Uskoisin että saab on kenttäkokeissaan nuo natriumit todenneet tarpeelliseksi.Yleensä kun hintaa nostavia varusteita ei turhanpäiten laiteta.Jos nyt vaikka tavallisen ja natriumventtiilin hintaero olisi 10mk niin autoa kohden siitä tulisi 40mk.Ja kun autoja valmistetaan 10000-100000kpl niin rahallisesti ajateltuna se olisi paljon jo se.gls kirjoitti:aamen!Pekka Valtanen kirjoitti:On tosiaankin eri asia tehdäänkö turbomoottori, jonka luvataan kestää siinä missä vaparikin ja jolle annetaan takuu, kuin tehdä se itselle. Jos kymmenestä omatekoisesta palaa yksi pakoventtiili, niin entä sitten. Mutta jos -78 olisi joka sadannesta turbomoottorista palanut venttiili ensimmäisen vuoden aikana, niin Saabin turbomoottorit olisivat saaneet epäluotettavan maineen. Ja turbon historia olisi jäänyt melko lyhyeksi.gls kirjoitti:mutta tarkoitin tässä nyt sitä että Saab on varmaankin halunnut varmistaa venttiilien kestävyyden turbo-moottoreissa käyttämällä natriumtäytteisiä, eivätkä ole ensimmäisenä miettineet virtausta..
juuri yritin sanoa..
Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Ja nyt on kansien teko jäissä minun osalta 2 vikkoa, lähden kuntoutukseen huomenaamulla tämän pumpun kavitoinnin jäljiltä.
On tosin hommia mitä pystytte tekemään siellä keskenännekin, tehkää molempiin kansiin pakoventtiilit samanlaisiksi mitä tehtiin sen siviiliajokin imuventtiilit, siviiliajokin kannen koneistukset voi myös tehdä, niin siistin seetikoneistuksen mahdolliset portaat istukkarenkaiden/kanavan liittymäkohdista sekä palotilat kun palailen maisemiin.
Myös kilpurin kannen voi höylätä jo tässä vaiheessa kunhan vaan suojataan jesseteipillä tiivistepinta lopputyöstön ajaksi. Siviiliajokin kannesta vain oikaisu/naarmujen poisto.. eli mahdollisimman vähän, kilpurin kannesta vähintään milli, mieluummin puolitoista poijes.
On tosin hommia mitä pystytte tekemään siellä keskenännekin, tehkää molempiin kansiin pakoventtiilit samanlaisiksi mitä tehtiin sen siviiliajokin imuventtiilit, siviiliajokin kannen koneistukset voi myös tehdä, niin siistin seetikoneistuksen mahdolliset portaat istukkarenkaiden/kanavan liittymäkohdista sekä palotilat kun palailen maisemiin.
Myös kilpurin kannen voi höylätä jo tässä vaiheessa kunhan vaan suojataan jesseteipillä tiivistepinta lopputyöstön ajaksi. Siviiliajokin kannesta vain oikaisu/naarmujen poisto.. eli mahdollisimman vähän, kilpurin kannesta vähintään milli, mieluummin puolitoista poijes.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Elikkäs normaalit seetit vaan ajetaan, vai oliko siulla joku racing-kulmakin tiedossa? Voisin tosiaan ainaskin ton oman ajokin kannen viedä koneistettavaksi, koskapa olis ihan fiksua vaihtaa se kansi, ennenkuin tulee ongelmia ton kanelipussille elvytetyn kannen kanssa.Myrkky kirjoitti:Ja nyt on kansien teko jäissä minun osalta 2 vikkoa, lähden kuntoutukseen huomenaamulla tämän pumpun kavitoinnin jäljiltä.
On tosin hommia mitä pystytte tekemään siellä keskenännekin, tehkää molempiin kansiin pakoventtiilit samanlaisiksi mitä tehtiin sen siviiliajokin imuventtiilit, siviiliajokin kannen koneistukset voi myös tehdä, niin siistin seetikoneistuksen mahdolliset portaat istukkarenkaiden/kanavan liittymäkohdista sekä palotilat kun palailen maisemiin.
Myös kilpurin kannen voi höylätä jo tässä vaiheessa kunhan vaan suojataan jesseteipillä tiivistepinta lopputyöstön ajaksi. Siviiliajokin kannesta vain oikaisu/naarmujen poisto.. eli mahdollisimman vähän, kilpurin kannesta vähintään milli, mieluummin puolitoista poijes.

Hiotaanko venttiilit itse tiiviiksi seeteihin, vai pistänkö venatkin sinne koneistamoon?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ehdottomasti race seetit.Moottorikoneistus Ojala,Kaarina,teki ainakin pyytämättä racet,kun ymmärsi homman luonteen.Mertmi kirjoitti: Elikkäs normaalit seetit vaan ajetaan, vai oliko siulla joku racing-kulmakin tiedossa?Hiotaanko venttiilit itse tiiviiksi seeteihin, vai pistänkö venatkin sinne koneistamoon?
Toimita venttiileineen koneistamolle ja pyydä racet,tarkistavat että pitääkö ja ajelee sen mukaan aina..Racet menee vituiksi,jos niitä alkaa sen jälkeen läppäämään.
Jos koneistamo osaa hommansa,niin selittää kyllä kaikki että mitä saa tehdä ja mitä ei..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Kuten Suppari edellä sanoikin, ajokin kanteen hillityt race-seetit ja venttilit mukaan koneistamolle tietysti, koska nekin koneistetaan(tulikos pakoset uudet?). Sen kilpurin kannen seetit teen kaverin pajalla itse kun palailen täältä maisemiin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jos se nyt oli niin, että ne pakoset ei oo väljät kilpurin kanteen, niin ohennan pakovenoja siihen. tohon 99turboon tulevaan kanteen tulee vakiot vaparin pakovenat, ja meinasin ostaa ne ihan uutena.Myrkky kirjoitti:Kuten Suppari edellä sanoikin, ajokin kanteen hillityt race-seetit ja venttilit mukaan koneistamolle tietysti, koska nekin koneistetaan(tulikos pakoset uudet?). Sen kilpurin kannen seetit teen kaverin pajalla itse kun palailen täältä maisemiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Enneku ostat niitä vaparin vakiopakoja,niin katselehan kuplan rosteri valikoimaa.Löytyisköhän sopivat mitoiltaan?Mertmi kirjoitti:Jos se nyt oli niin, että ne pakoset ei oo väljät kilpurin kanteen, niin ohennan pakovenoja siihen. tohon 99turboon tulevaan kanteen tulee vakiot vaparin pakovenat, ja meinasin ostaa ne ihan uutena.Myrkky kirjoitti:Kuten Suppari edellä sanoikin, ajokin kanteen hillityt race-seetit ja venttilit mukaan koneistamolle tietysti, koska nekin koneistetaan(tulikos pakoset uudet?). Sen kilpurin kannen seetit teen kaverin pajalla itse kun palailen täältä maisemiin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Miksi?Suppari kirjoitti:Enneku ostat niitä vaparin vakiopakoja,niin katselehan kuplan rosteri valikoimaa.Löytyisköhän sopivat mitoiltaan?Mertmi kirjoitti:Jos se nyt oli niin, että ne pakoset ei oo väljät kilpurin kanteen, niin ohennan pakovenoja siihen. tohon 99turboon tulevaan kanteen tulee vakiot vaparin pakovenat, ja meinasin ostaa ne ihan uutena.Myrkky kirjoitti:Kuten Suppari edellä sanoikin, ajokin kanteen hillityt race-seetit ja venttilit mukaan koneistamolle tietysti, koska nekin koneistetaan(tulikos pakoset uudet?). Sen kilpurin kannen seetit teen kaverin pajalla itse kun palailen täältä maisemiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
No kerro nyt kun kerran aloitit, että mikä hyöty niillä rst pakovenoilla mielestäsi saavutettaisiin? Ehkä se olisi hyödyllinen tieto muille tätä projektia seuraaville, sekä muille "tiimin" sisäisille tekijöille, vaikkei Mikko välttämättä moisia haluaisi autoonsa laittaakkaan...
Projektiin liittyen, laitetaanko Mikko siunkin dp:hen lambda anturille paikka? kun miulta jää se paskarautainen kierre+tulppa ylimääräseksi, kun tutun liikkeestä löyty hyllystä rosterinen

Projektiin liittyen, laitetaanko Mikko siunkin dp:hen lambda anturille paikka? kun miulta jää se paskarautainen kierre+tulppa ylimääräseksi, kun tutun liikkeestä löyty hyllystä rosterinen

Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Mietitäänpäs miksi sellaisia valmistettaisiin ja käytettäisiin,jos niistä ei ole hyötyä..Henkka_ kirjoitti:No kerro nyt kun kerran aloitit, että mikä hyöty niillä rst pakovenoilla mielestäsi saavutettaisiin?
Seosmittaria olen ehdottanut moneen kertaan jo,mutta jos haluaa painia...

///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Siis kysymyshän oli että mitä hyötyä niistä on, ei suinkaan että onko niistä hyötyä vai ei... En itse pikaetsinnällä rst pakovenoista etuja löytänyt, joten kerro sinä jos tiedät? Paljonko hintaeroa, verrattuna Saabin kaasarin vakiopakovenoihin? Toisinsanoen, onko viisas sijoitus lievästi viritettyyn katuautoon?Suppari kirjoitti:Mietitäänpäs miksi sellaisia valmistettaisiin ja käytettäisiin,jos niistä ei ole hyötyä..Henkka_ kirjoitti:No kerro nyt kun kerran aloitit, että mikä hyöty niillä rst pakovenoilla mielestäsi saavutettaisiin?

Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Kuten sanottu, perusasiat ensin kuntoon. Eipä olis kovinkaan viisaaksi tullut seosmittaria tuojottamalla tuostakaan liian pienien venttiilivälysten aiheuttamasta nakutuksesta.Suppari kirjoitti:Mietitäänpäs miksi sellaisia valmistettaisiin ja käytettäisiin,jos niistä ei ole hyötyä..Henkka_ kirjoitti:No kerro nyt kun kerran aloitit, että mikä hyöty niillä rst pakovenoilla mielestäsi saavutettaisiin?
Seosmittaria olen ehdottanut moneen kertaan jo,mutta jos haluaa painia...
Niin, jos vaihdetaan rosteriset venttiilit, niin materiaalioppia jonkinverran opiskelleena niin teoriassa, kuin käytännössäkin herää heti epäilys, että seetitrenkaatkin pitäisi vaihtaa rosterisiin, jotta kuluminen pysyy kurissa. Lieneekö ajatus yhtään kartalla? Yleensä tommosissa kahden eri materiaalin kontakteissa tulee ongelmia, jos ne on eri ainetta...
Itekin yritin ettiä tietoa netistä rosterivenoista, mutta eipä niiden ylivertaisuudesta mitään järisyttäviä tuloksia löytynyt. Kertokaa nyt ihmeessä mikä niksi niissä on?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hehheh. Vai vielä valmis?jara kirjoitti:Milloinkas toi on valmis?"Rojektithan on tietysti rojekteja!!!!"
Hyvää duunia!!!!

Harrastepelihän tää on. Määritelmät on yksinkertaiset: sitä pitää voida harrastaa, se on yksilöllinen ja erikoinen auto. Se kulkee tarvittaessa nopsaankin ja se on rakennettu niin, että sillä voi ajaa kuka vaan. Tekniset ratkaisut olen pyrkinyt tekemään niin, että vaimonikin pärjää tuon auton kanssa, eikä sitä voi normaalilla ajotyylillä rikkoa (ts. ei ole tarkoitus tehdä mitään sellaisia virityksiä, jotka jossakin tietyssä tilanteessa voisivat vaatia mittareiden lukemista tms. ajon aikana ja kaasupolkimen nostamista moottorivaurion välttämiseksi).
Tähän asti ainakin tuon 99:n puikoissa istuessa ei ole voinut olla hymyilemättä.

Kyllä voisi kaikesta huolimatta katsoa ensimmäisen isoimman vaiheen täyttyneen tossa projektissa. 99 on nimittäin palvellut hyvällä menestyksellä kovillakin pakkasilla. Paljon on tullut kilometrejä.
Seuraavia isompia tavoitteita voisi tietysti lukijoiden lystiksi laittaa tähän.
Kannen vaihto pitää tehdä, kun se on kanelilla paikattu.
Keväällä on tuo vuosikatsastus tulossa. Se pitää toki läpäistä. Sen ei pitäisi olla mikään temppu.
Intercoolerin asennus on työlistalla samaan syssyyn, kun tuo vuosikatsastuskin tehdään.
Neljäs ehkä isoin tavoite on auton maalautus jossakin ammattilaisella tuossa kesällä. Toivottavasti saan tuon uuteen kiiltävään maalipintaan. Nythän tuo on sellainen harmaavarpunen.
Talvipäiville on muutes edelleenkin tarkoitus karauttaa 99 combicoupella.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01