Ng 900 ahtojen putoaminen yläkierroksilla
Ng 900 ahtojen putoaminen yläkierroksilla
Moi.
Yritin haeskella tietoja haulla ja mitä löysin on käyty autossa läpi.
Kävin Tepalmetissä rototesterillä. Autossa on mitsu to4-19t ahdin, 3 bar map, isompi cooleri, 3" putkisto race catilla, 465 suuttimet ja maptun stage 5 ohjelma.
Kolmeen tonniin vetää hemmetin hyvin ja sitten hiipuu. Maksimi vääntö saadaan 3006 kierroksillä 363Nm (1,38 bar) ja maksimiteho 5512 kierroksilla 166kW (1,04bar).
Ongelma on se että ahtopaineet putoavat 3000 rpm jälkeen 1,38 barista 6006 rpm 0,93 bariin koko ajan laskevasti. Polttoainepuoli pelaa loistavasti. Vuotoja ei ole, kokeiltu uutta bybassia, aktuaari on riittävän jäykkä, magneettiventtiili toimii. Hommaan vielä kokeiluun isomman coolerin. Onko vinkkejä vielä etsiä jotain tai kokemuksia samanlaisesta käyttäytymisestä?
Yritin haeskella tietoja haulla ja mitä löysin on käyty autossa läpi.
Kävin Tepalmetissä rototesterillä. Autossa on mitsu to4-19t ahdin, 3 bar map, isompi cooleri, 3" putkisto race catilla, 465 suuttimet ja maptun stage 5 ohjelma.
Kolmeen tonniin vetää hemmetin hyvin ja sitten hiipuu. Maksimi vääntö saadaan 3006 kierroksillä 363Nm (1,38 bar) ja maksimiteho 5512 kierroksilla 166kW (1,04bar).
Ongelma on se että ahtopaineet putoavat 3000 rpm jälkeen 1,38 barista 6006 rpm 0,93 bariin koko ajan laskevasti. Polttoainepuoli pelaa loistavasti. Vuotoja ei ole, kokeiltu uutta bybassia, aktuaari on riittävän jäykkä, magneettiventtiili toimii. Hommaan vielä kokeiluun isomman coolerin. Onko vinkkejä vielä etsiä jotain tai kokemuksia samanlaisesta käyttäytymisestä?
Mikä kone? Trionic 5? 7?
Ilmeisesti T5? (3bar map..)
Mitäs tekee, jos on hukkiksen letku irti? Nostaako paineet 1.5+bar ?
Lähinnä tuolla tietää että onko softa vai rauta rajoittava tekijä.
Ilmeisesti T5? (3bar map..)
Mitäs tekee, jos on hukkiksen letku irti? Nostaako paineet 1.5+bar ?
Lähinnä tuolla tietää että onko softa vai rauta rajoittava tekijä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
No, nythän Hook asian tietää jatkossaJuusokas kirjoitti:Aika harvinaisia nuo T7:n koneet muuten NG satkuissaSorry Hook, oli aivan pakko kuitata...


Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Mä en enää leiki teidän kans.

.. Joskus pitäs lukee itse otsikkokin.. Eikä pelkästään kahteen kertaan varsinaista tekstiä.
Tuosta hukkaportin letkun irroituksesta olisi hyvä aloittaa tutkiminen. Letku irti ja katsoo varovasti, että nouseeko paineet reippaasti yli 1.5bar.. (jos nousee, niin älä paina pidempään kaasua, ettei paikat hajoile parin baarin paineella..)
Tuon softan pitäisi antaa noin 1.6.. 1.7bar ~3000-4000 ja hieman reilu 1 bar 5000+..
Jos ei nouse, niin vikaa kannettaa lähteä etsimään vuotavista ahtoletkuista tai tukossa olevasta putkistosta.
Letkut on helppo testata isojen reikien osalta puhaltamalla ilmanputsarilta lähtevään saksofoniin moottorin ollessa sammuttettuna. (ei pitäsi suhista mistään).
Putkiston (ja katin) vastapaineen saa testattua (miel. nestevaimennetulla) 1+ bar painemittarilla.. (ahtomittarikin käy) ruuvamalla 20+cm sulamatonta jarruputkea esim. lambdan reikään ja siitä sitten tavallisella letkulla painemittarille.
Putkiston paineiden pitäisi pysyä reippaasti alle 0.5bar lämä pohjassakin tuolla kokoonpanolla.


.. Joskus pitäs lukee itse otsikkokin.. Eikä pelkästään kahteen kertaan varsinaista tekstiä.

Tuosta hukkaportin letkun irroituksesta olisi hyvä aloittaa tutkiminen. Letku irti ja katsoo varovasti, että nouseeko paineet reippaasti yli 1.5bar.. (jos nousee, niin älä paina pidempään kaasua, ettei paikat hajoile parin baarin paineella..)
Tuon softan pitäisi antaa noin 1.6.. 1.7bar ~3000-4000 ja hieman reilu 1 bar 5000+..
Jos ei nouse, niin vikaa kannettaa lähteä etsimään vuotavista ahtoletkuista tai tukossa olevasta putkistosta.
Letkut on helppo testata isojen reikien osalta puhaltamalla ilmanputsarilta lähtevään saksofoniin moottorin ollessa sammuttettuna. (ei pitäsi suhista mistään).
Putkiston (ja katin) vastapaineen saa testattua (miel. nestevaimennetulla) 1+ bar painemittarilla.. (ahtomittarikin käy) ruuvamalla 20+cm sulamatonta jarruputkea esim. lambdan reikään ja siitä sitten tavallisella letkulla painemittarille.
Putkiston paineiden pitäisi pysyä reippaasti alle 0.5bar lämä pohjassakin tuolla kokoonpanolla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Ok, kiitti vinkeistä. Putkisto on 2 viikkoa vanha joten tuskin sieltä ahdistaa. Nyt alkoi paineet heilua koko ajan edestakaisin jo pikku vedoilla. Pitänee tsekkailla kaikki letkut, aktuaari, magneettiventtiili jne uudelleen läpi. Cooleri kyllä vuotaa ja haen perjantaina uuden tilalle. Näköjään sitä paikkailtu joskus keulamällin jälkeen. Viime vedolla check engine valo syttyi, hävisi kun sammutti ja starttasi uudelleen.
Mikäs cooleros sulla on siellä keulilla? T7 muovipäätyinen?
Puhallustestillä kyllä selviää, jos ic vuotaa.
Putkistoissakin saattaa olla valmistusvikoja. Muistini mukaan tarina kertoo räästä og900:sta, josta meni halki "vain" 2 kantta, kunnes vika löyty valmistusvikaisesta (tarvike) pöntöstä, joka oli tukossa...
Hook
Puhallustestillä kyllä selviää, jos ic vuotaa.
Putkistoissakin saattaa olla valmistusvikoja. Muistini mukaan tarina kertoo räästä og900:sta, josta meni halki "vain" 2 kantta, kunnes vika löyty valmistusvikaisesta (tarvike) pöntöstä, joka oli tukossa...
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
No oliskos se paineiden heittely niin ihmeellistä jos ahtoputkistosta pääsee ilmaa pellolle. Tuskimpa T5:n pystyy tuota kompensoimaan. Noh, hittoakos mää kommentoin, mullahan hukkiskin toimii väärinpäin...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Mulla ei ainakaan paineet heitelleet kun ahtoputkistossa oli vuoto vaan paineet eivät vaan nousseet yhtä ylös kuin ennen. Eli ensin paineet ei enää nousseet kuin 1,0bar ja kun reikä oli kasvanut peukalon mentäväksi oli max paineet enää 0,3bar. Loppuvaiheessa oireena oli kabiiniin asti ulottuva suhina.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Niin mitäköhän se ois tarkoitus kompensoidaJuusokas kirjoitti:No oliskos se paineiden heittely niin ihmeellistä jos ahtoputkistosta pääsee ilmaa pellolle. Tuskimpa T5:n pystyy tuota kompensoimaan. Noh, hittoakos mää kommentoin, mullahan hukkiskin toimii väärinpäin...

Kaikki anturit joiden perusteella sopan syöttömäärä lasketaa lienee vuotokohdan (IC) jälkeen. Vuodon suuruus määrittelee sitten sen kuinka paljon ahdin rundaa "yli" pyrkiessään tavoitepaineeseen ja jos vuoto on isohko loppuu ahtimesta jerkku ja tavoitepaineeseen ei päästä, aivan kuten NG900-set tuossa yllä kirjoitti. Se kannattaa pitää mielessä, että tällaisessa tapauksessa ahdin ottaa nopeasti siipeensä.
T7 on tapaus erikseen koska MAFi sijaitsee ennen kompuraa ja kaikki vuodot ko. pisteen ja koneen välissä vaikuttaa suroaan lopputulokseen.
Jos epäillyttää että jostain vuotaa kannattaa suosiolla uhohtaa nuo letkut irti testit ja ponnata putkisto. Se onnistuu helposti kun tulppaat kompuralle menevän rööröin ja syötät painetta mankulta irrotetusta "R" letkusta. Tulppaa myös huohotuslähtö imuputkesta. Ahdon verran painetta sisään ja vuotoja etsimään. Saippuavedestä ja stetoskoopista on apua. Jos paineilmaa ei omasta takaa löydy rakentaa kätevä kaveri renkaan vettiilistä adapterin ja painuu essolle

Jos vikavalo syttyy niin kannattaa sekin käydä lukasemassa mikä syy oli.
ja turha siitä hukkisesta toiminnasta on herneitä nenään vetää...
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Melko pitkälle tuota tarkoitin. T5:ssahan paineanturi on ahtoputkessa, joten Trionic ei katkaise turbon syöttöä koska painetta ei ole tarpeeksi, ja ylirundaaminen on riski. Tuota mä tolla kompensoimisella tarkoitin.
Kaikki vuodot ja selkeät mekaaniset viathan pitäisi ensiksi fixata ennenkuin alkaa analysoimaan missä vika.
...ei herneitä mulla, ei kuulu tapoihin...
Kaikki vuodot ja selkeät mekaaniset viathan pitäisi ensiksi fixata ennenkuin alkaa analysoimaan missä vika.
...ei herneitä mulla, ei kuulu tapoihin...

SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Eiköhän tässä tarkoitettu kompensoinnilla
, että pitää hukkista vähemmän auki, että turbo pyörii lujempaa -> enemmän tuottoa kompuraan. (joka rasittaa turboa enemmän..) jotta paineet saisi nousemaan vuotavassa imupuolessa. Jos vuoto on tarpeeksi suuri, ei moottorin ohjaus pysty nostamaan paineita tavoitepaineeseen.
Mitä tulee loppupäästä puolitukossa olevaan putkistoon, jonka tilavuus on "suuri", niin eräässä T5 koneessa kone otti lähes normaalisti ahtoja nopeasti polkaistuna, mutta kun ilmamäärän virtaus kasvoi koneessa, näinollen alkoi painetta kertyä "suureen" pakoputkistoon, jolloin hetkenpäästä tarvittavaa paine-eroa ei enää turbolla ollut ja ahdot "tipahti"... -> virtaus koneessa putosi -> paineet ehti laskea putkistossa -> otti ahtoja lähes normaalisti, kunnes putkistoon kertyi paineita.
Käytännössä vika näkyi hieman vajaissa ahdoissa jotka seilasi kun löysällä acun jousella konsanaan... Ja tietty alitehoisuutena.
Jos tukos olisi heti selkesti lähempänä ahdinta, (esim cat) , ahdot eivät samalla lailla seilaisi. (paineiden nousu sykli olisi huomattavasti lyhempi, kun muutaman ämpärin tilavuuden omaavalla 3" putkistolla, jonka paineiden nousu ottaa aikansa.)
Tuolla omalla 2 min pikapuhallustestillä, jossa joutuu irroittamaan vain ilmanputsarin klemmarin on kyllä parit hiukka revenneet ahtoletkut paikallistettu oikeassa elämässä saabeista, mutta ei tietenkään vastaa perusteellista 1-2bar painetestiä, jolla löytyy pienimmätkin ja vasta kovan paineen vaikutuksesta vuotavat kohdat.
Hook

Mitä tulee loppupäästä puolitukossa olevaan putkistoon, jonka tilavuus on "suuri", niin eräässä T5 koneessa kone otti lähes normaalisti ahtoja nopeasti polkaistuna, mutta kun ilmamäärän virtaus kasvoi koneessa, näinollen alkoi painetta kertyä "suureen" pakoputkistoon, jolloin hetkenpäästä tarvittavaa paine-eroa ei enää turbolla ollut ja ahdot "tipahti"... -> virtaus koneessa putosi -> paineet ehti laskea putkistossa -> otti ahtoja lähes normaalisti, kunnes putkistoon kertyi paineita.
Käytännössä vika näkyi hieman vajaissa ahdoissa jotka seilasi kun löysällä acun jousella konsanaan... Ja tietty alitehoisuutena.

Jos tukos olisi heti selkesti lähempänä ahdinta, (esim cat) , ahdot eivät samalla lailla seilaisi. (paineiden nousu sykli olisi huomattavasti lyhempi, kun muutaman ämpärin tilavuuden omaavalla 3" putkistolla, jonka paineiden nousu ottaa aikansa.)
Tuolla omalla 2 min pikapuhallustestillä, jossa joutuu irroittamaan vain ilmanputsarin klemmarin on kyllä parit hiukka revenneet ahtoletkut paikallistettu oikeassa elämässä saabeista, mutta ei tietenkään vastaa perusteellista 1-2bar painetestiä, jolla löytyy pienimmätkin ja vasta kovan paineen vaikutuksesta vuotavat kohdat.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jos joku syteemin normaalia tomintaa haluaa kompensoinniksi kutsua niin siitä vaan. Lopputulos on kuitenkin ihan sama portin säädön osalta, muuttuu sitten ympäristön lämpötila, paine tai putki vuotaa. Ja kuten todettu loppupeleissä se on raudasta kiinni missä nämä rajat menee ettei asetuspaineeseen päästä ja moottorinohjauksella siinä yhtälössä on suht vähän sanottavaa.Hook kirjoitti:Eiköhän tässä tarkoitettu kompensoinnilla, että pitää hukkista vähemmän auki, että turbo pyörii lujempaa -> enemmän tuottoa kompuraan. (joka rasittaa turboa enemmän..) jotta paineet saisi nousemaan vuotavassa imupuolessa. Jos vuoto on tarpeeksi suuri, ei moottorin ohjaus pysty nostamaan paineita tavoitepaineeseen.
kyllä mä kuule vähän veikkaan ettei se paine-ero turbiinin yli paljon muutu oli putki tukossa tai ei, mutta sen se kyllä tekee että pakopaine nousee enemmän tai vähemmän samassa suhteessa ylemmäs mitä putkessa on vastapainetta. Veikkaan myös että esimerkin auto "kyykkäsi" pakopaineen alla ja mahdollisesti nakun kautta, ei täyttymis/tyhjenemis ilmiön kuten yllä esitetty.Hook kirjoitti: Mitä tulee loppupäästä puolitukossa olevaan putkistoon, jonka tilavuus on "suuri", niin eräässä T5 koneessa kone otti lähes normaalisti ahtoja nopeasti polkaistuna, mutta kun ilmamäärän virtaus kasvoi koneessa, näinollen alkoi painetta kertyä "suureen" pakoputkistoon, jolloin hetkenpäästä tarvittavaa paine-eroa ei enää turbolla ollut ja ahdot "tipahti"... -> virtaus koneessa putosi -> paineet ehti laskea putkistossa -> otti ahtoja lähes normaalisti, kunnes putkistoon kertyi paineita.
se pakopaine... ja sen aiheuttamat muutokset.Hook kirjoitti: Käytännössä vika näkyi hieman vajaissa ahdoissa jotka seilasi kun löysällä acun jousella konsanaan... Ja tietty alitehoisuutena.![]()
Jos tukos olisi heti selkesti lähempänä ahdinta, (esim cat) , ahdot eivät samalla lailla seilaisi. (paineiden nousu sykli olisi huomattavasti lyhempi, kun muutaman ämpärin tilavuuden omaavalla 3" putkistolla, jonka paineiden nousu ottaa aikansa.)
[/quote]
#1730
500whp.net member
500whp.net member