Trafikkaos

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Trafikkaos

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 35,00.html

Saas nähdä "yllättääkö" samat kelit pian Suomessa
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Trafikkaos

Viesti Kirjoittaja valtteri »

wesku kirjoitti:http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 35,00.html

Saas nähdä "yllättääkö" samat kelit pian Suomessa
Täällä pohjanmaalla on kuollut 4 nuorta naista kahdessa päivässä liikenne onnettomuuksissa. :cry:

Kummassakin onnettomuudessa samoja piirteitä.... liukkaus yllättänyt ja törmäys vastaan tulevaan rekkaan / aura-autoon.
Kyrönmaan poliisin mukaan laihian onnettomuudessa tie oli jäinen ja samaa sanoi ilmajoen poliisi ilmajoen onnettomuudesta.
Onkohan hiekka liian kallista nykyään ?
http://194.252.88.3/rswebvsa.nsf/sivut/ ... ntentCA00C

ja

http://194.252.88.3/rswebvsa.nsf/sivut/ ... ntentD3A09

Varmaan suurin syy löytyy penkin ja ratin välistä näissäkin onnettomuuksissa mutta kyllä teitä hoidetaan luvattoman heikosti nykyään.

Kävin sunnuntaina edes takaisin jyväskylässä ja hel...tin liukasta oli lähes koko matkan. Ainoastaan vaasan päässä ja jyväskylän päässä tiet olivat jokseenkin kunnolla hoidettu , muuten ns.sininen tie oli huonosti aurattu ja luminen ja todella liukas. Hiekkaa oli vain kyyjärven kiertoliittymässä sekä suolaa vaasan moottoritiellä ja jyväskylän pohj.puolella moottoritiellä.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
DDT
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 07:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DDT »

Ei se hiekkakaan aina auta. Se pysyy siinä hetken, mutta jos tiellä on vähänkään liikennettä se hiekka vain häviää, jos ei ole liimaantunut/jäätynyt tiehen kiinni. Kovilla pakasilla suola ei ilmeisesti tehoa?

Ennen kaikkea (myös) ne 'lumikorokkeet' pitäisi saada pois. Jos lipsahdat ajourasta viiden sentin lumikorokkeelle, voi hyvin äkkiä karata käsistä huonoilla renkailla ja huonolla tuurilla.

Sitten on vielä etuvetoa ja takatuuppareita, jotka käyttäytyvät eri tavalla kun ajetaan tuommoisen lumikorokkeeseen tai sen yli. 'Kokenutta' ja kokematonta kuskia....

Samaa mieltä valtterin kanssa teiden kunnosta yleensäkin. Aina vaan kaikkea ei ehditä sorata/suolata?

Oma vauhti ja käyttäytyminen varmasti auttaa, mutta joskus siellä saattaa olla tulossa joku toinen vastaan kahva edellä itsestä huolimatta. Valitettavasti. Turvavöistä löyhät pois...ja Let's Be Carefull Out There

"Turvallista matkaa" (Team Ahma)
3 * 99 75-84 (R.I.P.), OG900 -84 (R.I.P.) , NG900 -98
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo todella ikäviä nuo viime aikaiset kuolon kolarit. Nuorehkoja henkilöitä pääosin, ainakin nämä Seinäjoen ympäristössä kuolleet ilmeisesti.
Ajoneuvo+kuljettaja yhdistelmän kykyjen tai kokemuksen yliarviointi liittynyt kyllä varmasti jolain tapaa moniin tapauksiin. Kolaripaikat yleensä hyvällä ja aukealla paikalla. Jotain vain meni pahasti pieleen....
Jos joku oikeasti sanoo, että ajoi kolarin kelin vuoksi niin saa mielestäni katsoa peiliin. Ei keli ole koskaan ketään ojaan saatellut. Voin tässä paljastaa pienen salaisuuden. Talvella ja jäisillä teillä ei vaan voi ajaa yhtä reteesti kuin kesällä. Idea on vapaasti käytettävissä.... :idea:

Jos itse saisin valita niin hiekka ja suola Suomen maanteiltä pois. Samalla rahalla tai hiukan enemmän kunnollista tien höyläystä ja lumen lykkimistä...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

DDT kirjoitti:Ei se hiekkakaan aina auta. Se pysyy siinä hetken, mutta jos tiellä on vähänkään liikennettä se hiekka vain häviää, jos ei ole liimaantunut/jäätynyt tiehen kiinni. Kovilla pakasilla suola ei ilmeisesti tehoa?

Ennen kaikkea (myös) ne 'lumikorokkeet' pitäisi saada pois. Jos lipsahdat ajourasta viiden sentin lumikorokkeelle, voi hyvin äkkiä karata käsistä huonoilla renkailla ja huonolla tuurilla.

Sitten on vielä etuvetoa ja takatuuppareita, jotka käyttäytyvät eri tavalla kun ajetaan tuommoisen lumikorokkeeseen tai sen yli. 'Kokenutta' ja kokematonta kuskia....

Samaa mieltä valtterin kanssa teiden kunnosta yleensäkin. Aina vaan kaikkea ei ehditä sorata/suolata?
Oma vauhti ja käyttäytyminen varmasti auttaa, mutta joskus siellä saattaa olla tulossa joku toinen vastaan kahva edellä itsestä huolimatta. Valitettavasti. Turvavöistä löyhät pois...ja Let's Be Carefull Out There

"Turvallista matkaa" (Team Ahma)
Ihan selvää on tietenkin se että talvella on talvikeli ja on liukasta mutta jos lähtee vaasasta klo.10.00 niin edellisen illan lumet pitäisi olla aurattu.
Illalla lähdin jyväskylästä klo 20.00 oli tiet vähän paremmat mutta erittäin jäiset ja uraiset.

Kyllä ennen vanhaa kun tvh oli vielä olemassa ja aurausautot oli hankittu auraamista varten eikä kilpailutuksella ollut vielä pilattu ko.toimintaa niin homma toimi.


Nytkin tuli monta kuorma-autoa aura ylhäällä vastaan sillä kyseisillä autoilijoilla ei varmaankaan ollut sopimusta päätien auraamisesta.
e0000333
Jos itse saisin valita niin hiekka ja suola Suomen maanteiltä pois. Samalla rahalla tai hiukan enemmän kunnollista tien höyläystä ja lumen lykkimistä... :idea:
Kyllä tulisi ruumiita, valitettavasti :cry:

ps. en ollut matkassa saabilla vaan raskaalla kalustolla jossa liukaus tuntuu aivan eri tavalla kuin henkilöautossa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

e0000333 kirjoitti:
Jos itse saisin valita niin hiekka ja suola Suomen maanteiltä pois. Samalla rahalla tai hiukan enemmän kunnollista tien höyläystä ja lumen lykkimistä...
Tulee aina välillä itsellänikin ajateltua noin, suolamoskassa ajaessa erityisesti. Että parasta olisi antaa olla se "oikea" talviajokeli, ja että ihmiset osaisivat sopeutua siihen. Kun sitä silloin olisi tasaisesti kaikkialla eikä sitä äkillistä vaihteuakaan suolatun/suolaamattoman välillä.

Mutta tiedä sitten.. :roll:
DDT
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 07:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DDT »

valtteri kirjoitti: Ihan selvää on tietenkin se että talvella on talvikeli ja on liukasta mutta jos lähtee vaasasta klo.10.00 niin edellisen illan lumet pitäisi olla aurattu.
Illalla lähdin jyväskylästä klo 20.00 oli tiet vähän paremmat mutta erittäin jäiset ja uraiset.
...
Nytkin tuli monta kuorma-autoa aura ylhäällä vastaan sillä kyseisillä autoilijoilla ei varmaankaan ollut sopimusta päätien auraamisesta.
Enpä taas aikoihin ole joutunut ajamaan muita kuin näitä PK seudun 'vaarallisia' teitä. Jos lumet yms. makaa valtatiellä tuntitolkulla, on fyrkat pantu johonkin taiteeseen tai vast (herneitä tulossa).

Aura ylhäällä ajo... kiire kotiin...

Urat veks, tarvittaessa hiekkaa riittävästi ja jos suolasta on apua niin sitä peliin. Siitäkin huolimatta, että pellit kärsii, mutta jos sillä estetään että joku muu kärsii, heittää lusikan nurkkaan, siirtyy autuaimille metsastysmaille.....
3 * 99 75-84 (R.I.P.), OG900 -84 (R.I.P.) , NG900 -98
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Aika paljon syytä näihin naapurikaistalle yllätten siirtymisiin on siinä, että tiellä on ne polanteet, joita ei lumenpöllyssä nähdä.

Nykyinen tienhoitomalli kun on sitä, että tielle ei tehdä mitää ennenkuin joku valittaa tarpeeksi tai joku v...n ministeri tai eu-hörhö tulee kulttuurihenkiselle vierailulle takahikiän turvepontikkavestivaaleille...

Noi polanteet kun on oikeen hoidettuna eduksi niin tienkäyttäjälle kuin tienpitäjällekin, nastat ja renkaat kuluu vähemmän siinä lumen ja jään päällä ja samalla tiet ei uraudu kuten nyt kun kinnerikuskit painaa meneen tappituntumalla tarkalleen kaikki samaa uraa niin jotta pölly nousee asvaltista.

Eikä niille teille tehdä mittää enne kuin te kaikki kanssa-autoilijat annatte tiehallinnolle palautetta oikeen kunnolla... niij jotta korvat punottaa... kele.

V...ttu ku v...ttaa ( ja vaalit tulossa )


:oops: :evil:[/u]
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Vastaa Viestiin