OG900:n vaihdekeppi lähti irti
OG900:n vaihdekeppi lähti irti
Parkkipaikalta lähtiessä pakilla jäi vaihdekeppi käteen. Se kyllä menee takaisin mutta millä siinä on lukitus ja vaihteet ei toimi. Reiät siinä kepissä on, onko jokkin sokka tms. 5 vaihteinen -89 , oG 900 on kyseessä
Neuvoja ja vinkkejä että saan saabin duunista kotiin. Joutuu varmaan vaihdekepin konsolin purkaan, vai?
Neuvoja ja vinkkejä että saan saabin duunista kotiin. Joutuu varmaan vaihdekepin konsolin purkaan, vai?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
se haitarikumi irti, mikä kepin juuressa, lähtee ihan käsin kun alaalta ottaa pois kiinnityskohdista ja kääntää nurinpäin ylös sen kumin.
sitten siellä alhaalla on semmonen 3- lapainen kiinnitysrauta, sen alla pitäsisi olla semmonen pallukka, luultavasti se 3- lapainen kiinnitysrauta on lähtenyt irti.
ja ruuvvit tietty tippunut ahtaaseen väliin, mistä niitä ei löydä.
en muista onko tossa vuosimallissa torx- ruuvit. mutta sama millä laittaa uudet.
oisko olli joku m4 tai m5 se koko ja pituus noin 10-15mm
sitten siellä alhaalla on semmonen 3- lapainen kiinnitysrauta, sen alla pitäsisi olla semmonen pallukka, luultavasti se 3- lapainen kiinnitysrauta on lähtenyt irti.
ja ruuvvit tietty tippunut ahtaaseen väliin, mistä niitä ei löydä.
en muista onko tossa vuosimallissa torx- ruuvit. mutta sama millä laittaa uudet.
oisko olli joku m4 tai m5 se koko ja pituus noin 10-15mm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... aaappi.JPG
onko mitään hyötyä ?
täytyy käydä tallissa tutkimassa keppiä kun on sellainen irrallaa, että onko siinä jotain muuta kiinnitystä ??
pakkilukkohan vissiin oli sillä rautalangalla mikä on sielä kepin sisässä, ettei se ole lähtenyt irti ???
se nro. 6 salpatanko.
nupin irrottamalla näkee sen ...
onko mitään hyötyä ?
täytyy käydä tallissa tutkimassa keppiä kun on sellainen irrallaa, että onko siinä jotain muuta kiinnitystä ??
pakkilukkohan vissiin oli sillä rautalangalla mikä on sielä kepin sisässä, ettei se ole lähtenyt irti ???
se nro. 6 salpatanko.
nupin irrottamalla näkee sen ...
Jos sinulla tosiaan jäi käteen pelkkä keppi ja kaikki pallot ja se kolmesakaraisen pallontukirauta jäi sinne paikalleen, lienee mennyt sokka nro 23 kuvassa poikki.
Helpoiten tuon saanee korjattua hakemalla jostain täydellisen kepin jossa kaikki osat on paikallaan, ruuvaat sen kolmisakaraisen pallontukiraudan pois ja poimit pallot ja muut kepin osat sieltä reiästä. Uuden kepin saa asennettua parhaiten kun vaihde on vapaa-asennossa, eli avaimet virtalukkoon ja melkein virrat päälle niin että pakkilukko vapautuu, sitten vedät siellä reiän pohjalla olevaa vaihteensiirtotangon lenkkiä kohti auton perää. Kun on tarpeeksi vedetty (keskilinjan kohdalle), lenkin pitäisi kääntyä vähän oikealle ja olla sen jälkeen kutakuinkin konsolissa olevan reiän kohdalla (vapaa-asento). Sitten vaan uusi keppi paikalleen.
Jos päädyt kokoamaan vanhan kepin, muista laittaa se kolmisakarainen rauta kepin varteen ennen palloja.
Tuolla on tarinaa uudemmanmallisen (91-93) metallipallollisen kepin muokkaamisesta:
http://www.ricdidonato.com/Downtime/Tec ... ifter.html
Kuten kuvista näkyy, pallo on kokolailla tukevasti hitsattu keppiin, ei voine irrota vahingossa.
Vanhemmissa kepeissä on metallipallon tilalla kaksi muovista pallonpuolikasta, kuten edellä linkitetyssä viivapiirroksessakin näkyy.
Vaihdevälin lyhentimestä "short shifter" oli juttua tuolla:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1556
Helpoiten tuon saanee korjattua hakemalla jostain täydellisen kepin jossa kaikki osat on paikallaan, ruuvaat sen kolmisakaraisen pallontukiraudan pois ja poimit pallot ja muut kepin osat sieltä reiästä. Uuden kepin saa asennettua parhaiten kun vaihde on vapaa-asennossa, eli avaimet virtalukkoon ja melkein virrat päälle niin että pakkilukko vapautuu, sitten vedät siellä reiän pohjalla olevaa vaihteensiirtotangon lenkkiä kohti auton perää. Kun on tarpeeksi vedetty (keskilinjan kohdalle), lenkin pitäisi kääntyä vähän oikealle ja olla sen jälkeen kutakuinkin konsolissa olevan reiän kohdalla (vapaa-asento). Sitten vaan uusi keppi paikalleen.
Jos päädyt kokoamaan vanhan kepin, muista laittaa se kolmisakarainen rauta kepin varteen ennen palloja.
Tuolla on tarinaa uudemmanmallisen (91-93) metallipallollisen kepin muokkaamisesta:
http://www.ricdidonato.com/Downtime/Tec ... ifter.html
Kuten kuvista näkyy, pallo on kokolailla tukevasti hitsattu keppiin, ei voine irrota vahingossa.
Vanhemmissa kepeissä on metallipallon tilalla kaksi muovista pallonpuolikasta, kuten edellä linkitetyssä viivapiirroksessakin näkyy.
Vaihdevälin lyhentimestä "short shifter" oli juttua tuolla:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1556
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuossa on linkki siihen pallokuvaan http://www.sarpoint.com/saabin%20vaihdepallo.jpg