Aluvanteiden jälkikiristyksen tarpeellisuus?
Aluvanteiden jälkikiristyksen tarpeellisuus?
Alumiinivanteiden pultit suositellaan jälkikiristettäviksi jonkun ajomäärän jälkeen. Kuka kiristää ja kuka ei, onko tosiaan syytä tehdä? Käsin vääntämällä vai huoltamolla/korjaamolla tiettyyn momenttiin? Tästä voisi tehdä äänestyksenkin foorumiin.
Terveisin
Terveisin
Markku
Ex 9-3 Aero 2001, ex 900c -89
Ex 9-3 Aero 2001, ex 900c -89
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- "Aero"
- Viestit: 404
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
- Paikkakunta: Jyväskylän MLK
Omakohtainen kokemus viime kesältä. Jätin silloin jälkikiristyksen tekemättä ja vanne löystyi aikalailla. Olin jo menossa tarkistamaan etunavan laakeria
Nyt tein kiristyksen

Nyt tein kiristyksen

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Enpä ole nähnyt kauhean tarpeelliseksi... joskus ekojen aluvanteiden kanssa tuli leikittyä, mutta nyttemmin olen lyönyt pulttipyssyllä tai käsin kiinni perstuntumalta riittävän tiukkaan ja sillä hyvä.
Homman jujuhan kait on siinä että peltivanteen pultinreiän reuna on siten kohollaan että se joustaa pultinkartion osuessa siihen ja toimii ikäänkuin lautasjousena pultinkannan alla, alumiinivanne ei jousta. Kun ei vanne jousta eikä pulttikaan näillä momenteilla niin sitten on olemassa mahdollisuus että vanne, asettuessaan ajossa paikoilleen paremmin, muuttaa asentoaan sen verran että pultit löystyvät.
Jos asentaa puhtaan vanteen puhtaalle navalle ehjillä ja puhtailla pulteilla ja voitelee kaikki osat sopivalla aineella ja kiristää vaiheittain ja ristiin niin on se vain kumma jos osat eivät asetu paikoilleen ensi yrittämällä. Rengasliikkeiden tyylillä pultti kerrallaan ja v**tun tiukkaan kerrasta en yhtään ihmettele jos vanne hieman alkuunsa hakee asemaansa navalla.
Pitäisi kait koputtaa puuta tai jotain, voi olla että heti maanantaiaamuna kun saan rampista kiihdytettyä moottoritielle aukeaa pyöränpultit
Homman jujuhan kait on siinä että peltivanteen pultinreiän reuna on siten kohollaan että se joustaa pultinkartion osuessa siihen ja toimii ikäänkuin lautasjousena pultinkannan alla, alumiinivanne ei jousta. Kun ei vanne jousta eikä pulttikaan näillä momenteilla niin sitten on olemassa mahdollisuus että vanne, asettuessaan ajossa paikoilleen paremmin, muuttaa asentoaan sen verran että pultit löystyvät.
Jos asentaa puhtaan vanteen puhtaalle navalle ehjillä ja puhtailla pulteilla ja voitelee kaikki osat sopivalla aineella ja kiristää vaiheittain ja ristiin niin on se vain kumma jos osat eivät asetu paikoilleen ensi yrittämällä. Rengasliikkeiden tyylillä pultti kerrallaan ja v**tun tiukkaan kerrasta en yhtään ihmettele jos vanne hieman alkuunsa hakee asemaansa navalla.
Pitäisi kait koputtaa puuta tai jotain, voi olla että heti maanantaiaamuna kun saan rampista kiihdytettyä moottoritielle aukeaa pyöränpultit

Juu kyllä sen jälkikiristyksen oppii kantapään kautta. Itelläni viimekesänä jäi jälkikiristykset tekemättä. Kuukauden ajon jälkeen alko kuulumaan ihme kolina kääntyessä. No aattelin et jarruissa jotain vikaa. Avasin kuskinpuolen eturenkaan keskikupin ja kaks ruuvii tippu samantien maahan ja kaks muuta oli sillein kiinni, et ois saanu käsin otettua irti.
No enpä oo kyl muistanu viellä tänä kesänäkään tehdä tota jälkikiristystä. Eli vois lähtee tältä istumalta kiristelemään..
No enpä oo kyl muistanu viellä tänä kesänäkään tehdä tota jälkikiristystä. Eli vois lähtee tältä istumalta kiristelemään..
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
........
Itse kun vaihdoin nakit, niin en ole tehnyt mitään jälkikiristystä ja ajoin kuitekin ~5000km. Ei ollut löystynyt yhtään.
Toisaalta kai se kannattas tehä, eihän siihen mee ku minuutti
Toisaalta kai se kannattas tehä, eihän siihen mee ku minuutti

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Saapin orikilnaalialut ei paljon jälkikiristyksiä ole tarvinneet, tosin aina on tullut kokeiltua kireys... on se niin noloa ajaa alle neljällä pyörällä.
Noin perstuntumalta voi sanoa, että mitä loivempi kartio pultissa on sitä varmemmin löytyy löysää.
Ja ihan renkaiden vaihtoon liittyen apuväline; otetaan rauta(teräs-)putki, johon menee rengasavain sisälle. Pituus noin 80cm, jotta mahtuu neljännesympyrälle taivutettuna vararengaskoteloon. Tällä kun vääntelee rengasvirman pyssyllä ampumat ja ruosteiset pultit auki talven jäljiltä, niin ei paikat hajoa, ja momenttikin suuntautuu oikein.
Noin perstuntumalta voi sanoa, että mitä loivempi kartio pultissa on sitä varmemmin löytyy löysää.
Ja ihan renkaiden vaihtoon liittyen apuväline; otetaan rauta(teräs-)putki, johon menee rengasavain sisälle. Pituus noin 80cm, jotta mahtuu neljännesympyrälle taivutettuna vararengaskoteloon. Tällä kun vääntelee rengasvirman pyssyllä ampumat ja ruosteiset pultit auki talven jäljiltä, niin ei paikat hajoa, ja momenttikin suuntautuu oikein.
Eipä ole ihme jos noilla kiristys momenteilla pultit löystyy tai siis venyy. 150Nm on liikaa. Äkkiä laskettuna 150Nm väännöllä saa pyöränpulttiin (M12x1,5) n. 1200MPa:n jännityksen. Pultin myötö (tai 0,2)raja kun on luultavasti jossakin 640-1100MPa:n välillä, pultti venyy (ja siis löystyy) jo pienestäkin lisäkuormasta. 90-100Nm on aivan riittävä, silläkin pultissa on noin 70kN veto (700MPa). (70kN~7000kg)
Olen itse käyttänyt 90-100Nm momenttia eikä milloinkaan ole pyörän mutterit löystyneet.
Olen itse käyttänyt 90-100Nm momenttia eikä milloinkaan ole pyörän mutterit löystyneet.
Molen ristikolla vetänyt momenttina naamanilmettä ja selkälihaskramppia käyttäen. Sitten muistaessa kiristänyt. Edellisvuoden jälkeen tarkemmin.
Vaimo kyseli kotiin tullessaan ihmeellistä ääntä jostain ja minä epäilin jarruja (jotka tiesin olevan remontin tarpeessa). Sanoin vieväni pelin pajalle. No, seuraavana päivänä tuli soitto töihin, että kuinkas nyt suu pannaan, hän lojuu risteyksessä kolmipyöräisenä. Oli ravistanut ja pitänyt meteliä, mutta tuo hameväki ei osaa viiltäviä analyysejä tahi uskalla edes kiertää autoa silmämääräisesti kattoen. Se sitten lähti ramppia alas ajaen. Tuli pyörännavat ja jarrut uusittua koko vehkeeseen. Ei menny kö 5tmk...
Vaimo kyseli kotiin tullessaan ihmeellistä ääntä jostain ja minä epäilin jarruja (jotka tiesin olevan remontin tarpeessa). Sanoin vieväni pelin pajalle. No, seuraavana päivänä tuli soitto töihin, että kuinkas nyt suu pannaan, hän lojuu risteyksessä kolmipyöräisenä. Oli ravistanut ja pitänyt meteliä, mutta tuo hameväki ei osaa viiltäviä analyysejä tahi uskalla edes kiertää autoa silmämääräisesti kattoen. Se sitten lähti ramppia alas ajaen. Tuli pyörännavat ja jarrut uusittua koko vehkeeseen. Ei menny kö 5tmk...
JK