Tartten uudet lukot 96:seen.mistä löytyy?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Saab96Power
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
Paikkakunta: Vaasa

Tartten uudet lukot 96:seen.mistä löytyy?

Viesti Kirjoittaja Saab96Power »

Moi!
Mulla on sattunut hieman omituinen asia..Molemmat lukot '74 96:ssa ovat hajonneet! Tai toinen niistä (kuljettajan oven lukko) on ollut rikki siitä asti kun ostin auton,mutta nyt toisen oven lukko on myös hajonnut,ja lukkoasennossa, joten en pääse sisään autoon! (auto on talvitallissa,joten en nyt pääse takaluukun kautta sisään).

Onko kellään myytävänä lukkoja?Mieluiten saman sarjan lukot,mutta kyllä eri lukot kelpaa, kunhan niihin löytyy avaimet :wink:

Katos tasan kahden kuukauden päästä täytän 18 V. ja silloin kuupan pitää olla kunnossa :wink:

Kiitos paljon!
Niko
Saab 96 V4 1973, Museorek.
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tosiasia on se, ttä kun auton valmistus on loppunut 27 vuotta sitten, niin uusia varaosia ei paljon löydy, arveluni mukaan ei esim. lukkoja. Joidenkin osien saatavuus on tavallista parempi jos niitä on käytetty myös muissa automalleissa, esim. 96:n takajarrusylinterit myös Mineissä.

Ongelmaasi ainoa ratkaisu on metsästää sopivia uusia tai käytettyjä lukkoja netissä ja rompetoreilla (Ruotsissa enemmän kuin Suomessa) ja kääntyä hyvän lukkosepän puoleen, joka voi sitten sarjoittaa ja rakennella jotain sopivaa niistä löytyneistä.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tosiasia on se, ttä kun auton valmistus on loppunut 27 vuotta sitten, niin uusia varaosia ei paljon löydy, arveluni mukaan ei esim. lukkoja. Joidenkin osien saatavuus on tavallista parempi jos niitä on käytetty myös muissa automalleissa, esim. 96:n takajarrusylinterit myös Mineissä.

Ongelmaasi ainoa ratkaisu on metsästää sopivia uusia tai käytettyjä lukkoja netissä ja rompetoreilla (Ruotsissa enemmän kuin Suomessa) ja kääntyä hyvän lukkosepän puoleen, joka voi sitten sarjoittaa ja rakennella jotain sopivaa niistä löytyneistä.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kabu »

Mikähän lukoissa tarkemmin ottaen on vikana, muuta kun eivät vaan toimi? Noita lukkoja kun pystyy myös korjaamaan. Helpointa on toki vaihtaa toimivat lukot tilalle.

PAri tyypillistä ongelmaa noissa lukoissa yleensä on. Lukon sisällä olevat lukkohaitat pikeentyvät jolloin ne eivät enää seuraa avaimen muotoa eikä lukko siis aikea avaimella. Toisaalta nuo haittalevyt kuluvat ja kun kuluvat tarpeeksi ne eivät enää liiku riittävästi avatakseen lukon.

Pikentyneen lukon saa yleensä toimimaan ihan puhdistamalla. Siihen saattaa riittää se että ottaa lukkopesän irti ja upottaa naftaan, petrooliin tms ja liikuttelee avainta välillä lukossa. Paremman lopputuloksen saa purkamalla lukon ja puhdistamalla osat erikseen. Tällöin pitää olla tarkkana että ei hukkaa haittalevyjä tai niiden pieniä jousia sekä pitää haittalevyt oikeassa järjestyksessä.

Omaan tahtariini tein lukot useammasta lukosta purkamalla ne osiksi, puhdistamalla kaikki m osat. Niistä sain sitten kasattua ja sarjoitettua yhteen autoon samalla avaimella toimivat lukot vaikka alunperin ne olivat eri autoista ja eri avaimella toimivia.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Siistit kahvat, pisarapeilit (varret) ja lukot kannattaa jemmata vaikkei itsellä tarvetta olekaan. Uusia ei näillä näkymin ole tulollaan ja hyvät on jo suht. vähissä (priimoja ei ole oikein ollenkaan...).

Miten nuo lukkopesät muuten purkautuu? Mulla on yksi satsi 64sesta, mutta niissä oli joku eri avaimella kuin muut.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 691
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

pieni ikävä mutta helppohoitoinen vika kuupan lukoissa on eli
lukkopesän pohjassa oleva vipu jolla painatus tieto välitetään lukko laitteelle,
tuon vivun kiinnitys ruuvi on löystynyt ja vipu on kääntynyt roikkumaan eikä enään välitä tietoa lukkolaitteelle, tälle tunnus omaista on se että avain kääntyy lukossa liiankin kevyesti, mutta mitää ei tapahdu

mitähän pahaa Saabisit on tehneet kun niitä on rankakaistu Assan lukoilla?
#544
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Petri Tyrkkö kirjoitti:mitähän pahaa Saabisit on tehneet kun niitä on rankakaistu Assan lukoilla?
On ne uutena nättejä
Kuva
Kuva

Vanhemmiten vähän rupsahtaa...
Kuva
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Saab96Power
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Saab96Power »

SIis mä tarkoitin kyllä käytettyjä vaikka kirjoitin "uusia.."

Yhdestä hajos koko systemi,ja toinen on jo ennestään hajalla..Siis emmä ihan tiedä mitä tapahtui,mut mä yritin avata lukkoa,ja yhtäkkiä ovessa oleva osa irtosi ja lähti oveen sisään..
en oikein jaksa ruveta etsimään ja korjaamaan vikaa,niin onko kellään lukkoa vai ei?
Saab 96 V4 1973, Museorek.
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Se oven sisään pudonnut osa oli todennäköisesti juurikin se toveri Tyrkön mainitsema pikkuvipu ja/tai ristipääruuvi, joka kiinnittää sen lukkosylinterin pohjaan. Kannattanee kuitenkin vielä koittaa hakea se oma, oviverhoilun jos irroittaa kokonaan pois niin etsintä on helpompaa.

Vaivan ei pitäisi olla suurempi kuin lukkojen vaihdon vaiva, muistaakseni se vipu täytyy kuitenkin ottaa irti myös lukkoa irrottaessa / kiinnittäessä.

Uskon, että saat omin osin lukot nopeammin ja paremmin toimiviksi, mutta kaiken varalta tiedoksi: Mulla on muistaakseni talvitallilla ovenkahvapari lukkoineen, mutta en ole lähiviikkoina menossa sinne, matkaa 200 km.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin