Alustasarjasta tunnisteita?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Alustasarjasta tunnisteita?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Heip.

Tossa sain käsiini alustasarjan, johon kuuluu tämmöset jouset: eteen 5233788 valkea, harmaa, punainen

5062393 keltainen, harmaa, sininen. Saako näillä tiedoilla tolkkua, mitä sorttia nuo jouset on? Ainaskin EPC sanoo, että tää takajousi on 5D, eli wagoniin ilmeisesti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

9-5T kirjoitti:Ei urheilualusta.
Jahas. Siis vakio wagonin jouset?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mielenkiintoista. Pitää mitata jossain vaiheessa nuo vakaajien paksuudet. Takajousethan käytännössä vastaa perinteisesti kuormajousia, jos täräyttää sedaniin wagonin jouset. Monestihan ne porrastaa tolleen eri automalleissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

9-5T kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Mielenkiintoista. Pitää mitata jossain vaiheessa nuo vakaajien paksuudet. Takajousethan käytännössä vastaa perinteisesti kuormajousia, jos täräyttää sedaniin wagonin jouset. Monestihan ne porrastaa tolleen eri automalleissa.
Farkun eräs(useita vaihtoehtoja) alusta on vaimon sedanissa, tukevoittaa mukavasti.
Jees. Tommosta mie funtsin, että eiku kiinni vaan ja siitähän sen sitten näkee. Etuiskarit on ehjät käytetyt ja taakse tulee uudet Gabrielin kaasut. Nykyiset iskarit on kaput finitto. On semmonen perinteinen jenkkiautomainen alusta. Etenkin isommissa heitoissa tuolla huonommilla teillä on aika ikävä suorastaan.

ps. ei hirveemmin tommonen lulla sytytä, kun tossa vanhuksessa on edessä sporttijouset ja takana kuormajouset. On nimittäin jämäkkä alusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie laitoin sitten taakse ne jouset tosta sarjasta. Mittasin paksuuden ja laskin kierrokset. Alkuperäisiin verrattuna yhtä paksut ja melkein yhtäpaljon kierroksia. Olisko 1/8 kierrosta vähempi ollu noissa wagonin takajousissa. Teoriassa siis wagonin jouset olisivat vähän jäykemmät. Ehkä käytännössäkin, koska ne olivat ruosteettomat ja sedanin omat jo melkoisen ruostuneet. Elikkä siis tilalle meni vähemmän tietä nähneet jouset. Samalla toki laitoin uudet Gabriel-kaasuiskarit.

Vaihdoin myös kallistuksen vakaajan taakse, koska sedanissa oli 15,2mm ja wagonin tanko oli 16,2mm. Vaikea sanoa, kuinkapaljon sivuttaiseen heiluntaan ja korin kallisteluun tuo tanko vaikutti, mutta tuskin se ainakaan huonontaa tilannetta. Oli muutes jonkin verran kettumainen saada se tanko tulemaan pois. Lattiatasolla loppui tila kääntää tanko pakoputken yli. Kekkasin ujuttaa tangon mutkaa pakoputkea pitkin liu-uttamalla tuon apurungon takapuolelle, jonka jälkeen sen sai nostettua pakoputken yli.

Etupään lullaaminen hävisi samalla, kun tein tuon ylläkerrotun operaation. Takana olleista entisistä iskareista (Monroe) vasen oli laskenut öljyä pihalle. Ilmeisesti tuosta johtuen auto keikkui vasemman etu- ja oikean takanurkan varassa saaden etupäänkin tuntumaan lullalta... Ainakin tällä setupilla pitäis päästä kesärengaskeleihin asti. Pitänee sitten tutkia tuo etuvakaajan paksuus, onko niissäkin eroa ja onko etuiskareissa ja jousissa vielä puhtia kesäkeleillä ja kesänopeuksissakin.

Kuskin ilme on tänään muuttunut seuraavasti:

:( :arrow: :? :arrow: :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin