turboko?? taas..
turboko?? taas..
Morjensta..
Mukava herätys taas tänään. Tyttöystävä ajeli aamusella töihinpäin ja soitti että jäi auto välille. Ei ollut jaksanut oikeen kiihtyä ja sitten oli vilkkunu öljyvalo ja seis. Auto kävi ihan ok, ei savuta, mutta nakuttaa. Löysin sitten kotoa vanhan, miksi sitä nyt sanotaankin, ohitusventtiilin ja vahdoin sen niin nakutus lakkasi hetkeksi, mutta jatkuu taas. Oli muutes ihan öljyssä se venttiili ja jäähyltä tuleva putki.. Niin ja autona v.1998 2.3 mittarissa 194tkm. Edellinen turbo vaihdettu 110tkm kohdalla. Jäähyltä tuleva putki "humpsahtelee/yskähtelee" välissä aika tiuhaanki. ?? Noh, auto käy ok mutta öljyvalo vilkahtelee niin ei kehtaa ajaa sitä paaliinkaan kun saattaa jättää välille. Ei vissiinkään jää epäselvää vai voiko johtua esim: huohotuksesta, jäässä? prkl.
Mukava herätys taas tänään. Tyttöystävä ajeli aamusella töihinpäin ja soitti että jäi auto välille. Ei ollut jaksanut oikeen kiihtyä ja sitten oli vilkkunu öljyvalo ja seis. Auto kävi ihan ok, ei savuta, mutta nakuttaa. Löysin sitten kotoa vanhan, miksi sitä nyt sanotaankin, ohitusventtiilin ja vahdoin sen niin nakutus lakkasi hetkeksi, mutta jatkuu taas. Oli muutes ihan öljyssä se venttiili ja jäähyltä tuleva putki.. Niin ja autona v.1998 2.3 mittarissa 194tkm. Edellinen turbo vaihdettu 110tkm kohdalla. Jäähyltä tuleva putki "humpsahtelee/yskähtelee" välissä aika tiuhaanki. ?? Noh, auto käy ok mutta öljyvalo vilkahtelee niin ei kehtaa ajaa sitä paaliinkaan kun saattaa jättää välille. Ei vissiinkään jää epäselvää vai voiko johtua esim: huohotuksesta, jäässä? prkl.
Re: turboko?? taas..
Kai siulla on öljyä koneessa? Ainaskin tuo meidän 9-5 kuluttaa öljyä, ja sitä joutui jo litran lisäämään. Näyttäis, että toista litraa ehtiin hupenemaan ennen öljynvaihtoa (10tkm).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Eipä siellä ollut kuin puoli litraa sen hyytymisen jälkeen.. loput öljyt oli välijäähyssä. Nyt purettu ja pesty paikat. Huohotinputket ja öljyloukko oli melkosen jankissa, ne myös puhdistettu. Nyt auto pelaa vaihteeksi ihan ok, turbo tulee myös normaalisti mukaan. Vaikuttais että huohotinjärjestelmä oli tukossa/jäässä ja puski öljyt turbon läpi jäähyyn. Saapi nähdä miten käy, on kyllä muutaman päivän toiminu ihan hyvin.
Toivo Siltakoski
0405456623
#2235 toivo.siltakoski(at)gmail.com
0405456623
#2235 toivo.siltakoski(at)gmail.com
Olisiko meikäläisellä sama vika?! Käynnissä ei ole ongelmia, mutta nyt huomasin Saabini merkkaavan paikan. Öljy tuli imupuolen putkesta. Huolestuin turbostani saman tien ja näkyi tuolla turbonkin alla öljytippa. Vaikuttaisikin siltä että öljy on tullut turbosta läpi. Onko ehdotuksia jatkotoimenpiteisiin?
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
Vielä tarkennukseksi: läppäkotelon päällystä oli öljyinen, josta se valui imusarjaapitkin alas. Kun otin putken auki läppäkotelon päältä, huomasin putken olevan sisältä öljyinen. Joten avasin toisenkin pään putkesta ja öljyinenhän se oli kauttaaltaan. Auto ei kuitenkaan savuta????! Öljyä oli kuluttanut vasta noin 3-4dl. Öljyn vaihdosta on 3500km. Tukea kaivataan... Ajanko huoltoon vai pystyykö kotikonstein...?
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1095
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Mulla sama setti mitsu 1.3 bar ja 380 tkm lasissa. Ei huolen häivää.YKÄ kirjoitti:Mulla on 445 tkm ajettu turbo ,eikä oo öljyy imu puolella....... siis alkuperänen turbo.
Tietty siis og 900 saabissa ja mitsu ja 1,3 bar ahdoilla.
Oiskohan nää nykyajan rauvat vähän heikonpia?.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
[quote="Sdanger"]Olisiko meikäläisellä sama vika?! Käynnissä ei ole ongelmia, mutta nyt huomasin Saabini merkkaavan paikan. Öljy tuli imupuolen putkesta. Huolestuin turbostani saman tien ja näkyi tuolla turbonkin alla öljytippa. Vaikuttaisikin siltä että öljy on tullut turbosta läpi. Onko ehdotuksia jatkotoimenpiteisiin?[/quote]
No niin turbo on nyt vaihdettu ja taas pelittää. Tilasin uuden Garretin Professional motorsilta. Kuuleman mukaan päivitetty versio, kestää paremmin. Vaihtotyö ei sinällään ollut ongelma, kun vaan oli neljä kättä ja 12mm räikkälenkki. Turbon irtiottoon meni kolmisen tuntia ja kiinnitykseen muutama tunti. Homma olisi mennyt huomattavasti nopeammin, ellei pinnapulttien kanssa olisi tarvinnut taistella.
Öljy oli todellakin puskenut turbosta läpi. Turbon vaihdon yhteydessä puhdistin kaikki irti olevat putken liuotin pesulla, samoin kuin öljyloukun. Öljyloukussa ei oikeastaan mitään ollutkaan. Soitin muuten samalla GM:lle jä kysäisin että pitääkö se loukku nyt olla päivitetty vm-99:ssä. Ja totesivat että päivitys vaaditaan vm-00 eteenpäin.
Huomasin myös vanhan Garretin olevan made in italy.... ilmankos ei kestänyt. Uusi näytti olevan Englantilainen.
IC:tä en ottanut hommassa irti, vaan pidin autoa pari päivää tunkattuna niin että öljyt valu IC:stä. Sitte 10km koeajo ja IC:ltä tulevien putkien puhdistus. Sama homma 100km jälkeen. Nyt tilasin uuden bypass venttiilin, että se toimaa varmasti öljykylvyn jälkeen.
No niin turbo on nyt vaihdettu ja taas pelittää. Tilasin uuden Garretin Professional motorsilta. Kuuleman mukaan päivitetty versio, kestää paremmin. Vaihtotyö ei sinällään ollut ongelma, kun vaan oli neljä kättä ja 12mm räikkälenkki. Turbon irtiottoon meni kolmisen tuntia ja kiinnitykseen muutama tunti. Homma olisi mennyt huomattavasti nopeammin, ellei pinnapulttien kanssa olisi tarvinnut taistella.
Öljy oli todellakin puskenut turbosta läpi. Turbon vaihdon yhteydessä puhdistin kaikki irti olevat putken liuotin pesulla, samoin kuin öljyloukun. Öljyloukussa ei oikeastaan mitään ollutkaan. Soitin muuten samalla GM:lle jä kysäisin että pitääkö se loukku nyt olla päivitetty vm-99:ssä. Ja totesivat että päivitys vaaditaan vm-00 eteenpäin.
Huomasin myös vanhan Garretin olevan made in italy.... ilmankos ei kestänyt. Uusi näytti olevan Englantilainen.
IC:tä en ottanut hommassa irti, vaan pidin autoa pari päivää tunkattuna niin että öljyt valu IC:stä. Sitte 10km koeajo ja IC:ltä tulevien putkien puhdistus. Sama homma 100km jälkeen. Nyt tilasin uuden bypass venttiilin, että se toimaa varmasti öljykylvyn jälkeen.
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero