Anturin vastus/mittarin outo "toiminta"

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Anturin vastus/mittarin outo "toiminta"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onko kellään tietoa kuinka paljon on VDO-lämpömittarin anturissa vastus moottorin normaalissa käyntilämpötilassa?

EDIT: "Paransin" otsikkoa, kai.
Viimeksi muokannut dimebak, Su Helmi 18, 2007 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vastaan itselleni (kiitos veljen); temperature sender @90°C 51.2Ohm ±4.3Ohm.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kävin mittailemassa anturia ja viisarin pari verran yli normaalin vastus tuo noin 51 ohmia. Joten tuo tolerannsi mukaan lukien anturin ja mittarin näyttämä voi pitää oikeana.

Vikana on siis eilen lämppärin moottorin vaihdon jälkeen tehdyllä testilenkillä havaittu outo mittarin toiminta. Autolla ajaessa lämpömittari nousee yli normaalin ja ilmeisesti termarin avautuessa lämmöt laskee normaaliin.

Lisättäköön vielä se, että jäähdyttimessä on vuotoa tyhjennystulpan suunnalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24632
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

siis "vika" että neula käy ylhäällä ennen kuin termari avautuu jolloin lämmöt tipahtaa kello kolmeen.... hmm olen sitä pitänyt melkein ominaisuutena!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Joo, olen tuota nähnyt 99:ssä jo vuodesta 1998 mutta se ei ole tehnyt sitä kuin kerran. Turbo taas alkoi eilen illalla tekemään sitä koko ajan. Nostaa lämmöt melko ylös ja pudottaa ne normaaliin. Eilen jopa lähti flektikin pyöriin joten ei se ole silloin mikään ominaisuus vaan selvä vika.

Itse veikkaisin tuota rikkinäistä jäähdyttäjää ja jotenkin vielä haiskahtais, että termostaatti on kaput. Jos näin on niin eihän tuo kivijalkaliikkeestä haettu Motorad kestänyt ku viikon :evil: Ja pari viikkoa pitää syyläriä odottaa, kun meni taas tehdastilaukseen kuten kesälläkin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

dimebak kirjoitti:Joo, olen tuota nähnyt 99:ssä jo vuodesta 1998 mutta se ei ole tehnyt sitä kuin kerran. Turbo taas alkoi eilen illalla tekemään sitä koko ajan. Nostaa lämmöt melko ylös ja pudottaa ne normaaliin. Eilen jopa lähti flektikin pyöriin joten ei se ole silloin mikään ominaisuus vaan selvä vika.

Itse veikkaisin tuota rikkinäistä jäähdyttäjää ja jotenkin vielä haiskahtais, että termostaatti on kaput. Jos näin on niin eihän tuo kivijalkaliikkeestä haettu Motorad kestänyt ku viikon :evil: Ja pari viikkoa pitää syyläriä odottaa, kun meni taas tehdastilaukseen kuten kesälläkin.
Mulla oli satkussa sama ilmiö, eli maantieltä/motarilta valoihin pysähdyksiin, niin viisari nousee selvästi yli puolenvälin, menee hetki (termari aukeaa), ja kohta flekti pyörii (<- ei talvella sentään). Autossa oli melko pitkään pikku hiljaa pahenevaa vuotoa kehittänyt syylari. Olisko sitten ilmaa kertynyt pikkuhiljaa termarin seudulle ja siinä sotkenut termarin toimintaa. Termari kyllä oli kunnossa. Joka tapauksessa, en muista että olis tehnyt tuota syylarin vaihdon jälkeen, tosin kovin pitkään en ehtinyt tilannetta monitoroida, ennen kuin auto lähti multa eteenpäin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Parilta kohtuu pitkään Saabeja asentaneelta henkilöltä kuulin tänään, että termostaatissa vikaa. Joten pitää syyläriä vaihtaessa heittää uusi termari kehiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin