Muutaman kerran on viime viikkojen aikana tapahtunut aika outo juttu. Kun auto on seisonut tovin ja lähden sillä liikkeelle kiihdyttäen vauhdin 80 km/h, jää nopeus sille tasolle eli "kaasu" hirttää kiinni. Vauhtia ei saa pudotettua kuin jarrua painamalla. Tämän jälkeen vauhti nousee taas omia aikojaan, väliin yli 100 km/h. Pari kertaa kun himmaa jarrulla alkaa auto taas käyttäytyä normaalisti. Vakionopeudensäädin ei ole päällä, mutta jotain tekemistä kyseisen touhun kanssa on pakko olla. Käsittääkseni. Itse vielä vian kanssa pärjää kun tietää mitä tekee. Mutta eihän se saisi näin käyttäytyä. Ilmiö tapahtuu kun pakkanen kiristyy, kuten eilenkin. Mistäköhän vikaa voisi alkaa lähteä hakemaan. Alipaineletkut? Vaiko viiksi? Vaiko jostain muualta? Tämä murhe koskee tuota Griffiniä, muut saabit on talviunilla.
Talvikulutuksesta voisin mainita sen verran, että ihmeen pienellä kulutuksella olen päässyt vaikka väliin on tullut polkaistua aika raskaalla saappaalla. Näyttö ja oikea kulutus on pitänyt aika tarkkaan paikkansa, tankillisella (tankkaan yleensä 62l) kurvailee säännöllisesti 750 km. Näyttö tukee samaa 8,2 l/100km. Ei paha isolle autolle, enkä todellakaan ole esimerkillinen autoilija taloudellisen ajotavan suhteen.
Mukavia talviajoja kaikille ja pitkää ymmärrystä aasialais-valmisteisia autoja kohtaan, eihän kaikki voi ajaa Saabeilla... Hymyillään kun tavataan.
Vakionopeudensäädin sekoilee
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Mitenkäs tyhjäkäynti ajon alussa tai sen jälkeen? Onko tasainen ja oikealla kierrosluvulla?
Kun seuraavalla kerralla jää "vauhti päälle", paina kytkin pohjaan. Mikäli kierrokset eivät putoa tyhjäkäynnille, voi kyseessä olla ihan tyhjäkäyntivika (tod. näk. pakkasilla jumittava tyhjäkäyntimoottori,tokenee puhdistuksesta).
Kytkinpoljin painettuna cruisen pitäisi olla pois päältä. Toki poljinkatkaisijakin voi olla viallinen, ja jättää cruisen päälle, mutta sen voi testata silloin, kun auto pelaa oikein: cruise päälle, ja kytkin pohjaan. Jos cruise tippuu tällöin pois päältä, poljinkytkin toimii oikein.
Kerroit, että jarrun painaminenkaan ei aina korjaa tilannetta, vaan vauhti palautuu jopa alkuperäistä kovemmaksi. Kytkimellä ja jarrulla on omat poljinkytkimensä joten en ehkä pitäisi viallista cruisea ainoana, en edes todennäköisenä syynä ongelmaan.
Tsemppiä pakkasiin! Jäädään odottelemaan valistuneempia arvauksia...
Kun seuraavalla kerralla jää "vauhti päälle", paina kytkin pohjaan. Mikäli kierrokset eivät putoa tyhjäkäynnille, voi kyseessä olla ihan tyhjäkäyntivika (tod. näk. pakkasilla jumittava tyhjäkäyntimoottori,tokenee puhdistuksesta).
Kytkinpoljin painettuna cruisen pitäisi olla pois päältä. Toki poljinkatkaisijakin voi olla viallinen, ja jättää cruisen päälle, mutta sen voi testata silloin, kun auto pelaa oikein: cruise päälle, ja kytkin pohjaan. Jos cruise tippuu tällöin pois päältä, poljinkytkin toimii oikein.
Kerroit, että jarrun painaminenkaan ei aina korjaa tilannetta, vaan vauhti palautuu jopa alkuperäistä kovemmaksi. Kytkimellä ja jarrulla on omat poljinkytkimensä joten en ehkä pitäisi viallista cruisea ainoana, en edes todennäköisenä syynä ongelmaan.
Tsemppiä pakkasiin! Jäädään odottelemaan valistuneempia arvauksia...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
No niinpä tietysti, edustusautossa on edustuslaatikko! Siinä tapauksessa nuo kulutuslukemat ovat todellakin kohtuullisia.kekemakinen kirjoitti:Sen verran voin kertoa vielä, että autohan on 3,0 v6 automaattilaatikolla, joten kytkimen painaminen ei nappaa.
Joo, unohda vain se kytkinpoljin!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Cruise
Jo vain samoilla linjoilla...
Eli tulin tuossa näillä -20 pakkasilla moottoritien rampista ulos hipaisten jarrua, jotta Cruise tippuu pois, vaan mitään ei tapahdu. Raskaalla jarrulla sain vauhdin hiipumaan, kas kun edessä oli punaiset.
- Kone hirnuaa 100km/h vauhtia ja minä poljen "suitsista" ettei ammuta edellisen takalistoon.
Virta pois ja uudelleen startti, niin jengat punaselle
Ei auttanut kuin vihreellä valolla starttaus välitön kiinteä ykkönen ja armoton cruisenapin/ jarrun pumppaus, niin hetkenpäästä tokeni.
- Ihan hirveesti ei hotsita nyt pakkasilla tuota Cruisea käyttää.
- Lauhemmissa keleissä ei ongelmaa ole esiintynyt
Eli kiitos minunkin puolestani tiedoista, täytynee tarkistella nuo mainitut kohdat vetreiksi.
Eli tulin tuossa näillä -20 pakkasilla moottoritien rampista ulos hipaisten jarrua, jotta Cruise tippuu pois, vaan mitään ei tapahdu. Raskaalla jarrulla sain vauhdin hiipumaan, kas kun edessä oli punaiset.
- Kone hirnuaa 100km/h vauhtia ja minä poljen "suitsista" ettei ammuta edellisen takalistoon.
Virta pois ja uudelleen startti, niin jengat punaselle
Ei auttanut kuin vihreellä valolla starttaus välitön kiinteä ykkönen ja armoton cruisenapin/ jarrun pumppaus, niin hetkenpäästä tokeni.
- Ihan hirveesti ei hotsita nyt pakkasilla tuota Cruisea käyttää.
- Lauhemmissa keleissä ei ongelmaa ole esiintynyt
Eli kiitos minunkin puolestani tiedoista, täytynee tarkistella nuo mainitut kohdat vetreiksi.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#