Jarrujärjestelmälle kuitenkin oma. Esille nousi myös, minkä merkkinen ABS.
Boschin testeri ei pääse kiinni ABS järjestelmään. Se luetaan kyllä samasta pistokkeesta mutta TECHillä.
Mars merkkiliikkeeseen, tai PCS:lle, muuten et sitä saa selville.
Itselle (9000 CSE -96) väitti moni korjaamo pystyvänsä lukemaan, mutta yksikään ei siinä oikeasti onnistunut.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Mites tuollaisen MY 1991 cc-korisen vaparitomaattitonnarin vianetsintä, onko tietoa löytyykö pk-seudun korjaamoista se techiä aikaisempi aparaatti jolla saisi luettua absin vikakoodit? Niin ja tallentuukos ne johonkin muistiin vai pitääkö vikavalon palaa korjaamoon mennessä? Tuossa valo palaa satunnaisesti, ja silloin nuo absit ei toimi, hieman ärsyttävää ajaa autolla jossa välillä lukittuu pyörät jarruttaessa ja välillä ei.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ei taida olla kellään tietoa noin vanhasta absillisesta tontusta? Mäkelälle en autoani enää vie, siksi olisi hyvä tietää mistä löytyisi se oldschool-testilaite joka ymmärtäisi tuon kivikautisen tontun absien sielunelämää
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
no siitä ei välttämättä saa millään luettua niitä koodeja. ainakin 89 tonnarissa ei mahdollista lukea mitää koodia abseista. sinne vaan laitetaan ne testisysteemit kiinni, ja aletaan yksitellen mittailemaan/testaamaan komponentteja.
mutta ensin edelleen kannattaa ne anturit mitata. aikaa siihen menee alle 10min jos itse yleismittarilla sen tekee.
esimerkkinä 89 tonnarista mitatut arvot missä abs valo loistaa. kolmessa pyörässä noin 970 ohm ja oikea etu 1.4M ohm
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Eli homma on erilainen kuin cs-korisessa jossa vianhaku meni niin että laitettiin tech kiinni apparin jalkatilan pistokkeeseen ja saatiin selville viallinen pyöränanturi?
Jos se vanha testeri ei kerro muutakuin noiden anturien vastusarvot niin sitten tosiaan tarttee ite mittailla. Etupään abs-anturien liittimien sijainnit on tiedossa (siis oletan että ovat siellä akvaariossa kuten uudemmassakin) mutta mistäs löytyisi takapään vastaavat?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
takapään on takapenkin alla. otat ne oviaaukon kynnysmuovit pois, ja sen jälkee raotat maton. löydät alta kummaltakin puolen muovilätkät, minkä alla on liittimet piilossa.
tuossa 89 mallissa ei ole edes pistoketta mihin testerin laittaa kiinni. ainoa miten voi tutkia on että kytkee BOB:in kiinni, ja sitä kauta suorittaa mittaamisen.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin