Mitä polkeminen
Mitä polkeminen
Niin tässä kyselen nyt sellaista että mitä polkeminen tekee autolle?
Siis sellainen rasittava ajo jossa esim. kytkintä ja kaasua käytellään äkkinäisesti?
Samaten on voimakkaasti kuumetumisesta ja toistuvista haittaa moottorille?
Ja onko se aivan normaalia jos SAABin sisemmät vetonivelet täristävät voimakkaasti jo 200 tkm ajomäärällä. Lisäksi toinen oli aikanaan aivan rikki.
Ajattelin että jos tässä vaikka vaihtas siis tekniikkaa tohon omaan käyttö peliin. Aikanaan kun se hankittiin minulle niin oli muuten todella rupusessa kunnossa.
Mutta ei tietysti oo mun asia, kun en sitä maksanukkaan ja korjauksia. Samaten ei oikein päässyt vaikuttamaan auton hankintaa, tälläistä se on kun on pahoja perheongelmia.
Polkemista SAAb tuntuu kumminkin kestävä suorastaa äärettömän paljon. Ei meinaan oikeen hajoo millään!
Jotenkin vaan tuntu että viimeksi kun autoa rasitettiin niin moottorista hävis tehot taikka se ei kulkenukkaan enää yhtä tehokkaasti ja keveesti.
Niin no nää on niitä tosi hölmöjä juttuja ja tyhmiä kysymyksiä. Mutta valitettavasti elämäänsä ei saa vaihdettua.
Siis sellainen rasittava ajo jossa esim. kytkintä ja kaasua käytellään äkkinäisesti?
Samaten on voimakkaasti kuumetumisesta ja toistuvista haittaa moottorille?
Ja onko se aivan normaalia jos SAABin sisemmät vetonivelet täristävät voimakkaasti jo 200 tkm ajomäärällä. Lisäksi toinen oli aikanaan aivan rikki.
Ajattelin että jos tässä vaikka vaihtas siis tekniikkaa tohon omaan käyttö peliin. Aikanaan kun se hankittiin minulle niin oli muuten todella rupusessa kunnossa.
Mutta ei tietysti oo mun asia, kun en sitä maksanukkaan ja korjauksia. Samaten ei oikein päässyt vaikuttamaan auton hankintaa, tälläistä se on kun on pahoja perheongelmia.
Polkemista SAAb tuntuu kumminkin kestävä suorastaa äärettömän paljon. Ei meinaan oikeen hajoo millään!
Jotenkin vaan tuntu että viimeksi kun autoa rasitettiin niin moottorista hävis tehot taikka se ei kulkenukkaan enää yhtä tehokkaasti ja keveesti.
Niin no nää on niitä tosi hölmöjä juttuja ja tyhmiä kysymyksiä. Mutta valitettavasti elämäänsä ei saa vaihdettua.
SAAB
Polkeminen: äkkilähdot, raju kiihdyttäminen,äkkijarrutukset ja taasen lämä tiskissä kiihdyttäminen riippumatta koneen lämpötilasta.
Vetarit saa paskaks jo aiemmillakin kilometreillä , jos vedättää lämä tiskissä kurveissa.Polkemalla saa laatikon ja kytkimen käyttöiän murto-osaan . Laatikko tykkää tosi gutaa salamavaihdoista .Jos autossa on turbo ,niin varma tapa tuhota se ,on antaa runtua heti kylmänä ( on myös koneelle hubaa) ja etenkin , jos rankan polkemisen jälkeen tuut kotipihaan ja polkaiset kaasua samalla sammuttaen sytytysvirran!
Olisko jollain jotain muuta?
Vetarit saa paskaks jo aiemmillakin kilometreillä , jos vedättää lämä tiskissä kurveissa.Polkemalla saa laatikon ja kytkimen käyttöiän murto-osaan . Laatikko tykkää tosi gutaa salamavaihdoista .Jos autossa on turbo ,niin varma tapa tuhota se ,on antaa runtua heti kylmänä ( on myös koneelle hubaa) ja etenkin , jos rankan polkemisen jälkeen tuut kotipihaan ja polkaiset kaasua samalla sammuttaen sytytysvirran!
AnttiR kirjoitti:Polkeminen: äkkilähdot, raju kiihdyttäminen,äkkijarrutukset ja taasen lämä tiskissä kiihdyttäminen riippumatta koneen lämpötilasta.
apupa! kuulostaa vaaralliselta? ite oon ostamas ekaa saab 900 turboo T8 mut uskaltaakohan sillä ajaa?
-
- "Hirsch"
Vähän jotenki siihen suuntaan, että mitä tehokkaampi auto niin sitä vähempi rääsiä. On vain niin mukava ajella tehokkaalla autolla. Tuo iivarihan on juuri sitä.
Taitaa tosiaan tuo paikaltaan lähtö olla pahinta saabilla. Sitä tuli tuplaysillä harrastettua ja nopiaa se romukoppaan lähtikin, noh onneksi oli tarpeeksi laho. En tiedä sit onko tää nykynen tyylikään kovin suotusaa, mut eihän tuolla liikentees muuten pärjää..mummotkin tulee ohi. Vai pitääkö sitä aina ollakkaan "voittaja".

Taitaa tosiaan tuo paikaltaan lähtö olla pahinta saabilla. Sitä tuli tuplaysillä harrastettua ja nopiaa se romukoppaan lähtikin, noh onneksi oli tarpeeksi laho. En tiedä sit onko tää nykynen tyylikään kovin suotusaa, mut eihän tuolla liikentees muuten pärjää..mummotkin tulee ohi. Vai pitääkö sitä aina ollakkaan "voittaja".
VW transporter 2.5tdi vm.99
himmee kirjoitti:Vähän jotenki siihen suuntaan, että mitä tehokkaampi auto niin sitä vähempi rääsiä. On vain niin mukava ajella tehokkaalla autolla. Tuo iivarihan on juuri sitä.![]()
muistan vielä kun ajettii mopolla vuonna1995 yhtä pirun moista alamäkee ja oli just hiukan viriteltykkin ja kehuttiin ku menee nyt niin prkl lujaa niin ei mennyt ku ketki niin vanha mummo tulee essu hulmuten ja kintut väpättäen ohi että roikuu jollain pyöräkelkalla.
Katoin salamana mittarii ja yli 65km\h vauhtii ja hanat oli ihan täysil. ei siinä sit enempää yritettykkään vaan vedettiin jarrut tiskiin ja käännyttiin kohti kotia...ei sitä häpäsyn tunnetta enään kestänyt siinä vaihees ku mummo veti hyttyset hampaiden välis ohi.
sitä vaan mietittiin miten mummelille kävi kun sen jurkän ja pirun pitkän mäen pääs on tosi paha 90 asteen kurvi...? lähinnä sen mutkan muistaen siinä sit jarruttelimmekin.
Uskaltaa. Omassa turbossa ei ole ollut teknisesti kummempia vikoja. Suurimpia taitavat olla pakoputken, jarrulaikkojen ja -palojen ja syylärin vaihto. Muuta on sitten vaihdettu mun oman päähänpiston seurauksena ja osa ns. huolloissa. Niin mainittakoon, että mittarissa on reilu 262tkm. Moottori käy hyvin ja jos edellisen omistajan sanomaan on luottaminen (ja miksi ei olisi) niin koneessa on aina ollut synteettiset Mobilit. Samaa olen itsekin vaihdattanut (itse en ole vielä tuohon öljyjä vaihtanutDaword kirjoitti:apupa! kuulostaa vaaralliselta? ite oon ostamas ekaa saab 900 turboo T8 mut uskaltaakohan sillä ajaa?

Mutta entäpä ajosta? Itse toimin aivan kuten ajaisin moottorikelkkaa. Eli lähtiessä ensimmäisenä laitan auton käyntiin ja sen jälkeen ikkunoiden raappaus/lumien pyyhkiminen, roikan irroitukset, turvavyöt päälle jne. jolloin ahdin on kerennyt "lämmetä" ennen liikkeelle lähtöä. Ja tietenkin ihan normaalisti ajoa viileällä koneella, itse ajelen aamusta kuin papat eli 3000rpm taitaa olla maks. jengat. Lämpimällä koneella sitä uskaltaa huoleti kuormittaakin. Ja pysähtyminen taas niin, että auto parkkiin, turvavyöt irti, yleistä sähellystä/kännykkä taskuun jne. jne. ja viimeisenä auto sammuksiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kaikki autot saa rikki polkemalla/ revittelemällä. Jos polkeminen on ykkösasia ,niin siihen löytyy kestävempiä ja tehokkaampia autoja muista merkeistä.Turbon mukaan tulo vaatii pienen sisäistämisen ajokäyttäyttymiseen .
Nim.merk.Daword kertoi siitä hyvin.
Mutta järkevästi ajettuna OG on erittäin kestävä ja ajo-ominaisuuksiltaan ikäistensä huippua.
Vanha OG:ni lähti multa mittarilukemalla 806500 ja on tällä hetkellä mun jälkeen kolmannella omistajalla.Onkohan miljoona täyttymässä?
Mutta järkevästi ajettuna OG on erittäin kestävä ja ajo-ominaisuuksiltaan ikäistensä huippua.
Vanha OG:ni lähti multa mittarilukemalla 806500 ja on tällä hetkellä mun jälkeen kolmannella omistajalla.Onkohan miljoona täyttymässä?
AnttiR kirjoitti:Kaikki autot saa rikki polkemalla/ revittelemällä. Jos polkeminen on ykkösasia ,niin siihen löytyy kestävempiä ja tehokkaampia autoja muista merkeistä.Turbon mukaan tulo vaatii pienen sisäistämisen ajokäyttäyttymiseen .
ite oon käyttänyt aina sitä sääntöö etu vetosis vapareis että aina renkaat suoras ennenku annetaan täys kaasua..ettei mee nivelet sun muut.
eli toimii varmaan turbos samallalailla.
onko tos turbo saab T8 vm88 sellasta juttuu mikä oli bmw 520i vm91 että ei saa antaa täys kaasua alta 1500kierroksen?
Itse olen taas harrastanut maltillista kaasuttelua myös pyöriä käännellen siksi ettei vetarit ja varsinkin sisempien vetonivelten maljat kuluta kuoppaa keskiasentoonsa, mistä varsinkin Saab tuntuu olevan kuuluisa, eikä kyllä viimeaikoina noita kiusallisia tärinöitä mitä tuo kuoppaantuminen aiheuttaa, ole ilmennyt.Daword kirjoitti:
ite oon käyttänyt aina sitä sääntöö etu vetosis vapareis että aina renkaat suoras ennenku annetaan täys kaasua..ettei mee nivelet sun muut.
Tietenkin polkeminen ennenpitkää aikaansaa laukeamisen, ei kai meistä kukaan täällä olisi jos ei olisi näin

Minuteman kirjoitti:Itse olen taas harrastanut maltillista kaasuttelua myös pyöriä käännellen siksi ettei vetarit ja varsinkin sisempien vetonivelten maljat kuluta kuoppaa keskiasentoonsa, mistä varsinkin Saab tuntuu olevan kuuluisa, eikä kyllä viimeaikoina noita kiusallisia tärinöitä mitä tuo kuoppaantuminen aiheuttaa, ole ilmennyt.Daword kirjoitti:
Tietenkin polkeminen ennenpitkää aikaansaa laukeamisen, ei kai meistä kukaan täällä olisi jos ei olisi näin
mutta eihän turbo ois turbo jos ei ikinä poljettas.. tietysti kierrokset maltillisina ei polkemisel aina tarvi ihan sinne just 5000-5300 kierrokseen päästää ihan 4000-4500kieroksen kohalla vaihtaa luultavasti hyvä kompromissi.
ite on pakko myöntää että vaiks noita vapaastihengittävii korkeiden kierrosten vinkujii itellä on ollut niin eipä oo kyl ikinä hirveesti tullu niitä tonne tappiin asti poljettuu
esim.
opel calibra 2.0 16v sehän vasta lähti 4000 kierroksen jälkeen mutta alle sen auto oli aika vaisu.
Ford mondeo V6 2.5L myös tämäkin heräsi vasta 4200 kierroksen kohdalla jolloin max vääntö 220nm oli käytössä.
itselle sopii auto jossa olisi hyvä vääntö alakierroksilla ja vaikka vaihtais 4000 kohl niin slti puhtii piisais
Re: Mitä polkeminen
Paikat kuluu tietysti, mutta toisaalta ei semmonenkaan pappamainen turuutus alakierroksilla ja isolla vaihteella tee hyvää koneelle.kimmoisa kirjoitti:Niin tässä kyselen nyt sellaista että mitä polkeminen tekee autolle?
Kytkin kuluu, jos sitä luistatetaan voimakkaasti samalla, vaihteiston synkrot saa kipeetä, kun vaihdetaan nopeasti vaihteita.kimmoisa kirjoitti: Siis sellainen rasittava ajo jossa esim. kytkintä ja kaasua käytellään äkkinäisesti?
Ei siitä haittaa koneelle ole, jos sulla vaan lämmöt pysyy normaaleina. Pitäähän autolla voida ajaa täysillä.kimmoisa kirjoitti: Samaten on voimakkaasti kuumetumisesta ja toistuvista haittaa moottorille?

Oikeanpuoleinen voi mennä nopsaankin, kun pakoputki kuumottaa sitä ja rasvat on varmasti lämpimät, jopa pilalle kypsyneet. Kyllä tuo parisataa tonnia miusta on ihan täysin mahdollista. Niiden vaihtaminen puolelta toiselle voi olla ihan hyvä veto...kimmoisa kirjoitti: Ja onko se aivan normaalia jos SAABin sisemmät vetonivelet täristävät voimakkaasti jo 200 tkm ajomäärällä. Lisäksi toinen oli aikanaan aivan rikki.
Tekniikan vaihdot on onneks näihin saabeihin melko simppeleitä hommia ja lakipykälätkään eivät hirveästi tule vastaan, kun löytyy hyvät verrokkitehot noista turbomalleista.kimmoisa kirjoitti: Ajattelin että jos tässä vaikka vaihtas siis tekniikkaa tohon omaan käyttö peliin. Aikanaan kun se hankittiin minulle niin oli muuten todella rupusessa kunnossa.
Kestää nää sellaista järkevää ajoa vaikka miten. Siis kun ei yritetä väkisin esim. revittää asvaltilla ja muutenkin että käytetään järkeä vaihteiden käsittelyssä. Ei ajata täysillä heti kylmällä koneella ja että ei käytetä vitosvaihdetta alle 80km/h vauhdeissa. Sit tosiaan ahdettujen kanssa muistetaan pysäyttämisen jälkeen käyttää konetta vähän aikaa tyhjäkäynnillä ennen sammutusta, tai korotettua tyhjäkäyntiä (1500rpm) jos on ajettu ihan nastalaudassa kesähelteellä. Öljyhän ei kierrä hirveän hyvin tyhjäkäynnillä, niin tuo korotettu tyhjäkäynti parantaa öljyvoitelun pelaamista koko moottorissa turboa myöten...kimmoisa kirjoitti: Mutta ei tietysti oo mun asia, kun en sitä maksanukkaan ja korjauksia. Samaten ei oikein päässyt vaikuttamaan auton hankintaa, tälläistä se on kun on pahoja perheongelmia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Mitä polkeminen
Mertmi kirjoitti:Paikat kuluu tietysti, mutta toisaalta ei semmonenkaan pappamainen turuutus alakierroksilla ja isolla vaihteella tee hyvää koneelle.kimmoisa kirjoitti:Niin tässä kyselen nyt sellaista että mitä polkeminen tekee autolle?
Kytkin kuluu, jos sitä luistatetaan voimakkaasti samalla, vaihteiston synkrot saa kipeetä, kun vaihdetaan nopeasti vaihteita.kimmoisa kirjoitti: Siis sellainen rasittava ajo jossa esim. kytkintä ja kaasua käytellään äkkinäisesti?
Ei siitä haittaa koneelle ole, jos sulla vaan lämmöt pysyy normaaleina. Pitäähän autolla voida ajaa täysillä.kimmoisa kirjoitti: Samaten on voimakkaasti kuumetumisesta ja toistuvista haittaa moottorille?
Oikeanpuoleinen voi mennä nopsaankin, kun pakoputki kuumottaa sitä ja rasvat on varmasti lämpimät, jopa pilalle kypsyneet. Kyllä tuo parisataa tonnia miusta on ihan täysin mahdollista. Niiden vaihtaminen puolelta toiselle voi olla ihan hyvä veto...kimmoisa kirjoitti: Ja onko se aivan normaalia jos SAABin sisemmät vetonivelet täristävät voimakkaasti jo 200 tkm ajomäärällä. Lisäksi toinen oli aikanaan aivan rikki.
Tekniikan vaihdot on onneks näihin saabeihin melko simppeleitä hommia ja lakipykälätkään eivät hirveästi tule vastaan, kun löytyy hyvät verrokkitehot noista turbomalleista.kimmoisa kirjoitti: Ajattelin että jos tässä vaikka vaihtas siis tekniikkaa tohon omaan käyttö peliin. Aikanaan kun se hankittiin minulle niin oli muuten todella rupusessa kunnossa.
Kestää nää sellaista järkevää ajoa vaikka miten. Siis kun ei yritetä väkisin esim. revittää asvaltilla ja muutenkin että käytetään järkeä vaihteiden käsittelyssä. Ei ajata täysillä heti kylmällä koneella ja että ei käytetä vitosvaihdetta alle 80km/h vauhdeissa. Sit tosiaan ahdettujen kanssa muistetaan pysäyttämisen jälkeen käyttää konetta vähän aikaa tyhjäkäynnillä ennen sammutusta, tai korotettua tyhjäkäyntiä (1500rpm) jos on ajettu ihan nastalaudassa kesähelteellä. Öljyhän ei kierrä hirveän hyvin tyhjäkäynnillä, niin tuo korotettu tyhjäkäynti parantaa öljyvoitelun pelaamista koko moottorissa turboa myöten...kimmoisa kirjoitti: Mutta ei tietysti oo mun asia, kun en sitä maksanukkaan ja korjauksia. Samaten ei oikein päässyt vaikuttamaan auton hankintaa, tälläistä se on kun on pahoja perheongelmia.
sanoppas mikä ois parasta öljyy tollaselle saab900 turbo T8? siis parasta!